2015-07-27, 15:10
Medlem
Ydriks avatar
Vad nu än MGM gjort med LH så står han rimligtvis med hennes kropp lastad i en bil någonstans vid kaféet.

Har han då och där bestämt sig för att frakta LH till Martorp borde han väl ändå valt den kortaste vägen som går rakt upp via "slottet"?
Det är väl ändå den vägen han använt dagligen sista tiden, -till och från sitt arbete. Varför frångå den rutinen?

Varför valde han att köra den 1 kilometer längre åkervägen för att dessutom snitsla spår och ge en klar anvisning mot sin bostad?
Ville han så gärna visa vilken väg han förde bort LH kunde han lika gärna gjort detta längs den kortaste och snabbaste vägen då båda vägarna leder förbi hans bostad.

Kan någon vänlig och gärna fantasifull själ förklara detta?
2015-07-27, 15:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jo, nu komplicerar du det hela...genom att föra in i historien en figur som tydligen inte
har där att göra ty statistiken till trots så sitter en helt annan snubbe häktad misstänkt
för mordet på Lisa och han har "fel" ålder och är såvitt känt ej heller någon som hon
varit bekant sedan tidigare.

Det blir alltså med hävdandet av möjligheten med en jämnårig som GM istället
att göra det svårare än vad det ser ut att vara mot bakgrund av vilken person som
är häktad och den "väsentliga" bevisning som man åberopar gentemot densamme.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, det kan det. Man krånglar till livet för sig alldeles väldigt om man, helt utgående från ett generiskt genomsnittsfall av en divers mordpopulation, böjer sig baklänges för att hitta en jämnårig bekant som gärningsman, om det öht inte finns några jämnåriga bekanta inom den radie där gärningsmannen måste sökas. För att driva det så kallade statistiska argument du driver, måste du göra sannolikt att det öht fanns någon med Lisa jämnårig och bekant ung man i brottsplatsens närhet vid tiden för mordet, och dessutom vidare att denne jämnårige och bekante unge man skulle kunna ha någon form av tillgång till det skåp på Martorp där hon hittades. Och det är i sig jävligt mycket mer osannolikt än att Lisa skulle ha mördats av någon som i någon mån avviker från genomsnittsmodellen.

ovanligt är det inte att unga kvinnor mördas av män de inte känner - speciellt inte om mordet har sexuell bakgrund - att man i ett specifikt fall måste utgå från att det ögonskenligen uppenbara måste vara fel.
Jag ska formulera om mig. #Grandioso skrev:
Citat:
Allt ska vara så komplicerat. Ingenting får vara enkelt. Ty så är det ju allt för sällan i
den sköna fiktionens värld. Och det återspeglar sig i hur tolkningar kan göras alltså av skeenden
ute i verkligheten, företrädesvis gällande fall där människor fått sätta livet till på grund
av andras ondska.

Jag ska försöka uttrycka mig så enkelt som möjligt.
- Vad är den enklaste förklaringen till att handsken hamnade i ladan? Lisa tappade den där.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa tappade den där? Hon var i ladan.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa var i ladan? Hon gick dit.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa gick till ladan? Hon gick frivilligt.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa gick frivilligt? Hon blev lockad dit.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa blev lockad dit? Det är inte en 35-årig litauer som hon inte kände.

Jag upprepar: kan det bli mindre komplicerat?
2015-07-27, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Eftersom det inte finns teknisk bevisning som binder den misstänkte till brottet, säger inte teknisk bevisning någonting att den misstänkte är skyldig för brottet.
Hur vet du det?
Citat:
Handsken som upphittades i ladan är teknisk bevisning, samma sak med hjälmen och den trasiga mobilen m.m.
Är teknisk bevisning på att vad....?
Citat:
Jag anser att den litauiske misstänkte mannen är helt oskyldig och borde frisläppas, det finns helt andra gärningsmän i fallet.
Varför anser du att mannen ifråga är oskyldig? Vilka är enligt dig "andra gärningsmän"? Är det ditt terroristspår som spökar för dig igen?
2015-07-27, 15:18
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Han är inte häktad därför det finns bevis som binder honom till brottet, därför några sådan bevis finns inte enligt chef åklagaren.

Suck du är ju outtröttlig i ditt förnekande av rena rama FAKTA.
I citatet nedan säger ju åklagaren rent ut att det finns TEKNISK BEVISNING.

Har du lässvårigheter eller bara svårt att ta till dig information?

Så för dej, och de andra t.ex tidningsfobikerna, foliehattarna, alternativteoretikerna, konspirationsteoretikerna och de som bara av ren princip vägrar ändra ståndpunkt kommer informationen en gång till:

"Enligt Anette Olsson handlar det om spår av den misstänkte som inte kan förklaras av att han har befunnit sig i området på grund av sitt arbete på gården. Det ska vara direkta spår som kan kopplas mellan honom och Lisa Holms kropp eller hennes ägodelar, alltså teknisk bevisning."

