2015-08-11, 10:06
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Att en aktie är "uppblåst" brukar betyda att den är värderad på andra grunder än fundamenta, ett bolag med P/E 2000 kan ses som "uppblåst" då de måste lyckas med något oerhört för att få en rimlig värdering..

Lyckas med något oerhört? Du menar precis som de har gjort detta året?

Nuvarande orderstock på 1700 MSEK, P/E blir knappast 2000 för 2015.
Citera
2015-08-11, 10:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Exakt samma mantra som har gått sedan aktien stod på 30-40 kronor. Då var den också "uppblåst" enligt somliga.

Att värdera ett bolag som inte tjänar pengar ännu är mycket svårt. Det finns inget som säger att dagens värdering är rätt.

Vi har sett många aktier bli rejält nedtryckta i källaren som Norhland, Nordic Mines, Dannemora, Karo bio, FPC och Precise Biometrics exempelvis.

Det är inte mycket som krävs för att sätta aktieägarna på pottkanten i den typen av aktier.

Själv avstår jag helt från spekulationer i den typen av bolag. Vill jag ha spänning köper jag mig hellre en trisslott.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-08-11 kl. 10:37.
Citera
2015-08-11, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att värdera ett bolag som inte tjänar pengar ännu är mycket svårt. Det finns inget som säger att dagens värdering är rätt.

Vi har sett många aktier bli rejält nedtryckta i källaren som Norhland, Nordic Mines, Dannemora, Karo bio, FPC och Precise Biometrics exempelvis.

Det är inte mycket som krävs för att sätta aktieägarna på pottkanten i den typen av aktier.

Själv avstår jag helt från spekulationer i den typen av bolag. Vill jag ha spänning köper jag mig hellre en trisslott.

Sant, det finns inget som säger att dagens värdering är rätt - men det finns mycket som pekar på att värderingen är rimlig med tanke på marknaden och orderstocken som FPC just nu har. Jag vet att du vill se siffror svart på vitt innan du går in, för exakt så färglös är du i ditt investeringstänk, men då får du betala mycket mycket mer för aktien också.

Avstå bäst du vill, men att kalla aktien för "skit" tycker jag är väldigt magstarkt. Man måste se till risk-reward, så att kalla det en trisslott är även det helt fel. Triss går man ALLTID back på i längden, detsamma gäller inte för bolag av denna typ.
Citera
2015-08-11, 11:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Sant, det finns inget som säger att dagens värdering är rätt - men det finns mycket som pekar på att värderingen är rimlig med tanke på marknaden och orderstocken som FPC just nu har. Jag vet att du vill se siffror svart på vitt innan du går in, för exakt så färglös är du i ditt investeringstänk, men då får du betala mycket mycket mer för aktien också.

Det jag inte gillar med FPC är att det är ett extremt nischat bolag. Det är mycket som kan gå åt skogen på vägen som många hugade förstagångsköpare missar och köper på sig aktier i FPC.

jag gillar teknikbolag men köper hellre bredare bolag med lägre risk. jag är sedan några år ägare till aktier i Google. Det är enligt mig ett mycket bättre köp än att försöka göra några snabba klipp i FPC.

Jag kan ha fel på kort sikt, men på lång sikt kommer det bli tydligt.

Citat:
Avstå bäst du vill, men att kalla aktien för "skit" tycker jag är väldigt magstarkt. Man måste se till risk-reward, så att kalla det en trisslott är även det helt fel. Triss går man ALLTID back på i längden, detsamma gäller inte för bolag av denna typ.

Jo det är precis vad du gör. Och anledningen till det är att de hade inte varit på börsen om investeringen vore så björnsäker. Då hade finansieringen ordnat sig självt på annat håll. Varför låta några småsparare vara med och dela på kakan för?

För är det ingen skillnad alls på trisslotter och aktier i FPC. Same shit.

Förr eller senare kraschar alltid den här typen av bolag och då vill du inte sitta med skiten.

Men testa gärna och köp random öreaktier om det är så lätt att bli rik. Du kommer att lyckas lika bra om du köper trisslotter för samma pengar.
Citera
2015-08-11, 14:17
Medlem
Citat:

Ja, jag tänker inte ligga i aktien för evigt. Men väldigt mycket talar för att FPC kommer att få en kursdubbling under kommande år och den vill jag gärna vara med på. Är dock medveten om riskerna vilket även är inkluderat i den nuvarande kursen. Hade vi haft allt svart på vitt hade företaget redan nu kostat det dubbla.

