Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-28, 20:50
  #1
Medlem
Seriöst, hur fan fungerar den här jävla kön egentligen? Är det andra GÖMDA faktorer som spelar roll förutom själva kön?

Kom ut en lägenhet på bostadsförmedlingen i ett relativt attraktivt område idag. Kraven var som gjorde efter mig:

Minsta ålder: xx
Högsta ålder: xx (min ålder i dagsläget)


Jag har stått i kön sen jag fyllde 18, alltså som tidigast som man kan anmäla sig. Jag fyller år i mars, med andra ord ganska tidigt in på året. Om man nu alltså ska gå EFTER KÖSYSTEMET, så borde jag ligga etta i kön på den här lägenheten. Enda sättet nån kan ligga före än mig, är alltså om nån innehar högsta åldern (som mig) och fyller år TIDIGARE PÅ ÅRET än mig, SAMTIDIGT att man vart anmäld till bostadsförmedlingen sen man fyllde 18.

Min nuvarande köplats: 17 av 100+

Detta betyder alltså (om man ska utgå från att det bara är kön som spelar roll här) att ALLA DESSA 16 som står före än mig, har:

* Stått i kön sen dom fyllde 18
* Innehar högsta åldern
* Fyller år tidigare än mitt datum i Mars


Om ni frågar mig så tror jag KNAPPAST att det är fallet, chansen e väldigt minimal. Alltså börjar jag tro att det finns andra "gömda" faktorer som spelar roll här som gjort att jag hamnat på denna (nuvarande) 17:e plats.

Har jag missat nåt? Eller är det nåt jävla fuffens som pågår?


Mvh
__________________
Senast redigerad av tiz 2015-07-28 kl. 20:58.
Citera
2015-07-28, 20:53
  #2
Medlem
Din ekonomi eller att lägenheten hamnade hos sociala bostadsprogrammet, där fastighetsägare har skyldighet att lämna en viss kvot.
Citera
2015-07-28, 20:56
  #3
Medlem
på min ort finns det ett poängsystem... Så även om man redan har boende hos dessa så räknas det upp lite poäng varje månad.. Poängen nollställs vid inflytt och utflytt.

Så om det beror på poängsystem så kanske det är därför. Samt att vi hade att om man loggade in vissa månader så fick man 300 extra poäng.
Citera
2015-07-28, 21:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Din ekonomi eller att lägenheten hamnade hos sociala bostadsprogrammet, där fastighetsägare har skyldighet att lämna en viss kvot.

Min ekonomi (årsinkomst) klarar kraven som lägenheten har med marginal. Menar du att ju BÄTTRE årsinkomst desto bättre köplats?
Citera
2015-07-28, 21:06
  #5
Moderator
Fear2bes avatar
Har faktiskt sett något liknande i min stad. Kollade upp den som fick lägenheten och det är rätt märkligt när en 20-åring har 8-10 års köpoäng. Det kanske inte är helt omöjligt att de har fått ta över sina föräldrars köplats?
Citera
2015-07-28, 21:11
  #6
Moderator
Diablo1118s avatar
min stad hamnar alla som redan har ett boende inom de bolag som är med i listan före mig oavsett kötid. Jag stod i kö i 4 år innan jag fick komma på en visning. Jag var då nummer 3 men fick inte lgh.
Jag tröttnade och köpte en bostadsrätt istället.
Citera
2015-07-28, 22:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Din ekonomi eller att lägenheten hamnade hos sociala bostadsprogrammet, där fastighetsägare har skyldighet att lämna en viss kvot.
Hur stor kvot då?
Citera
2015-07-28, 23:12
  #8
Medlem
Inaniss avatar
Du får nog klämma fram med vilken bostadskö det gäller så det går att kolla upp lite detaljer. Men många har ju poängsystem som gynnar dom som redan bor där, exempelvis att man får dubbla poäng om man redan hyr av dom. Sen är det vissa mindre kommuner som låter personer som ska flytta till kommunen för att jobba gå före i kön (kommunala bostadsbolag då). Dom kan ju även ha andra regler som gör att du hamnar längre ner, du kanske missat att förnya din ansökan någon gång vilket gjort att dina poäng nollställts någon gång? Eller gjort något annat som gjort att du förlorat poäng. Behövs mer information.
Citera
2015-07-28, 23:14
  #9
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiz
Seriöst, hur fan fungerar den här jävla kön egentligen? Är det andra GÖMDA faktorer som spelar roll förutom själva kön?

