2015-08-11, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Edward-Teller
"Rätt att använda våld" låter som att dom kan göra lite vad som helst, till exempel genom uppsåt/likgiltighetsuppsåt bryta fingret på den de ska avvisa. Nä, om man läser lagtexten framgår rätt tydligt att rätten att bruka "våld" i sådana här situationer är väldigt begränsad.

Till exempel måste våldet vara proportionerligt, något som kan knappast kan påstås om TS historia är det minsta sanningsenlig.

Nej det betyder att man får använda våld enlig PL 10§ om andra medel är otillräckliga. Det våld man får använda skall då vara försvarligt.

Ja den är begränsad, men inte såpass begränsad att man måste agera på ett sådant sätt att skador inte kan uppstå. Vilket skulle göra att ungefär allt som är våldsammare än att blåsa på någon skulle vara " oförsvarligt".

Är man utbildad i den juridiska biten samt i dom praktiska detaljerna kring just sådana här situationer så kan man tydligt se att den graden av våld som använts var liten. Hade OV rätt att bruka våld så var det definitivt proportionerligt, så ser lagstiftningen och sakligheten på det hela. Att det sedan kan uppstå skador i alla former av handgemäng, såväl lagliga som olagliga, är en annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Du gör så otroligt många antaganden. Utifrån vad TS säger så kan du inte förutsäga dig veta den andra sida, fastän du har många fördomar i skallen. Att bryta ett finger behöver inte vara en olycka alls. Det kan vara så att dessa ordningsvakter faktiskt inte klarade av att behärska sig vid en konfrontation.

Väx upp för i helvete. Och alla ni andra här på tråden som öht. rättfärdigar våld mot arga människor. Om ni inte förstår äns en uns av beteendevetenskap och psykologi så ska ni hålla er till tolkning av lagrum uteslutande.

Fyfan.

Det fina med när någon klart och tydligt säger att man både var full och dryg, och därtill varit våldsam på krogen tidigare, gör att man inte behöver anta särskilt mycket. TS har själv beskrivit ett beteende som det är OV : s jobb att stävja på krogen. Dvs personer som är ordningsstörningar, sådana som tex beter sig illa i fyllan/ är för berusade.

Ja så kan det vara. Dock är det troligaste att skadan uppstod i handgemänget, Här har ju TS klart och tydligt själv sagt att han betedde sig på ett sätt som föranledde såväl omhändertagande enl PL 13 såväl som LOB. Jag har sagt det förr och säger det igen. Om vakten hade rätt att använda våld i det läget så har han troligtvis inte gjort fel då sådana där skador kan uppkomma mycket lätt.

Har TS dummat sig vid tillsägelse och gjort motstånd vid ingripandet är det inte alls så otroligt att en sådan skada kan uppstå. Det är vanligt att såväl OV/poliser och omhändertagna skadar just fingrarna vid handgemäng också. Den grad av våld som då behövs behöver inte vara stor.
Senast redigerad av E259 2015-08-11 kl. 18:04.
Citera
2015-08-11, 18:19
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259

Jag stödjer inte TS beteende i att vara odräglig på krogen. Men faktum är att många gör en ad-hoc med proportionalitetsprincipen här. Det finns inget att utröna huruvida han gjorde motstånd i sådan grad att de behövde vara så fysiska att hans finger bröts. Tvärtom har vi endast TS utsago. Och att han säger sig varit berusad och omedgörlig är inte heller underlag för spekulation.

Hans finger har blivit brutet vid ett omhändertagande. Om han vill anmäla detta bör han göra detta, inte hänvisa till att han får skylla sig själv för han var full.

Nu behöver inte detta betyda ett skvatt i relation men OVs har stundtals ventilerat hur de varit nära att ta av sig uniformen för att gå i slagsmål med någon. Just för att de lyckas reta upp dem personligt. Jobbar som vakt och lunchar med dem ibland som kommer förbi. Och då blir ju frågan om de öht är lämpade att bära uniform om de inte kan distansera sig från situationen och sitt jobb. De gäller alla former av myndighetsutövning. Objektivitetsprincipen.
Citera
2015-08-11, 18:30
Bannlyst
Citat:
Hans finger har blivit brutet vid ett omhändertagande. Om han vill anmäla detta bör han göra detta, inte hänvisa till att han får skylla sig själv för han var full.

