2015-08-11, 13:54
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Det låter väl inte särskilt konstigt? Att ett omhändertagande (fysiskt tvång) resulterar i att en av kroppens klenare extremiter (fingret) skadas låter inte osannolikt.

Om det är ovanligt eller inte att någon skadas vid ingripanden spelar dock ingen större roll om inte OV hade rätt att ingripa på det sättet, av TS historia hittills så finns det inget som tyder på att han hade det och då är det ett brott. Visst kan TS ljuga men att utgå från det är märkligt, han vänder sig hit för att få åsikter om han bör gå vidare med det hela, vad skulle han kunna tänkas vinna på att få rekommendationer på falska uppgifter?
Citera
2015-08-11, 14:49
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Beter man sig inte illa och inte gör motstånd gör det inte ont, helt enkelt.
Det är tråkigt att TS finger blev brutet, men jag har mkt svårt att tro att man medvetet bryter någons finger, men självklart tar man i lite extra om någon varit våldsam tidigare och uppvisar ett våldsamt beteende.

Var någonstans framgår det att TS har gjort våldsamt motstånd?

"självklart tar man i lite extra" jo det är så här många ordningsvakter resonerar och tyvärr kommer de för det mesta undan med det.
Citera
2015-08-11, 15:08
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edward-Teller
Var någonstans framgår det att TS har gjort våldsamt motstånd?

"självklart tar man i lite extra" jo det är så här många ordningsvakter resonerar och tyvärr kommer de för det mesta undan med det.
Det står ingenstans, men det kan man nästan anta att han gjorde då han betett sig på liknande sätt innan och även blivit åtalad för våld mot tjänsteman, om än friad.

Klart vakterna tänker på det sättet, de blir visa av erfarenhet. En stökig person lugnar inte ner sig när någon vakt försöker lugna personen/förpassa den från stället. De blir oftast etter värre och bråkigare, alltså krävs det en viss mängd våld för att inte själv råka i problem.

Nej, jag är varken vakt eller polis själv. Jag har däremot förståelse för vissa vakters användning av våld.

Citat:
Ursprungligen postat av Zohan
Tjo!

Ute i lördags, drack väl lite mycket men störde ingen bara dansade och hade mycket trevligt med nya arbetskamrater. Vakten fick för sig att jag inte skulle få stanna(har strulat med dom på denna krog innan, bl.a. tingsrätt för våld mot tjänsteman men blev friad)

Aja skitsamma tänkte jag, drog vidare till nästa krog istället, vakten släppte in mig inga problem. Vände mig om och drygade till det lite, sa till han att jag var för full för krog A men här va det minsann inga problem, i samband med get gestikulerade jag lite med händerna som man gör när man snackar(rörde han aldrig).

Han tar ett stenhårt grepp om mitt långfinger, drar hela armen bakom min rygg och jag skriker av smärta, sen kom snutar och ni vet hur det fungerar sen, dryga fittor som knuffar omkring än och behandlar en som skit. även känd hos poliserna tidigare so dom satte mig i samma fyllecell som nån pissig alkis. klagade på smärta men dom tyckte jag borde "växa upp".

söndagen spenderas på akuten med röntgen. nu vart fingret brutet, sjukskriven i 5 veckor från nytt arbete.

jävligt sugen på att gå vidare med här då ordningsvakter är största fittorna som vandrar på våra gator

min fråga är det ens värt att gå vidare med det? skulle anta att det blir ord mot ord i tingsrätt(om vi äns kommer så långt), bara slöseri med tid för min del.

Du verkar ju ha rejäla problem. Ett tips är att sluta dricka och aldrig mer visa dig bland allmänheten.

Det är verkligen inte värt att gå vidare med det, du har inte en susning att vinna det här.
Du var käftig mot vakten och en kaxig liten fitta, klart som fan vakten vill avlägsna dig då. Kan man inte uppföra sig har man inte på nattklubbar/barer att göra.
Du ska nog vara glad att det bara var ett finger du bröt.
Citera
2015-08-11, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Om det är ovanligt eller inte att någon skadas vid ingripanden spelar dock ingen större roll om inte OV hade rätt att ingripa på det sättet, av TS historia hittills så finns det inget som tyder på att han hade det och då är det ett brott. Visst kan TS ljuga men att utgå från det är märkligt, han vänder sig hit för att få åsikter om han bör gå vidare med det hela, vad skulle han kunna tänkas vinna på att få rekommendationer på falska uppgifter?
Just i juridik och b o b brukar det då och då dyka upp snyft/haveristtrådar med förskönande scenarier. Jag har iallafall av erfarenhet byggt upp en skepticism. Vad vinner man på falska trådstarten? Lite ryggsäck och sympati kanske.
Citera
2015-08-11, 15:25
Bannlyst
Citat:
Nu sa TS att ordningsvakten tog ett stenhårt grepp om hans långfinger och bröt ner hans arm på ryggen. Så omhändertar man inte folk. Det låter snarare som misshandel med likgiltighetsuppsåt i mina öron, om TS talar sanning.

Ordningsvakten greppade förmodligen handen för att kunna böja handleden och på så sätt lättare kunna eliminera motstånd från TS. En godkänd och vedertagen metod för just sådana syften. Just vid sådana tillfällen fingrar kan komma till skada, i synnerhet när man skall hålla på och vifta med dom som TS gjorde. Något man näppeligen kan beskylla vakten för faktiskt.

Samma sak med att bryta armen bakom ryggen på det sätt som beskrivs, det gör man för att säkra armen. Också en vedertagen och godkänd metod av RPS för dessa syften, framtagen på vetenskapliga grunder och något både polis och OV utbildas i.

Misshandel med likgiltighetsuppsåt finns inte, det kallas isf " vållande av kroppskada" enl Brb 3:8.

Frågan är då om vakten i den situationen hade rätt att agera enligt PL 10§. Om vakten hade det så var hans agerande mest sannolikt inte fel.
Citera
2015-08-11, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zohan
så ni menar att höja ett finger när man förklarar något är tillräckligt för att bli omhändertagen och behandlad som skit, nu sitter jag med världens jävla mega gips och är grymt sugen på att polisanmäla.

papprerna på sjukskrivningen står det till och med "vridvåld", så att jag skulle snubblat eller skit funkar ju inte för den här snubben i rätten isf. synd and snutar aldrig kan vara objektive när det gäller anabola vakter som springer runt och är fittor mot alla.

höjde fingret (var ca 1-2 meter ifrån han) och sa nåt i stil med "ni vakter är fan likadana allihop"

Nej, det är inte tillräckligt. Men du vet säkert innerst inne, att det inte var anledningen.
Anledningen är att du är en svinig person helt enkelt. Du var troligtvis jävligt dryg, och detta i kombination med att du är känd av såväl vakter som snutar sedan tidigare raderar alla möjliga frågetecken..
Se mitt användarnamn. Bestäm dig för att göra en sådan med ditt liv, och du behöver inte få den här typen av problem igen.
Citera
2015-08-11, 16:23
Medlem
DaRedBears avatar
Det blir rätt otroligt hur historierna av människor som hamnar i dispyt med vakter och poliser aldrig är orsaken till problemet.
Citera
2015-08-11, 16:33
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forandring
Nej, det är inte tillräckligt. Men du vet säkert innerst inne, att det inte var anledningen.
Anledningen är att du är en svinig person helt enkelt. Du var troligtvis jävligt dryg, och detta i kombination med att du är känd av såväl vakter som snutar sedan tidigare raderar alla möjliga frågetecken..
Se mitt användarnamn. Bestäm dig för att göra en sådan med ditt liv, och du behöver inte få den här typen av problem igen.

