2015-08-06, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av electrokopf
Behöver lite snabb hjälp med den här.
Beräkna triangelns vinklar, se bild nedan.

http://i.imgur.com/lhCWULt.jpg

1) Vinkelsumman i en triangel är alltid 180 grader.
2) Triangeln i din bild är rätvinklig.

Du kan nu ställa upp en ekvation och få ut de två andra vinklarna i triangeln
Citera
2015-08-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du kan inte bryta ut √3 ur (4 - 5√3)² på det sättet du gör.

(4 - 5√3)² = 4² + (5√3)² - 2*4*5√3 = 16 + 25*3 - 40√3 = 91 - 40√3

Försök multiplicera ihop detta med (1 + √3) så får du svar på om du gjort rätt eller fel.

Svaret blir väll 91 och -40 eftersom det är multiplicerat med 1?
Citera
2015-08-06, 22:11
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harnace
Svaret blir väll 91 och -40 eftersom det är multiplicerat med 1?

Du skall ju dels multiplicera 1 med 91 - 40√3 och dels multiplicera √3 med 91 - 40√3 eftersom du har två termer i den första parentesen: 1 + √3. Totalt blir det alltså fyra termer som du sedan kan förenkla till två termer som då ger dig de a och b som uppgiften frågar efter.
Citera
2015-08-06, 22:23
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Hmmm, vid en närmare titt så ser jag att du ju flyttat över två hela uttryck till andra sidan olikhetstecknet. Jag läste det först som att du hade slagit ihop två uttryck med olika nämnare i Z.

Eftersom du flyttat över två hela uttryck så är det inte avsaknaden av gemensam nämnare som är felet. Däremot är det rätt svårt att läsa vad du skrivit med alla parenteser, som du själv säger.

Om du har en smartphone kanske du kan skriva ner vad du gör för hand på papper, fotografera och ladda upp fotot och sedan länka fotot här? Det bör bli lite lättare att hänga med då och förhoppningsvis hitta källan till felet.

Försöker igen med LateX

[; \[{p_null = 0.20, p_hatt = 0.2218, p = 0.20 ,n = 541} \\ Beta (0.25) = P(\frac{p_h - p_n}{(\sqrt {(p_n * (1 - p_n/n)}} ) < 1.645 ) \\ <=> \\ P(\frac{p_h - p_n}{(\sqrt {(p_n * (1 - p_n/n)}} + \frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n))}} - \frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n))}} ) < 1.645 ) \\ <=> P(\frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n))}} < 1.645 + \frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n))}} - \frac{p_h - p_n}{(\sqrt {(p_n * (1 - p_n/n)}} ) <=> (Z < - 1.1137)\ ;]

Rätt svar skall som sagt vara P( Z < -1.166) , vad i beräkningarna ovan är fel? , räknat om flera gånger och tycker hela tiden mig få samma svar.

Edit: Går att få en bild av situationen om du klistrar in koden här http://www.codecogs.com/latex/eqneditor.php
Senast redigerad av Cuculuscanorus 2015-08-06 kl. 22:34.
Citera
2015-08-06, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voun
1) Vinkelsumman i en triangel är alltid 180 grader.
2) Triangeln i din bild är rätvinklig.

Du kan nu ställa upp en ekvation och få ut de två andra vinklarna i triangeln

Åh såklart det är 90 grader..
Men jag förstår fortfarande inte hur jag ska ställa upp ekvationen
Citera
2015-08-06, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av electrokopf
Åh såklart det är 90 grader..
Men jag förstår fortfarande inte hur jag ska ställa upp ekvationen
Du är med på att:

vinkel 1+vinkel 2+vinkel 3 =180 grader gäller?

Nu vet vi en av dem, den som är 90 grader. Vi kan bestämma att det är den vi kallade vinkel 1.
Då får vi:

90+vinkel 2+vinkel 3=180

Nu kan vi sätta in uttrycken för respektive vinkel, vilket jag överlämnar åt dig så får du en ekvation som du sedan kan lösa ut x ur.
Citera
2015-08-06, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Att |AD| är en höjd mot |BC| innebär att |AD| är vinkelrät mot |BC|. D kommer alltså att tillhöra linjen BC. Att triangeln är likbent ger oss goda skäl att misstänka att D verkligen ligger mitt på |BC|, men det är inte självklart att det måste vara så (eller ens att D ligger på |BC|, den kan ligga utanför, men på linje BC), så det måste vi undersöka genom att ta reda på vilka ben som är lika.

Formellt kan man räkna ut det via koordinaterna man fått givna, men måste man inte bevisa det fullt ut så räcker en grafisk inspektion i det här fallet för att konstatera att det är sträcka |AB| som är lika med |AC|. När det är gjort vet vi med säkerhet att D ligger exakt mitt på |BC|, dvs att:
|BD|=|CD|. Detta eftersom en höjden från den trejde sidan (som har en annan längd än de övriga två) i en likbent triangel alltid delar triangeln i två spegelvända rätvinkliga trianglar.

Du tänker rätt när du vill gå via rätvinkliga trianglar, men ställer upp fel triangel för att räkna ut |AD| i ditt lösningsförslag ovan om jag tolkar det rätt. Det finns ingen punkt D i din lösning, och det X du infört ligger inte så att AX blir en höjd i triangel ABC.