Visst får han göra det. Men det kommer troligtvis inte leda till något och om OV ens delges misstanke för brott så kommer det att bli mycket svårt att bevisa att det gått till på något annat sätt än att skadan uppstod i handgemänget. Ett handgemäng som var resultatet av deras helt och full lagliga ingripande. Något man på goda grunder kan förmoda är vad OV kommer att säga.

Att han var för full kan väl knappast någon annan än han själv lastas för, och att han betedde sig illa är definitivt inte andras fel.

Citat:
Nu behöver inte detta betyda ett skvatt i relation men OVs har stundtals ventilerat hur de varit nära att ta av sig uniformen för att gå i slagsmål med någon. Just för att de lyckas reta upp dem personligt. Jobbar som vakt och lunchar med dem ibland som kommer förbi. Och då blir ju frågan om de öht är lämpade att bära uniform om de inte kan distansera sig från situationen och sitt jobb. De gäller alla former av myndighetsutövning. Objektivitetsprincipen.

Vad har objektivitetsprincipen med det hela att göra? Vad ar det andra OV:n ev sagt vid andra tillfällen med saken att göra?

Här har ju TS själv klart och tydligt beskrivit hur han betedde sig på ett sätt(full, beter sig illa, gapar, viftar med armarna/händerna) som mycket väl kan ge en OV full rätt( kanske även skyldighet) att använda sig av PL 13§ tex.

Det är deras jobb att avvisa/avlägsna folk som är fulla och " drygar" sig och när dom gör det har dom ha rätt att använda våld enl PL 10 § om andra medel är otillräckliga.

Eller menar du att OV bara får ingripa mot fulla personer som är fulla och beter sig illa mot andra än dom själva? Så funkar det inte, beter man sig illa och är för full så får/ skall vakterna avvisa/avlägsna/omhänderta vederbörande även om det är emot dom själva.
Senast redigerad av E259 2015-08-11 kl. 19:05.
Citera
2015-08-11, 18:50
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zohan
Tjo!

*Ute i lördags, drack väl lite mycket
*har strulat med dom på denna krog innan, bl.a. tingsrätt för våld mot tjänsteman men blev friad

*Vände mig om och drygade till det lite, sa till han att jag var för full för krog A men här va det minsann inga problem, i samband med get gestikulerade jag lite med händerna som man gör när man snackar

*även känd hos poliserna tidigare so dom satte mig i samma fyllecell som nån pissig alkis.

jävligt sugen på att gå vidare med här då ordningsvakter är största fittorna som vandrar på våra gator

Du borde lärt dig av dina tidigare misstag.
Drick mindre och bråka inte med vakterna. De är ofta kriminella fascister men det skall du strunta i.
Citera
2015-08-11, 19:05
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Visst får han göra det. Men det kommer troligtvis inte leda till något och om OV ens delges misstanke för brott så kommer det att bli mycket svårt att bevisa att det gått till på något annat sätt än att skadan uppstod i handgemänget. Ett handgemäng som var resultatet av deras helt och full lagliga ingripande.

Poängen här är inte att vinna. Utan att bekosta rättsväsendet och hans historia så pass att ansvar byggs upp.

Citat:
Att han var för full kan väl knappast någon annan än han själv lastas för, och att han betedde sig illa är definitivt inte andras fel.

Vad har objektivitetsprincipen med det hela att göra? Vad ar det andra OV:n ev sagt vid andra tillfällen med saken att göra?

Eller menar du att OV bara får ingripa mot fulla personer som är fulla och beter sig illa mot andra än dom själva? Så funkar det inte, beter man sig illa och är för full så får/ skall vakterna avvisa/avlägsna/omhänderta vederbörande även om det är emot dom själva.

Det har jag inte sagt, och du behöver inte bygga ett rättfärdigt argument på andras kortakommanden.

