2015-07-15, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Hastigheter i rymden, hur är det möjligt?
New Horizon åker ju i 60.000 km/h......hur?

Det finns inget luftmotstånd i rymden, så kommer man utanför vår atmosfär i hög hastighet så är det bara att hålla den sedan om man vill. Det krävs inget bränsle för det.
Citera
2015-07-15, 16:26
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Det finns inget luftmotstånd i rymden, så kommer man utanför vår atmosfär i hög hastighet så är det bara att hålla den sedan om man vill. Det krävs inget bränsle för det.

Ok, intressant. Fascinerande med universum.
En annan fråga.
Hur lyckas de (NASA) skicka farkosterna dit de vill. Det är ju såna enorma avstånd.
Citera
2015-07-15, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Ok, intressant. Fascinerande med universum.
En annan fråga.
Hur lyckas de (NASA) skicka farkosterna dit de vill. Det är ju såna enorma avstånd.

Väldigt svår fråga du ställer då ett bra svar på detta är väldigt långt. Men för att hålla det kort: Datorer, teknikens utveckling och signaler. De kan styra de, förprogrammera de osv. Vill du ha mer specifikt svar får du ställa en mer specifik fråga
Citera
2015-07-16, 13:55
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Inget luftmotstånd.
Citera
2015-07-18, 19:48
Medlem
kakburks avatar
Hur mycket "astronomisk avvikelse" tål vi innan det går åt helvete?
Någon grads ändring av jordaxelns lutning, månen gör en smärre kursändring, solen blir 5% varmare/kallare och liknande.

Man kan ju tänka sig att livet fortsätter att existera i någon form även vid större avvikelser bara det finns vatten och atmosfär.
Vad händer om t ex Mars eller Venus skulle explodera, påverkar det oss?
Citera
2015-07-19, 00:39
Bannlyst
Teoretiskt tänk för mig nu.
Om jag hade lyckats skapa ett svart hål med massan och storleken av en svensk tia i mitt vardags rum vad hade hänt?
Hade det svarta håller slukat allt inklusive jorden eller hade det bara kollapsat?
Citera
2015-07-19, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yogurtman
Om jag hade lyckats skapa ett svart hål med massan och storleken av en svensk tia i mitt vardags rum vad hade hänt?
Hade det svarta håller slukat allt inklusive jorden eller hade det bara kollapsat?

Den hade först slukat dig och ditt vardagsrum innan den slukat jorden. Mosar du ihop solen till en tiokronas storlek så har du ett svart hål och det slukar allt som faller in i det.
Citera
2015-07-19, 05:46
Medlem
Citat:

Ett svart hål med en massa av en 10-krona?
Citera
2015-07-19, 10:01
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Omöjlig fråga. Sådana svarta hål kan inte finnas. Svarta håls storlek beror på dess massa.

Om den är lika stor som en 10-krona har den en massa som är jämförbar med hela jorden, och då får det förstås omedelbart dramatiska konsekvenser för hela vår planet.

Om det svarta hålet istället har samma massa som en 10-krona kommer den att omedelbart explodera pga Hawkingstrålning och då frigöra energin mc^2. 10:an väger 6.6 gram så detta ger inte mindre än ca 140 kt eller ungefär lika mycket som sju Hiroshimabomber. Hoppas du bor för dig själv långt ut på landet..
Citera
2015-07-21, 21:47
Medlem
Bara-Robins avatar
På vilka våglängder här i Sverige kan jag passivt observera asteroider?
Har ett radioteleskop med allt som hör till, men är osäker på om jag ser något bort till Frankrike som sänder ut en bra frekvens för just detta.
Kanske kommersiell radio, men vet inte om våglängden är tillräckligt kort, eller om sändareffekten är hög nog, och om den är...Vad det nu heter, riktad som en sfär, alltså lika mycket åt varje håll. Tror icke detta.

Måste jag bygga mig min egna sändare för detta så är det olagligt tyvärr. Så det är sista utvägen.

Någon i Sverige som pysslar med radioastronomi, och då främst för att upptäcka asteroider?

Ni andra, fråga gärna om intresset finnes. Det är lätt och billigt som tusan att komma igång, men efter det kommer problemen.
Citera
2015-07-24, 13:05
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
På vilka våglängder här i Sverige kan jag passivt observera asteroider?
Har ett radioteleskop med allt som hör till, men är osäker på om jag ser något bort till Frankrike som sänder ut en bra frekvens för just detta.
Kanske kommersiell radio, men vet inte om våglängden är tillräckligt kort, eller om sändareffekten är hög nog, och om den är...Vad det nu heter, riktad som en sfär, alltså lika mycket åt varje håll. Tror icke detta.

Måste jag bygga mig min egna sändare för detta så är det olagligt tyvärr. Så det är sista utvägen.

Någon i Sverige som pysslar med radioastronomi, och då främst för att upptäcka asteroider?

Ni andra, fråga gärna om intresset finnes. Det är lätt och billigt som tusan att komma igång, men efter det kommer problemen.

Radioteleskop lyssnar väl på signaler från rymden i alla möjliga frekvenser? Ombeds du 'lyssna' på något som sänds från Frankrike tror jag inte det är ett teleskop du har införskaffat. Behöver man verkligen sända själv för att lyssna/titta mot 'stjärnorna'?
Senast redigerad av Noxyl 2015-07-24 kl. 13:15.
Citera
2015-07-24, 13:48
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Radioteleskop lyssnar väl på signaler från rymden i alla möjliga frekvenser? Ombeds du 'lyssna' på något som sänds från Frankrike tror jag inte det är ett teleskop du har införskaffat. Behöver man verkligen sända själv för att lyssna/titta mot 'stjärnorna'?

Jo rå, det har du rätt i! Men ska man observera asteroider så måste man observera strålning som studsat från dem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in