Kl 13 fick vi reda på att FPC har en sensor i Lenovos nya telefon. Ponera att FPC vinner 50% av sensorer i Lenovos telefoner under 2016 så ger detta en omsättning på runda slängar 1500 MSEK. Detta är isåfall endast Lenovo.

Men varför försöker jag ens? Det finns inte skrivet på en delårsrapport och därför finns det inte i din värld.

Citat:
Jo det är precis vad du gör. Och anledningen till det är att de hade inte varit på börsen om investeringen vore så björnsäker. Då hade finansieringen ordnat sig självt på annat håll. Varför låta några småsparare vara med och dela på kakan för?

Förr eller senare kraschar alltid den här typen av bolag och då vill du inte sitta med skiten.

Men testa gärna och köp random öreaktier om det är så lätt att bli rik. Du kommer att lyckas lika bra om du köper trisslotter för samma pengar.

Jag har köpt flera aktier av den typen du kallar öresaktier (dock inte de mest extrema exemplen) och det har gått alldeles utmärkt för mig, tack för att du frågar. Jag chansar dock inte utan försöker göra en analys baserat på den information som finns. Så det är verkligen inte "random" som du säger.

Förr eller senare kraschar inte alla bolag. Många av dessa blir högutdelande stabila företag såsom de du har i din portfölj.

Vissa kraschar dock, men det är en del i risk-rewardberäkningen. Man måste inte följa bolaget ner i skiten.
Citera
2015-08-11, 16:24
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Citat:
Citat:

Ja du har haft fel i 2år och kommer fortsätta ha fel under 5år till tills dess att du köper på 3000kr

Jag sa till dig i början av 2014 att investera långsiktigt, 500% uppgång sedan dess..

Kan du bevisa att du är en seriös skribent genom att den 20/8 kommentera FPC i tråden, gör du ej det har jag nu ett inlägg som kan återanvändas för att bevisa ditt trollande.

Så vi hörs nästa Torsdag för då är det upp till bevis för FPC
Citera
2015-08-11, 16:51
Medlem
ornens avatar
Skulle vilja rekomendera AGES. Bolaget sysslar med pressgjutning i aluminium till främst fordonsindustrin. De expanderar cirkus 10-15% om året. Anställde förra året 100 nya, en ökning på 20% och lyckades ändå hålla vinstmarginalen en bit över 10%.

För den som är intresserad utav de mest basala siffrorna: http://www.borsdata.se/comp/ages
Citera
2015-08-11, 19:23
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Kl 13 fick vi reda på att FPC har en sensor i Lenovos nya telefon. Ponera att FPC vinner 50% av sensorer i Lenovos telefoner under 2016 så ger detta en omsättning på runda slängar 1500 MSEK. Detta är isåfall endast Lenovo.
Naturligtvis är det enkelt att ponera fram både tjur- och björnscenarion, men vad tyder på att Lenovo kommer att köpa in FPC till hälften av sina sensortelefoner?

Om FPC nu har tekniska konkurrensfördelar som patent etc, varför går inte 100% av deras order till FPC? Är inte tekniken tillräckligt differentierad för att pris inte ska spela en viktig roll? Om det nu råder prispress, vad för marginaler kommer FPC att nå när de är lönsamma (telefontillverkarna själva har väl helt raderat sina marginaler)? Är den framtida intjäningen stabil, eller är man beroende av order från ett fåtal stora kunder?

Jag tror inte att du var 100% allvarlig ovan, men jag har sett ett antal sådana ponera-scenarion gällande biometrimarknaden och det här är frågor som då har ploppat upp i mitt huvud.
Senast redigerad av P.G 2015-08-11 kl. 19:29.
Citera
2015-08-11, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Naturligtvis är det enkelt att ponera fram både tjur- och björnscenarion, men vad tyder på att Lenovo kommer att köpa in FPC till hälften av sina sensortelefoner?

Om FPC nu har tekniska konkurrensfördelar som patent etc, varför går inte 100% av deras order till FPC? Är inte tekniken tillräckligt differentierad för att pris inte ska spela en viktig roll? Om det nu råder prispress, vad för marginaler kommer FPC att nå när de är lönsamma (telefontillverkarna själva har väl helt raderat sina marginaler)? Är den framtida intjäningen stabil, eller är man beroende av order från ett fåtal stora kunder?

Jag tror inte att du var 100% allvarlig ovan, men jag har sett ett antal sådana ponera-scenarion gällande biometrimarknaden och det här är frågor som då har ploppat upp i mitt huvud.

Jag var 100% allvarlig. Håller med dig, det är lätt att slänga uppskattningar hit och dit runt sig, men detta var baserat på Jörgen Lanttos uttalande om att man siktar på en 50%-ig marknadsandel förutom Apple detta året (se PM nedan). Detsamma, om än inte bättre, gäller för nästa år såvida inte någon ny konkurrent dyker upp med likvärdig teknik. Oavsett vad så är marknaden stor nog för flera aktörer, även om det säkerligen kommer leda till en del prispress. 100% av Lenovos telefoner är verkligen ingen omöjlighet, men valde att ta en rimligare siffra så jag inte skulle klassas som oseriös.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2015/05/11/fingerprint-cards-stororder-tecken-pa-marknad-tar-fart-vd.html

Just nu råder det inte någon större prispress, men det kommer sannolikt att bli det i framtiden för de billigare telefonerna. För high-end och mid-end devices så kommer FPC sannolikt att regera just för att de just nu funkar bäst och har mest funktionalitet.

Frågan är hur länge detta kommer att hålla har ju även dragits upp, konkurrenter kämpar just nu för att komma ifatt. FPC ligger dock inte på latsidan och har senast i mars presenterat en sensor så pass liten så att den får plats på sidan på en telefon. Andra tillverkare kämpar fortfarande med att få en touchsensor i hemmaknapp att fungera väl.
Senast redigerad av trustmeiamadoctor 2015-08-11 kl. 20:02.
Citera
2015-08-11, 20:31
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G

Jag vet att han var 100% allvarlig om än lite feg i sitt estimate.

Både Lenovo och Huawei säljer lite över 100mln enheter/år, säg att Lenovo kör 50% med sensor nästa år så blir det:
Citat:
50mln*30kr = 1500mln i omsättning

Och Huawei ser ut att börja gå All in och bara ett exempel är Honor-serien som nu satt in FPC 1025 och där siktar de på 40mln sålda telefoner!!!
Citat:
The Chinese manufacturer has announced today that the Honor brand accounted for 20 million shipments during the first six months of 2015, netting $2.63 billion in revenue.

The manufacturer has mentioned that it will continue to focus on the European market, where the Honor 7 is slated to launch later this month. Honor is now aiming to hit 40 million shipments by the end of 2015
Lägg till att när de sätter in sensor i nästa generation av P-serien så snackar vi volymer som heter duga och då kan man nog uppskatta att endast Huawei ger intäkter runt 2,7mdr 2016.

Så endast Huawei+Lenovo som har plats 3 respektive 4 i världen kommer generera ca 4-5mdr i omsättning för nästa år. Lägg där till Gionee, ZTE, Coolpad, Meziu, HTC, LeTV, OPPO m fl som vi nu skeppar till och sen att Sony kommer hamna på vår kundlista den 2 Sep. Sen finns Xiaomi, Nexus och LG kvar där man inte än kan vara 100% säker.

4,5mdr+Allt det där som är svårt att ge exakt omsättning för.

Telefoner som ej kommer säljas internationellt(där Patent är skitviktigt) må hända hamna hos Goodix, Egis, Silead eller Focaltech i liten skara. Det kan man inte blunda för men som man lätt ser är 8mdr nästa år inga problem när sista rapporten visar sig 2016.

Så visst gäller "FPC will have a dominant market share in regards to smartphones 2016. This according to Jörgen Lantto, CEO." och att potentialen för flera kursdubblingar gäller.

Vi haussar inte utan vi baissar eftersom vi är så extremt försiktiga i våra beräkningar, därför är kursen 220kr och inte runt 120-150kr som vi försiktigt räknade på förra året.

Ska vi räkna på 2017, 2018, 2019, 2020?? Nej, det är onödigt att gissa så långt fram men det finns ett par grundpelare som man bör vara klok att tänka på:

* Google stödet för Android och radering av korkade lösenord = All in finger biometri.
* Marknaden är endast i startfas, (OBSERVERA ENDAST SMARTPHONE) http://www.acuity-mi.com/GBMR_Report.php
* FPC krossar konkurrenterna, är inte det rätt givet med det som kommer ut
Citera
2015-08-12, 12:20
Medlem
Valfrids avatar
Ett köp här och nu efter ca 12% rekyl tror jag kan löna sig rätt snabbt! Pratar om Corline

http://www.redeye.se/aktiebloggen/corline-biomedical/corline-uppvarderingen-har-borjat
Citera
2015-08-12, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
har kvar båda
Braincool kosta 5,17 och QBANK 1,20
så jag väntar lite
köpte några HQ på 0,61 och Cantargia på 12,50

Tycker Braincool verkar vara en trevlig aktie. ( Förutom det coola namnet )
Idag var den uppe på 17 kr.
Känns som många trevliga nyheter är på väg.
Senast redigerad av Gr3ger666 2015-08-12 kl. 13:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in