Citat:
Ursprungligen postat av
Adeptus
Snubblat och slagit i skallen i en sten? Enda jag kan tänka mig utöver brott. Lutar mer åt det sistnämnda tyvärr... Ligger joggingstråket nära någon förort?
Det finns i och för sig ett par djurarter som kan angripa människor, som älg och björn, även om det inte är så vanligt (om vi bortser från hundattacker). Jag kom faktiskt att tänka på att även rådjursbockar kan stånga, när jag här om dagen gick med min hund i en Stockholmsförort och vi råkade korsa väg med en bock som dök upp ur en dunge 3-4 meter från oss. Tanken slog mig hastigt, då den hade rejäla spjut till horn och först tog några steg mot oss istället för att stå stilla eller avvika. Förmodligen gick den bara ned de sista stegen i en sluttning, för sedan svängde den ändå lite innan den sprang förbi oss. Nu tror jag dock att sannolikheten att en bock skulle lyckas stånga ihjäl en vuxen är närmast noll (jag hade inte ens tänkt på hela stånggrejen, om jag inte hade haft hunden med mig, då jag brukar tänka på om andra hundar eller djur kan tänkas vara farliga för henne när hon är med). Men som sagt, ibland tar älgar, björnar och hundar livet av folk.