2015-08-07, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SUlZ7e
Du har fel! Även om du stänger av dessa funktionerna står det i användaravtalet att Windows 10 ändå har rätt att skicka vidare informationen till Microsoft. Att tro du har valmöjligheten är bara för ge dig falsk trygghet.

Kolla i tråden: (FB) Windows 10 - Integritetsintrång och komplikationer

Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Avancerade alternativ > Välj hur uppdateringar levereras för att stänga av fildelningen eller begränsa den till det lokala nätverket.
Citera
2015-08-07, 19:31
Medlem
Tjena. Undrar om någon stött på samma problem som jag själv. Efter installation av W10 har jag tyvärr glömt bort lösenordet vilket gör att jag inte kommer in i datorn. Har någon en bra lösning på hur jag på ett enkelt sätt återställer lösenordet/kommer förbi detta? Hjälper en bekant så jag vet inte vilken typ av microsoftkonto han har. Några idéer? Tack på förhud!
Senast redigerad av in.to.the.WILD 2015-08-07 kl. 19:40. Anledning: edit: skrev fel
Citera
2015-08-07, 19:59
Medlem
Klingzs avatar
Det märktes redan på 8an, att någon eller några inom microsoft gått helt ifrån användarens tycke och utvecklat ifrån det utan nu skulle det vara ett jävla hipsterinterface som förvånade var och varannan människa, iaf mig själv, did not make sense...

Nu, verkar allt helt galet och upp och ner vänt. Ska man bli keyloggad/avlyssnad/spionerad på och bara godta detta? =) självklart för man kan ju inte sluta använda sin dator, finns ej på kartan... så tack microsoft! jag får väll följa med strömmen och fint vallas och fint radera mig själv så jag faller inom mallen för vad som är ok inom det fina världssamhälle vi kan se fram emot! =)
Citera
2015-08-07, 20:20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in.to.the.WILD
Tjena. Undrar om någon stött på samma problem som jag själv. Efter installation av W10 har jag tyvärr glömt bort lösenordet vilket gör att jag inte kommer in i datorn. Har någon en bra lösning på hur jag på ett enkelt sätt återställer lösenordet/kommer förbi detta? Hjälper en bekant så jag vet inte vilken typ av microsoftkonto han har. Några idéer? Tack på förhud!

Det ska ju inte finnas ett enkelt sätt för vad ska man då med lösenord.
Det ligger säkert i BIOS och då får du ta isär datorn och ta ur knappcellsbatteriet en stund.

Obs, jag bara gissar så vänta helst på annat svar men nu är du beredd på att det inte är lätt.
Citera
2015-08-07, 21:22
Medlem
uhlans avatar
Baserar mina åsikter på vad folk i min närhet har sagt.

Grymt försämrad säkerhet för "den vanlige användaren".
Ingen förbättring gällande användarvänligheten för oss "ej vanliga användare", dvs. vi som gärna använder oss av grundfunktioner i operativsystemet. Snarare försämring å det grövsta (Fördelen ska vara ett förbättrat DOS-läge, men det är inte bekräftat från mitt håll)
INGEN JÄVLA AERO! Hur jävla svårt ska det vara att fixa Aero så att man slipper stirra på en gul/blå/grön/whatever-bar? Det funkade ju uppenbarligen i 7an?

Fördel?

Man får det gratis?
Jag kan fixa AIDS gratis, är det bra då?
Fuck W10

Edit: en grej till:
Appar hör inte hemma i Windows PC-operativ. Skiten bör hålla sig till mobila plattformar där det är smidigt.
Senast redigerad av uhlan 2015-08-07 kl. 21:27.
Citera
2015-08-07, 22:38
Medlem
Citat:
Artikel i Nordfront om varför man INTE bör uppgradera. Punkt 6 är kanske den största anledning vilket ger en fingervisning av vilken agenda M$ har med uppgraderingen. Givetvis kommer M$ att sälja denna sedan till Polismyndigheter och annat världen över så de kan öppna upp beslagtagna datorer för sätta dit fildelare och annat. Samma sak med punkt 5.
https://www.nordfront.se/dags-att-slanga-ut-microsoft-fran-era-vardagsrum.smr

Vem
med något värt att dölja använder en standard integrerad krypteringsprogramvara från Microsoft..? Du (och nordfrontskribenten) har ingen vidare koll på det här va?

I USA finns det lagar som gör att man måste dela med sig av krypteringsalgoritmerna till FBI ändå så det spelar ingen större roll, de har en "huvudnyckel" som går till alla lås ändå.

Skall du kryptera din dator säkert för polisen får du såklart betala för det, inte använda något jävla gratisprogram.
Citera
2015-08-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hi-Tech
Det stämmer inte. Det finns ett knapp-val på om man vill göra en backup av nyckeln till sitt Microsoft-konto, precis som i Windows 8. Se bild: http://i.imgur.com/GKZUhmW.png

Poängen att ha den på sitt Microsoftkonto är ju för att komma åt den själv från t.ex. mobilen när man sitter där utelåst från datorn av outgrundlig anledning.
Viktigt att nämna även om du får med mycket annat vettigt.
Citera
2015-08-07, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
[b]
I USA finns det lagar som gör att man måste dela med sig av krypteringsalgoritmerna till FBI ändå så det spelar ingen större roll, de har en "huvudnyckel" som går till alla lås ändå.

