2021-11-16, 20:00
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexona4Men
God kväll!
Hoppas dagen/kvällen har gått bra för alla här inne.

Hade en liten tanke.

Det råder brist på halvledare över allt, och det har varit på tapeten hur länge som helst utan att få bukt på problemet. Så att investera i företag som tillverkar dessa borde väl vara väldigt lönsamt då dom måste kunna expandera något offentligt med tanke på hur eftertraktade de är?
Eller är det råvaran för att göra dom som är den stora flaskhalsen?

Samma med grafikkort, råder stor brist världen över där också och det går knappt att få tag i ett nu för tiden varken i butik eller på nätet.
Nu vet jag att nVidia gått bra som tusan i år, men finns det några egentliga indikationer på att efterfrågan kommer att mattas av?
Eller är det även här en brist på råvara? (Ädelmetaller osv) som är det största problemet?

Tack för nyttig läsning. Många som är väldigt kunniga inom olika områden.
Angående halvledare så ägde jag aktier i Rec silicon, ett norskt företag, men avyttrade dem för ett tag sedan när de gjort en rejäl stigning.
Fast de var mer fokuserade på halvledare till solceller. De halvledarna som sitter i elektronik som t ex bilar kräver en mycket högre renhet i tillverkningsprocessen vilket ställer ett mycket högre krav i framställningen.
Kisel som råvara finns det egentligen ganska gott om. Nu har jag inte riktigt koll på råvaruprocessen och om där föreligger någon flaskhals men det jag forskat i ämnet har fått mig till att sluta mig till att det är i finförädlingen det bromsar.
Citera
2021-11-16, 20:06
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freeze89
Nog får du allt ha en lite längre tidshorisont än den här veckan. Kommer att pendla upp och ned tills vi vet säkert vilket datum konverteringen kommer att ske. Men sen så borde en rejäl uppvärdering komma!

Ingen annan som tycker att Rivian är fruktansvärt övervärderad? Hade aldrig vågat köpa på mig i dagsläget.

Yes, håller med, kommer hålla den ett bra tag.
Jag vågar inte in i varken Rivian eller Lucid.
Citera
2021-11-16, 20:39
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexona4Men
God kväll!
Hoppas dagen/kvällen har gått bra för alla här inne.

Hade en liten tanke.

Det råder brist på halvledare över allt, och det har varit på tapeten hur länge som helst utan att få bukt på problemet. Så att investera i företag som tillverkar dessa borde väl vara väldigt lönsamt då dom måste kunna expandera något offentligt med tanke på hur eftertraktade de är?
Eller är det råvaran för att göra dom som är den stora flaskhalsen?

Samma med grafikkort, råder stor brist världen över där också och det går knappt att få tag i ett nu för tiden varken i butik eller på nätet.
Nu vet jag att nVidia gått bra som tusan i år, men finns det några egentliga indikationer på att efterfrågan kommer att mattas av?
Eller är det även här en brist på råvara? (Ädelmetaller osv) som är det största problemet?

Tack för nyttig läsning. Många som är väldigt kunniga inom olika områden.

Investera i holländska ASML Holding. De tillverkar de maskiner som man använder för att tillverka halvledarkomponenter. Gigantiska prylar för hundratals miljoner dollar styck, och de är ensamma om att leverera till de mest avancerade tillverkningsprocesserna. De lär få mycket att göra närmaste 5 åren. Sen är du ju inte direkt först på bollen, men känns som en ganska säker investering ändå, även om aktien är dyr. De är liksom avgörande för det moderna samhället och har inga konkurrenter.
Senast redigerad av handtralala 2021-11-16 kl. 20:42.
Citera
2021-11-16, 21:09
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Nästan 30% upp idag, mänskligheten är verkligen förtappad.

Tja, ändå lättare för mig att förstå att folk tror på en framtid för amatörporr än att nya elbilstillverkare värderas till över 1000 miljarder. Men ja, det borde man ju ha tänkt på, mänskligheten är ju faktiskt förtappad, ibland glömmer man det. Borde kanske trycka det på kaffekoppen så man alltid har det i åtanke

ps. inget hat från någon om Rivian eller något annat EV-tillverkare har existerat skitlänge, de har i alla fall inte sålt så vansinnigt många bilar.
Citera
2021-11-16, 21:35
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Här kommer något för den riskvillige och lite snuskige investeraren. Förmodligen blir det bara skit av allt men man vet aldrig.

