2015-08-03, 15:12
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Kört några dagar nu, har haft vissa små problem men på det stora hela är jag positivt överraskad. Allt känns mycket snabbare. Och äntligen finns det flera skrivbord!
Citera
2015-08-03, 15:18
Medlem
KitabAlAzifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Euripides
Windows 10 är här för att stanna? Vilken korkad kommentar. Den är här för att stanna tills 11:an kommer. Eller hur menar du egentligen? Skulle MS bara ha skämtat om W10? Personligen är jag helt nöjd med W7 och saknar ingen funktion. Jag kommer inte "upp"datera till W10. Får se W10 artar sig men om ens hälften om dess spioneri är sant så kommer jag aldrig skaffa W10. Fortsätter MS på samma sätt med elvan så får jag väl byta OS helt.

Sätt dig ner och gör det bekvämt för dig om du ska vänta på elvan.

Windows 10 är nämligen "sista" versionen av operativsystemet som kommer att släppas, vad jag har hört/läst. Från och med nu går MS över till Adobes uppgraderingssystem.
Citera
2015-08-03, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
När jag kommer hem lägger jag mobilen på hyllan alternativt i laddaren. Tittar sedan igenom notifikationer 5-10min när jag lagt mig i sängen.

Vilka notifikarionsappar menar du, samt vilka menar du att du vill slippa? De enda apparna som ger mig notiser är Tradera, Reddit quotes och Instagram, varav de två första är smidigare på datorn än app. Sen så finns såklart SMS och Telefon, men finns det integrerat i W10?

Jag vill ha Whatsapp och Facebook Messenger, Sms ska ju komma senare och finns inte just nu. Sen finns ju Line och Viber t.ex. men dom använder inte jag dock.
När jag sitter vid datorn vill jag slippa använda och kolla på min telefon. Finns nog en hel del appar som andra personer vill ha notifikationer ifrån så att inte förstå varför appar finns på datorn förstår jag inte eftersom det förenklar en hel del för många.
Citera
2015-08-03, 15:40
Medlem
Doktor Porks avatar
Windows 10 är buggigt och tveksam uppdatering för surfplattor

Började skriva detta som ett svar i tråden om vad folk tycker om Windows 10 men jag tror nog att frågan om hur det fungerar på tablets är värd en egen tråd. I alla fall:

Alltså, Windows 10 är i nuläget uppenbart opolerat och ger ju klar känsla av att det fortfarande är lite betatestning över det. Man har ju helt klart rushat ut uppdateringen så fort det bara gick för att kunna få ut det innan skolstarten i USA eftersom det finns så mycket konstiga buggar även på min Surface Pro 2, t.ex. minskad batteritid med ett par timmar (Har just nu 50% batteri kvar och ska tydligen räcka 2 timmar, mindre än hälften än tidigare), icke fungerande strömsparläge där det drog 70 procent batteri över natten trots att jag gick in i strömsparläge igår. I nuläget kan man inte lita på att batteriet räcker en dag vilket man kunde innan trots firmwareuppdateringen från den 23/7. Rotationslåset försvann bara helt plötsligt och enda sättet att komma åt det och ändra rotationen blev att söka efter inställning med den universella sökfunktionen och manuellt ändra läget innan datorn helt plötsligt fattar att den har en autorotationssensor i sig igen och visar inställningen igen trots att man inte gjort något aktivt. Inställningsmenyer som hänger sig av och till och mycket annat.

Tittar man på funktioner finns det en hel del saker som kan bli lovande på sikt men uppenbart inte är redo i nuläget för masslansering. För oss som faktiskt använt windowshybrider mycket finns det flera stora steg bakåt där man går ifrån de på tablets naturliga och effektiva gesterna i Windows 8 till en slags plottrig androidnterface där man måste klicka på ständigt synliga små minimala knappar istället. Man har tagit bort Metro internet explorer som ju var en komplett lysande webläsare för surfplattor. Istället får man Edge som saknar horribelt mycket nödvändiga funktioner i nuläget. Ska man gå fram och tillbaka får man glatt leta upp små minimala pilar istället för som tidigare svepa fram och tillbaka. Ska man öppna nya tabbar, ja då måste du upp och vifta på adressfältet och sedan ner igen till touchtangentbordet som inte längre verkar ha möjligheten att finnas bara vid kanterna. Byter man mellan tabbar, ja, då kan man inte göra det från greppositionen längre utan man ska upp igen och vispa på toppen av skärmen. Det är mycket mer saker som kräver att du flyttar på händerna i Windows 10.

Microsoft Edge saknar också i nuläget ett fullskärmsläge utan man är fast med en massa saker som tar plats i höjdled vilket är ett problem just på surfplattor som har mindre utrymme att spela med från start. Man kan inte välja plats där man sparar filer, det går inte att markera något och söka med högerklick eller att klicka länge i touchläget, utan då måste man markera texten, kopiera och öppna en ny flik. Ska man öppna menyer där man annars skulle hålla musen över något, ja då får man automatiskt fram en högerklicksmeny om man pressar länge vilket skymmer menyn som kommer fram då. I Metro IE så slapp man högerklicksmenyn till skillnad från i desktop IE och alltså saknar Windows 10 en fungerande lösning för att använda den här typen av menyer på nätet för touchenheter vilket ju är helts sanslöst. Däremot är ju anteckningsfunktionen trevlig och något jag gärna använder, med det väger inte upp de andra uppenbara bristerna på funktioner.

