2015-07-23, 23:17
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affalterbach
Att det hindrar mig att ta kontakt med henne för att konsekvenserna är stora är ju inte ett direkt hinder. I verkligheten är det exakt lika lite som hindrar mig som innan. Skulle jag däremot ha fått fotbojor så hade vi kunnat prata om fara för samhället.
Fast med din logik så är det lika meningslöst att det finns en lag mot att mörda folk. Visst, de kan spärra in mig efter att jag har knivhuggit folk på stan/fortsatt trakassera mitt ex via mejl, men det hindrade ju inte mig fysiskt från att begå handlingen.
Citera
2015-07-24, 12:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Fast med din logik så är det lika meningslöst att det finns en lag mot att mörda folk. Visst, de kan spärra in mig efter att jag har knivhuggit folk på stan/fortsatt trakassera mitt ex via mejl, men det hindrade ju inte mig fysiskt från att begå handlingen.
Jag har ju helt rätt. Om de tror att jag utgör en sådan stor fara och inte kan hålla impulserna i styr så borde de låsa in mig. Eftersom kontaktförbud är exakt som en tillsägelse så innebär det att de hade fel. Kontaktförbud är med andra ord bara nåt som i onödan belastar mig i 10 år. De tror inte att jag är en så pass stor fara.
Citera
2015-07-24, 13:34
Medlem
Citat:
Jag har ju helt rätt. Om de tror att jag utgör en sådan stor fara och inte kan hålla impulserna i styr så borde de låsa in mig. Eftersom kontaktförbud är exakt som en tillsägelse så innebär det att de hade fel. Kontaktförbud är med andra ord bara nåt som i onödan belastar mig i 10 år. De tror inte att jag är en så pass stor fara.

Nja. kontaktförbud har som syfte att polisen skall kunna agera mot någon innan det går för långt. Meningen är att det skall falla på plats innan stalkning/ofredande går över till något värre.

Stalkning eskalerar ofta till våld men det sker ofta långsamt därför delas kontaktförbud ut till de som gått alldeles för långt i sin kontakt mot andra med syftet att antingen få GM att avbryta sitt beteende eller ge polisen möjlighet att ingripa om beteendet fortsätter men det medger kraftigare ingrepp utan att behöva vänta på att det blir våldsamt.
Så det är betydligt mer än en varning.

För även om man tror att den som får kontaktförbud är riktigt farlig så måste man ändå vänta på att ett brott allvarligt nog för att motivera frihetsberövande sker innan personen kan bli gripen.
Kontaktförbud innebär att den personen då kan bli gripen enbart pga fortsatt kontakt medan det i samma läge utan kontaktförbud förhindrar polisen att agera tills dess att något allvarligare brott inträffar.

Kontaktförbud är alltså mycket mer än en varning. Det är ett verktyg som kan ge myndigheterna möjlighet att agera innan ett grovt våldsbrott sker.
Citera
2015-07-24, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nja. kontaktförbud har som syfte att polisen skall kunna agera mot någon innan det går för långt. Meningen är att det skall falla på plats innan stalkning/ofredande går över till något värre.

Stalkning eskalerar ofta till våld men det sker ofta långsamt därför delas kontaktförbud ut till de som gått alldeles för långt i sin kontakt mot andra med syftet att antingen få GM att avbryta sitt beteende eller ge polisen möjlighet att ingripa om beteendet fortsätter men det medger kraftigare ingrepp utan att behöva vänta på att det blir våldsamt.
Så det är betydligt mer än en varning.

För även om man tror att den som får kontaktförbud är riktigt farlig så måste man ändå vänta på att ett brott allvarligt nog för att motivera frihetsberövande sker innan personen kan bli gripen.
Kontaktförbud innebär att den personen då kan bli gripen enbart pga fortsatt kontakt medan det i samma läge utan kontaktförbud förhindrar polisen att agera tills dess att något allvarligare brott inträffar.

Kontaktförbud är alltså mycket mer än en varning. Det är ett verktyg som kan ge myndigheterna möjlighet att agera innan ett grovt våldsbrott sker.
Varför finns kontaktförbudet med i belastningsregistret (utan att överträda det) om det inte är nåt brott?
Kommer kontaktförbudet att finnas med i brottsregistret för den som har velat ha det?
Citera
2015-07-24, 18:09
Medlem
Citat:
Varför finns kontaktförbudet med i belastningsregistret (utan att överträda det) om det inte är nåt brott?