Såg precis ett tips på reddit om Plby group (alltså de som äger Playboy). Jag uppmanar alla att ta en titt där själva men i korthet ligger det till såhär.

Playboy kommer snart lansera en konkurrent till OnlyFans vid namn Centerfold. Det tror jag inte blir någon större succé. Nakenbilder finns fortfarande gratis senast jag kollade och de har inte framgått varför de skulle lyckas bättre än OnlyFans.

De ska dessutom sälja olika NFT:s med kaniner och skit. Det är alltså helt värdelösa pixlar som en blockkedja påstår är unik och vars "rättigheter" kan köpas och säljas.

Det här är så dumt att jag blev arg av att läsa skiten. Men ska du bara köpa en riktig skräpaktie i julklapp till svärmor, slå till nu!

Tokintressant. Onlyfans täljer ju guld med fällkniv. Läser att Lana Rhoades skall vara med och lansera playboysiten, hon är en levande porrmemekändis. Samt detta med NFT är helt rätt i tiden, växer så det knakar. Kryllar med folk som sitter med kryptogainz och jagar investeringar. Jag skall med här!
Citera
2021-11-16, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Tja, ändå lättare för mig att förstå att folk tror på en framtid för amatörporr än att nya elbilstillverkare värderas till över 1000 miljarder. Men ja, det borde man ju ha tänkt på, mänskligheten är ju faktiskt förtappad, ibland glömmer man det. Borde kanske trycka det på kaffekoppen så man alltid har det i åtanke

ps. inget hat från någon om Rivian eller något annat EV-tillverkare har existerat skitlänge, de har i alla fall inte sålt så vansinnigt många bilar.

0 bilar har väl Rivian sålt men nu sprängde ändå mina 200 Rivianaktier $5000 i uppgång för dagen! Trots inflationen kanske jag får unna mig en liten tornedo ikväll och ett glas rött (eller två).
Citera
2021-11-16, 22:22
Medlem
Jag är helt inställd på rymden för långa portföljen iaf
Mycket fin framtid kommer AAC Clyde gå till mötes..

Kolla in deras nya hemsida

https://www.aac-clyde.space/
Kika videorna

Kika under fliken what we do för video nr 2
Pöss
Citera
2021-11-17, 09:26
Medlem
Snack om försvaret o satelliter idag på radio p4.
Aac är med i spelet

Från FB (och ovan ser jag)
Underbar nyhet. NU kanske folk snart får upp ögonen på riktigt.
2019 ”Militär Test Satellit” -> Sparc 1 tillsammans med AFRL (Air Force Research Laboratory)

https://sverigesradio.se/artikel/forsvaret-tittar-pa-mojligheten-att-skjuta-upp-egna-satelliter?fbclid=iwar3imlooubztyz1nkmbh5orr0ihl -zdj_l19bifo3ypsstuj9eztiwswewo

https://www.foi.se/rest-api/report/FOI-R--5077--SE
Citera
2021-11-17, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witpo
Jag är helt inställd på rymden för långa portföljen iaf
Mycket fin framtid kommer AAC Clyde gå till mötes..

Kolla in deras nya hemsida

https://www.aac-clyde.space/
Kika videorna

Kika under fliken what we do för video nr 2
Pöss
När kommer den framtid du pratat om i flera år? Vi borde vara där snart tycker man
Citera
2021-11-17, 17:28
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witpo
Snack om försvaret o satelliter idag på radio p4.
Aac är med i spelet

Från FB (och ovan ser jag)
Underbar nyhet. NU kanske folk snart får upp ögonen på riktigt.
2019 ”Militär Test Satellit” -> Sparc 1 tillsammans med AFRL (Air Force Research Laboratory)

https://sverigesradio.se/artikel/forsvaret-tittar-pa-mojligheten-att-skjuta-upp-egna-satelliter?fbclid=iwar3imlooubztyz1nkmbh5orr0ihl -zdj_l19bifo3ypsstuj9eztiwswewo

https://www.foi.se/rest-api/report/FOI-R--5077--SE

Jag blev mest förvånad över att vi har ett försvar fortfarande. Men kul att de vill ha lite satelliter då, finns det många konkurrenter eller blir det Clydespace som får uppdraget
Citera
2021-11-17, 22:22
Medlem
knulps avatar
Star Vault inför spelsläpp 25e januari? Ser vi 3kr? Enkel dubblare.
Citera
2021-11-18, 09:19
Medlem
Witpo drar veckans rek igen. Puss.. riktkurs 10 kronor med potential 30 kr på sikt av pareto
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in