Kom ut en lägenhet på bostadsförmedlingen i ett relativt attraktivt område idag. Kraven var som gjorde efter mig:

Minsta ålder: xx
Högsta ålder: xx (min ålder i dagsläget)


Jag har stått i kön sen jag fyllde 18, alltså som tidigast som man kan anmäla sig. Jag fyller år i mars, med andra ord ganska tidigt in på året. Om man nu alltså ska gå EFTER KÖSYSTEMET, så borde jag ligga etta i kön på den här lägenheten. Enda sättet nån kan ligga före än mig, är alltså om nån innehar högsta åldern (som mig) och fyller år TIDIGARE PÅ ÅRET än mig, SAMTIDIGT att man vart anmäld till bostadsförmedlingen sen man fyllde 18.

Min nuvarande köplats: 17 av 100+

Detta betyder alltså (om man ska utgå från att det bara är kön som spelar roll här) att ALLA DESSA 16 som står före än mig, har:

* Stått i kön sen dom fyllde 18
* Innehar högsta åldern
* Fyller år tidigare än mitt datum i Mars


Om ni frågar mig så tror jag KNAPPAST att det är fallet, chansen e väldigt minimal. Alltså börjar jag tro att det finns andra "gömda" faktorer som spelar roll här som gjort att jag hamnat på denna (nuvarande) 17:e plats.

Har jag missat nåt? Eller är det nåt jävla fuffens som pågår?


Mvh
Varför vänder du dig till Flashback med frågan, är du rädd för att bråka med bostadsförmedlingen?
Citera
2015-07-28, 23:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Varför vänder du dig till Flashback med frågan, är du rädd för att bråka med bostadsförmedlingen?

Absolut inte, ringer dom imorn när växeln öppnar.
Tänkte att jag kanske eventuellt skulle få lite svar här först, så besparar jag mig samtidigt mödan att höja rösten över telefon på nån stackars medarbetare.

Mvh
Citera
2015-07-28, 23:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Du får nog klämma fram med vilken bostadskö det gäller så det går att kolla upp lite detaljer. Men många har ju poängsystem som gynnar dom som redan bor där, exempelvis att man får dubbla poäng om man redan hyr av dom. Sen är det vissa mindre kommuner som låter personer som ska flytta till kommunen för att jobba gå före i kön (kommunala bostadsbolag då). Dom kan ju även ha andra regler som gör att du hamnar längre ner, du kanske missat att förnya din ansökan någon gång vilket gjort att dina poäng nollställts någon gång? Eller gjort något annat som gjort att du förlorat poäng. Behövs mer information.

Men vilka poäng snackas det ständigt om här?

Jag pratar om bostadsförmedlingen, den RIKTIGA, one and only i Stockholm. Finns väl inge jävla poängsystem i den väl?

Jag har betalat alla mina avier sen jag vart medlem som 18 åring.

Det är heller inte första gången det händer. Har vart med om identiska situationer förr, alltså att högsta åldern som krav på lägenheten är åldern jag själv har inne, men ändå hamnat på dålig köplats. Tycker bara det är jävligt irriterande.
Citera
2015-07-28, 23:30
  #12
Medlem
Som någon sa tidigare i tråden så tror jag eller jag är nästan helt söker på att man kan ge bort sin köplats till någon annan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback