2015-08-05, 19:07
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabbe-klabbe
lyssna inte på honom
Kolla igenom hans tidigare trådar. Rättshaverist.
Du stärker inte direkt din trovärdighet i dina trolltrådar i juridikforumet genom att komma till denna tråd och trolla loss.
Citera
2015-08-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
JIK:en(första kursen) är 10 hp om jag minns rätt.

Ungefär 18 seminarier varav du kan missa tre som max. Oftast två eller fyra timmar långa. Obligatorisk case-seminarie. Föreläsningar ungefär varannan dag, varierar en del under kursens sex veckor. Ledig oftast en eller två dagar i veckan. Läxor varierar beroende vilken lärare du får. Vissa kommer ge dig massor och kommer att gå igenom det man ska ha gjort dagen innan väldigt strikt(min lärare var så). Andra hörde jag hade det mycket slappare.

Europarätten 7.5 hp.

Mycket slappare. Kursen börjar med typ 15-16 föreläsningar uppdelade under tre veckor. Inga seminarier(obligatorier) under den tiden. Sedan har ni fem seminarier om de stora delarna av Europarätten, varav du kan missa två som mest. Också obligatoriskt case-seminarie. Lärarna är mycket slappare.

Statsrätten 12,5 hp.

Som ovan, fast med något fler seminarier och föreläsningar.

Sammanfattning: Det är väldigt slappt om man inte går på alla föreläsningar(vilket flesta inte gör). Dock krävs det en del plugg själv för att få bra betyg. Första kursen är tuffare vad det kommer till plugg och obligatorier men sedan blir det direkt färre seminarier och mer självständigt. Mycket hets runt sluttentor dock.

Stort tack för inlägg som detta! Guld värt för oss som ska börja SU till hösten.
Citera
2015-08-06, 13:30
Medlem
Skulle ni rekommendera att man köper någon annans gamla böcker till T1 eller bör man ha ny kurslitteratur tycker ni?
Citera
2015-08-06, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimplyRose
Skulle ni rekommendera att man köper någon annans gamla böcker till T1 eller bör man ha ny kurslitteratur tycker ni?

Jag har nyligen köpt gammal T1 litteratur. Kom fram till att det var lika bra. Ny litteratur kommer gå på ca 2,6k i utan lagbok. Köper du begagnat borde du få det för 1,4-1,6k. Så du sparar inte några större summor.

Men det jag hörde av en gammal kursare är att så länge det inte är för mycket överstruket och klottrat i böckerna så att det stör läsningen så kan det vara bra att köpa begagnat eftersom du kan se det att något har redan hjälp dig till viss del att highlighta det viktiga.

Om du vill kan du PM:a mig så kan jag länka några från facebook som säljer T1 till Uppsalas program.

En fråga till tråden: Har ni några fler tips för att sätta AB på respektive tentor? Något jag redan hört är (förutom intresse) är att ta det som 9-17 jobb samt samarbeta med sina kursare.
Citera
2015-08-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Respectus

En fråga till tråden: Har ni några fler tips för att sätta AB på respektive tentor? Något jag redan hört är (förutom intresse) är att ta det som 9-17 jobb samt samarbeta med sina kursare.

Börja plugga i tid. Läs alltid domsluten i relevanta prejudikat för att förstå allmänna principer. Gör alla extentor du kan få tag på och gör dem noggrant och seriöst.
Citera
2015-08-06, 16:47
Medlem
Tjena! Läst tråden nu ett tag då jag blivit sugen på att studera igen, och då självfallet juristprogrammet. Inte bestämt vart än, men samtidigt som jag gillar utmaningar, ser jag gärna problemen/farhågorna först. Då jag inte pluggat på universitet innan så finns de en hel del mörka moln ovanför huvudet just nu, haha!

Först och främst, hur ser en vanlig tenta ut på JP?

