2015-07-20, 21:05
Medlem
Somliga skriver;

3-metylnonan

medan andra skriver;

3-metyl-nonan

Fungerar bådadera?
2015-07-20, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Vad jag gissar på att du vill ha är en bok med mer förklaringar än de smått osammanhängande böckerna i Kemi 2? Jag tentade av kursen under en vecka ungefär och använde mig av två olika böcker i kemi 2, för att få lute olika perspektiv på saken. Fastnade på en inlämningsuppgift och lånade då ytterligare en gammal bok i Kemi B för att komma vidare. Det kan ju vara ett tips.

Men tycker du att kursen är osammanhängande, och vill lära dig grunderna på riktigt (vilket är lättare för inlärningen framför allt) skulle jag rekommendera Chang. Men det kanske finns andra liknande. Ofta finns böcker på engelska som pdf, så man kan titta hur de ser ut om man ev. vill slå till på den fysiska.

Bor du i en universitetsstad (där kemiinriktade kurser och program hålls) kan du även kolla Akademibokhandeln bland studentlitteraturen.

Vill du berätta vilka?
2015-07-21, 23:28
Medlem
Hur kan man veta hur många isomerer det finns av en organisk molekyl? (Jag vet att det är enkelt att se om man kan se molekylen ur ett tredimensionellt perspektiv, men hur gör man annars?) Jag undrar även över hur man kan veta att pentan har exakt 2 isomerer, hur kommer man fram till det - rent teoretiskt alltså? ((n-pentan), 2-metylbutan och 2,2-dimetylbutan)
2015-07-24, 23:22
Medlem
Vad finns det mer att säga om a) primära, b) sekundära och c) tertiära alkoholer än den »vanliga« definitionen? ( a) kolet som OH-gruppen är bunden till är enbart bundet till ytterligare en kolatom [och sedan är definitionerna samma, fast med två för b) och tre för c)]).
2015-07-29, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Vad finns det mer att säga om a) primära, b) sekundära och c) tertiära alkoholer än den »vanliga« definitionen? ( a) kolet som OH-gruppen är bunden till är enbart bundet till ytterligare en kolatom [och sedan är definitionerna samma, fast med två för b) och tre för c)]).
Det är viktigt för vidare reaktioner av dem.
T ex oxidering av en primär alkohol --> aldehyd. Oxidering av sekundär alkohol --> Keton.

Citat:
Somliga skriver;

3-metylnonan

medan andra skriver;

3-metyl-nonan

Fungerar bådadera?
Det ena är väl vad vi skriver i svenskan och det andra i engelskan.

Citat:
Vill du berätta vilka?
Syntes 2 och Kemiboken 2 tror jag att de heter.
Senast redigerad av Roxic 2015-07-29 kl. 01:15.
2015-07-29, 09:14
Medlem
Citat:
Det är viktigt för vidare reaktioner av dem.
T ex oxidering av en primär alkohol --> aldehyd. Oxidering av sekundär alkohol --> Keton.

Det ena är väl vad vi skriver i svenskan och det andra i engelskan.

Syntes 2 och Kemiboken 2 tror jag att de heter.

Såvitt jag har förstått det oxideras en primär alkohol i två steg, vid "lätt" oxidation till en aldehyd (med suffixet -al) och vid "kraftigare" oxidation till en karboxylsyra (med suffixet -COOH).

Tack för titlarna!
2015-08-03, 22:23
Medlem
Regeln för att finna den längsta kolkedjan är ju att man ska börja räkna så att man är så nära en förgrening som möjligt. Ponera att, som i 3-metylpentansyra fall, vi har en karboxylsyra som har -COOH-gruppen längst ut mot kanten, så långt från förgrening som möjligt. Ska vi börja räkna första kolatomen från karboxylsyran, förutsatt att den ger längst kedja?
2015-08-03, 23:01
Bannlyst
Citat:
Regeln för att finna den längsta kolkedjan är ju att man ska börja räkna så att man är så nära en förgrening som möjligt. Ponera att, som i 3-metylpentansyra fall, vi har en karboxylsyra som har -COOH-gruppen längst ut mot kanten, så långt från förgrening som möjligt. Ska vi börja räkna första kolatomen från karboxylsyran, förutsatt att den ger längst kedja?

Ja du räknar kolet i COOH-gruppen som nummer 1 om jag förstår din fråga rätt.
2015-08-03, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
Ja du räknar kolet i COOH-gruppen som nummer 1 om jag förstår din fråga rätt.

Ja, eftersom kolatomen i karboxylgruppen är inräknat till kedjan.
2015-08-07, 22:05
Medlem
Slutprodukten när man oxiderar en primär alkohol är antigen en aldehyd eller en karboxylsyra (vilka av dessa det blir beror på hur "hårt" man oxiderar den primära alkoholen) och en keton när man oxiderar en sekundär alkohol. När man talar om oxidationen av tertiära alkoholer nämner man ingenting specifikt i min bok mer än att de ingående molekylerna bryts ned. Hur kan detta komma sig? (Organisk kemi, kemi 2).
2015-08-08, 00:06
Bannlyst
Citat:
Slutprodukten när man oxiderar en primär alkohol är antigen en aldehyd eller en karboxylsyra (vilka av dessa det blir beror på hur "hårt" man oxiderar den primära alkoholen) och en keton när man oxiderar en sekundär alkohol. När man talar om oxidationen av tertiära alkoholer nämner man ingenting specifikt i min bok mer än att de ingående molekylerna bryts ned. Hur kan detta komma sig? (Organisk kemi, kemi 2).
Snabb förklaring med figur: http://youtu.be/OPws74RlSpY
2015-08-08, 07:47
Medlem
Citat:
Snabb förklaring med figur: http://youtu.be/OPws74RlSpY

Reaktionerna kommer i nästa kapitel, tror jag kommer förstå djupare då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in