2015-08-12, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zohan
Tjo!

Ute i lördags, drack väl lite mycket men störde ingen bara dansade och hade mycket trevligt med nya arbetskamrater. Vakten fick för sig att jag inte skulle få stanna(har strulat med dom på denna krog innan, bl.a. tingsrätt för våld mot tjänsteman men blev friad)

Aja skitsamma tänkte jag, drog vidare till nästa krog istället, vakten släppte in mig inga problem. Vände mig om och drygade till det lite, sa till han att jag var för full för krog A men här va det minsann inga problem, i samband med get gestikulerade jag lite med händerna som man gör när man snackar(rörde han aldrig).

Han tar ett stenhårt grepp om mitt långfinger, drar hela armen bakom min rygg och jag skriker av smärta, sen kom snutar och ni vet hur det fungerar sen, dryga fittor som knuffar omkring än och behandlar en som skit. även känd hos poliserna tidigare so dom satte mig i samma fyllecell som nån pissig alkis. klagade på smärta men dom tyckte jag borde "växa upp".

söndagen spenderas på akuten med röntgen. nu vart fingret brutet, sjukskriven i 5 veckor från nytt arbete.

jävligt sugen på att gå vidare med här då ordningsvakter är största fittorna som vandrar på våra gator

min fråga är det ens värt att gå vidare med det? skulle anta att det blir ord mot ord i tingsrätt(om vi äns kommer så långt), bara slöseri med tid för min del.
Här får man nog höra bådas versioner innan man fått klart för sig hur det gick till. Gillar man inte ordningsvakter så är det bara att hålla sig borta från krogen. Så slipper man också bli berusad, vilket är ohälsosamt och tyder på ungdomligt oförstånd, och behöver inte förtala en hel yrkesgrupp.
Citera
2015-08-12, 21:29
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Nej, kanske inte bara det faktum, men jag la in tolkningen efter hur TS uttryckte sig och inte enbart det faktum att han råkat i klyveri med en ordningsvakt.

I ärlighetens namn har även jag gjort betydligt dummare saker, men har nog ändå skött mig, som de flesta av oss lyckas.

Nja, åklagaren måste bevisa att det våld som användes inte var i strid med lagstiftningen. Vi vet inte vilket stöd som våldsanvändningen baserades på. Var det PL10 eller kanske var det BrB 24 kap?

För oss är det omöjligt att säga. Vi har bara TS sida av det hela.

Mot en person som hamnat i fyllecell, så är det i praktiken walk over för ordningsvakten.

Nu är det ju inte misshandel om man har lagstöd för våldet

Nä nu hoppar du över ett steg, för att åklagaren ska tvingas motbevisa att våldsanvändningen var laglig så måste det åberopas, det är ju inte så att en åklagare måste motbevisa nödvärn i situationer där man inte har hävdat att det var nödvärn.

Absolut, vi har bara TS historia och det är från den jag utgår eftersom att vi inte vet något annat, det finns ingenting i den som tyder på att våldsanvändningen var laglig och därför ger jag råd utifrån att den inte var det. Om TS ljuger så får han leva med att rådet blir fel, det är inte mitt problem.
Citera
2015-08-12, 22:00
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Om TS ljuger så får han leva med att rådet blir fel, det är inte mitt problem.
Det kanske är där vi har pudelns kärna...

Undertecknad utgår från motsatt ståndpunkt, den att TS ljuger om vad som hände.
Citera
2015-08-13, 01:31
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forandring
Nej, det menar jag inte.
Vad dom har rätt till och inte, spelar inte så stor roll om man uppträder på ett schysst sätt.

Men det är klart, man kan ju hoppa ut framför bilar i trafiken också. Dom har ingen rätt att köra på dig, men risken att det kommer hända blir såklart högre än om du håller dig på gångbanan.

Du verkar bara utgå från hur ordningsvakter beter sig när folk är "shyssta". Det som verkligen visar en ordningsvakts kaliber är när folk inte är så schyssta och det är det som skiljer skiten från de ordningsvakter som är kompetenta.

Jo just det går man ut i trafiken kan man bli överkörd av en psykopat eller någon annan med dålig moral. En sak som kännetecknar psykopater och personer med narcissistisk personlighetsstörning och andra med psykopatiska perssonlighetsdrag är att det gärna tar åt sig äran när det går bra men skyller ifrån sig när det går dåligt. De tar inget ansvar och rättsväsendet vet mycket väl vad det här är för typer. Tyvärr blir de alldeles för sällan ställda inför rätta.
Senast redigerad av Edward-Teller 2015-08-13 kl. 01:51.
Citera
2015-08-13, 01:34
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Ok. Du har säkert rätt. Möjligt jag blandade ihop oaktsamhet med likgiltighetsuppsåt.

