2015-07-28, 23:42
Medlem
arnold2k5s avatar
Skojar du eller?
16 pers som fyller år före på dig på året som också ställde sig när dom fyllde 18 och som e bostsdslösa? Typ alla ställer sig direkt som 18åringar.
Bor du ens i Stockholm eller?

Fan jag har missar lägenheter som gått ut två dagar innan min födelsedag då jag uppfyllt högsta tillåtna ålder.

Vi antar att de e 8000 i din ålder som söker bostad (inte ens lite orimligt om du e ung..). Då borde det typ statistiskt sett vara 16 pers före dig. Lägg där till alla födda året innan dig som inte fyllt år...
Citera
2015-07-28, 23:49
Medlem
skoltjejs avatar
Man kan ärva köplats.
Varför finner du det otroligt att personerna som är före dig är födda tidigare än vad du är?
Det är trots allt Stockholms bostadskö vi talar om.

Man kan dessutom ställa sig i bostadskön om man är yngre än 18 och väntar barn/har barn.
Senast redigerad av skoltjej 2015-07-28 kl. 23:51.
Citera
2015-07-28, 23:53
Medlem
skoltjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Förmodligen är de ensamkommande flyktingbarn eller återvändande IS-krigare.

Tyvärr, men som svensk är du långt ifrån prio 1 när det kommer till det mesta i detta land. Förutom att betala skatt, det ska du fanimig göra utan nåd.

Du måste ha svenskt personnummer för att få stå i kön.
Citera
2015-07-28, 23:57
Bannlyst
Inom HSB så kan man ju köpa bonuspoäng 5 poäng för 500kr max per år och samla på sig som sedan plussas ihop med dom poäng du tjänar annars.

Kan ju vara så att fastighetsägaren har ett liknande bonussystem som går att köpa som TS inte investerat i eller är medlem i?

Går att få fördelar med pengar även inom hyresrätter...
Citera
2015-07-29, 00:18
Medlem
Per.Rorbergs avatar
Du har ju missat att alla som är 18 när bostaden läggs ut för annonsering, kan söka.
Alltså inte vilket år man är född.

Det vill säga att alla som är 18 år den dagen lägenheten kom ut (27/7) kan söka lägenheten.

För att göra det enkelt:
Så du tävlar mot alla som fyllt 18 i:
  • Innan dig i mars.
  • Februari
  • Januari
  • December 2014
  • November 2014
  • Oktober 2014
  • September 2014
  • Augusti 2014
  • Juli 28-31/2014

Enda chansen att få en 18-års-ungdomslägenhet är egentligen om lägenheten läggs ut någon vecka innan du fyller 19.
Citera
2015-07-29, 01:20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoltjej
Man kan ärva köplats.

Nej du ljuger. Man kan inte ärva köplatser i Stockholms bostadskö.
Citera
2015-07-29, 01:37
Medlem
Exaktes avatar
Det är inte födelseåret som räknas. För att vinna ungdomslägenheterna måste man söka precis innan man fyller år och hamnar på fel sida gränsen.

Fick min lägenhet lägenhet som hade max 23 som gräns genom att anmäla intresse veckan innan jag fyllde 24.

Man har således bara chansen en gång om året. Kommer inget upp då får man invänta nästa födelsedag.
Citera
2015-07-29, 01:59
Medlem
skoltjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nej du ljuger. Man kan inte ärva köplatser i Stockholms bostadskö.

"Kötiden i bostadskön är personlig. Du kan varken överlåta den till medsökande, barn eller någon annan. Det enda undantaget är om en person avlider. Då kan den du är gift eller sambo med ta över din kötid, under förutsättning att denne är registrerad som din medsökande, från den dagen denne blev medsökande."

Står på deras hemsida.
Citera
2015-07-29, 02:03
Medlem
skoltjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Herregud, det är Sverige vi pratar om!
På vissa håll i landet behöver man inte ens vara svensk medborgare för att kunna plocka ut socialbidrag, att få gräddfiler i kösystemet för bostad är nog inga större problem - personnummer eller ej.

Läste nu att man kan ansöka om förtur om man tillexempel skulle stå utan bostad. Om myndigheterna skulle ordna svenskt personnummer till dessa så skulle de även kunna få förtur på grund av sin situation.
Citera
2015-07-29, 02:52
Medlem
hippykillers avatar
Jag vill inte vara den som är den. Men det finns ju ingen "bostadskö" längre. Det fanns förr när socialdemokraterna styrde och ställde. Idag måste du ställa upp dig på bolag och område? Kan ha fel.

När jag var parvel stod man i kö för lägenhet och man fick en hos HSB eller vad det nu kunde vara. Idag är ju allt privatiserat
Citera
2015-07-29, 02:56
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoltjej
"Kötiden i bostadskön är personlig. Du kan varken överlåta den till medsökande, barn eller någon annan. Det enda undantaget är om en person avlider. Då kan den du är gift eller sambo med ta över din kötid, under förutsättning att denne är registrerad som din medsökande, från den dagen denne blev medsökande."

Står på deras hemsida.

Ja men man kan inte ärva den från föräldrar etc. Vilket det du skrev kunde få folk att tro.
Citera
2015-07-29, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per.Rorberg
Du har ju missat att alla som är 18 när bostaden läggs ut för annonsering, kan söka.
Alltså inte vilket år man är född.

Det vill säga att alla som är 18 år den dagen lägenheten kom ut (27/7) kan söka lägenheten.

För att göra det enkelt:
Så du tävlar mot alla som fyllt 18 i:
  • Innan dig i mars.
  • Februari
  • Januari
  • December 2014
  • November 2014
  • Oktober 2014
  • September 2014
  • Augusti 2014
  • Juli 28-31/2014

Enda chansen att få en 18-års-ungdomslägenhet är egentligen om lägenheten läggs ut någon vecka innan du fyller 19.

Jag tänkte inte alls på det, att man kan va född året innan, bara att man inte har fyllt år än. My bad.

Känns dock ändå för mycket som ett long shot att alla före än mig i kön just står före för att dom är enbart äldre än mig med några månader... Visst, kan köpa att några har bättre kötid/är äldre än mig, men att alla skulle va det är något jag har svårt att ta in.

Mvh
Senast redigerad av tiz 2015-07-29 kl. 08:04. Anledning: -
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in