Citat:
Ursprungligen postat av
P.G
Naturligtvis är det enkelt att ponera fram både tjur- och björnscenarion, men vad tyder på att Lenovo kommer att köpa in FPC till hälften av sina sensortelefoner?
Om FPC nu har tekniska konkurrensfördelar som patent etc, varför går inte 100% av deras order till FPC? Är inte tekniken tillräckligt differentierad för att pris inte ska spela en viktig roll? Om det nu råder prispress, vad för marginaler kommer FPC att nå när de är lönsamma (telefontillverkarna själva har väl helt raderat sina marginaler)? Är den framtida intjäningen stabil, eller är man beroende av order från ett fåtal stora kunder?
Jag tror inte att du var 100% allvarlig ovan, men jag har sett ett antal sådana ponera-scenarion gällande biometrimarknaden och det här är frågor som då har ploppat upp i mitt huvud.
Jag vet att han var 100% allvarlig om än lite feg i sitt estimate.
Både Lenovo och Huawei säljer lite över 100mln enheter/år, säg att Lenovo kör 50% med sensor nästa år så blir det:
Citat:
50mln*30kr = 1500mln i omsättning
Och Huawei ser ut att börja gå All in och bara ett exempel är Honor-serien som nu satt in FPC 1025 och där siktar de på 40mln sålda telefoner!!!
Citat:
The Chinese manufacturer has announced today that the Honor brand accounted for 20 million shipments during the first six months of 2015, netting $2.63 billion in revenue.
The manufacturer has mentioned that it will continue to focus on the European market, where the Honor 7 is slated to launch later this month. Honor is now aiming to hit 40 million shipments by the end of 2015
Lägg till att när de sätter in sensor i nästa generation av P-serien så snackar vi volymer som heter duga och då kan man nog uppskatta att endast Huawei ger intäkter runt 2,7mdr 2016.
Så endast Huawei+Lenovo som har plats 3 respektive 4 i världen kommer generera ca 4-5mdr i omsättning för nästa år. Lägg där till Gionee, ZTE, Coolpad, Meziu, HTC, LeTV, OPPO m fl som vi nu skeppar till och sen att Sony kommer hamna på vår kundlista den 2 Sep. Sen finns Xiaomi, Nexus och LG kvar där man inte än kan vara 100% säker.
4,5mdr+Allt det där som är svårt att ge exakt omsättning för.
Telefoner som ej kommer säljas internationellt(där Patent är skitviktigt) må hända hamna hos Goodix, Egis, Silead eller Focaltech i liten skara. Det kan man inte blunda för men som man lätt ser är 8mdr nästa år inga problem när sista rapporten visar sig 2016.
Så visst gäller "FPC will have a dominant market share in regards to smartphones 2016. This according to Jörgen Lantto, CEO." och att potentialen för flera kursdubblingar gäller.
Vi haussar inte utan vi baissar eftersom vi är så extremt försiktiga i våra beräkningar, därför är kursen 220kr och inte runt 120-150kr som vi försiktigt räknade på förra året.
Ska vi räkna på 2017, 2018, 2019, 2020?? Nej, det är onödigt att gissa så långt fram men det finns ett par grundpelare som man bör vara klok att tänka på:
* Google stödet för Android och radering av korkade lösenord = All in finger biometri.
* Marknaden är endast i startfas, (OBSERVERA ENDAST SMARTPHONE)
http://www.acuity-mi.com/GBMR_Report.php
* FPC krossar konkurrenterna, är inte det rätt givet med det som kommer ut