Sådana här fall kan hamna både under misshandel eller vållande vet jag dock från fall jag känner till i verkligheten. Därav mitt påpekande. Det är ju i praktiken inte alltid helt lätt att klargöra intentionerna med någons handlande. Ofta brukar ju rubriceringar mm få ändras under utredningens gång.

Ja exakt. Användaren E259 sitter utan ens minsta elementära kunskaper om juridik och raljerar om ordningsvakternas befogenheter enligt PL10/PL13 men fattar tydligen inte att OV kan göra sig skyldiga till brott på samma förutsättningar som resten av befolkningen.
Citera
2015-08-13, 01:48
Bannlyst
Om det du skriver är sant, så beklagar jag. Men utan vittne blir detta bara ord mot ord och du har ingen större vidare chans..

Drick på andra krogar eller sluta snacka med ordningsvakterna och bara gå vidare.
Citera
2015-08-13, 09:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Edward-Teller
Ja exakt. Användaren E259 sitter utan ens minsta elementära kunskaper om juridik och raljerar om ordningsvakternas befogenheter enligt PL10/PL13 men fattar tydligen inte att OV kan göra sig skyldiga till brott på samma förutsättningar som resten av befolkningen.

Fast nu är det ju det jag skrivit klart och tydligt att dom kan. Det har att göra med om det är en situation där dom har rätt att använda våld heller inte. Tillskillnad från resten av befolkningen har ordningsvakter en utökad rätt i det avseendet.

Sen ska man också tänka på att det allt som oftast är en klar distinktion mellan vad som är övergrepp av OV/Poliser i lagens mening, jämfört med den omhändertagnes/stökpellens mening. Det är väl just det som är trådens kärna här också. Dvs frågan är om vakten hade rätt att använda våld eller inte, har han haft det kommer det att bli mycket svårt att kunna säga att han skall ha begått något brott då sådana där skador mycket lätt kan inträffa i handgemäng.
Senast redigerad av E259 2015-08-13 kl. 09:38.
Citera
2015-08-13, 09:47
Bannlyst
Citat:
Du verkar bara utgå från hur ordningsvakter beter sig när folk är "shyssta". Det som verkligen visar en ordningsvakts kaliber är när folk inte är så schyssta och det är det som skiljer skiten från de ordningsvakter som är kompetenta.

Fast nu är det ju när folk inte är schyssta som en ordningsvakt skall ingripa och avlägsna denna jämte pl 13/LOB, eller annat tvångsmedel som kan bli aktuellt, envarsgripande är ju inte ovanligt vid misshandlar tex på just krogen.

En person som är både full, odräglig och som bevisligen helt och fullt enligt egen utsago har för vana att slåss på krogen vill inte jag dela lokal med då jag är ute iaf. Kan man sedan bara be någon att gå därifrån som tex druckit lite för mycket så skall ordningsvakten göra det och inte använda våld, på dom personer det är möjligt alltså.

Citat:
Jo just det går man ut i trafiken kan man bli överkörd av en psykopat eller någon annan med dålig moral. En sak som kännetecknar psykopater och personer med narcissistisk personlighetsstörning och andra med psykopatiska perssonlighetsdrag är att det gärna tar åt sig äran när det går bra men skyller ifrån sig när det går dåligt. De tar inget ansvar och rättsväsendet vet mycket väl vad det här är för typer. Tyvärr blir de alldeles för sällan ställda inför rätta.

Så det är dålig moral att avlägsna/avvisa en person som är för full och dessutom beter sig illa på krogen? Det tycker inte majoriteten av Sveriges befolkning och det är ju av just denna anledning bla som man har ordningsvakter på krogen.
Citera
2015-08-13, 15:25
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Var någonstans framgår det att TS har gjort våldsamt motstånd?

"självklart tar man i lite extra" jo det är så här många ordningsvakter resonerar och tyvärr kommer de för det mesta undan med det.

Du får lära dig läsa mellan raderna, pucko.

Så du tycker det är helt fel att man tar i ordentligt när en person upprepade gånger betett sig illa och verkar ha en grej för att vara våldsam mot vakterna? Somliga lär sig ju inte.
Han var ju anmäld (men friad) för våld mot tjänsteman. Friad betyder idag inte att man är oskyldig, men att beviskraven är för höga. Jag har själv blivit utsatt för brott och personer har friats pga ord mot ord eller bristande bevisning. Två nyktra vakter mot en full och våldsam man räcker inte som vittnen längre.

Vi kommer inte undan, snarare utreds VI hårdare och mer noggrant av åklagare. De lägger idag mer energi på att utreda om VI begått fel i våra ingripanden, än att utreda om personerna vi ingripit mot har gjort fel.

Jag har fått jaga åklagare och fu-ledare som fan för att få rätt och få dem att prata med vittnen.