Det här hittade jag i de länkar som givits dig tidigare i tråden.

https://lagen.nu/1998:620#R13:

"Ändamål

2 § Belastningsregistret ska föras för att ge information om sådana belastningsuppgifter som behövs i verksamhet hos

1. Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Skatteverket, Tullverket och Kustbevakningen för att förebygga, upptäcka och utreda brott,
2. åklagarmyndigheter för beslut om förundersökning och åtal samt för utfärdande av strafföreläggande,
3. allmänna domstolar för straffmätning och val av påföljd och
4. Polismyndigheten och andra myndigheter vid sådan lämplighetsprövning, tillståndsprövning eller annan prövning som anges i författning.
...

"Innehåll

Domar eller beslut som har meddelats i Sverige

3 § Registret ska innehålla uppgifter om den som

1. genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott,
2. har ålagts förvandlingsstraff för böter,
3. med tillämpning av 30 kap. 6 § brottsbalken har förklarats fri från påföljd,
4. på grund av åklagares beslut enligt 20 kap. 7 § rättegångsbalken, 9 eller 17 § lagen (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare eller 46 § lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall inte har åtalats för brott, eller
5. har meddelats kontaktförbud enligt lagen (1988:688) om kontaktförbud eller tillträdesförbud enligt lagen (2005:321) om tillträdesförbud vid idrottsarrangemang, dock inte tillträdesförbud enligt 9 a § i den sistnämnda lagen. Lag (2011:492)."

Citat:
Kommer kontaktförbudet att finnas med i brottsregistret för den som har velat ha det?
Som jag fattar det kan du inte välja. Du har passerat den punkten för länge sedan.
Citera
2015-07-24, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1

Som jag fattar det kan du inte välja. Du har passerat den punkten för länge sedan.
Jag vet att jag inte kan välja. Jag menade om kvinnan som har begärt kontaktförbud också får en prick i registret. Får hon det?
Citera
2015-07-24, 19:15
Medlem
Citat:
Jag vet att jag inte kan välja. Jag menade om kvinnan som har begärt kontaktförbud också får en prick i registret. Får hon det?

Tycker du att...

Citat:
genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott

... stämmer bra in på hennes situation?
Citera
2015-07-24, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrownUpAlphabet
Tycker du att...

... stämmer bra in på hennes situation?
Nej. Trodde bara att kontaktförbudet står med ändå eftersom polisen sa att det är två separata spår varav ofredande är en och kontaktförbud en annan.

Eftersom kontaktförbudet står i 10 år så kan ju ofredande lika gärna stå i 10 år också. Man får ju inte enbart kontaktförbud utan något annat.
Citera
2015-07-24, 23:23
Medlem
Citat:
Nej. Trodde bara att kontaktförbudet står med ändå eftersom polisen sa att det är två separata spår varav ofredande är en och kontaktförbud en annan.

Eftersom kontaktförbudet står i 10 år så kan ju ofredande lika gärna stå i 10 år också. Man får ju inte enbart kontaktförbud utan något annat.

Ja och det är väl riktigt men det är ju du du duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu som tilldömts dessa två påföljder och inte HON!
Citera
2015-07-25, 07:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrownUpAlphabet
Ja och det är väl riktigt men det är ju du du duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu som tilldömts dessa två påföljder och inte HON!
Man kan med andra ord inte säga att man enbart fick kontaktförbud när ofredandet har gallrats ur registret, eller?
Citera
2015-07-25, 07:35
Medlem
Citat:
Jag menade om kvinnan som har begärt kontaktförbud också får en prick i registret. Får hon det?

Nej.
Citera
2015-07-25, 07:47
Medlem
Citat:

Blir du dömd för andra saker före, under eller efter kontaktförbudet står det med i BR som en egen punkt, med en egen gallringstid.
Hur länge som uppgifter i BR sparas och under vilka premisser uppgifter tas bort kan du läsa rakt upp och ner i lagen (Lag om belastningsregister, SFS 1998:620 , §16-18).

Och visst kan du få ett kontaktförbud utan att dömas för något annat brott. Det framgår med all önskvärd tydlighet i handboken jag länkade till tidigare. Däremot kommer inte kontaktförbud ur det blå.
Senast redigerad av pagamama 2015-07-25 kl. 07:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in