Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
räntebilden påverkar både hyres och bostadsrätter eftersom produktionskostnaden är snarlik.
Men eftersom en BR-ägare själv kan välja upplägget på lånet och välja det billigaste alternativet dvs rörligt lån, så blir bostadsrätten billigare per automatik.
det har jag aldrig hävdat. Däremot så verkar du sakna förståelse för att även hyresrätter behöver finansieras och att det kommer att bli dyrare för hyresgästen i genomsnitt.
På vilket sätt skulle en ny hyresrätt bli billigare menar du?
Skrev jag det, du konung av halmdockor? Det är väl du som påstår att HR är 50% dyrare?
Förstår jag dig rätt att du hävdar att de enskilda hushållen i ett borättsköparkollektiv, kan få bättre lånevillkor än t.ex. ett fastighetsbolag som lånar summan av hushållens lån?
Avkastningen är högre och risken lägre på produktion av brf:er. Det betyder inte att det inte går att producera HR som ger avkastning. Det betyder endast att vinst är högre och risk är lägre för brf-produktion. Ett fullständigt trivialt förhållande som du uppehåller dig vid utan att gå vidare i analysen och ställa dig frågan: Varför? Och sedan leverera ett
seriöst svar.
Risken är lägre därför att den vältras över på hushållen. Avkastningen är högre eftersom bostadsproduktionen begränsas av faktorer som återfinns i kommunal förvaltning, lagstiftning och politik, snarare än i förhållandet tillgång-efterfrågan, vilket i kombination med bostadsbrist och låg ränta blåser upp priserna till fantasinivåer.