Ja vad säger den om myndighetsutövning? Vis brottsutredning ska alla vara lika inför lagen. Oavsett om du är full eller inte. Otrevlig eller inte. Viftar med händerna eller inte.

Jag menar ingenting av det du förhåller dig till. Jag säger att om man inte kan distansera sig från arbetsrollen mot sin egen person. Så har man inget i auktoritära rollen att göra. Klart slut. Du bedriver ett arbete som vid varje ingripande rättfärdigar eller stjälper statens makt. Så man ska ha stor respekt för rollen man besitter.

Vad andra OVs har sagt är som jag sa kanske inte relevant. Men jag sa att deras personliga åsikter spelar större roll än hos polisen, då de inte besitter en lika markerad roll med lagen i ryggen.

Förstår du?
Citera
2015-08-11, 19:16
Bannlyst
Citat:
Poängen här är inte att vinna. Utan att bekosta rättsväsendet och hans historia så pass att ansvar byggs upp.

Fast det är ju ens egna ansvar att inte bli för full på krogen, och att inte bete sig illa faktiskt.

Citat:
Ja vad säger den om myndighetsutövning? Vis brottsutredning ska alla vara lika inför lagen. Oavsett om du är full eller inte. Otrevlig eller inte. Viftar med händerna eller inte.

Fast nu utgör det ju, helt och fullt enligt lagen, en skillnad om du är full eller inte, beter dig ordningsstörande eller inte. Det är ju just det som LOB/PL 13, Ordningslagen och alkohollagen är till för.

Kort sagt, är inte jättefull på krogen och bete dig inte illa, då räknas du inte heller som en ordningsstörning enligt lag.

Citat:
Jag menar ingenting av det du förhåller dig till. Jag säger att om man inte kan distansera sig från arbetsrollen mot sin egen person. Så har man inget i auktoritära rollen att göra. Klart slut. Du bedriver ett arbete som vid varje ingripande rättfärdigar eller stjälper statens makt. Så man ska ha stor respekt för rollen man besitter.

Med tanke på vad TS sagt om sitt eget beteende så hade han förmodligen blivit omhändertagen/avvisade/avlägsnad även om han drygat sig mot någon annan så vad vi har att distansera oss ifrån i det här fallet är då iaf för mig oklart.

Citat:
Vad andra OVs har sagt är som jag sa kanske inte relevant. Men jag sa att deras personliga åsikter spelar större roll än hos polisen, då de inte besitter en lika markerad roll med lagen i ryggen.

Förstår du?

Tycker det spelar ganska liten roll vad dom tycker om olika saker och personer så länge deras ingripanden är med laga stöd och inom råmärken för vad man får göra i våldsanvändning.
Citera
2015-08-11, 20:46
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Att gå in på en krog och kläcka ut sig en humoristisk kommentar tycker inte jag är något som direkt tyder på att TS är ointelligent, jag har gjort betydligt dummare saker i mina dar, förmodligen den senaste månaden också om vi nu vill vara sån.
Nej, kanske inte bara det faktum, men jag la in tolkningen efter hur TS uttryckte sig och inte enbart det faktum att han råkat i klyveri med en ordningsvakt.

I ärlighetens namn har även jag gjort betydligt dummare saker, men har nog ändå skött mig, som de flesta av oss lyckas.

Citat:
Nu är det förstås så att en åklagare har bevisbördan vid åtal, dock så är den plikten uppfylld genom att TS förklarar händelseförloppet och visar upp sitt brutna finger eller något dokument på det från sjukhuset. Det är då upp till vakten att förklara varför en sådan mängd våld var nödvändig i situationen, klarar han inte av det vilket inte alls är otroligt, har själv gått VU 1 och sett vilka meat heads som faktiskt får bli vakter/väktare, så finns det goda möjligheter för en fällande dom.
Nja, åklagaren måste bevisa att det våld som användes inte var i strid med lagstiftningen. Vi vet inte vilket stöd som våldsanvändningen baserades på. Var det PL10 eller kanske var det BrB 24 kap?

För oss är det omöjligt att säga. Vi har bara TS sida av det hela.

