2015-08-02, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackOwl
Bara svara att du får hämta ut precis så mycket eller så lite som din läkare har ordinerat dig. Har läkaren inte specifikt angivit att du ska hämta en burk varje halvår eller något i den formen, så bör det ju inte vara upp till apoteken att bestämma vilken mängd du ska få och i vilka intervaller. Någon som sitter på faktisk kunskap får gärna inflika här.
Verkar sjukt att det ska vara upp till apoteket att bestämma. Måste väl finnas någon regel kring sånt här? Som det är nu känner jag mig typ illa till mods varje gång jag går dit bara för de är så jävla sura alltid. Kanske ska byta apotek..
Citera
2015-08-02, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Tack för svar!

Intressant att fler känner att "b-varianten" är sämre, ska säga till min läkare vid nästa tillfälle att han ska skriva att jag ska ha just specifikt Concerta och inget annat.

Så vitt jag vet så har jag inga limits på mitt recept? Är väl tillsvidare som jag förstått det.

Inget att tacka för!
Kan tillägga att när jag framförde att fake-Concertan inte hade samma jämna utsöndringskurva som originalet till min läkare så krävdes det inte fler meningar än så, utan det verkade som att läkaren var fullt medveten om vad jag syftade på - kort sagt verkar skillnaden vara väldigt känd, som tur är.

Citat:
Ursprungligen postat av TeamAncient
Verkar sjukt att det ska vara upp till apoteket att bestämma. Måste väl finnas någon regel kring sånt här? Som det är nu känner jag mig typ illa till mods varje gång jag går dit bara för de är så jävla sura alltid. Kanske ska byta apotek..

Finns väl säkert ett regelverk där alla detaljer är specificerade, dessvärre känner jag inte till dessa. Annars så hade jag mer än gärna delat med mig utav det jag visste. Men ska faktiskt kolla upp med min läkare vid nästa tid. Och det där med att du känner ett obehag inför apoteksbesöken - du är inte ensam om det
Citera
2015-08-05, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackOwl
Inget att tacka för!
Kan tillägga att när jag framförde att fake-Concertan inte hade samma jämna utsöndringskurva som originalet till min läkare så krävdes det inte fler meningar än så, utan det verkade som att läkaren var fullt medveten om vad jag syftade på - kort sagt verkar skillnaden vara väldigt känd, som tur är.

Finns väl säkert ett regelverk där alla detaljer är specificerade, dessvärre känner jag inte till dessa. Annars så hade jag mer än gärna delat med mig utav det jag visste. Men ska faktiskt kolla upp med min läkare vid nästa tid. Och det där med att du känner ett obehag inför apoteksbesöken - du är inte ensam om det
Ska snacka med läkaren om det helt klart!

Btw var på Apoteket idag och bad att få min concerta, varpå hon säger att jag inte har ett recept på concerta. Jag blev

Men, det var bara det att jag hade haft recept, precis som du sa, på 4x1 burkar. Ska ju träffa läkaren typ nästa vecka eller vad det var. MEN, eftersom jag nu ligger lite i förväg så tänkte jag hämta ut den i förväg. Har tentaperiod nu och behöver verkligen concertan för plugget...

Hade tänkt upp värsta planen o allt om dom skulle fråga o säga att jag precis flyttat o glömde burken hemma hos föräldarna (delvis sant hehe). Men fanns alltså inget att hämta. Om jag ringer läkaren och förklarar "som det är", dvs att jag glömt det, han borde väl förstå och skriva ut mer? utan medicinen kommer jag troligen torska tentorna och det skulle vara åt helvete rent ut sagt..

Hoppas bara det går att få en snabb telefontid med läkaren, är ju alltid sån jävla väntetid att man kanske inte ens kan få in ett telefonsamtal med dom?
Citera
2015-08-09, 17:52
Medlem
Om man startar en utredning för ADHD/ADD och ska få Concerta/Ritalin utskriver, gör dom pissprov under dom 5-10 månaderna det tar?

