2015-07-25, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Varför då? Kan ju bara ta bort ränteavdragen, RoT och RuT och allt sådant blaj. Menar finns ingen anledning att ha sådant när man uppenbarligen kan bygga och sälja utan det eller hur och ändå få köpare. Så vad är poängen med ränteavdragen exakt?
Du har ju identifierat ett problem.
Och så kan du göra något åt det.

Så min fråga är varför du och likasinnade inte gör som jag skriver. Då löser ni problemet. Du svara inte på det.
I stället gnäller du bra. Är du en hopplös människa?

Kan du inte berätta varför du inte gör som jag säger.

Citera
2015-07-25, 11:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du hatar ju subventioner så då är det ju inga problem att plocka bort dom eller hur? BRF och Hyresvärdar, privatpersoner och företag alla slutar bli subventionerade. Inget mer RoT/RuT och inga fler ränteavdrag för föreningar och hyresvärdar. Win-Win.

Svårt att göra något åt subventioner i det bestånd som redan finns. Men nu tror sig MP-mupparna ha uppfunnit hjulet igen och kommer att satsa nån futtig miljard per år på nya "billiga hyresrätter", finansierat av minskat ROT.

Det är bara det att de glömde bort att ROT drar in pengar effektivt till statskassan och att subventioner inte hamnar där de ska utan i rika byggherrars fickor.

Resultatet vet vi redan. Det blir en ökning av den svarta sektorn, inga billiga hyresrätter och skitrika byggherrar som bygger till allt högre kostnader.

Dvs sämre för alla utom för byggherrarna....
Citera
2015-07-26, 11:50
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kom nu inte och säg att hyres är billigare, för det är det inte.

Med dagens låga räntor är det ca 50% dyrare med hyres vid nyproduktion.

Själv skulle jag ha ca 3 gånger så dyr bostad om det vore en hyresrätt med "professionell förvaltning".

Mellanskillnaden använder jag bland annat till sparande.

Du anser alltså att den momentana räntebilden skall avgöra "vad som är billigast"? Snarare än en tanke om att bor gör man hela livet och det är alltså räntenivån under det framtida ägandet och låneinnehavet, som ger kostnaden. Lite kissibyxanvärme på det tänkandet.

Du förutsätter i princip alltid två saker: Räntan förblir låg under resten av bolånetorskarnas låneinnehav, inklusive ditt eget, och priser på brf:er kan inte gå ned. Dina påståenden om "billigare" och "dyrare" är förenklade barnsliga tramspåståenden, där du gör anspråk på att sitta inne på information om hur framtiden kommer att te sig.
Citera
2015-07-26, 12:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Du anser alltså att den momentana räntebilden skall avgöra "vad som är billigast"? Snarare än en tanke om att bor gör man hela livet och det är alltså räntenivån under det framtida ägandet och låneinnehavet, som ger kostnaden. Lite kissibyxanvärme på det tänkandet.
räntebilden påverkar både hyres och bostadsrätter eftersom produktionskostnaden är snarlik.

Men eftersom en BR-ägare själv kan välja upplägget på lånet och välja det billigaste alternativet dvs rörligt lån, så blir bostadsrätten billigare per automatik.

Citat:
Du förutsätter i princip alltid två saker: Räntan förblir låg under resten av bolånetorskarnas låneinnehav, inklusive ditt eget, och priser på brf:er kan inte gå ned.
det har jag aldrig hävdat. Däremot så verkar du sakna förståelse för att även hyresrätter behöver finansieras och att det kommer att bli dyrare för hyresgästen i genomsnitt.

Citat:
Dina påståenden om "billigare" och "dyrare" är förenklade barnsliga tramspåståenden, där du gör anspråk på att sitta inne på information om hur framtiden kommer att te sig.

På vilket sätt skulle en ny hyresrätt bli billigare menar du?
Citera
2015-07-26, 12:44
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
räntebilden påverkar både hyres och bostadsrätter eftersom produktionskostnaden är snarlik.

