2015-07-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Min teori - som alltså bara är en teori - är att bröderna hade funnits i polisens huvuden i flera dagar, och när det uppförde sig mystiskt när MPS letade så föranledde det en intagning till förhör. Detta i sin tur föranledde att teorin om att hon hade placerats i närheten blev en stark teori, och letandet koncentrerades till byggnader.

Detta eftersom det i mitt huvud är osannolikt att en GM utifrån skulle ha placerat henne i en byggnad. En GM utifrån skulle snarare ha placerat henne ute i terrängen. Att som GM utifrån våga sig på att placera henne i en byggnad känns som överkurs.

Svårare för en GM utifrån att veta vilka gömställen som var "säkra" för tillfället. Man behövde kanske lite lokalkännedom för det.
2015-07-26, 23:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Finns det ens en ungefärlig tid på när kroppen hittades? Jag stänger nog inte butiken helt för att kroppen hittades före bröderna greps ändå.

Det finns i tråden om du orkar söka.

Min minnesbild är att de tre togs in runt 20:30 - 21:00 och att det började osa fynd runt 23. Jag lyssnade på diverse livesändningar och följde tråden vid tillfället och är ganska övertygad om att gripandet kom timmar före fyndet.
2015-07-26, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja givetvis menar jag försvararen, tänk så lätt det är att skriva fel, haha.

Jag tror faktiskt att försvararen just nu har fokus på att koka ihop en alternativ förklaring till de bevis som åklagaren har mot den häktade istället för att överklaga häktningen.

Det är ju hans uppgift som försvarare att hitta minsta indicie som kan peka åt vilket som helst annat håll.
2015-07-26, 23:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pendal
Men HA var inte inblandade i Töreboda mordet!!!
Men silvertejpsrullar lades i brevlådor lite här och där.
Den "arge" har väl, och haft lite otalt med maffian från öst.

Nej, vem har sagt det? De NÄMNS i den tråden kopplat till B-I C.
2015-07-26, 23:24
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Ja det tog inte lång tid förrän hon hittades. Man kan undra hur det kunde gå så snabbt?

Det handlar nog om tur och juridik.

När de tre greps fanns det skäl för husrannsakan (inkl intilliggande byggnader). Det gav i sin tur polisen juridiska möjligheter att göra ett ordentligt sök.
2015-07-26, 23:27
Medlem
Vilka kan ha kännedom om området. Skogsvårdsstyrelsen brukar ha suspekta människor som är ute och röjer gamla alkisar och narkomaner t.e.x sedan är det jägare orienterare hundägare eller ryttare som brukar finnas i terrängen. En sådan person har förmodligen tillräckligt med insikt i området...
2015-07-26, 23:28
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Håller med. Lisa gick självmant till ladan, och det var inte en obekant, dubbelt så gammal, litauer som lockade henne dit. Statistiken säger att det var en jämnårig bekant. Kan det bli mindre komplicerat?
Jo, nu komplicerar du det hela...genom att föra in i historien en figur som tydligen inte
har där att göra ty statistiken till trots så sitter en helt annan snubbe häktad misstänkt
för mordet på Lisa och han har "fel" ålder och är såvitt känt ej heller någon som hon
varit bekant sedan tidigare.

Det blir alltså med hävdandet av möjligheten med en jämnårig som GM istället
att göra det svårare än vad det ser ut att vara mot bakgrund av vilken person som
är häktad och den "väsentliga" bevisning som man åberopar gentemot densamme.
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-26 kl. 23:38.
2015-07-26, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Om man nu flyttat en hel bod är kanske lite långsökt men tanken är ändå inte fel. Jag tror att genom förhör etc. med ägaren, förman mm så kan något saknats i ladan eller utanför ladan mitt emot cafe't. Något objekt som man kan nyttjat för att flytta offret från ladan bort till Martorp. Emballage, lådor, skåp, pall med pallkragar som exempel. När man då stöter på objektet eller delar av detsamma så faller polletten ner för en insatt länsman. Spekulation givetvis men en sak är säker, fyndet/mötet MPS gjorde/hade hade uppenbarligen en stark koppling till ärendet och de som strax senare greps och man går "all in" i Martorp och finner offret.

