2015-08-07, 12:08
Medlem
Tydligen så räckte det med medlemskap i Studentlund! Skönt! Dåligt formulerat på hemsidan dock, gav upphov till lite onödig stress.
Citera
2015-08-07, 12:19
Medlem
Lite OT, men är det någon nollningsperiod eller liknande i Lund innan studierna drar igång? Har inte fått någon info om det alls.
Citera
2015-08-07, 12:33
Medlem
-RW-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainbowdash44
Lite OT, men är det någon nollningsperiod eller liknande i Lund innan studierna drar igång? Har inte fått någon info om det alls.

Det är olika för olika utbildningar.
Citera
2015-08-07, 12:34
Medlem
Halli hallå.

Ber om ursäkt på förhand för att svaret på nedanstående frågor säkerligen återfinns längre bak i tråden men jag ber er visa ödmjukhet gentemot min ovilja att bläddra genom tusentals sidor.

Nåväl; Styrt bostad via AFB och erhöll kontraktsförslag tidigare idag. Är Novisch och behöver således endast skicka in antagningsbesked - räcker det med ett print screen på mail och isåfall; är det en skärmdump på antagning.se som gäller?

Undrar dessutom hur praxis ser ut kring tidigare inflytt - det hade varit angenämt att flytta in under helgen 29-30, är oddsen goda för att det ska lösa sig?
Senast redigerad av leffemedluvan 2015-08-07 kl. 12:38.
Citera
2015-08-07, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leffemedluvan
Halli hallå.

Ber om ursäkt på förhand för att svaret på nedanstående frågor säkerligen återfinns längre bak i tråden men jag ber er visa ödmjukhet gentemot min ovilja att bläddra genom tusentals sidor.

Nåväl; Styrt bostad via AFB och erhöll kontraktsförslag tidigare idag. Är Novisch och behöver således endast skicka in antagningsbesked - räcker det med ett print screen på mail och isåfall; är det en skärmdump på antagning.se som gäller?

Undrar dessutom hur praxis ser ut kring tidigare inflytt - det hade varit angenämt att flytta in under helgen 29-30, är oddsen goda för att det ska lösa sig?

a) Antagningsbeskedet finns att ladda ner i PDF-format på antagning.se. Bifoga detta i ett mail till AFB.

b) Ja, chaserna är goda. Kontakta lägenhetens nuvarande hyresgäst.
Citera
2015-08-07, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leffemedluvan

För tidigare inflyttning krävs:
1. Tidigare hyresgäst faktiskt kan flytta ut i förtid. Detta bör du kontakta dem om, kontaktinfo ska finnas under "Mina Avtal".
2. Tidigare hyresgäst fyller i och skickar in denna blankett
3. Tidigare hyresgäst flyttar ut, bokar och får godkänd besiktning i god tid.

Notera sedan att AFB's kontor har stängt helger och således bara bara lämnar ut nycklar på vardagar.

Ytterligare en notering: Vissa novischrum har stått tomma sedan 31 Juli och AFB "håller" på dem 1 månad och utför reparationer tex. målar om väggar. I det fallet finns ingen tidigare hyresgäst och det kan bli svårt att flytta in i förtid eftersom AFB utför sin besiktning lite när dom vill, tex. dagen innan ditt avtal börjar gälla.
Senast redigerad av Sotashi 2015-08-07 kl. 16:10.
Citera
2015-08-07, 17:27
Medlem
För er som mig som hade otur vid lottningen vid novischstatusen så kommer Novischlägenheter att släppas med inflyttningsdatum till första oktober. Har du inte lyckats få en novischlägenhet då så kommer du inte att kunna få en senare.

Information från AFB:

Generell kötid för korridorsrum 12 månader.

Generell kötid för lägenhet (notera att det är längre tid för ettor, min bror sade att normal kötid för en etta är 3år, dvs 36 månader)18 månader.