Varför är det fel triangel? Är beräkningen fel?
Citera
2015-08-06, 22:42
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuculuscanorus
Försöker igen med LateX

[; \[{p_null = 0.20, p_hatt = 0.2218, p = 0.20 ,n = 541} \\ Beta (0.25) = P(\frac{p_h - p_n}{(\sqrt {(p_n * (1 - p_n/n)}} ) < 1.645 ) \\ <=> \\ P(\frac{p_h - p_n}{(\sqrt {(p_n * (1 - p_n/n)}} + \frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n))}} - \frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n))}} ) < 1.645 ) \\ <=> P(\frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n))}} < 1.645 + \frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n))}} - \frac{p_h - p_n}{(\sqrt {(p_n * (1 - p_n/n)}} ) <=> (Z < - 1.1137)\ ;]

Rätt svar skall som sagt vara P( Z < -1.166) , vad i beräkningarna ovan är fel? , räknat om flera gånger och tycker hela tiden mig få samma svar.

Edit: Går att få en bild av situationen om du klistrar in koden här http://www.codecogs.com/latex/eqneditor.php

Ja, då blir det lite lättare att se vad som är vad. När jag klistrade in allt på den sidan så ser jag omedelbart att du i första uttrycket dividerar med √[p_n*(1-p_n/n)] medan du senare dividerar med √[p*(1-p)/n], dvs under rottecknet i nämnaren dividerar du först p_n ensamt med n och subtraherar kvoten från 1, och sedan dividerar du (1-p) med n, dvs du räknar först ut differensen mellan 1 och p och dividerar resultatet med n.

Om det inte bara är ett fel i LaTeX-koden utan du faktiskt räknat så när du skulle konvertera sannolikheten så är det förmodligen källan till felet.
Citera
2015-08-06, 23:01
Medlem
Citat:
Du skall ju dels multiplicera 1 med 91 - 40√3 och dels multiplicera √3 med 91 - 40√3 eftersom du har två termer i den första parentesen: 1 + √3. Totalt blir det alltså fyra termer som du sedan kan förenkla till två termer som då ger dig de a och b som uppgiften frågar efter.

91 - 40√3 + 91√3 - 40 * 3 = 91 - 40√3 + 91√3 - 120

och då blir a = -29 och b = 51 ?
Senast redigerad av Harnace 2015-08-06 kl. 23:04.
Citera
2015-08-06, 23:03
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ja, då blir det lite lättare att se vad som är vad. När jag klistrade in allt på den sidan så ser jag omedelbart att du i första uttrycket dividerar med √[p_n*(1-p_n/n)] medan du senare dividerar med √[p*(1-p)/n], dvs under rottecknet i nämnaren dividerar du först p_n ensamt med n och subtraherar kvoten från 1, och sedan dividerar du (1-p) med n, dvs du räknar först ut differensen mellan 1 och p och dividerar resultatet med n.

Om det inte bara är ett fel i LaTeX-koden utan du faktiskt räknat så när du skulle konvertera sannolikheten så är det förmodligen källan till felet.

Fel i latexkoden, jag är säker på att det inte är felet

Ny kod:

[; \[{p_n = 0.20, p_h = 0.2218, p = 0.20 ,n = 541} \\ Beta (0.25) = P(\frac{p_h - p_n}{\sqrt {p_n (1 - p_n)/n}} < 1.645 ) \\ <=> \\ P(\frac{p_h - p_n}{(\sqrt {p_n (1 - p_n) /n}} + \frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n}} - \frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n}} < 1.645 ) \\ <=> \\ P(\frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n}} < 1.645 + \frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n}} - \frac{p_h - p_n}{\sqrt {(p_n (1 - p_n)/n}} \\ <=> \\ (Z < - 1.1137)\] ;]

Men är resonemanget riktigt från en matematisk ståndpunkt kan jag lägga till och dra bort som jag hade tänkt göra vad får du ut om du försöker med samma metod?
Citera
2015-08-06, 23:08
Medlem
katekes1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Genom att man lägger till en +x term, roterar är nog inte rätt ord när jag tänker efter men effekten är liknande.

Man kan se det som att effekten av exponenten får mindre inverkan ju mindre x är, men den är fortfarande exponentiell.

Det är så jag förstår det också. Men i kraft av den är exponentiell - men ändå konvergerar mot att vara linjär (y=x) - så tänker jag mig att e^x termen ändå har en påverkan på hela funktionsutrycket (för små x) och bör därför skära y=x+2 för väldigt väldigt små x. Hur lyder argumentet för att y=e^x+x INTE ska skära y=x+2 för väldigt små x?

Dvs som du säger: att dem blir typ parallella, men ändå inte helt. Vilket bör innebära att de skär varandra någonstans.

Vi kan såklart visa det algebraiskt:

e^x+x=x+2

x=ln2

Men har ändå svårt att se det som ett bevis för att dem endast skär varandra en gång vid x=ln2
Senast redigerad av katekes1 2015-08-06 kl. 23:11.
Citera
2015-08-06, 23:17
Medlem
Hej

Har större delen av dagen försökt lösa 2 uppgifter och får fel hela tiden förstår inte var det går snett. Kan någon vänlig själ här på fb posta hur ni hade löst dessa uppgifter:

1. Visa det trigonometriska sambandet ( 2 tan x/1+tan^2x=sin 2x

2. Lös ekvationen 3 cos 2x= -2 sin^2x

Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in