Skall du kryptera din dator säkert för polisen får du såklart betala för det, inte använda något jävla gratisprogram.
Det finns inget som indikerar att det skulle existera någon huvudnyckel till Bitlocker eller för den delen att det skulle finnas en universalnyckel som på något magiskt sätt forcerar alla lås. Det är dock inte omöjligt att myndigheter tvingat in svagheter i systemet och belagt ms med munkavel enligt gällande amerikansk lagstiftning, men det finns som sagt inget som tyder på detta. Påstår man något annat får man gärna belägga det.

Varför skulle det vara säkrare att använda ett stängt betalprogram än open source program som Veracrypt? Bitlocker är för övrigt inget gratisprogram i grunden.
Citera
2015-08-07, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uhlan
Baserar mina åsikter på vad folk i min närhet har sagt.

Grymt försämrad säkerhet för "den vanlige användaren".
Ingen förbättring gällande användarvänligheten för oss "ej vanliga användare", dvs. vi som gärna använder oss av grundfunktioner i operativsystemet. Snarare försämring å det grövsta (Fördelen ska vara ett förbättrat DOS-läge, men det är inte bekräftat från mitt håll)
INGEN JÄVLA AERO! Hur jävla svårt ska det vara att fixa Aero så att man slipper stirra på en gul/blå/grön/whatever-bar? Det funkade ju uppenbarligen i 7an?

Fördel?

Man får det gratis?
Jag kan fixa AIDS gratis, är det bra då?
Fuck W10

Edit: en grej till:
Appar hör inte hemma i Windows PC-operativ. Skiten bör hålla sig till mobila plattformar där det är smidigt.

Gratis nu ja, men misstänker man kommer försöka införa ett abbonemangssystem i framtiden där man måste betala för att få nya uppdateringar. Den där Office 365 loggan börjar bli alltför vanligt förekommande överallt och det är ju en betaltjänst från Microsoft.
Adobe har redan gått över till den modellen.

Sen är det bara att inse att man inte kan kränga ett OS för flera tusen kronor längre.
Den marknaden finns inte längre på samma sätt samtidigt som alla konkurrenterna också rör sig mot en "gratis"-modell.
De stora pengarna ligger i att få den stora mängden som sitter med pirat eller sliten OEM-version att betala en liten nätt summa vaje månad.
Citera
2015-08-07, 23:24
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Och skriver hen något "rasistiskt" (kritik mot massinvandring/mångkultur) har redan M$ sålt det vidare till Expo/Researchgruppen så de också vet. Vilka i sin tur ger det vidare till Aftonbladet/Expressen.

Finns det något årets Folie Hats Award? För isåfall har du redan vunnit 2015.
Citera
2015-08-07, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det finns inget som indikerar att det skulle existera någon huvudnyckel till Bitlocker eller för den delen att det skulle finnas en universalnyckel som på något magiskt sätt forcerar alla lås. Det är dock inte omöjligt att myndigheter tvingat in svagheter i systemet och belagt ms med munkavel enligt gällande amerikansk lagstiftning, men det finns som sagt inget som tyder på detta. Påstår man något annat får man gärna belägga det.

Varför skulle det vara säkrare att använda ett stängt betalprogram än open source program som Veracrypt? Bitlocker är för övrigt inget gratisprogram i grunden.

Bevis för det känns som att jag inte orkar ge mig på att leta fram.
Menar att har de algoritmerna så kan de ändå till slut ta sig igenom om de verkligen vill, inte lätt eller automatiskt men de har verktygen för att knäcka koden.
Sen beror det ju såklart på hur olaglig man är, men bara ryktena om innbyggda bakdörrar i diverse amerikanska produkter borde ju göra att man tar sig en funderare innan man väljer vilken produkt man vill ha.

Jag kanske uttryckte mig slarvigt, open source som vera crypt går säkert bra, poängen var att man inte skall ta första bästa förinstallerade möjlighet som finns och sen känna sig trygg.
Möjlligtvis mot att tjuven som snor din laptop inte kommer åt dina bilder, men det går att hacka med rätt resurser tillgängliga.
Citera
2015-08-07, 23:34
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Gratis nu ja, men misstänker man kommer försöka införa ett abbonemangssystem i framtiden där man måste betala för att få nya uppdateringar. Den där Office 365 loggan börjar bli alltför vanligt förekommande överallt och det är ju en betaltjänst från Microsoft.
Adobe har redan gått över till den modellen.

Sen är det bara att inse att man inte kan kränga ett OS för flera tusen kronor längre.
Den marknaden finns inte längre på samma sätt samtidigt som alla konkurrenterna också rör sig mot en "gratis"-modell.
De stora pengarna ligger i att få den stora mängden som sitter med pirat eller sliten OEM-version att betala en liten nätt summa vaje månad.

Mjukvaran i all ära men tex Samsung och Intels lite bättre SSD:s har nästan alla 128 och 256-bits AES full hårdvarukryptering, fast då måste man ju lita på tillverkaren och kanske ha ett TPM-chip.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in