2015-07-26, 23:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jag är inte för att man ska bygga "billigt" jag är emot att man ska höja priserna på en marknad som inte har något utbud som konkurrerar. Nybyggen kan få ha vilka priser de vill men existerande ska inte påverkas.

Fundera på varför det inte finns något utbud att tala om till att börja med! Det beror bland annat på en vilja att prisreglera hyresrätter.

Det är inget fel på utbudet. Vad det är brist på är underprissatta hyresrätter. Och allt som är underprissatt är det alltid brist på.

Citat:
Och du är entusiastisk renoveringar när du kan få andra att betala din lyx.

Min "lyx" betalar jag själv, då jag bor i totalt ny lägenhet. Inget ROT här inte och har aldrig använt mig av det.
Citera
2015-07-26, 23:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Man tar inte bort vita intäkter, bara att staten inte subventionerar längre, vill folk renovera kan dom ju göra det för vad det verkligen kostar.

Bra då kan vi ta bort avdragsrätten för hyresvärdar också i samma veva eller hur? Blir nog billiga hyror för sveriges hyresgäster då.

Och alla pengar som slutar komma in i statskassan iom att svartjobben ökar?

Citat:
Klart det får konsekvenser precis som marknadshyror på befintligt hyresbestånd kommer få massiva konsekvenser men det skiter ju du i för det drabbas du inte av men du drabbas av det jag nämner. Jävla hycklare.

Det är du som är en hycklare som bryr dig mer om att du ska få en låg hyra, än att totalt bostadslösa ska få någonstans att bo. Alla som står i kön skiter du fullständigt i. Billiga hyresrätter finns inte på långa vägar till alla. Det är det som är problemet.

Och det kommer även drabba dig förr eller senare iaf när du behöver byta din hyresrätt till en större. För ingen kommer att vilja byta med dig utan pengar emellan.
Citera
2015-07-26, 23:57
Medlem
Citat:
Jag är varken politiker eller inom banksektorn så jag kan inte göra ett skit åt det. Kan du?
Du kan göra precis som jag säger.
Du kan avstå konsumtion och ta sparslantarna, och tillsammans med likasinnade starta ett fastighetsbolag som bygger HR och hyr ut enligt hyresregleringen.

Men detta duckar du för så det är extremt.
Vad är problemet?
Varför gör ni inte det?

-------------------------
Ni framstår ju bara som extrema hycklare.
Citera
2015-07-27, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Du kan göra precis som jag säger.
Du kan avstå konsumtion och ta sparslantarna, och tillsammans med likasinnade starta ett fastighetsbolag som bygger HR och hyr ut enligt hyresregleringen.

Men detta duckar du för så det är extremt.
Vad är problemet?
Varför gör ni inte det?

-------------------------
Ni framstår ju bara som extrema hycklare.

Hört talas om kommunala bolag? Dessutom så är det naivt och korkat att förvänta sig att vi ska bli fler i landet när det inte finns bostäder. Men å andra sidan kan ju du och dina jeppar spara och bygga vägar och annat skit som jag inte använder. Vad fan ska jag med vägar i Göteborg till när jag bor i sthlm?
Citera
2015-07-27, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Fundera på varför det inte finns något utbud att tala om till att börja med! Det beror bland annat på en vilja att prisreglera hyresrätter.

Det är inget fel på utbudet. Vad det är brist på är underprissatta hyresrätter. Och allt som är underprissatt är det alltid brist på.

Min "lyx" betalar jag själv, då jag bor i totalt ny lägenhet. Inget ROT här inte och har aldrig använt mig av det.

För att man sålt ut allting och enbart bygger BRF då det ger vinnst kortsiktigt och kommunala bolag inte bygger längre. Inte så svårt, Kommunerna har inte råd att bygga för att alla pengar går till att ösa in nytt folk från Mordor i landet.

Nej din lyx betalar inte sig själv om du måste ha RoT/RuT för att fixa det. Du har sagt tidigare att du använt svart arbetskraft så ja du är en liten fitta som flyr från att göra rätt för dig.
Citera
2015-07-27, 02:54
Medlem
Citat:
Bra då kan vi ta bort avdragsrätten för hyresvärdar också i samma veva eller hur? Blir nog billiga hyror för sveriges hyresgäster då.

Och alla pengar som slutar komma in i statskassan iom att svartjobben ökar?

Det är du som är en hycklare som bryr dig mer om att du ska få en låg hyra, än att totalt bostadslösa ska få någonstans att bo. Alla som står i kön skiter du fullständigt i. Billiga hyresrätter finns inte på långa vägar till alla. Det är det som är problemet.

Och det kommer även drabba dig förr eller senare iaf när du behöver byta din hyresrätt till en större. För ingen kommer att vilja byta med dig utan pengar emellan.

Varför då? Företag behövs, de kan få avdrag. Du som privatperson har inget behov av det. Du ska fan inte ha avdragsrätt bara för att du är en kommunist.