Fick nyligen veta att en anmälan jag gjorde för ett år sedan har lagts ned, men ingen valde att meddela mig. Anledningen var att ingen person kunde misstänkas.
Jag bara lämnade namn, nummer, och bild på personen i fråga. Det räcker ju inte. Inte heller jag + tre vittnen.
Citera
2015-08-13, 15:59
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto

Så du tycker det är helt fel att man tar i ordentligt när en person upprepade gånger betett sig illa och verkar ha en grej för att vara våldsam mot vakterna? Somliga lär sig ju inte.
Han var ju anmäld (men friad) för våld mot tjänsteman. Friad betyder idag inte att man är oskyldig, men att beviskraven är för höga. Jag har själv blivit utsatt för brott och personer har friats pga ord mot ord eller bristande bevisning. Två nyktra vakter mot en full och våldsam man räcker inte som vittnen längre.

Vi kommer inte undan, snarare utreds VI hårdare och mer noggrant av åklagare. De lägger idag mer energi på att utreda om VI begått fel i våra ingripanden, än att utreda om personerna vi ingripit mot har gjort fel.

Jag har fått jaga åklagare och fu-ledare som fan för att få rätt och få dem att prata med vittnen.

Fick nyligen veta att en anmälan jag gjorde för ett år sedan har lagts ned, men ingen valde att meddela mig. Anledningen var att ingen person kunde misstänkas.
Jag bara lämnade namn, nummer, och bild på personen i fråga. Det räcker ju inte. Inte heller jag + tre vittnen.

Nej, att en person tidigare har betett sig dåligt ger inte en OV rätten att använda mer våld än situationen kräver, inte ens för att du vill lära honom en läxa.

Att man är friad för ett brott innebär inte att man är oskyldig nej men det innebär inte heller att man är skyldig. Att du sedan anser att olika personers vittnesmål ska ha olika värden beroende på vilket yrke de har får helt och hållet stå för dig, är det ord mot ord är det väl självklart att man inte når upp till beviskravet utom rimligt tvivel?

Om ni utreds av åklagaren är det förmodligen för att ni är anmälda, är det personen som ni ingrep mot som är anmäld så kommer åklagaren att koncentrera sig på det.

Nedlagda utredningar är överlag svåra att uttala sig om men det låter märkligt att lägga ner det med den motiveringen om de har fått den information du anger, de är vidare skyldig att meddela målsäganden, denne har ju rätten att själv driva ett enskilt åtal.
Citera
2015-08-13, 16:01
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto

Läsa mellan raderna kan jag och inte någonstans går det att härleda att TS gjorde våldsamt motstånd, för övrigt ett brott i sig. Det som framgår är att han tidigare har tjafsat med ordningsmakten och en gång blivit åtalad för våld mot tjänsteman men sedermera blivit friat.

Det som föranledde den här OV´ns ingripande var att TS var full och lite dryg. Ingenstans framgår det att TS var våldsam. Det finns en våldstrappa för sådana här situationer, och OV verkade börja någonstans i mitten på den, med att koppla ett grepp på en känslig kroppsdel och bryta ner kroppsdelen så att den bröts.

Om TS talar sanning och varför skulle vi utgå från något annat, verkar OV bara vara sadistisk, elak, inkompetent eller alla tre. Det däremot kan jag läsa mellan raderna.
Senast redigerad av Edward-Teller 2015-08-13 kl. 16:09.
Citera
2015-08-13, 19:08
Bannlyst
Citat:
Det som föranledde den här OV´ns ingripande var att TS var full och lite dryg.

Vilket faktiskt kan vara tillräckligt för att han skall avvisas från platsen faktiskt.

Citat:
Ingenstans framgår det att TS var våldsam. Det finns en våldstrappa för sådana här situationer, och OV verkade börja någonstans i mitten på den, med att koppla ett grepp på en känslig kroppsdel och bryta ner kroppsdelen så att den bröts.

Enligt vad TS själv beskrivit tycker jag det låter som att vakten tagit tag i hans hand för att säkra hans ena arm. Då brukar man ta tag i händer nämligen för att på så sätt jobba med lederna för att säkra en arm. I samband med detta har hans finger skadats, något som är vanligt både hons OV/poliser och dem som dom ingriper emot. En låg grad av våldsanvändning men som trots detta inte är helt utan skaderisk. Men det är å andra sidan inget handgemäng, inget som är våldsammare än kuddkrig på fritids( ja inte ens det faktiskt).

Citat:
Om TS talar sanning och varför skulle vi utgå från något annat, verkar OV bara vara sadistisk, elak, inkompetent eller alla tre. Det däremot kan jag läsa mellan raderna.

Det TS själv beskrivit är anledning för en ordningsvakt att ingripa. Sen om han använt omotiverat våld är ju en annan sak. Att TS skadat fingret säger som sagt inte mkt om den saken men självklart skall man som vakt inte bryta fingrarna på någon med flit om man kan undvika det.Själv tror jag rakt inte TS varit så oskyldig som han påstår och ingenstans i hans beskrivning kan man utläsa någon grövre form av våld
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in