Öppnar man många flikar, ja då är enda sättet att ge sig upp till toppen och klicka sig fram mellan dem. Det finns ingen scrollbar lista eller previev som kommer fram om man håller muspekaren över Edges ikon på aktivitetsfältet vilket ju alltid gällt internet explorer. Det här gör ju också att desktop IE är en bättre touchläsare än Microsoft Edge eftersom man där också har alternativet att klicka mellan flikar om man trycker på ikonen på aktivitetsfältet. Edge är en bra idé som inte håller måttet på långa vägar i nuläget, utan är i betastadiet. Jag kör nog hellre på fullt allvar desktop IE istället på en surfplatta i nuläget, trots att den hade uppenbara brister med touch och bara skulle vara med i Windows 10 för bakåtkompabilitet.

Vad gäller OneDrive kommer det säkert en del förbättringar på sikt, men nu har man ju skrotat den gamla lösningen och ersatt den med en modell där man antingen måste synka allt lokalt, eller gå in manuellt på OneDrive i webbläsaren. Det här är ju särskilt illa på just surfplattor där man har mer begränsat med lagring. Man kanske vill lägga lite utrymme på att få en preview på saker och se hur det är organiserat men inte synka alla bilder lokalt. Det går inte längre i Windows 10, utan nu är det bara att dra ner allt till hårddisken eller använda webbläsaren för att se det du inte synkar lokalt.

Vad gäller ändringarna på startskärmen så är väl i och för sig den nya startmenyn rätt logisk för just desktop och uppenbart gjort för att vara mer lättsmält för alla Windows 7 traditionalisterna som direkt installerade start8 eller liknande. På desktop köper jag nog den, men i tabletläget fungerar det ju sisådär. Det går alltså inte att synka sin startskärm längre. Alla appar där man utnyttjar hela skärmen genom att direkt swipa uppåt var som helst på startskärmen är nu ersatt med en liknande applista som i Windows phone som kommer upp bara i kanten om man trycker på en liten minimal knapp som lämpligt nog är en halv centimeter från powerknappen. Mer flyttande av fingrar och svepande alltså, och mycket sämre utnyttjande av skärmytan.

Överlag känns det som att man fått panik över den i och för sig befogade kritiken från förändringsobenägna desktopanvändare och nu istället gjort en ändrad variant av Windows 7 och slängt ut det som var bra med Windows 8 ihop med det som kanske mindre lyckat för de som ville känna igen sig. Problemet med Windows 8 och 8.1 var ju just att det införde mycket nya saker till en förändringsobenägen allmänhet och tvingade på desktopanvändarna ett tabletinterface. Nu funkar Windows 8.1 kanon för desktop också tycker jag som är van, men för de som satt fast i stenåldersstartmenyn och navigerade sig fram in den med musen var ju hoppet för stort och lämnade inte möjligheten att ha kvar det gamla i tillräckligt stor utsträckning. För de som använde startmenyn genom att skriva och söka var ju skillnaden mycket mindre, och Windows 8.1 löste en hel del av problemen.

Istället tvingar man nu på tabletanvändarna ett desktopinterface med en del inslag av konverterade features från Windows phone som i viss mån lider lite av just att de är anpassade för telefoner och bryter en hel del i designspråket. Inte helt förvånande är det rätt många av de av oss som faktiskt använde Windows 8 surfplattor som är genuint förbannade på en del av förändringarna eftersom gjort klara ergonomiska försämringar för tablets. Windows 8 var ett lysande surfplatteoperativsystem, och nu har man ju slängt det man gjorde rätt för att blidka griniga IT-avdelningar på företag som vill känna sig hemma i Windows 7 på desktop. Visst, det var nog nödvändigt, men varför inte då behålla Windows 8 funktionerna för tablets? Som alla vet sög Windows 7 som ett tabletoperativsystem eftersom det inte var touchoptimerat för fem öre. Windows 10 är ju bättre men tar tillbaka mycket av problemen med minimala små saker att klicka på och att man inte använder gester ordentligt.

En liten men kanske talande detalj är ju justeringen av ljusstyrka vilket ju är kul på mobila enheter. Där finns det visserligen ett litet reglage i notifieringsfältet vilket ju kan vara bra idé, men det går bara att välja 25, 50, 75 och 100 procent. Ska man ställa in något annat så måste man istället klicka sig vidare till inställningsmenyn i ett separat program där reglaget hamnat mitt i skärmen till skillnad från tidigare då man med höger tumme kunde ställa in precis vad man ville utan att flytta handen.