Hört olika från olika folk, kollar bara då det händer att man röker en holk ibland
Citera
2015-08-09, 22:12
Bannlyst
Hej!!

Nån som vet hur MODAFINIL funkar ??
Citera
2015-08-10, 18:59
Medlem
En fråga har en burk ritalina 20mg, hur många ska man ta för att få ett rus?.
Citera
2015-08-10, 23:23
Medlem
bananajoe33s avatar
Hej fick 5 ritalin av en kompis tidigare, svalde alla men är det bättre att snorta? tänkte så jag vet till nästa gång.
Citera
2015-08-11, 00:38
Medlem
MatsMyrmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananajoe33
Hej fick 5 ritalin av en kompis tidigare, svalde alla men är det bättre att snorta? tänkte så jag vet till nästa gång.

Vad vill du få ut av det? Vill du festa på det är snorta det mest euforiska sättet, men även kortvarigt, lite likt kokain.
Citera
2015-08-11, 14:34
Medlem
AT av låg dos metylfenidat + alkohol?

Började med 36 mg concerta/dygn för två månader sen. Känner inte av några neg. biverkningar alls på denna dos utöver att jag blir otroligt dålig dagen efter alkoholintag, detta både fysiskt och psykiskt.

Är bakfull upp till tre dagar efter ett större alkoholintag (säg 8 bärs typ). Någon som har någon förklaring på detta? Förstår att AT borde kunna upplevas efter stor dos metylfenidat men av denna lilla dos? Sjukvården har även sagt att det är ok att dricka alkohol på denna dos.
Citera
2015-08-11, 17:45
Medlem
Pimilos avatar
Jag behöver lite hjälp..

Jag bor fortfarande hemma, kommer flytta om 2 månader. Saken är att mina föräldrar har mina mediciner i deras "väska" och jag tog nyss en hel oöppnad burk 30 mg ritalin ifrån dom.

De kommer förmodligen märka att en sådan burk är borta eftersom jag slängde iväg den.
Jag slängde iväg den eftersom om man öppnar burken så är det plast som måste rivas bort för att kunna plocka ur pillerna, så det skulle vara lika kört om jag lämnade burken eftersom de skulle se att jag tagit ändå.

Jag brukar flumma på dom vanligtvis men det här är första gången jag har tagit en hel burk.
De har 2 st till sånna där oöppnade burkar så min tanke var att jag kanske kan säga till dom att de helt enkelt tappat bort den och jag kan spela helt omedveten?
Börjar noja upp mig lite nu.

Jag vet att det nästan är helt kört för mig men snälla kan ni hjälpa så gott ni kan hur jag ska kunna komma undan med det här så det låter trovärdigt? Vad som helst!

De som orkar hjälpa mig är verkligen hur grymma som helst.
Ni kanske tycker att jag ska stå för vad jag har gjort men det finns inte på tanken just nu. Jag kommer stå för vad jag har gjort efter när jag har flyttat om de skulle fråga något.

Jag är inte påtänd just nu även fast de kanske ser ut som det och det är pga att jag har ångest och vet inte ens om jag vill ta det här nu. Känner mig som en oerhört dum och desperat pundare, lol.
Citera
2015-08-12, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reigns
Om man startar en utredning för ADHD/ADD och ska få Concerta/Ritalin utskriver, gör dom pissprov under dom 5-10 månaderna det tar?

Hört olika från olika folk, kollar bara då det händer att man röker en holk ibland
Ja du måste pissa. För övrigt så rekommenderar jag dig starkt att sluta röka cannabis. Själv vart kronisk rökare under 4-5 år, så gott som dagligen. Har nu insett att cannabiset bara förstärkte alla mina negativa symptom som ingår i ADHD-kriterierna, det är också delvis därför du måste pissa under utredningen.

