2015-08-06, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Varför är det fel triangel? Är beräkningen fel?
Nej, beräkningen av |AX| ser ok ut. Problemet är att din punkt X inte är den punkt D som finns i uppgiften när |AD| efterfrågas. Om du tittar på din bild igen så ser du att |AX| inte är vinkelrät mot någon av triangelns sidor. Därför kan den sträckan inte heller vara en höjd i triangeln.

Om AD är en höjd från A i en triangel ABC så måste punkten D ligga längs förlängningen av BC. Den kan ligga på BC, men också utanför om triangeln har en trubbig vinkel vid B eller C. De fallen utesluter vi i den här uppgiften genom att grafiskt konstatera (eller om så krävs, utifrån koordinaterna bevisa) att BC inte är en av de lika långa sidorna. Då kan inte vinkeln vid B eller C vara trubbig och då kommer D att ligga på sträckan |BC|. Likbentheten gör att den dessutom måste ligga exakt på mitten av |BC|.

Det ger oss två rätvinkliga trianglar, ABD och ACD som är varandras spegelbilder. Eftersom vi känner (eller lätt kan räkna ut) både |AB| och |BC| så är det lätt att beräkna även |AD|.

Här är en snabb skiss till det jag säger. Hoppas den gör det tydligare vad jag menar.
http://draw.to/D14ohRo
Senast redigerad av Linara 2015-08-06 kl. 23:31.
Citera
2015-08-06, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbjorn
Hej

Har större delen av dagen försökt lösa 2 uppgifter och får fel hela tiden förstår inte var det går snett. Kan någon vänlig själ här på fb posta hur ni hade löst dessa uppgifter:

1. Visa det trigonometriska sambandet ( 2 tan x/1+tan^2x=sin 2x

2. Lös ekvationen 3 cos 2x= -2 sin^2x

Tack på förhand

På första antar jag att du menar 2*tanx/(1+tan^2x). Detta kan iaf skrivas som

2*tanx/(1+sin^2x/cos^2x) = 2*sinx/cosx/((cos^2x+sin^2x)/(cos^2x)) = 2*sinx/cosx/(1/(cos^2x)) = 2*sinx*cos^2x / cosx = 2sinxcosx = sin2x

På den andra kan du använda dig av cos2x = 1-2sin^2x så att vi får

3*(1-2sin^2x) = -2sin^2x

3-6sin^2x = -2sin^2x och 3 = 4sin^2x så att |sinx| = sqrt3/2 dela nu upp i två fall och lös ut x.
Citera
2015-08-06, 23:32
Medlem
Nails avatar
Citat:
Varför är det fel triangel? Är beräkningen fel?

BX ≠ BD och AX ≠ AD.

BD = BC/2, (BC)² = (14-9)² + (11-16)² = 50.

BD = ½√50 = 5/√2.
Citera
2015-08-06, 23:34
Medlem
Att den är exponentiell betyder ej att den inte konvergerar mot ett visst värde.
Jämför med e^x, denna funktion går mot 0 då x går mot negativa oändligheten men blir aldrig noll. Det handlar I grunden om gränsvärden.

Jämför konvergera mot y=0 som också är en rät linje.

Gränsvärden är ett område du kan forska vidare på, det finns gott om exempel för exponentialfunktioner.

Citat:
Ursprungligen postat av katekes1
Det är så jag förstår det också. Men i kraft av den är exponentiell - men ändå konvergerar mot att vara linjär (y=x) - så tänker jag mig att e^x termen ändå har en påverkan på hela funktionsutrycket (för små x) och bör därför skära y=x+2 för väldigt väldigt små x. Hur lyder argumentet för att y=e^x+x INTE ska skära y=x+2 för väldigt små x?

Dvs som du säger: att dem blir typ parallella, men ändå inte helt. Vilket bör innebära att de skär varandra någonstans.

Vi kan såklart visa det algebraiskt:

e^x+x=x+2

x=ln2

Men har ändå svårt att se det som ett bevis för att dem endast skär varandra en gång vid x=ln2
Citera
2015-08-07, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Nej, beräkningen av |AX| ser ok ut. Problemet är att din punkt X inte är den punkt D som finns i uppgiften när |AD| efterfrågas. Om du tittar på din bild igen så ser du att |AX| inte är vinkelrät mot någon av triangelns sidor. Därför kan den sträckan inte heller vara en höjd i triangeln.

Om AD är en höjd från A i en triangel ABC så måste punkten D ligga längs förlängningen av BC. Den kan ligga på BC, men också utanför om triangeln har en trubbig vinkel vid B eller C. De fallen utesluter vi i den här uppgiften genom att grafiskt konstatera (eller om så krävs, utifrån koordinaterna bevisa) att BC inte är en av de lika långa sidorna. Då kan inte vinkeln vid B eller C vara trubbig och då kommer D att ligga på sträckan |BC|. Likbentheten gör att den dessutom måste ligga exakt på mitten av |BC|.

Det ger oss två rätvinkliga trianglar, ABD och ACD som är varandras spegelbilder. Eftersom vi känner (eller lätt kan räkna ut) både |AB| och |BC| så är det lätt att beräkna även |AD|.