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2780969-lisa-holm-dodades-inte-dar-hon-hittades
Senast redigerad av T34Panzer 2015-07-27 kl. 15:35.
2015-07-27, 15:21
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suits440
Vilka är oss? Har du en gruppering här?
Svaret är NEJ, det gör jag inte.
Han hade erkänt för länge sen om d var han just för att sitta av sina 8-9 år o sen tacka för kaffet. Tror inte en sekund att han har med mordet på L. H. o göra o polisen letar nog febrilt efter en svensk man runt 40-50 års åldern.
Varför skulle han erkänna? Är det något som bevisats gång på gång så är det att i Absurdistan-Sverige lönar det sig att neka, även när man ställs inför uppenbara bevis. Exempel; Mats Alm m.fl.
2015-07-27, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Vad nu än MGM gjort med LH så står han rimligtvis med hennes kropp lastad i en bil någonstans vid kaféet.

Har han då och där bestämt sig för att frakta LH till Martorp borde han väl ändå valt den kortaste vägen som går rakt upp via "slottet"?
Det är väl ändå den vägen han använt dagligen sista tiden, -till och från sitt arbete. Varför frångå den rutinen?

Varför valde han att köra den 1 kilometer längre åkervägen för att dessutom snitsla spår och ge en klar anvisning mot sin bostad?
Ville han så gärna visa vilken väg han förde bort LH kunde han lika gärna gjort detta längs den kortaste och snabbaste vägen då båda vägarna leder förbi hans bostad.

Kan någon vänlig och gärna fantasifull själ förklara detta?

Jag har också undrat varför han inte väljer den kortaste snabbaste vägen. Kan han ha varit på väg till något annat ställe söderut först, för att sedan ändrat sig och byta färdriktning mot öster?
2015-07-27, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Jag menar den andra bilden som visar teknikerna utanför boden. Där teknikern mitt i bild är på väg mot den som är böjd över något på marken.

Räknar man alla bilder så blir det bild 3.

Jaså, tyckte det va lite konstigt att du inte såg att det var en hand 😀
kan inte se vad det skulle kunna vara, om det ens är så att teknikern håller något i handen
2015-07-27, 15:24
Medlem
-theFr33man-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

- Vad är den enklaste förklaringen till att handsken hamnade i ladan? Lisa tappade den där.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa tappade den där? Hon var i ladan.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa gick till ladan? Hon gick frivilligt.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa gick frivilligt? Hon blev lockad dit.
- Vad är den enklaste förklaringen till att Lisa blev lockad dit? Det är inte en 35-årig litauer som hon inte kände.

Inte alltid det som är minst komplicerat som är saningen!
2015-07-27, 15:26
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Jag har också undrat varför han inte väljer den kortaste snabbaste vägen. Kan han ha varit på väg till något annat ställe söderut först, för att sedan ändrat sig och byta färdriktning mot öster?

Tja, vem vet. Var han på väg för att köpa pizza i Källby så skulle han kört söderut men så kom det något emellan....
2015-07-27, 15:29
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:

Du har har förvandlat ditt eget deltagande i diskussionen till inget annat än ett kvasifilosofiskt käbbel.
Du snöar hela tiden in på liknande detaljer, av "statistsk" art och som du sedan hela tiden återvänder till. Ja till den milda grad att du fastnar medan tråden väver vidare.

Jag blir faktiskt inte klok på vad det är du vill, då det är samma saker du återkommer till, och det trots att du fått svar på dina frågor många gånger tididgare.
Är det principen det handlar om?
Eller vill du bara testa om du kan få någon att ändra ståndpunkt?
2015-07-27, 15:30
Medlem
Citat:

Du har otur när du tänker, enklast är att lyssna på polis/åklagare enär de har bevis emot MGM
2015-07-27, 15:32
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
För att förstå mordet bör man inte snegla allt för mycket på den bakåtböjda begåvningsreserv som hittar på alternativgärningsmän från statistik när åklagaren redan nu bestämt sig att väcka åtal i höst. I utredningen tar man även hjälp av gärningsmannaprofilering vars omfattning vida överskrider både LGWP och div. masspostare ögonskeliga statistik.

Däremot så knäcktes MGM av den framåtlutande ideella och välstrukturerade MPS-organisation som sökte efter LH dag och natt!!

Vill man förstå mordet bör vi snarare snegla benhårt på aktuell MGMs personlighet, bakgrund och sinnestillstånd för tiden. Här borde fb kunna vaska fram mer? Vilka tips fanns?
Vad vet vi om just denna NB?
Det finns andra tips jag fått som säger att NB upplevdes skum? Att han inte enbart sov om nätterna...

Grannar har i media sagt att det var en arbetsam och skötsam familj men vad händer om vi enbart fokuserar på NB??

Dessa grannar sov säkert om nätterna och har uttalat sig om det som gick att se under dagtid, vad som i så fall skedde om natten har de inte en susning om.
Om detta jag fetat stämmer, och om det också ligger en sanning i det som sades i tidningar om att lillebrodern upplevts mer dämpad än vanligt, tittandes i backen - känns ju magkänslan kring denna NB ganska så stark.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in