Om du verkligen är SERIÖS med att du har ADHD/ADD (många som säger det är bara lata och letar ursäkter, tyvärr) så sluta röka i några månader och du kommer märka markant skillnad på väldigt många plan.

Cannabis är en riktigt skitdrog. Väljer klarhet alla dagar i veckan nu alltså, fyfan för downers!! Concerta o koks är det enda rätta

Citat:
Ursprungligen postat av Pimilo
Jag behöver lite hjälp..

Jag bor fortfarande hemma, kommer flytta om 2 månader. Saken är att mina föräldrar har mina mediciner i deras "väska" och jag tog nyss en hel oöppnad burk 30 mg ritalin ifrån dom.
Jag är inte påtänd just nu även fast de kanske ser ut som det och det är pga att jag har ångest och vet inte ens om jag vill ta det här nu. Känner mig som en oerhört dum och desperat pundare, lol.

Vad i helvete..? Du snor alltså din(?) medicin från dina föräldrar. Mannen. Jag säger inte det här för att slå dig på fingrarna och leka cool , utan från egen erfarenhet som ADHD-person med lite halvproblematisk bakgrund. Håll dina föräldrar UTANFÖR dina problem. Framförallt så FUCKA inte med dom som att SNO medicin som du garanterat vet att dom kommer lacka för? Det sabbar så sjukt mkt för dig och din relation med dina päron, vilket kommer backlasha mot dig senare.

Jag har själv knarkat en del och jag fattar nog hur du tänker, med tanke på att dina päron har DIN medicin så måste du vara under 18bast. chilla med knarkandet tills du är själv, har koll på ditt liv och sköter ditt liv någorlunda i övrigt. DVS, du har jobb, vänner och inte en jävla pundar-livsstil. Att vara en arbetslös junkie som snor av sina föräldrar , antar att du själv hör hur det låter?
Senast redigerad av Demma 2015-08-12 kl. 14:36.
Citera
2015-08-12, 14:42
Medlem
Fick min diagnos nu i juni, började på 18mg och 2v senare ökade jag till 36mg. Skulle haft tidigare möta men bodde på annan ort så ska ha möte nu i nästa vecka, blir väl 54mg om jag förstått allt rätt.

Har dock på sistone börjat köra 1x36mg när jag vaknar och sen en 36mg till lite senare beroende på vad jag gör, hur mycket effekt jag känner, osv.

Lite tankar kring concerta dock: Första gången jag tog 2x18mg (allra första) så kände jag mig typ koksad, inget konstigt med det, första kicken utan resistans osv, inte känt den effekten förut och bla bla (ändå tjackat en hel del för självmedicinering samt rekreationellt bruk, så inte obekant med CS).

Anyway, jag känner knappt av 1x36mg längre. Jag märker ju att det har bra effekt på ett sätt, men samtidigt så känns det lite skumt. Jag blir typ trött av det? Eller snarare, jag blir iaf inte pigg. Visst, concerta är ju typ bara fokus och inte energi som från amfetamin, men ändå.

Är nu med andra ord uppe på 72mg och max dosen är 108mg och det känns ju på ett sätt lite alarmerande att man redan är uppe där, går jag upp till 108mg efter ett halvår så vad händer sen? När jag har resistans mot 108mg? Att sen plötsligt gå av allt helt för att avvänja resistansen när jag pluggar på högskolan låter som en marddröm.

Någon som vet hur länge man kan gå på så "stora" doser tills man måste trappa ner ett tag? Eller är det helt individuellt? Känns som att det borde finnas regler för sånt här från socialstyrelsen eller liknande. Måste ju gå o ta blodtryck då o då för att se så jag inte dör eller något, lite löjlgi tmen samtidigt bra att dom kollar upp en imo.

En grej till: Är det fler som upplever en ökad sexlust på concerta? Påminner om den på tjack, men återigen, inte lika energisk sexlust, men den finns där. Rycker i kuken liksom, får runk-tankar mitt på dagen vilket jag väldigt sällan får "nyktert".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in