2015-06-07, 08:14
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hizir
Hårda strider i al- Hasaka sen igår. USA och Syrien ska bomba IS medan YPG gör en markoffensiv mott IS. YPG ska ha förlorat uppemot 14 män, man vet inte om det är IS eller om dom dog av bombningarna men YPG ber om mer vapen av Syrien.
Hur går det då? Svårt få lägesrapporter tycker jag. Man kan se här att flygangrepp utförs mot området: http://www.defense.gov/news/newsarticle.aspx?id=128986
Citat:
Near Al Hasakah, four airstrikes struck two large and two small ISIL tactical units, destroying six ISIL fighting positions, two ISIL vehicles, an ISIL armored vehicle and an ISIL armored personnel carrier.
Senast redigerad av Xelious 2015-06-07 kl. 08:16.
Citera
2015-06-07, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppmannen
Folk här inne är bra dumma i huvudet när de envisas med att koppla ISIS med något land som stödjer de. Dream on boys medans ni runkar framför datorn. ISIS är självförsörjande på samma sätt som muslimernas första Khalifat var. Ni skräp har väckt en sovande jätte som kommer sopa banan med er alla.
Verkligen? Har inte alla Kalifat fått storspö på den europeiska marken? Totalt ointressant för oss däremot om araberna, kurderna etc ägnar sig åt att slakta varandra. Är dessa folkslag ens kapabla till att tillverka de vapen och fordon de använder?
Senast redigerad av Skogsrök 2015-06-07 kl. 09:08.
Citera
2015-06-07, 09:12
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppmannen
Folk här inne är bra dumma i huvudet när de envisas med att koppla ISIS med något land som stödjer de. Dream on boys medans ni runkar framför datorn. ISIS är självförsörjande på samma sätt som muslimernas första Khalifat var. Ni skräp har väckt en sovande jätte som kommer sopa banan med er alla.
Nu är det ju inte fråga om nåt kalifat utan om ett ovanligt stort rövarpack.
Citera
2015-06-07, 09:28
Medlem
tigersaid86s avatar
En oberoende följer den Kurdiska styrkan i Syrien YPG, insider - HD.

Sprillans ny, från igår, han går runt med sin Gopro kamera.

Guerrilla Fighters of Kurdistan
https://vimeo.com/129935570

Citat:
Guerrilla Fighters of Kurdistan
In March of 2015, I set off to the Kurdistan region of Iraq and Syria to begin a new personal project.

In the beginning, I thought perhaps it would be a still photography trip only. But just as I left the door, I decided to grab my GoPro kit in case anything interesting happened and I could just film it myself. This is that footage
Senast redigerad av tigersaid86 2015-06-07 kl. 10:02.
Citera
2015-06-07, 12:48
Medlem
reedfires12s avatar
Jag träffar dessa ISIS-grabbar, de rör sig helt fritt i Turkiet och områden runt sol kusten. De har en turkisk Emir (ledare) vid Gire Sipi (Tall Abyad) som de lämnar över grejjer och pengar. De turkar som bor i Hatay, Urfa m.m hjälper dem aktivt. En turk från Hatay med ett tysk pass som äger en bar och ger dem pengar varje månad i Antalya. De flesta kommer från al-Bab området och avskyr kurder och YPG/YPJ, de kurder som bor där lever som slavar just nu under Anus Staten. En turk försökte rekrytera mig till att bli en anti-kurd. Jag sparade alla hans uppgifter och gav det till PKK. Sug på den du.

Rojava projecto är på full G och jag hoppas att HDP blir stora. Vi behöver bara koppla alla tre kantonerna med Bashur (KRG) och köpa lite mark av kebaberna för att nå havet.

