Citat:
Angående halvledare så ägde jag aktier i Rec silicon, ett norskt företag, men avyttrade dem för ett tag sedan när de gjort en rejäl stigning.God kväll!
Hoppas dagen/kvällen har gått bra för alla här inne.
Hade en liten tanke.
Det råder brist på halvledare över allt, och det har varit på tapeten hur länge som helst utan att få bukt på problemet. Så att investera i företag som tillverkar dessa borde väl vara väldigt lönsamt då dom måste kunna expandera något offentligt med tanke på hur eftertraktade de är?
Eller är det råvaran för att göra dom som är den stora flaskhalsen?
Samma med grafikkort, råder stor brist världen över där också och det går knappt att få tag i ett nu för tiden varken i butik eller på nätet.
Nu vet jag att nVidia gått bra som tusan i år, men finns det några egentliga indikationer på att efterfrågan kommer att mattas av?
Eller är det även här en brist på råvara? (Ädelmetaller osv) som är det största problemet?
Tack för nyttig läsning. Många som är väldigt kunniga inom olika områden.
Hoppas dagen/kvällen har gått bra för alla här inne.
Hade en liten tanke.
Det råder brist på halvledare över allt, och det har varit på tapeten hur länge som helst utan att få bukt på problemet. Så att investera i företag som tillverkar dessa borde väl vara väldigt lönsamt då dom måste kunna expandera något offentligt med tanke på hur eftertraktade de är?
Eller är det råvaran för att göra dom som är den stora flaskhalsen?
Samma med grafikkort, råder stor brist världen över där också och det går knappt att få tag i ett nu för tiden varken i butik eller på nätet.
Nu vet jag att nVidia gått bra som tusan i år, men finns det några egentliga indikationer på att efterfrågan kommer att mattas av?
Eller är det även här en brist på råvara? (Ädelmetaller osv) som är det största problemet?
Tack för nyttig läsning. Många som är väldigt kunniga inom olika områden.
Fast de var mer fokuserade på halvledare till solceller. De halvledarna som sitter i elektronik som t ex bilar kräver en mycket högre renhet i tillverkningsprocessen vilket ställer ett mycket högre krav i framställningen.
Kisel som råvara finns det egentligen ganska gott om. Nu har jag inte riktigt koll på råvaruprocessen och om där föreligger någon flaskhals men det jag forskat i ämnet har fått mig till att sluta mig till att det är i finförädlingen det bromsar.