2015-12-06, 02:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Virrigaste
Vi sitter i en riktig knipa här, min kompis har sin systers dator på lan, och han kan inte lösenordet, finns det någon väg att skapa en ny användare på något sätt?

Har han glömt sitt Windows-passord? Kommer han in på sin dator öht?
Citera
2015-12-08, 11:12
Medlem
Pre 1914s avatar
Är ni alla nöjda med win10, eller är skillnaderna mot win 8.1 för små för att hylla tian?
Citera
2015-12-08, 13:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Är ni alla nöjda med win10, eller är skillnaderna mot win 8.1 för små för att hylla tian?

Är nöjd med Windows 10. Har haft detta operativsystem i dryga 2 månader och det har fungerat till 100%.

Skillnad är det det mellan versionerna och utgåvorna. Kör Pro-versionen på mina maskiner. Vilken version och utgåva tänkte du på?
Citera
2015-12-14, 15:02
Medlem
Har uppgraderat ca 35 datorer från både win 7 och win 8.1 nu så det är dags att summera.
Endast en av dessa har jag fått gå tillbaka till windows 7 på, och det var en gammal Eee där det dessutom stod klart och tydligt i uppgraderingen att det inte fanns drivrutiner för grafiken, men jag tvingade in det ändå.
En annan av dem märkte vi efteråt att DVD-läsaren inte fungerade efteråt men då den inte varit använd på något år vet vi inte om den var död innan heller.
Det finns några saker som är mycket värda att ta upp. Om du är van att installera om datorer bör du köra uppgraderingen och sedan göra en återställning via inställningar så datorn blir helt ren. Du får ut mycket mer prestanda så.
Likaså, gå in i windows update och ändra hur uppdateringarna levereras så att det bara är på ditt eget nätverk. Sparar din bandbredd och eventuell datamängd om du har begränsat.
Kom dock ihåg att spara eventuella licenser för office eller annat om du gör en återställning.

Har du en bärbar Asus är det värt att känna till risken med att bilden från din webbkamera kan bli upp och ner efter uppgraderingen, men det beror på Asus och inte Windows.
Citera
2015-12-16, 15:19
Medlem
Niggerbullens avatar
Första datorn jag uppgraderade till Win10 verkade funka hur bra som helst efter det obligatoriska tweakandet.

Tankade en nyare utgåva (v1511) och körde in på en annan dator. Det fungerar helt efterblivet dåligt, kanske borde skicka in den äldre versionen igen men det är så jävla drygt att formatera...
Citera
2015-12-18, 11:44
Medlem
Shepard25s avatar
Någon som har input om det finns eventuella problem med spel (& drivrutiner) i Windows 10 kontra 8.1? Spelar mest CS:GO, Fallout 4, BF4 etc. och har ett Radeon R9 290X-kort.
Citera
2015-12-18, 17:51
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Är nöjd med Windows 10. Har haft detta operativsystem i dryga 2 månader och det har fungerat till 100%.

Skillnad är det det mellan versionerna och utgåvorna. Kör Pro-versionen på mina maskiner. Vilken version och utgåva tänkte du på?
Har bara home-versionen att bedömma, och kan bara inte förstå lovorden över tian när den nästan är exakt som åttan. Startsidan är borta men startmenyn som kom istället är egentligen likadan, bara med ett annorlunda format. Är det bättre eller sämre?

Har noterat att win 10 ger något bättre resultat i bänktester, och det är ju bra.

Den nya webläsaren edge som bara finns för tian lär likaså vara tekniskt vara något bättre än alternativen även om jag tycker den är för avskalad för att vara en trygg hemmahamn för surfning.

Tian är ju trots allt några år nyare så den ska ju vara bättre, bara att jag inte kan utropa "äntligen!" över den.
Citera
2015-12-18, 18:53
Medlem
08oss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Har bara home-versionen att bedömma, och kan bara inte förstå lovorden över tian när den nästan är exakt som åttan. Startsidan är borta men startmenyn som kom istället är egentligen likadan, bara med ett annorlunda format. Är det bättre eller sämre?

Har noterat att win 10 ger något bättre resultat i bänktester, och det är ju bra.

Den nya webläsaren edge som bara finns för tian lär likaså vara tekniskt vara något bättre än alternativen även om jag tycker den är för avskalad för att vara en trygg hemmahamn för surfning.