Det är ju lite synd för det finns ju också mycket förbättringar, men jag lutar starkt åt att gå tillbaka till Windows 8.1 i nuläget. Framförallt pga de horribla problemen med batteritid och strömsparläget på Microsofts egen hårdvara plus avsaknaden av en bra touchwebbläsare vilket är en komplett dealbreaker på surfplattor där webbläsaren är så viktig. En del av det andra kan jag jobba runt för att få del av de förbättringar som finns, men så länge jag kan inte hitta en vettig lösning för webbläsaren så känns det ju tveksamt även efter att man löst buggarna och batteriproblemen. Skulle man inkluderat metro IE som ett alternativ hade man ju bara där gjort läget mycket bättre och då hade jag nog svalt resten för att få övriga förbättringar efter att buggarna och batteritiden är fixad.

I nuläget känns Windows i första hand som ett naturligt val för de som vill gå från Windows 7 till en modern upplaga men inte gillade startskärmen och inte använde touchfunktionerna, eller de som i panik vill bli av med startskärmen och sitter med Windows 8 nu (men varför har man då inte skaffat en mod?) . För de som faktiskt tycker Windows 8.1 fungerar bra bör man nog definitivt avvakta ett tag och se vad Microsoft fixar till framöver.
Citera
2015-08-03, 15:49
Medlem
Swan65s avatar
Så fruktansvärt mycket bättre än 8an att jag blir snudd på mållös.. Förvisso bara arbetat med 10an i ett par dagar men allt är verkligen bättre. Älskar edge och nu med nya wp appen inbyggt blev även min Lumia ännu bättre. Tack Microsoft
Citera
2015-08-03, 16:05
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nookie
Jag vill ha Whatsapp och Facebook Messenger, Sms ska ju komma senare och finns inte just nu. Sen finns ju Line och Viber t.ex. men dom använder inte jag dock.
När jag sitter vid datorn vill jag slippa använda och kolla på min telefon. Finns nog en hel del appar som andra personer vill ha notifikationer ifrån så att inte förstå varför appar finns på datorn förstår jag inte eftersom det förenklar en hel del för många.
Där ser man, då är det kanske jag som lever kvar i stenåldern eller har jag för få vänner som chattar.

Men viss, kommer möjligtheten att koppla sin mobil så att man både kan läsa och skicka sms så lockas nog många. Själv tror jag att W10 gör sig bättre i laptop då man skulle slippa mobilen som du nämner.
Citera
2015-08-03, 16:41
Medlem
Vete fan om man är så sugen på att köra in "spionprogrammet" Win 10, det fick bli Ubuntu Mate på en av burkarna till att börja med istället.
Citera
2015-08-03, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Sqeptisk kommer naturligtvis INTE att uppgradera!

För många säkerhets/integritets-problem med 10:an.

Behåller 7:an tills vidare och sedan får det bli Linux som jag kör på mina äldre burkar.
Samma här; Win7 är tillräckligt bra än så länge, installerade Ubuntu Mate på en av datorerna hemma i helgen.
Citera
2015-08-03, 16:52
Medlem
KekeTGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Vete fan om man är så sugen på att köra in "spionprogrammet" Win 10, det fick bli Ubuntu Mate på en av burkarna till att börja med istället.
För Ubuntu spionerar ju inte på dig? Eller hur tänker du?
https://www.leaseweblabs.com/2014/06/disable-spyware-ubuntu-14-04/
Citera
2015-08-03, 17:08
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Euripides
Windows 10 är här för att stanna? Vilken korkad kommentar. Den är här för att stanna tills 11:an kommer. Eller hur menar du egentligen? Skulle MS bara ha skämtat om W10? Personligen är jag helt nöjd med W7 och saknar ingen funktion. Jag kommer inte "upp"datera till W10. Får se W10 artar sig men om ens hälften om dess spioneri är sant så kommer jag aldrig skaffa W10. Fortsätter MS på samma sätt med elvan så får jag väl byta OS helt.

Korkad fråga. Självklart kommer det någon gång komma W11 och (eventuellt) överträffa W10 men att det lär dröja längre än vad det t.ex. tog mellan W8 och efterföljarna. Detta pga att den inte lär bli samma flopp som W8. Ta inte allt så bokstavligt, herregud.
Citera
2015-08-03, 17:11
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigKreativitet.
Och varför skulle det inte ske redan med 7an? Då kan du inte ha tv, eller mobil heller förövrigt, bara så du vet.

Kontantkorts mobil som betalas med cash, inte en smartphone. TVn används enbart för att se på film via datorn.
Citera
2015-08-03, 17:14
Medlem
tryffs avatar
Är det inte lite tidigt att ropa hej? Jag som jobbar i cubase har haft stora problem tidigare (i synnerhet med vista), andra människor arbetar med andra program. Bara för att du kan surfa och skriva inlägg på flashback så innebär inte det att det är en bra produkt. Vi får se tiden an, buggar mm.
Rätt korkat att lovsjunga en sådan tekniskt avancerad produkt som skall hålla över tid i ett så tidigt skede.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in