2015-08-09, 23:33
Medlem
DrygusVonHufvud.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Om man är intresserad av aktier inom IT säkerhet kan den här ETFen vara intressant..

PureFunds ISE Cyber Security ETF

Japp den tror jag kan bli något.
Citera
2015-08-10, 09:42
Medlem
Har precis börjat med aktier, köpt ett fåtal bolag som jag tror på, men bara handlat med småsummor än så länge. Äger bla. några aktier i FING. Är det för sent att hoppa på båten med ett lite större kapital? Ångrar att jag inte slängde in mer pengar vid min lilla investering när den stod i 202:-

Har ni i övrigt några råd till någon som är riktigt färsk i den här formen av sparande? Vad bör jag läsa? Vilken research bör man göra inför en investering i ett nytt bolag, i generella drag? Alla tips uppskattas
Citera
2015-08-10, 09:57
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollogram
Har precis börjat med aktier, köpt ett fåtal bolag som jag tror på, men bara handlat med småsummor än så länge. Äger bla. några aktier i FING. Är det för sent att hoppa på båten med ett lite större kapital? Ångrar att jag inte slängde in mer pengar vid min lilla investering när den stod i 202:-

Har ni i övrigt några råd till någon som är riktigt färsk i den här formen av sparande? Vad bör jag läsa? Vilken research bör man göra inför en investering i ett nytt bolag, i generella drag? Alla tips uppskattas

Det är bara att söka. På 5 min kan du lätt hitta 40 h av kvalitativt material att fördjupa dig i. Angående vad du ska läsa är det bara att gå till biblioteket och låna allt som du anser vara relevant för din finansiella verksamhet.

Det svåra är att verkligen orka läsa allt och ta till sig det, att hitta informationen är busenkelt.
Citera
2015-08-10, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hollogram

Lär dig grunderna i fundamental analys så slipper du trampa på de värsta minorna, kolla upp Northland Resources tråden här på forumet så kommer du upptäcka hur det kan gå när tusentals småsparare hysteriskt lovordar en aktie och sedan går luften ur totalt. Bolaget har gått i konkurs nu förövrigt.
Citera
2015-08-10, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Det är bara att söka. På 5 min kan du lätt hitta 40 h av kvalitativt material att fördjupa dig i. Angående vad du ska läsa är det bara att gå till biblioteket och låna allt som du anser vara relevant för din finansiella verksamhet.

Det svåra är att verkligen orka läsa allt och ta till sig det, att hitta informationen är busenkelt.

Jo, att hitta information är inte speciellt svårt, men att göra ett bra urval på vad man bör prioritera som nybörjare är desto svårare. Därav min fråga
Men tack för ditt svar.
Citera
2015-08-10, 13:05
Medlem
Citat:
Lär dig grunderna i fundamental analys så slipper du trampa på de värsta minorna, kolla upp Northland Resources tråden här på forumet så kommer du upptäcka hur det kan gå när tusentals småsparare hysteriskt lovordar en aktie och sedan går luften ur totalt. Bolaget har gått i konkurs nu förövrigt.

Tack, ska kolla närmare på det. Den tråden var ingen rolig läsning direkt..
Citera
2015-08-10, 16:32
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
hahaha glömmer aldrig snubben som fann hålet i rapporten innan kraschen kom Han blev granskad om jag minns rätt då han misstänktes för insider...

PB anhängarna bör nog läsa ditt inlägg...
Citera
2015-08-11, 08:12
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Satan jag som var inne på att köpa GOOGLE i andra tråden där vi diskuterade de
Känns också som att en 20%uppgång nyligen gör att aktien inte blir lika attraktiv.

Google är klart värd att bevaka och småköpa i lite nu och då. Google är nämligen alla företags nya skattmas där hart när alla bolag betalar en liten del av sin omsättning till dem. Kanske en hämsko kan vara om de går allt för mycket mot konglomerat, men det öppnar i så fall måhända upp mot någon avknoppning?
Citera
2015-08-11, 09:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strogger
Läs och begrunda...

http://www.redeye.se/aktiebloggen/karo-bio/50-ggr-insatsen%E2%80%A6repris
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article2596695.ece
http://www.svd.se/entreprenoren-anders-lonner

Han måste leverera också... Gör han inte det blir det öresaktie av karo igen.
Citera
2015-08-11, 09:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
när ska man hoppa av då
kan ju inte stiga hur mkt som helst
kanske splitt efter?

För att det ska vara köpvärt måste en ny trigger finnas. Och frågan är om den kommer att komma i FPC.

Jag skulle inte köpa skiten. Det känns som en oerhört uppblåst aktie i ett riktigt högriskbolag.
Citera
2015-08-11, 09:45
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
För att det ska vara köpvärt måste en ny trigger finnas. Och frågan är om den kommer att komma i FPC.

Jag skulle inte köpa skiten. Det känns som en oerhört uppblåst aktie i ett riktigt högriskbolag.

Exakt samma mantra som har gått sedan aktien stod på 30-40 kronor. Då var den också "uppblåst" enligt somliga.
Citera
2015-08-11, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Exakt samma mantra som har gått sedan aktien stod på 30-40 kronor. Då var den också "uppblåst" enligt somliga.

Att en aktie är "uppblåst" brukar betyda att den är värderad på andra grunder än fundamenta, ett bolag med P/E 2000 kan ses som "uppblåst" då de måste lyckas med något oerhört för att få en rimlig värdering..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in