MGM behöver inte använt egen bil om det samtidigt fanns tillgång till andra fordon genom deras arbete. Fordon som används dagligen inom området och inte väcker någon uppmärksamhet.

I något media så beskrivs fruns allmäntillstånd ungefär såhär,
hon har svårt att ta in att hennes make har utfört mordet,
ja att ta in sådant är sannolikt väldigt svårt för anhöriga men det jag fastnar för är detta med "ta in", alltså att förstå. Det ger tycker jag en signal om att hon kan inte ge alibi för sin make, kanske inte till någon av bröderna. För kunde hon det så borde hon skrika ut, det är omöjligt min make för han var med mig vid tidpunkten och vi gjorde det och det... typ.

Ja, det kan förklara vissa uttalande som jag tidigare tyckt varit luddiga:
1.Fynd görs av MP, "något missing people hittat som inte är kopplat till LH men ändå är intressant"
2.Polisen får en grov beskrivning av det fyndet MPS gör o drar slutsatser utifrån det.
3.direkt kopplar till dom misstänkta men inte direkt till Lisa utan efteråt

De hittar någon som går att transportera en kropp i, som tidigare stått i ladan mittemot cafet.
Det kan förklara de 3 uttalandena, eller?
2015-07-26, 23:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Fredagen 12/6
MP gör fynd på fm
18.20 görs det avgörande fyndet
19.30 talar NB med sin mamma i telefon hemma i bostaden. (brodern fiskar)
19.45 går polisen in i bostaden
20.18 förs de gripna iväg
22.07 tekniker går in i bostaden
22.10 rapporter om polisaktivitet vid stallet (Martorp)
23.06 hundar skäller

Tack.. det var klara besked.
2015-07-26, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tack.. det var klara besked.

Jag kan fylla på listan med lördagens händelser också.

Lördagen 13/6
natt: Under natten avtog sökandet i byggboden och koncentrerades mot norra delen av den stora ladan.
morgon: En hjullastare har under morgonen kört flera skopor med gödsel, gräs och jord från de norra delarna av en gård till de södra.
lunch: Vid lunchtid på lördagen spärrade polisen av ladan mittemot cafet

källa: http://www.expressen.se/gt/hundpatruller-soker-igenom-skogsomrade/
2015-07-26, 23:52
Medlem
Zebrauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummer1337
Jag finner det helt omöjligt att man satt span på bröderna efter försvinnandet som vissa påstår.

Har man en försvunnen 17-årig flicka med eventuella misstänka/vittnen så konfronterar man dessa omedelbart i förhör/husrannsakan.
Polisen riskerar ju inte att flickan brags om livet om hon hålls kidnappad för att man bedriver span, iallafall inte i min bok.

Man tycker att det borde vara så men svenska polisen jobbar inte på det viset. Hade det varit i USA hade de slagit till direkt mot en del av kåkarna i närheten säkert MGM's men även Mantorp oxå. Nu istället Togs de in för förhör och fick Väl ta i lite extra med MGM å då han inte ville följa med självmant. Polisen i Sverige är ofta väldigt defensiv och bedriver hellre span än att slå till. (Samlar bevis som de kallar det) för eventuell husrannsakan.
2015-07-26, 23:53
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Fredagen 12/6
MP gör fynd på fm
18.20 görs det avgörande fyndet
19.30 talar NB med sin mamma i telefon hemma i bostaden. (brodern fiskar)
19.45 går polisen in i bostaden
20.18 förs de gripna iväg
22.07 tekniker går in i bostaden
22.10 rapporter om polisaktivitet vid stallet (Martorp)
23.06 hundar skäller

Live-rapporteringen från brödernas bostad, kring Säteriet, när i tiden kan den klämmas in här? Skedde dessa avspärrningar med skällande hundar samtidigt på varsitt ställe?

Edit: Ser ju nu att det var så klart kring kl. 22 där i bostaden, då drog även live-rapporteringen igång.
Senast redigerad av bokfodral 2015-07-26 kl. 23:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in