Men eftersom en BR-ägare själv kan välja upplägget på lånet och välja det billigaste alternativet dvs rörligt lån, så blir bostadsrätten billigare per automatik.

det har jag aldrig hävdat. Däremot så verkar du sakna förståelse för att även hyresrätter behöver finansieras och att det kommer att bli dyrare för hyresgästen i genomsnitt.

På vilket sätt skulle en ny hyresrätt bli billigare menar du?

Skrev jag det, du konung av halmdockor? Det är väl du som påstår att HR är 50% dyrare?

Förstår jag dig rätt att du hävdar att de enskilda hushållen i ett borättsköparkollektiv, kan få bättre lånevillkor än t.ex. ett fastighetsbolag som lånar summan av hushållens lån?

Avkastningen är högre och risken lägre på produktion av brf:er. Det betyder inte att det inte går att producera HR som ger avkastning. Det betyder endast att vinst är högre och risk är lägre för brf-produktion. Ett fullständigt trivialt förhållande som du uppehåller dig vid utan att gå vidare i analysen och ställa dig frågan: Varför? Och sedan leverera ett seriöst svar.

Risken är lägre därför att den vältras över på hushållen. Avkastningen är högre eftersom bostadsproduktionen begränsas av faktorer som återfinns i kommunal förvaltning, lagstiftning och politik, snarare än i förhållandet tillgång-efterfrågan, vilket i kombination med bostadsbrist och låg ränta blåser upp priserna till fantasinivåer.
Citera
2015-07-26, 19:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Skrev jag det, du konung av halmdockor? Det är väl du som påstår att HR är 50% dyrare?
ja du antyder att HR skulle vara billigare men så lär inte bli fallet.

Citat:
Förstår jag dig rätt att du hävdar att de enskilda hushållen i ett borättsköparkollektiv, kan få bättre lånevillkor än t.ex. ett fastighetsbolag som lånar summan av hushållens lån?
ja det kan de eftersom ett borättsköparkollektiv kan välja att ha rörlig ränta. Hyresvärdar kör med långa bundna lån. Det blir dyrare över längre tidsperioder.

Citat:
Avkastningen är högre och risken lägre på produktion av brf:er. Det betyder inte att det inte går att producera HR som ger avkastning. Det betyder endast att vinst är högre och risk är lägre för brf-produktion. Ett fullständigt trivialt förhållande som du uppehåller dig vid utan att gå vidare i analysen och ställa dig frågan: Varför? Och sedan leverera ett seriöst svar.
ja men då är det väl bara att du samlar några likasinnade kompisar och börjar bygga hyresrätter då?!

Citat:
Risken är lägre därför att den vältras över på hushållen. Avkastningen är högre eftersom bostadsproduktionen begränsas av faktorer som återfinns i kommunal förvaltning, lagstiftning och politik, snarare än i förhållandet tillgång-efterfrågan, vilket i kombination med bostadsbrist och låg ränta blåser upp priserna till fantasinivåer.
tycker inte priserna är på några fantasinivåer i förhållande till boendekostnader direkt.
Citera
2015-07-26, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Du har ju identifierat ett problem.
Och så kan du göra något åt det.

Så min fråga är varför du och likasinnade inte gör som jag skriver. Då löser ni problemet. Du svara inte på det.
I stället gnäller du bra. Är du en hopplös människa?

Kan du inte berätta varför du inte gör som jag säger.

Jag är varken politiker eller inom banksektorn så jag kan inte göra ett skit åt det. Kan du?
Citera
2015-07-26, 22:07
Medlem
Citat:
Svårt att göra något åt subventioner i det bestånd som redan finns. Men nu tror sig MP-mupparna ha uppfunnit hjulet igen och kommer att satsa nån futtig miljard per år på nya "billiga hyresrätter", finansierat av minskat ROT.

Det är bara det att de glömde bort att ROT drar in pengar effektivt till statskassan och att subventioner inte hamnar där de ska utan i rika byggherrars fickor.

Resultatet vet vi redan. Det blir en ökning av den svarta sektorn, inga billiga hyresrätter och skitrika byggherrar som bygger till allt högre kostnader.