Hur ser en "normal" fråga ut på tentan? Och hur bedöms dem? (skulle uppskatta en verklig tenta-fråga! ni som har tillgång till föregående tentor)

Vet att frågan ställts 150 tusen ggr, men hur känner ni ang. pressen att prestera så ni kan sitta ting? Hur ser den generella hetsen ut i eran "klass" ? Det jag egentligen vill komma till är, finns det medelmåttor även på JP?

Det är med skräckblandad förtjusning man närmar sig ansökan till en av de tuffare utbildningarna som inte nödvändigtvis leder till det man vill jobba med. Det vill säga byrå och inte statligt.

Tack på förhand!
Citera
2015-08-06, 17:11
Medlem
Sobofieds avatar
(allt nedan gäller SU)

Citat:
Ursprungligen postat av robban031

Först och främst, hur ser en vanlig tenta ut på JP? Hur ser en "normal" fråga ut på tentan?

Det varierar från kurs till kurs. Gemensamt är (sägs) vara att man genom sin anmärkningsvärda begåvning ska fastställa gällande rätt genom att tolka rättskällorna för att sedan applicera detta på ett givet problem. Typ. Jag har glömt.

Citat:
Och hur bedöms dem? (skulle uppskatta en verklig tenta-fråga! ni som har tillgång till föregående tentor)

1-5 examinatorer rättar frågorna anonymt efter svarsmall eller godtycke.

Här ett exempel på första tentan på programmet. https://minfil.org/cao5j6b4b7/150423_Fr_gor.pdf
Svarsmall. https://minfil.org/d8odj2b1b3/150423_Svarsmall.pdf

Citat:
Vet att frågan ställts 150 tusen ggr, men hur känner ni ang. pressen att prestera så ni kan sitta ting?

Det är lugnt. Jag har haft tur på de stora kurserna, har massa extrapoäng och har inget emot att flytta om det skulle behövas. Eller inte sitta ting.

Mer seriöst: betygshetsen är stor. Det bästa man kan göra är nog att inte lyssna på kursare & flashback för mycket. Sätt dig istället ner och plugga tills du kan ämnet. Gör sedan tentan.

Citat:
Hur ser den generella hetsen ut i eran "klass" ?

De värsta hetsarna har hoppat av eller fyllt 22.

Citat:
Det jag egentligen vill komma till är, finns det medelmåttor även på JP?

Betygssnittet är Ba.

Citat:
Det är med skräckblandad förtjusning man närmar sig ansökan till en av de tuffare utbildningarna som inte nödvändigtvis leder till det man vill jobba med. Det vill säga byrå och inte statligt.

Tack på förhand!
Citera
2015-08-06, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robban031
Tjena! Läst tråden nu ett tag då jag blivit sugen på att studera igen, och då självfallet juristprogrammet. Inte bestämt vart än, men samtidigt som jag gillar utmaningar, ser jag gärna problemen/farhågorna först. Då jag inte pluggat på universitet innan så finns de en hel del mörka moln ovanför huvudet just nu, haha!

Först och främst, hur ser en vanlig tenta ut på JP?

Hur ser en "normal" fråga ut på tentan? Och hur bedöms dem? (skulle uppskatta en verklig tenta-fråga! ni som har tillgång till föregående tentor)

Vet att frågan ställts 150 tusen ggr, men hur känner ni ang. pressen att prestera så ni kan sitta ting? Hur ser den generella hetsen ut i eran "klass" ? Det jag egentligen vill komma till är, finns det medelmåttor även på JP?

Tack på förhand!

Exempel på tentafråga i Uppsala:

Det är svårt att säga hur svaren bedöms då man sällan får några kommentarer. Ofta påpekas det att det finns flera sätt att uppnå full poäng på en fråga, "diskussion angående omständigheten x har belönats med poäng" och liknande.

