2015-08-07, 20:03
Medlem
Biltemas bättringsfärg har ett antal kulörer som jag anser vara riktigt bra för att vara rackfärger, fungerar på dem allra flesta ytor och täcker bra. Men vilka kulörer får ni lista ut själva.
Citera
2015-08-08, 02:40
Medlem
De Biltema säljer är inte specialgjorda för Biltema, de har bara specialgjorda etiketter. För ett ovant pekfinger kan de vara jobbiga att använda men att vissa kulörer ger ojämna resultat bör inte räknas som ett problem egentligen.
Citera
2015-08-09, 23:22
Medlem
Huccis avatar
Hej igen. Jag har nu återfunnit spetsen till min Grog-pumpmarker efter att den legat utomhus i upp emot två veckor. Den är dock helt förhårdad och trots ett bad i varmvatten & tvål verkar den inte alls fungera bra pga all stelnad färg i sig — eller vad det nu kan tänkas bero på.

Hur kurerar jag spetsen så det kan flöda färg genom den åter igen? Hade tänkt ge Aceton ett försök i morgon bitti.
Citera
2015-08-09, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hucci
Hej igen. Jag har nu återfunnit spetsen till min Grog-pumpmarker efter att den legat utomhus i upp emot två veckor. Den är dock helt förhårdad och trots ett bad i varmvatten & tvål verkar den inte alls fungera bra pga all stelnad färg i sig — eller vad det nu kan tänkas bero på.

Hur kurerar jag spetsen så det kan flöda färg genom den åter igen?

Mjuk och fin lär den nog inte bli igen... Lägg den i typ aceton/lacknafta ett par dagar, sen kanske vatten någon dag. Tror dock inte att detta funkar speciellt bra. Eller ta en säkerhetsnål och peta massa hål i udden, kommer dock säkert bli instant overkill. Köp en ny!
Citera
2015-08-10, 19:52
Moderator
evilhoneys avatar
Nu får det vara nog med skitsnack här. OT raderat och allt som inte handlar om de nybörjarfrågor tråden är till för kommer ges varning!
//mod
Citera
2015-08-10, 20:39
Medlem
Huccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zomogen
Mjuk och fin lär den nog inte bli igen... Lägg den i typ aceton/lacknafta ett par dagar, sen kanske vatten någon dag. Tror dock inte att detta funkar speciellt bra. Eller ta en säkerhetsnål och peta massa hål i udden, kommer dock säkert bli instant overkill. Köp en ny!

Testade att göra rent den på nytt med lite Aceton. Den började kännas riktigt mjuk & flexibel men trots detta fungerade den fortfarande inte över huvud taget. Vad är det som gör att den har blivit värdelös av att ha legat försvunnen utomhus i 14~ dagar?
Citera
2015-08-11, 23:23
Medlem
Citat:
Testade att göra rent den på nytt med lite Aceton. Den började kännas riktigt mjuk & flexibel men trots detta fungerade den fortfarande inte över huvud taget. Vad är det som gör att den har blivit värdelös av att ha legat försvunnen utomhus i 14~ dagar?
Igelkottar, hundpiss, råttor och sniglar kanske... Vad är det som inte funkar? Suger den inte upp något ink? Köp en ny.
Citera
2015-08-12, 09:16
Medlem
Huccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zomogen
Vad är det som inte funkar? Suger den inte upp något ink? Köp en ny.

Precis, det flödar helt enkelt ingen färg genom den längre. Färgen droppar bara ut vid sidorna av spetsen när jag pumpar ett par gånger för att få fram lite färg.
Citera
2015-08-12, 14:43
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Precis, det flödar helt enkelt ingen färg genom den längre. Färgen droppar bara ut vid sidorna av spetsen när jag pumpar ett par gånger för att få fram lite färg.

Då har du väl kvar torkad färg i den. Pilla ut plastpumpen med ett gem eller liknande och lägg i aceton en tid och hoppas på det bästa.

Och att det inte fungerade med vatten beror antagligen på att fägen inte var vattenbaserad.
Citera
2015-08-15, 01:03
Bannlyst
Citat:

antingen som ovan säger, du kan sticka in nålar i den, göra så att flöden funkar bättre med torkad udd.

Det värsta fall om du inte kan eller har möjlighet så kan du försöka tillvärka en udd med sjävla udden.

Du kan klppa "tyget" som sitter på den, och så drar du hårt så släpps den från sidorna , klip en bit av tyg och tryck in den på sidorna "klämmor" som är där, i värsta fall kan du försöka klistra nya tyget, eller sy den runt om i värsta fall.

Det är svårt att få till liv en gammal torkat udd bästa lösningen är att köpa ett nytt, mina tips funkar, men dom är jobbbiga att utföra, dem kommer gå sönder på vissa ytor så, ja det beror på hur tillgänglit du har det till en butik.

Kanske nån dag om jag har ork så gör jag en guide .
Citera
2015-08-15, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rapparen09
antingen som ovan säger, du kan sticka in nålar i den, göra så att flöden funkar bättre med torkad udd.

Det värsta fall om du inte kan eller har möjlighet så kan du försöka tillvärka en udd med sjävla udden.

Du kan klppa "tyget" som sitter på den, och så drar du hårt så släpps den från sidorna , klip en bit av tyg och tryck in den på sidorna "klämmor" som är där, i värsta fall kan du försöka klistra nya tyget, eller sy den runt om i värsta fall.

Det är svårt att få till liv en gammal torkat udd bästa lösningen är att köpa ett nytt, mina tips funkar, men dom är jobbbiga att utföra, dem kommer gå sönder på vissa ytor så, ja det beror på hur tillgänglit du har det till en butik.

Kanske nån dag om jag har ork så gör jag en guide .

Jag brukar ta en burk och lägga uden i den och hälla på ink och låta den suga i sig av inket och mjukna till lite.
Citera
2015-08-15, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZidOne
Jag brukar ta en burk och lägga uden i den och hälla på ink och låta den suga i sig av inket och mjukna till lite.

jo asså, vissa ink är inte direkt samma kemisk komposition, så det beror på vad för färg det har använts, och det låter som han har lagt lack baserad "ink" i den .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in