Citat:
Ursprungligen postat av
Grandioso
Jo, nu komplicerar du det hela...genom att föra in i historien en figur som tydligen inte
har där att göra ty statistiken till trots så sitter en helt annan snubbe häktad misstänkt
för mordet på Lisa och han har "fel" ålder och är såvitt känt ej heller någon som hon
varit bekant sedan tidigare.
Det blir alltså med hävdandet av möjligheten med en jämnårig som GM istället
att göra det svårare än vad det ser ut att vara mot bakgrund av vilken person som
är häktad och den "väsentliga" bevisning som man åberopar gentemot densamme.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Ja, det kan det. Man krånglar till livet för sig alldeles väldigt om man, helt utgående från ett generiskt genomsnittsfall av en divers mordpopulation, böjer sig baklänges för att hitta en jämnårig bekant som gärningsman, om det öht inte finns några jämnåriga bekanta inom den radie där gärningsmannen måste sökas. För att driva det så kallade statistiska argument du driver, måste du göra sannolikt att det öht fanns någon med Lisa jämnårig och bekant ung man i brottsplatsens närhet vid tiden för mordet, och dessutom vidare att denne jämnårige och bekante unge man skulle kunna ha någon form av tillgång till det skåp på Martorp där hon hittades. Och det är i sig jävligt mycket mer osannolikt än att Lisa skulle ha mördats av någon som i någon mån avviker från genomsnittsmodellen.
Så ovanligt är det inte att unga kvinnor mördas av män de inte känner - speciellt inte om mordet har sexuell bakgrund - att man i ett specifikt fall måste utgå från att det ögonskenligen uppenbara måste vara fel.
Jag ska formulera om mig.
#Grandioso skrev:
Citat:
Allt ska vara så komplicerat. Ingenting får vara enkelt. Ty så är det ju allt för sällan i
den sköna fiktionens värld. Och det återspeglar sig i hur tolkningar kan göras alltså av skeenden
ute i verkligheten, företrädesvis gällande fall där människor fått sätta livet till på grund
av andras ondska.
Jag ska försöka uttrycka mig så enkelt som möjligt.
- Vad är den enklaste förklaringen till att handsken hamnade i ladan? Lisa tappade den där.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa tappade den där? Hon var i ladan.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa var i ladan? Hon gick dit.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa gick till ladan? Hon gick frivilligt.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa gick frivilligt? Hon blev lockad dit.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa blev lockad dit? Det är inte en 35-årig litauer som hon inte kände.
Jag upprepar: kan det bli mindre komplicerat?