Min bild är att betygshetsen är något överdriven men alla är nog medvetna om att ting och byråjobb kräver bra betyg. Det är däremot ingenting det pratas så mycket om. Säkert finns det "medelmåttor", betygsstatistik har postats i tråden för inte så längesedan.
Citera
2015-08-06, 20:10
Medlem
Hej,

Jag har några frågor om att göra studieuppehåll från juristprogrammet i Uppsala. Måste man ha en särskild anledning till att göra studieuppehåll? Och har man en garanterad plats kvar så att man kan hoppa på programmet utan att behöva söka in igen om man gör studieuppehåll? Jag har gått T1 och har anmält mig till T2 men funderar på att göra ett studieuppehåll för att antingen plugga något annat eller jobba. Och så undrar jag också: Om jag anmäler mig (sen anmälning) till en annan fristående kurs på Uppsala universitet måste jag ha gjort studieuppehåll från juristprogrammet innan jag anmäler mig till den för att kunna bli antagen till den?

Hoppas någon kan svara på åtminstone någon av mina frågor!
Citera
2015-08-06, 20:55
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyrathequeen
Hej,

Jag har några frågor om att göra studieuppehåll från juristprogrammet i Uppsala. Måste man ha en särskild anledning till att göra studieuppehåll? Och har man en garanterad plats kvar så att man kan hoppa på programmet utan att behöva söka in igen om man gör studieuppehåll? Jag har gått T1 och har anmält mig till T2 men funderar på att göra ett studieuppehåll för att antingen plugga något annat eller jobba. Och så undrar jag också: Om jag anmäler mig (sen anmälning) till en annan fristående kurs på Uppsala universitet måste jag ha gjort studieuppehåll från juristprogrammet innan jag anmäler mig till den för att kunna bli antagen till den?

Hoppas någon kan svara på åtminstone någon av mina frågor!
Det är den här blanketten du ska fylla i:
http://www.jur.uu.se/LinkClick.aspx?fileticket=RH9yV2B3dlo%3d&tabid=392 7&mid=9460&language=en-US

Det krävs en anledning för att få studieuppehåll, så det måste du fylla i.

Du kan inte bli antagen till mer än 45p per termin, så om du ska studera kurser vid sidan av juristprogrammet får du inte läsa mer än 15p extra per termin utöver juristprogrammet, det går att komma runt om du söker kurserna på andra lärosäten t.ex SU. Men om du tar studieuppehåll för andra studier är du förstås fri att söka kurser som är mer än 15p även vid UU.

Kontakta SYV om du har andra frågor, de brukar ha bäst svar.
Citera
2015-08-06, 22:28
Medlem
Ser att SU till hösten antagit 11 studenter genom DA, någon som har exemel på ett direktantagningsförfarande?
Citera
2015-08-06, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Det är den här blanketten du ska fylla i:
http://www.jur.uu.se/LinkClick.aspx?fileticket=RH9yV2B3dlo%3d&tabid=392 7&mid=9460&language=en-US

Det krävs en anledning för att få studieuppehåll, så det måste du fylla i.

Du kan inte bli antagen till mer än 45p per termin, så om du ska studera kurser vid sidan av juristprogrammet får du inte läsa mer än 15p extra per termin utöver juristprogrammet, det går att komma runt om du söker kurserna på andra lärosäten t.ex SU. Men om du tar studieuppehåll för andra studier är du förstås fri att söka kurser som är mer än 15p även vid UU.

Kontakta SYV om du har andra frågor, de brukar ha bäst svar.

Jag har försökt kontakta studievägledarna men fick autosvar att de är på semester fram till 17 augusti så fick inte så mycket hjälp därifrån.
Grejen är att jag måste ju veta om jag blir antagen till den kurs jag skulle vilja läsa innan jag vet om jag kommer att läsa den eller inte. Och om jag först måste fylla i anledning till studieuppehållet innan jag får bekräftat att jag får göra studieuppehåll och måste få det bekräftat innan jag kan söka den andra kursen går saker och ting inte riktigt ihop. Men får man garanterat göra studieuppehåll om man fyller i anledning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in