Biji Apo
https://www.youtube.com/watch?v=0tPK_k8J5po
Citera
2015-06-07, 13:19
Medlem
IS offensiv i Hasaka verkar bli tillbakatryckt.
Det hävdas att regeringsstyrkor har tagit tillbaka ett elkraftverk, ett fängelse samt ett par byar söder om staden. Det hävdas även att YPG ska ha deltagit i striderna mot IS i staden.

http://www.reuters.com/article/2015/06/07/us-mideast-crisis-idUSKBN0ON0AX20150607

Däremot tycks rebellerna ta ytterligare områden i Idlib längs M4-motorvägen. Staden Muhambil sägs ha fallit och regeringstrupperna retirerar mot Frikka.

http://eaworldview.com/2015/06/syria-daily-can-assad-make-a-last-stand-in-idlib-province/
Citera
2015-06-07, 17:22
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hizir
När ska Europa vakna då, har inte allt för många redan fått lida, vad väntar Europa på?
Med att Europa skulle vakna menar jag att Europa börjar se ISIS som ett existentiellt hot och enigt sluter upp för att förgöra dem med alla medel. Detta kommer inte ske förrän ISIS redan har ett kalifat och då är det redan för sent för Syrien och Irak, tills dess kommer västvärlden inte lyfta ett finger mer än nödvändigt. Mitt inlägg var alltså bara ett svar till den tokiga jihadisten som på fullt allvar tror att ISIS kommer att ta över jorden.

För att vara en så kallat sovande jätte avancerar ISIS dessutom oerhört långsamt. Hade de verkligen haft någon gud på sin sida kunde man ju förväntat sig att de skulle ha fikat i Beijing vid det här laget
Senast redigerad av Hegernataren 2015-06-07 kl. 17:25.
Citera
2015-06-07, 17:41
Medlem
Samma kaos som skedde när IS närmade sig Kobane verkar nu ske i Tal Abyad. Civilbefolkningen flyr till den turkiska gränsen och de är allmänt elände.

Läste att IS skickade 1500 trupper från Deir Ezzor till Tal Abyad. Kommer bli ett stort slag och koalitionen kommer få fullt upp.
Citera
2015-06-07, 19:49
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Samma kaos som skedde när IS närmade sig Kobane verkar nu ske i Tal Abyad. Civilbefolkningen flyr till den turkiska gränsen och de är allmänt elände.

Läste att IS skickade 1500 trupper från Deir Ezzor till Tal Abyad. Kommer bli ett stort slag och koalitionen kommer få fullt upp.
Är det 99% kurder som flyr nu igen för att kurderna inte kan skydda sin befolkning? Kommer det bli det vanliga ropet efter hjälp från kurderna? Jag trodde de hade tagit över hela norra Syrien vid det här laget, det kom stora berättelser om kurdernas erövringar runt Kobane för inte så länge sedan, är det historia nu?
Citera
2015-06-07, 20:14
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Är det 99% kurder som flyr nu igen för att kurderna inte kan skydda sin befolkning? Kommer det bli det vanliga ropet efter hjälp från kurderna? Jag trodde de hade tagit över hela norra Syrien vid det här laget, det kom stora berättelser om kurdernas erövringar runt Kobane för inte så länge sedan, är det historia nu?

Var inte IQ befriad
Vad får dig tro att det är 99% Kurder för det första?

Ska du sprida lögner igen?
Tror du att jag, din Höök kommer låta dig vara och sprida dynga i vanlig ordning?

Jag skyddar allmänhet från dig precis som Kurderna skyddar civila från daesh.

Folk som flytt har varit Araber, Kurder, turkmener och annat folk, majoriteten var sunni muslimer enligt nyheterna.

Men visst, vi kan jätte gärna lyssna på dig och tro att det var 99% Kurder, vi kan säga 100%. Det låter mer.

Du kanske inte visste att 100% är max?
Senast redigerad av tigersaid86 2015-06-07 kl. 20:18.
Citera
2015-06-07, 21:29
Medlem
tigersaid86s avatar
Assad går ner på knäna.
Halva Syrien är i IS ägo.

Citat:
Assad begs Iran for more help to save Syria from Isis scourge

THE Syrian president, Bashar al-Assad, has officially invoked a mutual defence pact with Iran to secure more help to prevent further losses to Islamist rebels who now control half his country.

http://www.thesundaytimes.co.uk/sto/news/world_news/Middle_East/article1565580.ece
Citera
2015-06-07, 22:13
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Assad går ner på knäna.
Halva Syrien är i IS ägo.
http://www.thesundaytimes.co.uk/sto/news/world_news/Middle_East/article1565580.ece
Det är lika lätta att jaga bort som kurderna runt Kobane. Bara för att man kladdar på en karta och det ser ut som om ISIS har halva Syrien gör det inte till en sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in