2015-07-11, 01:32
Medlem
IIIDraculs avatar
Varför blir man så hård i magen av medikinet och får svårt att skita normalt?
Citera
2015-07-11, 10:53
Medlem
redmoon-cats avatar
Inte en aning, men 5 ml dosspruta från apoteket är perfekt för Concerta rövpanna?
Citera
2015-07-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IIIDracul
Varför blir man så hård i magen av medikinet och får svårt att skita normalt?

Därför att metylfenidat påverkar noradrenalin. Jag tar Ritalin och Parnate (som även den har samma biverkning med magen). Kan gå 2 dagar utan toabesök
Senast redigerad av cif-12 2015-07-12 kl. 12:37.
Citera
2015-07-19, 23:04
Medlem
1. Hur länge sitter det i så att det syns vid urinprov?

2. Påverkar det träning negativt?
Citera
2015-07-20, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldveinsdogone
Drar i mig dagligen 250mg snabbverkande, som max 400mg... Det är en enormt svår drog att hantera psykiskt då du skillnad från amfetamin får psykos inom 48h utan tvekan medans tjack e bara efter din kropp du får psykos och då snackar vi 5-6 dagar jag dragit i mig tjo innan... Så var rädda om er om ni tar ritalin för psykos och hjärnan verkar på flera ställen än vad amfetamin substans-preparaten gör. Eller rent tjack på gatan för den delen om du vet vad du får o känner snubbarna som det ges av
Intressant, Kan du utveckla?
Citera
2015-07-25, 10:23
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
1. Hur länge sitter det i så att det syns vid urinprov?

2. Påverkar det träning negativt?

1. Det kan triggas på Amfetamin om du lämnar på sticka (hände en vän). På analys är det lugnt.

2. Ja, själv har jag ADD men använder inte Ritalin när jag tränar. Det gör att man inte orkar äta lika mycket = sämre resultat.
Citera
2015-08-02, 15:33
Medlem
Concerta / Metylfenidat, hur ofta hämta ut?

Fick ADHD diagnos i juni och hade 18mg först och nu 36mg. I början hämtade jag Concerta, men man får lägga till typ 50kr eftersom min läkare ej sagt att jag "måste" ha concerta, så antingen får jag en B-variant gratis, eller "the real deal" för typ 50kr mer.

Nu sist så valde jag att ta gratisvarianten och jag vet inte om jag upplever att den är sämre? Eller om det bara är placebo? Den ser ju "äckligare" ut och mer B, så jag undrar om det är det som gör att jag tänker så, eller att helt enkelt byggt mer resistans..?

Har tagit 2x36mg några ggr för o testa mig fram lite och har således gått lite framför mitt recept. Har hämtat mina burkar innan 30dagar varje gång och dom har inte påpekat nåt och jag har frågat när man kan hämta dom varpå dom sa "en bit innan" (hur mkt innan?).

Jag undrar alltså:
1. Kan dom neka mig om jag kommer "för tidigt" o hämtar nästa burk? (vi snackar typ 10dagar) Ska trots allt öka dosen vid nästa besök om typ 2v men vill inte få någon skit för att dom tror att jag typ knarkar det eller whatever, medicinen hjälper mig verkligen som fan men det är inte bara o ta utan det är lite tips o trix för o komma fram till den "Optimala" förutsättningen osv..

2. Är det skillnad på Concerta® (Metylfenidat) samt Methylphenidate Sandoz (Metylfenidat)? Innehåller ju samma substans men samtidigt sa en vän nyss till mig som också har ADHD att hans läkare sa att han INTE skulle ha "b-varianten" för att den var sämre. Det var när jag hörde det som jag gick emot mina känslor av att jag tyckte det var placebo osv.

tack på förhand
Citera
2015-08-02, 15:38
Medlem
Apoteket idag måste ge dig den medicin som är billigast. Du får så klart begära den som är utskriven om du vill men då betalas inte mellanskillnaden ut av högkostnadsskyddet. Jag har xanor på recept men får aprazolam orion för den är 2kr billigare per tablett. Same shit different name.
Citera
2015-08-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Fick ADHD diagnos i juni och hade 18mg först och nu 36mg. I början hämtade jag Concerta, men man får lägga till typ 50kr eftersom min läkare ej sagt att jag "måste" ha concerta, så antingen får jag en B-variant gratis, eller "the real deal" för typ 50kr mer.

Nu sist så valde jag att ta gratisvarianten och jag vet inte om jag upplever att den är sämre? Eller om det bara är placebo? Den ser ju "äckligare" ut och mer B, så jag undrar om det är det som gör att jag tänker så, eller att helt enkelt byggt mer resistans..?

Har tagit 2x36mg några ggr för o testa mig fram lite och har således gått lite framför mitt recept. Har hämtat mina burkar innan 30dagar varje gång och dom har inte påpekat nåt och jag har frågat när man kan hämta dom varpå dom sa "en bit innan" (hur mkt innan?).

Jag undrar alltså:
1. Kan dom neka mig om jag kommer "för tidigt" o hämtar nästa burk? (vi snackar typ 10dagar) Ska trots allt öka dosen vid nästa besök om typ 2v men vill inte få någon skit för att dom tror att jag typ knarkar det eller whatever, medicinen hjälper mig verkligen som fan men det är inte bara o ta utan det är lite tips o trix för o komma fram till den "Optimala" förutsättningen osv..

