Citat:
Ursprungligen postat av
affalterbach
Jag har ju helt rätt. Om de tror att jag utgör en sådan stor fara och inte kan hålla impulserna i styr så borde de låsa in mig. Eftersom kontaktförbud är exakt som en tillsägelse så innebär det att de hade fel. Kontaktförbud är med andra ord bara nåt som i onödan belastar mig i 10 år. De tror inte att jag är en så pass stor fara.
Nja. kontaktförbud har som syfte att polisen skall kunna agera mot någon innan det går för långt. Meningen är att det skall falla på plats innan stalkning/ofredande går över till något värre.
Stalkning eskalerar ofta till våld men det sker ofta långsamt därför delas kontaktförbud ut till de som gått alldeles för långt i sin kontakt mot andra med syftet att antingen få GM att avbryta sitt beteende eller ge polisen möjlighet att ingripa om beteendet fortsätter men det medger kraftigare ingrepp utan att behöva vänta på att det blir våldsamt.
Så det är betydligt mer än en varning.
För även om man tror att den som får kontaktförbud är riktigt farlig så måste man ändå vänta på att ett brott allvarligt nog för att motivera frihetsberövande sker innan personen kan bli gripen.
Kontaktförbud innebär att den personen då kan bli gripen enbart pga fortsatt kontakt medan det i samma läge utan kontaktförbud förhindrar polisen att agera tills dess att något allvarligare brott inträffar.
Kontaktförbud är alltså mycket mer än en varning. Det är ett verktyg som kan ge myndigheterna möjlighet att agera innan ett grovt våldsbrott sker.