Här är en snabb skiss till det jag säger. Hoppas den gör det tydligare vad jag menar.
http://draw.to/D14ohRo

Tacksam för din utförliga förklaring. Hur ser du att den räta vinkeln ska hamna just där? Problemet jag hade var att jag inte visste var sträckan AD skulle hamna på den sidan som är minst.
Citera
2015-08-07, 07:10
Medlem
Citat:
Tacksam för din utförliga förklaring. Hur ser du att den räta vinkeln ska hamna just där? Problemet jag hade var att jag inte visste var sträckan AD skulle hamna på den sidan som är minst.
Att AD skall dras till någonstans på BC eller dess förlängning (den streckade linjen som förlänger BC i min bild) får vi veta direkt i uppgiften.
Citat:
Sträckan AD är höjden från A till sidan BC
Det spelar alltså ingen roll att sidan är minst.

För att kunna placera D mitt på BC använder vi att trianglen är likbent och visar (eller bara kollar grafiskt om man är lite lat) att BC inte är ett av de två triangelben som är lika.
Citera
2015-08-07, 08:00
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harnace
91 - 40√3 + 91√3 - 40 * 3 = 91 - 40√3 + 91√3 - 120

och då blir a = -29 och b = 51 ?

Ja, det där ser helt riktigt ut.
Citera
2015-08-07, 08:07
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuculuscanorus
Fel i latexkoden, jag är säker på att det inte är felet

Ny kod:

[; \[{p_n = 0.20, p_h = 0.2218, p = 0.20 ,n = 541} \\ Beta (0.25) = P(\frac{p_h - p_n}{\sqrt {p_n (1 - p_n)/n}} < 1.645 ) \\ <=> \\ P(\frac{p_h - p_n}{(\sqrt {p_n (1 - p_n) /n}} + \frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n}} - \frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n}} < 1.645 ) \\ <=> \\ P(\frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n}} < 1.645 + \frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n}} - \frac{p_h - p_n}{\sqrt {(p_n (1 - p_n)/n}} \\ <=> \\ (Z < - 1.1137)\] ;]

Men är resonemanget riktigt från en matematisk ståndpunkt kan jag lägga till och dra bort som jag hade tänkt göra vad får du ut om du försöker med samma metod?

En sak jag märker nu är att du skriver att p_n = 0.20 och att p = 0.20. I så fall borde de två uttryck du flyttar till högersidan av olikhetstecknet ha samma numeriska värde (med olika tecken) eftersom den enda skillnaden är just att det ena innehåller p_n och det andra innehåller p. Det borde alltså fortfarande bli 1.645 på högersidan av olikhetstecknet och inte -1.1137.
Citera
2015-08-07, 08:10
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbjorn
Hej

Har större delen av dagen försökt lösa 2 uppgifter och får fel hela tiden förstår inte var det går snett. Kan någon vänlig själ här på fb posta hur ni hade löst dessa uppgifter:

1. Visa det trigonometriska sambandet ( 2 tan x/1+tan^2x=sin 2x

2. Lös ekvationen 3 cos 2x= -2 sin^2x

Tack på förhand

På första uppgiften utnyttjar du att tan(x) = sin(x)/cos(x) samt att sin(2x) = 2sin(x)cos(x).

På andra uppgiften utnyttjar du att cos(2x) = cos²(x) - sin²(x) = 1 - 2sin²(x).

Gör försök på båda uppgifterna så får du kommentarer om du gjort rätt eller fel.
Citera
2015-08-07, 09:07
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
En sak jag märker nu är att du skriver att p_n = 0.20 och att p = 0.20. I så fall borde de två uttryck du flyttar till högersidan av olikhetstecknet ha samma numeriska värde (med olika tecken) eftersom den enda skillnaden är just att det ena innehåller p_n och det andra innehåller p. Det borde alltså fortfarande bli 1.645 på högersidan av olikhetstecknet och inte -1.1137.

[; \[{p_n = 0.20, p_h = 0.2218, p = 0.25 ,n = 541} \\ Beta (0.25) = P(\frac{p_h - p_n}{\sqrt {p_n (1 - p_n)/n}} < 1.645 ) \\ <=> \\ P(\frac{p_h - p_n}{(\sqrt {p_n (1 - p_n) /n}} + \frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n}} - \frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n}} < 1.645 ) \\ <=> \\ P(\frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n}} < 1.645 + \frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n}} - \frac{p_h - p_n}{\sqrt {(p_n (1 - p_n)/n}} \\ <=> \\ (Z < - 1.1137)\] ;]

Givetvis har jag skrivit fel när jag typsatte igen, p skall ha samma värde som beta,
men är resonemanget i säg riktigt kan jag göra den transformationen som jag gör?
Citera
2015-08-07, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Att AD skall dras till någonstans på BC eller dess förlängning (den streckade linjen som förlänger BC i min bild) får vi veta direkt i uppgiften.
Det spelar alltså ingen roll att sidan är minst.

För att kunna placera D mitt på BC använder vi att trianglen är likbent och visar (eller bara kollar grafiskt om man är lite lat) att BC inte är ett av de två triangelben som är lika.

Ja, men beroende på var jag placerar punkten på BC får jag olika värden på X.
Citera
2015-08-07, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ja, det där ser helt riktigt ut.

Tack så mycket för din hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto