Citat:
Ursprungligen postat av
pf10
Det finns inget som indikerar att det skulle existera någon huvudnyckel till Bitlocker eller för den delen att det skulle finnas en universalnyckel som på något magiskt sätt forcerar alla lås. Det är dock inte omöjligt att myndigheter tvingat in svagheter i systemet och belagt ms med munkavel enligt gällande amerikansk lagstiftning, men det finns som sagt inget som tyder på detta. Påstår man något annat får man gärna belägga det.
Varför skulle det vara säkrare att använda ett stängt betalprogram än open source program som Veracrypt? Bitlocker är för övrigt inget gratisprogram i grunden.
Bevis för det känns som att jag inte orkar ge mig på att leta fram.
Menar att har de algoritmerna så kan de ändå till slut ta sig igenom om de verkligen vill, inte lätt eller automatiskt men de har verktygen för att knäcka koden.
Sen beror det ju såklart på hur olaglig man är, men bara ryktena om innbyggda bakdörrar i diverse amerikanska produkter borde ju göra att man tar sig en funderare innan man väljer vilken produkt man vill ha.
Jag kanske uttryckte mig slarvigt, open source som vera crypt går säkert bra, poängen var att man inte skall ta första bästa förinstallerade möjlighet som finns och sen känna sig trygg.
Möjlligtvis mot att tjuven som snor din laptop inte kommer åt dina bilder, men det går att hacka med rätt resurser tillgängliga.