Citat:
Ursprungligen postat av
Pre 1914
Har bara home-versionen att bedömma, och kan bara inte förstå lovorden över tian när den nästan är exakt som åttan. Startsidan är borta men startmenyn som kom istället är egentligen likadan, bara med ett annorlunda format. Är det bättre eller sämre?
Har noterat att win 10 ger något bättre resultat i bänktester, och det är ju bra.
Den nya webläsaren edge som bara finns för tian lär likaså vara tekniskt vara något bättre än alternativen även om jag tycker den är för avskalad för att vara en trygg hemmahamn för surfning.
Tian är ju trots allt några år nyare så den ska ju vara bättre, bara att jag inte kan utropa "äntligen!" över den.
Att starsidan är borta tycker jag är bättre, du har alla program i både en klassisk scroll-meny samt som "brickor" vilket är väldigt smidigt och praktiskt.
Prestandamässigt ska ju Windows 10 vara bättre, av det jag har hört så där är det bara plus.
Edge klarade jag inte riktigt av, försökte men blev ett snabbt byte tillbaka till Firefox. Inte världens mest resurssnåla webbläsare direkt men sedan några dagar finns den i alla fall i 64-bitarsversion
Diverse problem som jag hade med drivers för exempelvis Bluetooth har löst sig, känns som Windows 10 helt enkelt är lite bättre på att hantera sådant och se till att datorn är i form.
Det negativa med 10:an är kaoset när det gäller inställningar. Det ska vara så enkelt i den nya "Inställningar" och det är vettigt. Däremot blir man ibland kastad till den gamla Kontrollpanelen på ett konstigt sätt. Basic-inställningar i "Inställningar" men så fort du ska göra något lite mer avancerat och lite mindre vanligt, ja då kommer man till Kontrollpanelen. Däremot gick det (åtminstone inte förut) att hitta kontrollpanelen själv utan att gå via inställningar för att komma till kontrollpanelen.
Informationen om Windows-uppdateringarna är också mycket sämre nu.
Jag är dock nöjd ändå, helt klart bättre än 8.1, har inte upplevt lika många problem åtminstone. 7:an är ju också fortfarande bra men jag ser ingen anledning till att stanna vid den heller.