Så du menar att ordningsvakter har rätt att bestraffa honom för att han är svning?
Citera
2015-08-11, 16:39
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaRedBear
Det blir rätt otroligt hur historierna av människor som hamnar i dispyt med vakter och poliser aldrig är orsaken till problemet.

Att han hamnade i dispyt med ordningsmakten kan han mycket väl vara skyldig till, men att ordningsmakten beter sig inkompetent och misshandlar/vållar honom kroppskada får dom stå för. Ordningsvakter har befogenheter men också skyldigheter, till exempel ska de tåla en mild förolämpning som "ni vakter är fan likadana allihop" utan att agera.

Den här vakten verkar bara vara en smutsig översittare och borde förmodligen få sitt tillstånd illa kvickt, om nu inte TS har ljugit men vad fan vet ni.
Citera
2015-08-11, 16:45
Bannlyst
Citat:
Att han hamnade i dispyt med ordningsmakten kan han mycket väl vara skyldig till, men att ordningsmakten beter sig inkompetent och misshandlar/vållar honom kroppskada får dom stå för. Ordningsvakter har befogenheter men också skyldigheter, till exempel ska de tåla en mild förolämpning som "ni vakter är fan likadana allihop" utan att agera.

Den här vakten verkar bara vara en smutsig översittare och borde förmodligen få sitt tillstånd illa kvickt, om nu inte TS har ljugit men vad fan vet ni.

Ordningsvakter har likväl både rätt, och ibland även skyldighet, att använda sig av både LOB och PL 13§. När man då inte vill hörsamma tillsägelsen så har ordningsvakten rätt att använda våld enligt PL 10§.

TS har enligt egen beskrivning varit både full och stökig vilket ger ordningsvakten rätt att avlägsna honom enligt dessa lagstöd. Det handlar således knappast om att han känt sig förolämpad och därefter agerat som han gjort.

Citat:
Så du menar att ordningsvakter har rätt att bestraffa honom för att han är svning?

Nej, men att han är svinig och full gör att dom faktiskt både kan, och skall, använda sig av LOB/PL13 för att avlägsna honom från krogen. Lyssnar han inte på tillsägelsen och avvisningen så har OV rätt att använda våld.
Citera
2015-08-11, 17:12
Medlem
Edward-Tellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Ordningsvakter har likväl både rätt, och ibland även skyldighet, att använda sig av både LOB och PL 13§. När man då inte vill hörsamma tillsägelsen så har ordningsvakten rätt att använda våld enligt PL 10§.

TS har enligt egen beskrivning varit både full och stökig vilket ger ordningsvakten rätt att avlägsna honom enligt dessa lagstöd. Det handlar således knappast om att han känt sig förolämpad och därefter agerat som han gjort.

Nej, men att han är svinig och full gör att dom faktiskt både kan, och skall, använda sig av LOB/PL13 för att avlägsna honom från krogen. Lyssnar han inte på tillsägelsen och avvisningen så har OV rätt att använda våld.

"Rätt att använda våld" låter som att dom kan göra lite vad som helst, till exempel genom uppsåt/likgiltighetsuppsåt bryta fingret på den de ska avvisa. Nä, om man läser lagtexten framgår rätt tydligt att rätten att bruka "våld" i sådana här situationer är väldigt begränsad.

Till exempel måste våldet vara proportionerligt, något som kan knappast kan påstås om TS historia är det minsta sanningsenlig.
Citera
2015-08-11, 17:21
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259

Du gör så otroligt många antaganden. Utifrån vad TS säger så kan du inte förutsäga dig veta den andra sida, fastän du har många fördomar i skallen. Att bryta ett finger behöver inte vara en olycka alls. Det kan vara så att dessa ordningsvakter faktiskt inte klarade av att behärska sig vid en konfrontation.

Väx upp för i helvete. Och alla ni andra här på tråden som öht. rättfärdigar våld mot arga människor. Om ni inte förstår äns en uns av beteendevetenskap och psykologi så ska ni hålla er till tolkning av lagrum uteslutande.

Fyfan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in