Tian är ju trots allt några år nyare så den ska ju vara bättre, bara att jag inte kan utropa "äntligen!" över den.
Att starsidan är borta tycker jag är bättre, du har alla program i både en klassisk scroll-meny samt som "brickor" vilket är väldigt smidigt och praktiskt.

Prestandamässigt ska ju Windows 10 vara bättre, av det jag har hört så där är det bara plus.

Edge klarade jag inte riktigt av, försökte men blev ett snabbt byte tillbaka till Firefox. Inte världens mest resurssnåla webbläsare direkt men sedan några dagar finns den i alla fall i 64-bitarsversion

Diverse problem som jag hade med drivers för exempelvis Bluetooth har löst sig, känns som Windows 10 helt enkelt är lite bättre på att hantera sådant och se till att datorn är i form.

Det negativa med 10:an är kaoset när det gäller inställningar. Det ska vara så enkelt i den nya "Inställningar" och det är vettigt. Däremot blir man ibland kastad till den gamla Kontrollpanelen på ett konstigt sätt. Basic-inställningar i "Inställningar" men så fort du ska göra något lite mer avancerat och lite mindre vanligt, ja då kommer man till Kontrollpanelen. Däremot gick det (åtminstone inte förut) att hitta kontrollpanelen själv utan att gå via inställningar för att komma till kontrollpanelen.

Informationen om Windows-uppdateringarna är också mycket sämre nu.

Jag är dock nöjd ändå, helt klart bättre än 8.1, har inte upplevt lika många problem åtminstone. 7:an är ju också fortfarande bra men jag ser ingen anledning till att stanna vid den heller.
Citera
2015-12-21, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08os
Det negativa med 10:an är kaoset när det gäller inställningar. Det ska vara så enkelt i den nya "Inställningar" och det är vettigt. Däremot blir man ibland kastad till den gamla Kontrollpanelen på ett konstigt sätt. Basic-inställningar i "Inställningar" men så fort du ska göra något lite mer avancerat och lite mindre vanligt, ja då kommer man till Kontrollpanelen. Däremot gick det (åtminstone inte förut) att hitta kontrollpanelen själv utan att gå via inställningar för att komma till kontrollpanelen.

För oss som är vana att hitta i vanliga kontrollpanelen är mitt råd att högerklicka på startmenyn och gå in i kontrollpanelen den vägen. Bråkar man med att Windows fått in flera kopior av skrivare eller liknande är det oftast den vägen man måste gå för att åtgärda det korrekt.

Tillägg: Om ni fjärrstyr datorer är det bra att känna till vilka saker ni når genom att högerklicka på startmenyn då det ofta är enklare än att skicka tangentkombinationer (beroende på vilket program ni fjärrstyr med)
Citera
2015-12-22, 21:59
Bannlyst
För en vanlig dator användare, surfar, mailar, facebookar, betalar räkningar osv osv Inga spel och sånt.
Mycket musik.
Nu har E-posten trasslat o jag kan inte hålla på o kolla på olika sidor..

SKA JAG UPPGRADERA TILL 10:AN - VILKET E-POST PROGRAM SKA JAG HA?
nU HAR JAG LYCKATS FÅ WINDOWS LIVE PÅ ENGELSKA .VÄRDELÖST
Citera
2015-12-22, 22:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linzluzen
För en vanlig dator användare, surfar, mailar, facebookar, betalar räkningar osv osv Inga spel och sånt.
Mycket musik.
Nu har E-posten trasslat o jag kan inte hålla på o kolla på olika sidor..

SKA JAG UPPGRADERA TILL 10:AN - VILKET E-POST PROGRAM SKA JAG HA?
nU HAR JAG LYCKATS FÅ WINDOWS LIVE PÅ ENGELSKA .VÄRDELÖST

Det här - http://windows.microsoft.com/en-gb/windows/essentials. I W10 så måste man först aktivera NET 3.5 för att kunna använda e-posten.

Du kan alltid gå tillbaka till 7:an om du vill efter att ha testat 10:an.
Citera
2015-12-22, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det här - http://windows.microsoft.com/en-gb/windows/essentials. I W10 så måste man först aktivera NET 3.5 för att kunna använda e-posten.

Du kan alltid gå tillbaka till 7:an om du vill efter att ha testat 10:an.

Men det är det programmet jag laddat hem men jag kan inte logga in
Aktivera NET 3,5 vad är det??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in