Dvs sämre för alla utom för byggherrarna....

Varför då? Bara ta bort RoT/RuT och ta bort alla former av ränteavdrag som påverkar den enskilda personen MEN ha kvar ränteavdrag för seriösa företag. Så var det fixat. Bostadsbolagen har kvar sina ränteavdrag och privatpersonerna blir av med sina. Det borde ju du uppskatta eller hur? Gör det lättare för företag att bygga och liknande samtidigt som kommunisterna blir av med sina subventioner.

Så om det blir mycket mord ska vi göra mord lagligt eftersom folk mördar i alla fall? Kanske kan starta lönnmördarbyråer så slipper man sporadiska mord? Nej om folk var villiga att betala MARKNADSPRISET på vad det kostar så skulle folk inte behöva jobba svart, tänkt på det någon gång din äckliga lilla kommunist? Säger du att folk inte vill betala priserna som det kostar att bygga vitt så kanske du ska fundera lite till på hyrorna och ditt jävla tjat om "för låga hyror och man ska ta bort dittan och dattan"
Citera
2015-07-26, 22:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag är varken politiker eller inom banksektorn så jag kan inte göra ett skit åt det. Kan du?

Vad det handlar om är att ingen vill ta förlusten som krävs för att bygga "billiga hyresrätter". Inte du heller förmodligen.

Men du är mer entusiastisk beträffande byggande när det rör sig om andras pengar...
Citera
2015-07-26, 22:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Varför då? Bara ta bort RoT/RuT och ta bort alla former av ränteavdrag som påverkar den enskilda personen MEN ha kvar ränteavdrag för seriösa företag. Så var det fixat. Bostadsbolagen har kvar sina ränteavdrag och privatpersonerna blir av med sina. Det borde ju du uppskatta eller hur? Gör det lättare för företag att bygga och liknande samtidigt som kommunisterna blir av med sina subventioner.
Jättebra att ta bort vita intäkter för staten eller hur?

Nja det är nog inte så enkelt som du tror att man bara kan ta bort avdrag till höger och vänster utan att det får oönskade konsekvens som kostar mer än det smakar.

Citat:
Så om det blir mycket mord ska vi göra mord lagligt eftersom folk mördar i alla fall? Kanske kan starta lönnmördarbyråer så slipper man sporadiska mord? Nej om folk var villiga att betala MARKNADSPRISET på vad det kostar så skulle folk inte behöva jobba svart, tänkt på det någon gång din äckliga lilla kommunist? Säger du att folk inte vill betala priserna som det kostar att bygga vitt så kanske du ska fundera lite till på hyrorna och ditt jävla tjat om "för låga hyror och man ska ta bort dittan och dattan"
Vad vill du säga med det?
Citera
2015-07-26, 23:35
Medlem
Citat:
Vad det handlar om är att ingen vill ta förlusten som krävs för att bygga "billiga hyresrätter". Inte du heller förmodligen.

Men du är mer entusiastisk beträffande byggande när det rör sig om andras pengar...

Jag är inte för att man ska bygga "billigt" jag är emot att man ska höja priserna på en marknad som inte har något utbud som konkurrerar. Nybyggen kan få ha vilka priser de vill men existerande ska inte påverkas.

Och du är entusiastisk renoveringar när du kan få andra att betala din lyx.
Citera
2015-07-26, 23:37
Medlem
Citat:
Jättebra att ta bort vita intäkter för staten eller hur?

Nja det är nog inte så enkelt som du tror att man bara kan ta bort avdrag till höger och vänster utan att det får oönskade konsekvens som kostar mer än det smakar.

Vad vill du säga med det?

Man tar inte bort vita intäkter, bara att staten inte subventionerar längre, vill folk renovera kan dom ju göra det för vad det verkligen kostar.
Klart det får konsekvenser precis som marknadshyror på befintligt hyresbestånd kommer få massiva konsekvenser men det skiter ju du i för det drabbas du inte av men du drabbas av det jag nämner. Jävla hycklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in