Citat:
Ursprungligen postat av
LeifD2
Syrien är väl redan lite av ett stalingrad?
Frågan är bara när man blir klara och vad som händer då. Syrien som nation finns i praktiken inte kvar och kan betraktas som historia. Och turkiet vill nog knappast involvera sig mer än idag, med trupper på marken. Man vet mer än väl vilken röra Syrien och har blivit och det är svårt att få något vettigt uträttat där.
Får se hur länge Assad och hans folk håller emot. Kanske blir den 3 delar; en sunni, en kurdisk och en shia.
Jag tror verkligen på Assad den här gången. Vad Turkiet sagt är att de absolut inte kommer att tillåta landet splittras i flera nationer, dvs inget Kurdistan i Syrien, möjligtvis sunnitisk. Det lär inte någon vilja, kanske om 5 år, men i dagsläget finns det hopp bland krigets aktörer om en vinst. Det är en slags jämviktsbalans i Syrien, om Assad & Co växer sig starkare kommer motståndarna också göra det.
Det finns dock två saker som förändrats som möjligtvis kan förändra balansen:
Det första är att USA mer eller mindre slutit fred med Iran. Kan det vara ett tecken på att Iran inte kommer att öka sin närvaro i kriget?
Det andra är att finns en mer enad front mot IS som idag är effektiv, främst i Irak. Om IS blir svagare kan det bli lite knepigt för anti-Assad gänget. När det gäller Syrien försöker Turkiet redan nu utrota den här effektiva fronten vars främsta syfte är att utrota IS. Så, vem vet? I ett scenario där IS dör ut blir det intressant o se hur Assads motståndare ska ersätta IS:s styrkor. Jag personligen tror att man kommer att följa Turkiets linje, dvs att man börjar med en IS -frizon (gör sig av med kurderna) för att sedan låta Hezbollah och Assad strida mot IS, medan man i Irak utrotar IS helt. Två flugor i samma smäll.
Jag ser dock ingen riktig lösning i konflikten, därav kan USA och allierades inställning mot alternativa lösningar förändras.
Hehe, motsäger mig själv ett flertal gånger- om jag var alltför otydlig förklarar jag gärna mina teorier.