2015-07-24, 18:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Lägre kostnader subventionerade av staten ja.

Var kommer pengarna ifrån från början?

De är inte dina iaf!
Citera
2015-07-24, 18:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Helt oförståeligt:

* Företag kan också låna pengar.
* Inte många människor har mer än 15% av köpeskillingen på en ordinär 3RoK i Stockholm i sparade medel. 15% av 2 miljoner kr är 300 000 kr. Och även om de har det, låt säga 300 000 kr + 200 000 kr till, så betyder det att man har 200 000 kr "sparat" (efter köp) samtidigt som man har 1,7 miljoner kr i lån. Då blir sparandet en lek med ord.
* Den där extra mellanhanden reduceras av en kostnadssänkande professionell förvaltning, till skillnad från brf:ens kostnadshöjande amatörförvaltning. Mellanskillnaden (i kostnad) som kvarstår är priset du betalar för att slippa risken med att sitta med 1,7 miljoner kr i lån på en handelsvara om kan förlora kraftigt i värde.

Kom nu inte och säg att hyres är billigare, för det är det inte.

Med dagens låga räntor är det ca 50% dyrare med hyres vid nyproduktion.

Själv skulle jag ha ca 3 gånger så dyr bostad om det vore en hyresrätt med "professionell förvaltning".

Mellanskillnaden använder jag bland annat till sparande.
Citera
2015-07-24, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Var kommer pengarna ifrån från början?

De är inte dina iaf!

Skatt så klart. Men då är du ju för nybyggande av hyresrätter och under marknadsmässig hyra då folk betalar skatt och då är det okej.
Citera
2015-07-24, 20:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Skatt så klart.
Och vem betalar in den?

Citat:
Men då är du ju för nybyggande av hyresrätter och under marknadsmässig hyra då folk betalar skatt och då är det okej.

Och vad vinner man på det om man får betala mer skatt?
Citera
2015-07-24, 20:23
Medlem
Citat:
Och vem betalar in den?

Och vad vinner man på det om man får betala mer skatt?

Alla som har arbete och liknande? Eller menar du att folk som bor i hyresrätt inte har arbete?

Vad vinner man på att subventionera folk som tar lån?
Citera
2015-07-24, 20:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Alla som har arbete och liknande? Eller menar du att folk som bor i hyresrätt inte har arbete?
OM de som arbetar får högre skatt mot subventionerad hyresrätt så har man inget vunnit.

Citat:
Vad vinner man på att subventionera folk som tar lån?

Det är ingen subvention. Det är ett avdrag... Förstå skillnaden!
Citera
2015-07-24, 21:31
Medlem
Citat:
Skatt så klart.
Kan du inte göra så i stället att du avstår egen konsumtion och tar dina sparslantar (tillsammans med likasinnade) och så bygger ni hyresbostäder och hyr ut till ned-reglerad hyra?

Vad är problemet, varför gör ni inte det redan???
Citera
2015-07-24, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Kan du inte göra så i stället att du avstår egen konsumtion och tar dina sparslantar (tillsammans med likasinnade) och så bygger ni hyresbostäder och hyr ut till ned-reglerad hyra?

Vad är problemet, varför gör ni inte det redan???

Varför då? Kan ju bara ta bort ränteavdragen, RoT och RuT och allt sådant blaj. Menar finns ingen anledning att ha sådant när man uppenbarligen kan bygga och sälja utan det eller hur och ändå få köpare. Så vad är poängen med ränteavdragen exakt?
Senast redigerad av Kratatch 2015-07-24 kl. 22:27.
Citera
2015-07-24, 22:22
Medlem
Citat:
OM de som arbetar får högre skatt mot subventionerad hyresrätt så har man inget vunnit.

Det är ingen subvention. Det är ett avdrag... Förstå skillnaden!

Förstå skillnaden? Du har ju inte en susning om vad en subvention är. Du kanske ska läsa på för femtioelfte gången. Det är du som får subvention inte folk som har en vettig hyra.
Citera
2015-07-24, 22:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Förstå skillnaden? Du har ju inte en susning om vad en subvention är. Du kanske ska läsa på för femtioelfte gången. Det är du som får subvention inte folk som har en vettig hyra.

Nej jag får ett avdrag på min egen inbetalda skatt. Men eftersom jag är lågbelånsad blir det inte många kronor och i synnerhet inte nu när räntan är så gott som obefintlig.
Citera
2015-07-24, 22:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Varför då? Kan ju bara ta bort ränteavdragen och allt sådant blaj. Menar finns ingen anledning att ha sådant när man uppenbarligen kan bygga och sälja utan det eller hur och ändå få köpare. Så vad är poängen med ränteavdragen exakt?

Att ta bort ränteavdragen skulle inte räcka på långa vägar att bygga bort nån brist med.

Och hyresvärdens avdrag för räntekostnader ska vi väl självklart ta bort i samma veva?
Citera
2015-07-24, 22:28
Medlem
Citat:
Nej jag får ett avdrag på min egen inbetalda skatt. Men eftersom jag är lågbelånsad blir det inte många kronor och i synnerhet inte nu när räntan är så gott som obefintlig.

Subventionering som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in