Citat:
Det hela handlar ju om att bedöma vem som är trovärdigast om de har olika historier, eftersom TS var onykter och man ger extra förtroende till ordningsvakter så ligger han förstås inte bra till men det förutsätter att vakten har en trovärdig historia.
Mot en person som hamnat i fyllecell, så är det i praktiken walk over för ordningsvakten.
Citat:
Jag skulle aldrig avråda någon från att anmäla ett brott som är begånget. Om det inte leder till en fällande dom, so be it, men det kan kanske få den här idioten till vakt att tänka efter lite nästa gång han misshandlar en människa i yrket.
Nu är det ju inte misshandel om man har lagstöd för våldet
Citera
2015-08-11, 22:39
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zohan
[En porträttering av hur en skitstövel beter sig bortklippt]
min fråga är det ens värt att gå vidare med det? skulle anta att det blir ord mot ord i tingsrätt(om vi äns kommer så långt), bara slöseri med tid för min del.
Du både frågade och besvarade din egen fråga i detta stycket. Om du nu inte ens tycker det är värt tiden så ska du naturligtvis inte gå vidare.
Citera
2015-08-12, 00:17
Medlem
Zohans avatar
vet bara att när jag sist satt i tingsrätt va det ena vakten som hade kokat ihop en rätt skön story om hur jag hade hotat honom och skallat han, när han egentligen hade lyckats skada sin egen läpp(hur vet jag ej). tur att hans kollega vart reko kille och vittnade till min fördel=friad.

vilka änglar vi har i tråden, ingen här som tagit sig nåt järn för mkt och blivit LOBad innan? slängt ur er nån dryg kommentar, men förmodligen kommit undan med det?

jag kommer förmodligen bara skita i allt detta, vet hur irriterande och tröttsamt det är att ha och göra med polizei, och nej ingen fara med mitt jobb, lite förlängd semester bara.

men kul att sitta och läsa OV's åsikter över hela landet, och hur ni drar slutsatser vad för typ av person jag är baserat på detta.
Senast redigerad av Zohan 2015-08-12 kl. 00:21.
Citera
2015-08-12, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edward-Teller
Så du menar att ordningsvakter har rätt att bestraffa honom för att han är svning?

Nej, det menar jag inte.
Vad dom har rätt till och inte, spelar inte så stor roll om man uppträder på ett schysst sätt.

Men det är klart, man kan ju hoppa ut framför bilar i trafiken också. Dom har ingen rätt att köra på dig, men risken att det kommer hända blir såklart högre än om du håller dig på gångbanan.
Citera
2015-08-12, 08:53
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Misshandel med likgiltighetsuppsåt finns inte, det kallas isf " vållande av kroppskada" enl Brb 3:8.

Det finns tre typer av uppsåt: avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt. Detta är vad som faller under 3:5 misshandel.

Likgiltighetsuppsåt är när man är medveten om risken (till skada i det här fallet) samt likgiltig till riskens förverkligande.

Sedan finns det två typer av vållande: Medveten oaktsamhet och omedveten oaktsamhet. Detta är vad som faller under 3:8 vållande av kroppskada. Här kan man dock inte fällas för ringa skada.
Senast redigerad av Icecrypt08 2015-08-12 kl. 08:55.
Citera
2015-08-12, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Det finns tre typer av uppsåt: avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt. Detta är vad som faller under 3:5 misshandel.

Likgiltighetsuppsåt är när man är medveten om risken (till skada i det här fallet) samt likgiltig till riskens förverkligande.

Sedan finns det två typer av vållande: Medveten oaktsamhet och omedveten oaktsamhet. Detta är vad som faller under 3:8 vållande av kroppskada. Här kan man dock inte fällas för ringa skada.

Ok. Du har säkert rätt. Möjligt jag blandade ihop oaktsamhet med likgiltighetsuppsåt.

Sådana här fall kan hamna både under misshandel eller vållande vet jag dock från fall jag känner till i verkligheten. Därav mitt påpekande. Det är ju i praktiken inte alltid helt lätt att klargöra intentionerna med någons handlande. Ofta brukar ju rubriceringar mm få ändras under utredningens gång.
Senast redigerad av E259 2015-08-12 kl. 11:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in