Citat:
Ursprungligen postat av
nihilverum
Ja, då blir det lite lättare att se vad som är vad. När jag klistrade in allt på den sidan så ser jag omedelbart att du i första uttrycket dividerar med √[p_n*(1-p_n/n)] medan du senare dividerar med √[p*(1-p)/n], dvs under rottecknet i nämnaren dividerar du först p_n ensamt med n och subtraherar kvoten från 1, och sedan dividerar du (1-p) med n, dvs du räknar först ut differensen mellan 1 och p och dividerar resultatet med n.
Om det inte bara är ett fel i LaTeX-koden utan du faktiskt räknat så när du skulle konvertera sannolikheten så är det förmodligen källan till felet.
Fel i latexkoden, jag är säker på att det inte är felet
Ny kod:
[; \[{p_n = 0.20, p_h = 0.2218, p = 0.20 ,n = 541} \\ Beta (0.25) = P(\frac{p_h - p_n}{\sqrt {p_n (1 - p_n)/n}} < 1.645 ) \\ <=> \\ P(\frac{p_h - p_n}{(\sqrt {p_n (1 - p_n) /n}} + \frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n}} - \frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n}} < 1.645 ) \\ <=> \\ P(\frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n}} < 1.645 + \frac{p_h -p} {\sqrt {p(1-p) /n}} - \frac{p_h - p_n}{\sqrt {(p_n (1 - p_n)/n}} \\ <=> \\ (Z < - 1.1137)\] ;]
Men är resonemanget riktigt från en matematisk ståndpunkt kan jag lägga till och dra bort som jag hade tänkt göra vad får du ut om du försöker med samma metod?