2. Är det skillnad på Concerta® (Metylfenidat) samt Methylphenidate Sandoz (Metylfenidat)? Innehåller ju samma substans men samtidigt sa en vän nyss till mig som också har ADHD att hans läkare sa att han INTE skulle ha "b-varianten" för att den var sämre. Det var när jag hörde det som jag gick emot mina känslor av att jag tyckte det var placebo osv.

tack på förhand

1. Vet inte riktigt hur det ser ut med lagar och regler, men enligt min erfarenhet så bryr de sig knappt om när du hämtar ut om hur ofta/sällan man köpt ut burkarna. Viktigt att veta är dock att har du - låt oss säga - ett recept på 1 burk * 4 uttag, så kan du inte begära att få hämta ut alla på en och samma gång och samtidigt räkna med att högkostnadsskyddet räddar plånboken [undantag nämns nedan] - högkostnadsskyddet täcker i sådana fall antagligen endast ena burken. Hur lång tid det måste gå emellan uttagen vet jag dessvärre inte.

2. Började medicineras (mot bl.a. ADD [observera avsaknaden utav H:et]) med Concerta för att sedan råka stöta på den billigare varianten. Upplevde att kopian inte hade i närheten utav samma eleganta utsöndringsmekanism som i fallet med hur Concerta:an fungerar utmärkt för min del. Detta fick jag halvt bekräftat av andras inlägg/klagomål här på FB. Talade om detta för min läkare och nu får jag endast Concerta och aldrig kopian när jag traskar till mitt favoritapotek för att tömma halva deras lager på psykofarmaka.

Se nedan angående högkostnadsskyddet!

Citat:
Ursprungligen postat av TeamAncient
Apoteket idag måste ge dig den medicin som är billigast. Du får så klart begära den som är utskriven om du vill men då betalas inte mellanskillnaden ut av högkostnadsskyddet. Jag har xanor på recept men får aprazolam orion för den är 2kr billigare per tablett. Same shit different name.

Det går faktiskt; läkaren kan vid behov skriva ett recept där läkemedelsmärket INTE får bytas ut - i dessa fall så täcker högkostnadsskyddet köpen då du som patient inte självmant valt det som eventuellt är dyrare.
Citera
2015-08-02, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackOwl
1. Vet inte riktigt hur det ser ut med lagar och regler, men enligt min erfarenhet så bryr de sig knappt om när du hämtar ut om hur ofta/sällan man köpt ut burkarna.
Till mig brukar de muttra -Man får ju inte hämta ut hur mycket som helst... typ varje gång. Som jag vore nån jävla langare som direkt skulle sälja skiten. Så jag brukar bara hämta ut 2 burkar i taget.

Ingen som vet hur det faktiskt ligger till. Kan jag kräva att få all medicin på en gång om den inte är specificerad på intervaller då?
Citera
2015-08-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeamAncient
Till mig brukar de muttra -Man får ju inte hämta ut hur mycket som helst... typ varje gång. Som jag vore nån jävla langare som direkt skulle sälja skiten. Så jag brukar bara hämta ut 2 burkar i taget.

Ingen som vet hur det faktiskt ligger till. Kan jag kräva att få all medicin på en gång om den inte är specificerad på intervaller då?

Bara svara att du får hämta ut precis så mycket eller så lite som din läkare har ordinerat dig. Har läkaren inte specifikt angivit att du ska hämta en burk varje halvår eller något i den formen, så bör det ju inte vara upp till apoteken att bestämma vilken mängd du ska få och i vilka intervaller. Någon som sitter på faktisk kunskap får gärna inflika här.
Citera
2015-08-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackOwl
1. Vet inte riktigt hur det ser ut med lagar och regler, men enligt min erfarenhet så bryr de sig knappt om när du hämtar ut om hur ofta/sällan man köpt ut burkarna. Viktigt att veta är dock att har du - låt oss säga - ett recept på 1 burk * 4 uttag, så kan du inte begära att få hämta ut alla på en och samma gång och samtidigt räkna med att högkostnadsskyddet räddar plånboken [undantag nämns nedan] - högkostnadsskyddet täcker i sådana fall antagligen endast ena burken. Hur lång tid det måste gå emellan uttagen vet jag dessvärre inte.

2. Började medicineras (mot bl.a. ADD [observera avsaknaden utav H:et]) med Concerta för att sedan råka stöta på den billigare varianten. Upplevde att kopian inte hade i närheten utav samma eleganta utsöndringsmekanism som i fallet med hur Concerta:an fungerar utmärkt för min del. Detta fick jag halvt bekräftat av andras inlägg/klagomål här på FB. Talade om detta för min läkare och nu får jag endast Concerta och aldrig kopian när jag traskar till mitt favoritapotek för att tömma halva deras lager på psykofarmaka.

Se nedan angående högkostnadsskyddet!

Det går faktiskt; läkaren kan vid behov skriva ett recept där läkemedelsmärket INTE får bytas ut - i dessa fall så täcker högkostnadsskyddet köpen då du som patient inte självmant valt det som eventuellt är dyrare.
Tack för svar!

Intressant att fler känner att "b-varianten" är sämre, ska säga till min läkare vid nästa tillfälle att han ska skriva att jag ska ha just specifikt Concerta och inget annat.

Så vitt jag vet så har jag inga limits på mitt recept? Är väl tillsvidare som jag förstått det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in