Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-29, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippykiller
Jag vill inte vara den som är den. Men det finns ju ingen "bostadskö" längre. Det fanns förr när socialdemokraterna styrde och ställde. Idag måste du ställa upp dig på bolag och område? Kan ha fel.

När jag var parvel stod man i kö för lägenhet och man fick en hos HSB eller vad det nu kunde vara. Idag är ju allt privatiserat

Stockholms bostadsförmedling finns fortfarande och den har kösystem!
Citera
2015-07-29, 09:06
Medlem
kuntakinte55s avatar
Sveriges befolkning håller på att bytas ut mot människor som saknar begreppet "kö", så du ska inte vara förvånad.

Bostadsköer finns administrativt sett kvar men i praktiken styrs hela samhället av en ny kultur där mutor, bedrägerier, klan och svågerpolitik helt tagit över. Välorgansierad ordning och rättvisa, moral och ansvarstagande fanns bara i det gamla folkhemmet som håller på att avvecklas.
Citera
2015-07-29, 09:19
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Ungdomslägenhet? "Högsta ålder"?

Kan någon förklara för farbror?
Citera
2015-07-29, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiz
Seriöst, hur fan fungerar den här jävla kön egentligen? Är det andra GÖMDA faktorer som spelar roll förutom själva kön?

Kom ut en lägenhet på bostadsförmedlingen i ett relativt attraktivt område idag. Kraven var som gjorde efter mig:

Minsta ålder: xx
Högsta ålder: xx (min ålder i dagsläget)

Jag har stått i kön sen jag fyllde 18, alltså som tidigast som man kan anmäla sig. Jag fyller år i mars, med andra ord ganska tidigt in på året. Om man nu alltså ska gå EFTER KÖSYSTEMET, så borde jag ligga etta i kön på den här lägenheten. Enda sättet nån kan ligga före än mig, är alltså om nån innehar högsta åldern (som mig) och fyller år TIDIGARE PÅ ÅRET än mig, SAMTIDIGT att man vart anmäld till bostadsförmedlingen sen man fyllde 18.

Min nuvarande köplats: 17 av 100+

Detta betyder alltså (om man ska utgå från att det bara är kön som spelar roll här) att ALLA DESSA 16 som står före än mig, har:

* Stått i kön sen dom fyllde 18
* Innehar högsta åldern
* Fyller år tidigare än mitt datum i Mars

Om ni frågar mig så tror jag KNAPPAST att det är fallet, chansen e väldigt minimal. Alltså börjar jag tro att det finns andra "gömda" faktorer som spelar roll här som gjort att jag hamnat på denna (nuvarande) 17:e plats.

Har jag missat nåt? Eller är det nåt jävla fuffens som pågår?

Mvh
Haha, men hjärtat det förstår du väl att det inte är kalenderåret som styr?! Då skulle ju folk födda september-december ALDRIG få lägenhet. Alla som fyllt 18 från den 30 juli 2014 kan såklart söka idag.
Citera
2015-07-29, 09:40
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Men vilka poäng snackas det ständigt om här?

Jag pratar om bostadsförmedlingen, den RIKTIGA, one and only i Stockholm. Finns väl inge jävla poängsystem i den väl?

Jag har betalat alla mina avier sen jag vart medlem som 18 åring.

Det är heller inte första gången det händer. Har vart med om identiska situationer förr, alltså att högsta åldern som krav på lägenheten är åldern jag själv har inne, men ändå hamnat på dålig köplats. Tycker bara det är jävligt irriterande.

Nu finns det ju säkert bara en enda bostadsförmedling med kö i stockholm...... eller inte.
Men gör ett antagande om att du menar: https://bostad.stockholm.se/

Många bostadsförmedlingar använder sig av poängbaserade köer istället för ren kötid, där du exempelvis får en poäng per dag. Detta mest för att dom ska kunna justera poäng och dela ut extra poäng av olika anledningar, exempelvis kan personer som redan bor där då få extra poäng. Nu verkar dock denna förmedlingen gå efter kötid.

Jag har kollat igenom reglerna för bostäderna, jag ser inget om högsta ålder. Lägsta ålder är 18, såvida du inte har barn eller kan styrka graviditet då får du lov att ställa dig i kön tidigare. Var hittar du reglerna om högsta ålder? Eller är det rekommendationer från hyresvärden du snackar om? Tvivlar på att kön tar hänsyn till det utan det blir mellan dig och värden.