Det jag gjorde var att kontakta nationer, inte bara genom mail och sådant. Utan via telefonsamtal, jag kom bra överens med husförmannen på Helsingkronas nation och en vecka senare ringde han upp mig och sade att jag får ett korridorsrum till terminsstart. Helsingkrona är också 50m ifrån LTH (vilket leder till att mestadels LTHare bor där). Alla korridorsrum över första våningen har en stor balkong, det är fräscht på insidan men inte likaså på utsidan.

Som sagt tror jag att det viktigaste är att du ringer nationen du vill ha boplats hos, eftersom jag har flera kompisar som sökte bostad hos Helsingkrona före mig, men ännu inte har blivit uppringda. Dessutom sa husförmannen hos Helsingkrona nation att det många studenter missar är att ringa och fråga nationen och förklara hur ens läge ser ut (mitt var att jag inte hade någonstans och bo och bor 40 mil i från Skåne).

Jag har dock lite frågor.

Mitt rum är omöblerat, så jag har köpt alla möbler, dekorationer, handdukar, mattor osv. Kommer det att finnas saker som ingår i badrummet? Ex toaletrullehållare, duschdrapperi? En garderob brukar finnas inbyggd i rummet, eller hur?

Ifall jag flyttar in den 23 Augusti, ska full hyra betalas för Augusti månad? Enligt mitt kontrakt står det att det är 9 månaders betalningsperiod (ej juni-augusti) men ifall man flyttar in Augusti månad så ska även hyra betalas för den månaden.

Har ni några generella tips på saker som kan vara bra att ha med sig? Saker som man inte ska dela med resten i korridoren? (Exempelvis toaster, koppar?)

Tack för mig och hoppas att jag hjälpte någon och får hjälp tillbaka
Citera
2015-08-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -RW-
Det är olika för olika utbildningar.
Hur vet man vilka som har då? Ska gå kandidatprogram i japanska.

Kanske borde lugna mig och vänta och se bara. :P
Citera
2015-08-07, 20:06
Medlem
-RW-s avatar

Jag skulle snarare säga 1½ år för en enrumslägenhet beroende på hur kräsen man är. Toalettpappershållare har jag aldrig hört talas om att det inte skulle finnas. Duschdraperi har jag aldrig hört talas om att det skulle finnas.

Du flyttar in tidigare för att nuvarande hyresgäst gått med på det, stämmer det? Då ska du inte betala någon hyra mig veterligen.

Jag skrev lite om vad man kan tänkas vilja ha i korridor någon sida bakåt. Du väljer ju själv vad du vill riskera att dela med dina korridorare. Det är såklart uppskattat och bidrar till god stämning om man ger lika mycket som man tar. Brödrost är tämligen vanligt att ha i köket redan, koppar likaså.
Citera
2015-08-07, 22:22
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dengladejaveln

Tack för mig och hoppas att jag hjälpte någon och får hjälp tillbaka
Garderob finns såklart redan. Duschdraperi kan nog variera lite, men troligtvis så finns även det.
Citera
2015-08-08, 13:12
Medlem
jekwalls avatar
Hallå!

Angående studentlund; Jag betalade igår men har fortfarande inte fått något slags bekräftelsemail eller några inloggningsuppgifter. Har mailat och ringt utan svar, troligtvis pga det är helg...Är det meningen att man ska få inloggningsuppgifterna ett par dagar senare eller har det blivit något slags fel?
Citera
2015-08-08, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jekwall
Hallå!

Angående studentlund; Jag betalade igår men har fortfarande inte fått något slags bekräftelsemail eller några inloggningsuppgifter. Har mailat och ringt utan svar, troligtvis pga det är helg...Är det meningen att man ska få inloggningsuppgifterna ett par dagar senare eller har det blivit något slags fel?
Brukar väl i regel ta 1 dag för att mottagaren får sina pengar, troligen fick därför Studentlund inte din betalning innan de gått hem för helgen. Luta dig tillbaka och ta en Grogg, det löser sig kommande vecka.

För övrigt: Har ingen aning hur studentlunds system funkar, så jag kan ha helt fel, men troligtvis inte. Avvakta till tisdag, inte fått någonting än? -Ring dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in