Då kan man helt enkelt öka kontrollerna och skärpa straffen för svartjobb.

Nej det är du som är för korkad för att inse att bristen är på hyresrätter folk HAR RÅD MED. Ditt förslag kommer bara göra att en del blir hemlösa medan andra får deras bostäder. Dvs man flyttar runt folk men löser inte ett jävla skit. Om du har 10 mackor för 20kr och sedan höjer priset med 20kr hur många mackor har du då kvar?
Citera
2015-07-27, 09:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hört talas om kommunala bolag? Dessutom så är det naivt och korkat att förvänta sig att vi ska bli fler i landet när det inte finns bostäder. Men å andra sidan kan ju du och dina jeppar spara och bygga vägar och annat skit som jag inte använder. Vad fan ska jag med vägar i Göteborg till när jag bor i sthlm?

Även kommunala bolag behöver finansiering. Var får du pengarna att bygga dina billiga hyresrätter som folk har råd med ifrån?

Lustig parallell du drar till vägar. Vad har hyresrätter med vägar att göra? Vägar kan användas av alla. Det kan inte hyresrätter...
Citera
2015-07-27, 10:32
Medlem
Citat:
Även kommunala bolag behöver finansiering. Var får du pengarna att bygga dina billiga hyresrätter som folk har råd med ifrån?

Lustig parallell du drar till vägar. Vad har hyresrätter med vägar att göra? Vägar kan användas av alla. Det kan inte hyresrätter...

Det där sista tycker jag du skall utveckla. Har du någon sorts allergi som gör
att du får utslag av att bo i "hyreskasern" ?
Citera
2015-07-27, 10:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Det där sista tycker jag du skall utveckla. Har du någon sorts allergi som gör
att du får utslag av att bo i "hyreskasern" ?

Om alla hyresrätter stod öppna så vem som helst kunde komma in där så skulle det ju gå att jämföra med vägar.

Men nu är det inte så. Hyresrätter är inte en boendeform för alla, utan för en del som valt och har möjlighet att hyra. Och de får gärna hyra om de vill för mig, men blanda inte in mina skattepengar i det bara.

Nej jag vill inte bo i hyreskasern eftersom det är mycket dyrare än att äga själv.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-07-27 kl. 10:44.
Citera
2015-07-27, 10:50
Medlem
Citat:
Om alla hyresrätter stod öppna så vem som helst kunde komma in där så skulle det ju gå att jämföra med vägar.

Men nu är det inte så. Hyresrätter är inte en boendeform för alla, utan för en del som valt och har möjlighet att hyra. Och de får gärna hyra om de vill för mig, men blanda inte in mina skattepengar i det bara.

Nej jag vill inte bo i hyreskasern eftersom det är mycket dyrare än att äga själv.

Det där med att det egentligen är du som betalar för alla andras boende i
hyreslägenhet har jag svårt att greppa. Är det inte snarare så att det är
alla andra som subventionerar din förmögenhetsbyggnad via t ex generösa
avdrag ?

Och på vilken marknad är allt öppet för alla ? T o m för vägar finns det väl
avgifter ?
Citera
2015-07-27, 11:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det där med att det egentligen är du som betalar för alla andras boende i
hyreslägenhet har jag svårt att greppa. Är det inte snarare så att det är
alla andra som subventionerar din förmögenhetsbyggnad via t ex generösa
avdrag ?
att jag betalar för andras hyresbostäder är inte det jag hävdar. Däremot finns det vissa vänsterdebattörer som tycker att det är rätt och riktigt att subventionera hyresrätter. Och där håller jag inte med, av olika anledningar:

1. Subventioner gör byggandet dyrare

2. Subventioner går till personer som inte är i behov av stöd också = dyrt för skattebetalarna.

3. Byggherrarna blir stormrika

Vem är det som subventionerar mig? Jag får på sin höjd någon enstaka tusenlapp per år i ränteavdrag. Men det är ett avdrag och inget bidrag eller subvention.

Citat:
Och på vilken marknad är allt öppet för alla ? T o m för vägar finns det väl
avgifter ?
ja men vägarna kommer alla åt. Det gör man ju inte med hyresrätter på samma sätt.

Och som jag sagt, jag har inget emot att folk hyr. Men hyr man får man ta konsekvenserna av att man inte äger.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-07-27 kl. 11:05.
Citera
2015-07-27, 12:16
Medlem
Karmans avatar
Citat:

ja men vägarna kommer alla åt. Det gör man ju inte med hyresrätter på samma sätt.

Och som jag sagt, jag har inget emot att folk hyr. Men hyr man får man ta konsekvenserna av att man inte äger.
Måste vara en väldigt liten procent av Sveriges vägar som är avgiftsbelagda. Några enstaka broar. Jag känner inte till några vägar som kostar att åka på, med undantag av trängselavgifter i Sthlm och GBG. Men det är väl inte riktigt samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in