Edit: Kom på ett annat tips, ring och fråga: 08-785 88 30 - Dom kan säkert förklara bättre för dig än att vi sitter här och gissar.
Senast redigerad av Inanis 2015-07-29 kl. 09:49.
Citera
2015-07-29, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Haha, men hjärtat det förstår du väl att det inte är kalenderåret som styr?! Då skulle ju folk födda september-december ALDRIG få lägenhet. Alla som fyllt 18 från den 30 juli 2014 kan såklart söka idag.

Om du scrollar upp lite... så ser du att jag skrev att jag inte tänkte på det, kom på det i efterhand.
Läs igenom inläggen, "hjärtat", innan du bestämmer dig för att rätta folk.
Citera
2015-07-29, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Nu finns det ju säkert bara en enda bostadsförmedling med kö i stockholm...... eller inte.
Men gör ett antagande om att du menar: https://bostad.stockholm.se/

Många bostadsförmedlingar använder sig av poängbaserade köer istället för ren kötid, där du exempelvis får en poäng per dag. Detta mest för att dom ska kunna justera poäng och dela ut extra poäng av olika anledningar, exempelvis kan personer som redan bor där då få extra poäng. Nu verkar dock denna förmedlingen gå efter kötid.

Jag har kollat igenom reglerna för bostäderna, jag ser inget om högsta ålder. Lägsta ålder är 18, såvida du inte har barn eller kan styrka graviditet då får du lov att ställa dig i kön tidigare. Var hittar du reglerna om högsta ålder? Eller är det rekommendationer från hyresvärden du snackar om? Tvivlar på att kön tar hänsyn till det utan det blir mellan dig och värden.

Edit: Kom på ett annat tips, ring och fråga: 08-785 88 30 - Dom kan säkert förklara bättre för dig än att vi sitter här och gissar.

Hej
Vissa lägenheter som utannonseras (som just denna) har krav från hyresvärden att man kan vara max X år gammal för att göra en anmälan. Det har alltså inte med själva bostadsförmedlingen o göra, utan det är just hyresvärden som bestämmer detta.

Mvh
Citera
2015-07-29, 10:56
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Ungdomslägenhet? "Högsta ålder"?

Kan någon förklara för farbror?

Ungefär lika åldersdiskriminerande och segregerande som farbrors seniorlägenhet.
Kom-och-torka-mig-larmknappen på toaletten går hem till mamma istället för till hemtjänsten.

//Brute
Citera
2015-07-29, 11:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Stockholms bostadsförmedling finns fortfarande och den har kösystem!
I den kan dessutom vem som helst ställa sig, dvs. Östersundsbor kan ställa sin 1 åringar i den och börja tjäna in kötid, kostar dock pengar.
Citera
2015-07-29, 11:22
Citat:
Ursprungligen postat av hippykiller
Jag vill inte vara den som är den. Men det finns ju ingen "bostadskö" längre. Det fanns förr när socialdemokraterna styrde och ställde. Idag måste du ställa upp dig på bolag och område? Kan ha fel.

När jag var parvel stod man i kö för lägenhet och man fick en hos HSB eller vad det nu kunde vara. Idag är ju allt privatiserat

Du har fel.
Citera
2015-07-29, 11:42
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Hej
Vissa lägenheter som utannonseras (som just denna) har krav från hyresvärden att man kan vara max X år gammal för att göra en anmälan. Det har alltså inte med själva bostadsförmedlingen o göra, utan det är just hyresvärden som bestämmer detta.

Mvh

Är det inte studentbostäder eller seniorbostäder kan du i princip bortse ifrån ålderskravet som jag förstått det, det är inte längre tillåtet att neka någon lägenhet på grund av ålder. Jag har inte jättebra koll så någon som har bättre koll kan ju uttala sig.
Men det kom 2013, här är en artikel från hem och hyra (innan folk skriker källa):

http://www.hemhyra.se/riks/aldersgra...ds-i-nya-lagen
Citera
2015-07-29, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Är det inte studentbostäder eller seniorbostäder kan du i princip bortse ifrån ålderskravet som jag förstått det, det är inte längre tillåtet att neka någon lägenhet på grund av ålder. Jag har inte jättebra koll så någon som har bättre koll kan ju uttala sig.
Men det kom 2013, här är en artikel från hem och hyra (innan folk skriker källa):

http://www.hemhyra.se/riks/aldersgra...ds-i-nya-lagen

Hur kan jag bortse från ålderskravet när just kravet gör att lägenheten inte ens visas på min lista? Reglerna om att neka lägenhet pga ålder har jag ingen aning om, men lägenheterna med krav dyker alltså inte ens upp på min lista. Sen kan jag alltid söka upp lägenheten själv genom filtrering, men då står det alltid längst upp på annonsen "Du kan inte anmäla intresse på detta objekt".

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in