Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 23:45
Medlem
Yoshi.crews avatar
Jag skulle testa att koka rapsolja, men den började aldrig koka, bara ryka. Är det något i rapsolja som gör att den inte kokar eller varför kokar inte oljor utan att blanda vatten i?
Citera
2015-07-23, 00:16
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoshi.crew
Jag skulle testa att koka rapsolja, men den började aldrig koka, bara ryka. Är det något i rapsolja som gör att den inte kokar eller varför kokar inte oljor utan att blanda vatten i?

Varför vet jag inte, men du skall inte ens försöka koka en olja. Den skall hettas upp till rätt temp (bröbitstestet tex är bra för att avgöra om du inte har en tempmätare).

Skulle du hällt i vatten när den inte ville koka utan bara rykte lite så hade du suttit och pratat med en brandman eller ambulanspersonal nu. Ingen bra idé helt enkelt.

Tar du bara lite i en stekpanna så kan du blanda med smör så hör du när det blir färdigt för att steka - sen blir det godare åxå. Blir lite mer smakrikt på nåt vis - men bränn inte oljan eller smöret för då smakar det inte gott.

Så, Anders Arsenik kanske kan svara på varför oljor inte vill koka. Jag säger bara att du inte bör ens försöka.
Citera
2015-07-23, 00:19
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Om jag minns rätt så har rapsolja en kokpunkt på närmare 300 grader, din spis klarar helt enkelt inte av att avge den effekt som krävs för att nå den temperaturen.
Citera
2015-07-23, 00:23
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devilry
Tackar, det var bra tips. Har precis börjat jobba igen efter en längre tids ledighet så jag har inte fått någon rutin på lådorna än.
Du kan ju plocka med en yoghurt/kvarg eller nåt åxå om jag hade lite fel.

Men just lasange är nåt jag i alla fall alltid missbedömer. Ser lite ut, men kan vara nog så mättande.
Citera
2015-07-23, 00:30
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Varför ville du koka olja?

En varning är ju att inte tillsätta vatten om du ska hålla på med det där och nåt går snett. Ha ett lock till hands så du kan släcka eventuell eld. Vatten + brinnande olja = https://www.youtube.com/watch?v=H9vlwtHdoHs
Citera
2015-07-23, 00:33
Medlem
Yoshi.crews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Varför vet jag inte, men du skall inte ens försöka koka en olja. Den skall hettas upp till rätt temp (bröbitstestet tex är bra för att avgöra om du inte har en tempmätare).

Skulle du hällt i vatten när den inte ville koka utan bara rykte lite så hade du suttit och pratat med en brandman eller ambulanspersonal nu. Ingen bra idé helt enkelt.

Tar du bara lite i en stekpanna så kan du blanda med smör så hör du när det blir färdigt för att steka - sen blir det godare åxå. Blir lite mer smakrikt på nåt vis - men bränn inte oljan eller smöret för då smakar det inte gott.

Så, Anders Arsenik kanske kan svara på varför oljor inte vill koka. Jag säger bara att du inte bör ens försöka.

Jag märker att det inte är någon bra ide att koka rapsolja och sen hälla i vatten. Jag kommer aldrig ens försöka igen, är rädd för det nu för när jag testade så började det ryka och stänka som fan men jag hann att hålla mig undan och sen stängde jag av spisen direkt och hällde ut oljan efter en stund.

Är det farligt att hälla i vatten bara så och vad kan hända isåfall?
Vad läskigt om det kan börja brinna eller om det kan skada en, det var verkligen läskigt så som det gick. Hade ingen aning om riskerna och visste inte hur farligt det kunde vara men det verkar ju absolut inte någon bra ide.

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Om jag minns rätt så har rapsolja en kokpunkt på närmare 300 grader, din spis klarar helt enkelt inte av att avge den effekt som krävs för att nå den temperaturen.

Det låter rimligt. Jag bör aldrig ens testa det där igen.
Citera
2015-07-23, 02:45
Medlem
christerys avatar
Citat:
Jag märker att det inte är någon bra ide att koka rapsolja och sen hälla i vatten. Jag kommer aldrig ens försöka igen, är rädd för det nu för när jag testade så började det ryka och stänka som fan men jag hann att hålla mig undan och sen stängde jag av spisen direkt och hällde ut oljan efter en stund.

Är det farligt att hälla i vatten bara så och vad kan hända isåfall?
Vad läskigt om det kan börja brinna eller om det kan skada en, det var verkligen läskigt så som det gick. Hade ingen aning om riskerna och visste inte hur farligt det kunde vara men det verkar ju absolut inte någon bra ide.

Tror inte du testade hälla vatten i rykande olja, för då skulle du inte sitta här och skriva. Utan som jag skrev tidigare så skulle du inte sitta här och skriva utan prata med brandmän alt. ambulanspersonal nu. Jag har bara sett resultatet på en brandskyddsutbildning - och det var inte trevligt.

Trevligt sommarlov. Alltid kul när det kommer in lite nytt folk.
Citera
2015-07-23, 13:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Är det farligt att hälla i vatten bara så och vad kan hända isåfall
Vatten är tyngre än oljan och har en längre kokpunkt.

När du häller i vatten i riktigt het olja, kommer den sjunka till botten och där expandera hundratals gånger.

Lite som att släppa ner en bomb. Oljan kan då orsaka enorma brännskador och även ta eld.
Citera
2015-07-23, 13:54
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Varför ville du koka olja?

Måste stämma in i Isnatts fråga! Är vansinnigt nyfiken på vad du skulle med den kokande oljan till!?
Citera
2015-07-23, 15:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tror inte du testade hälla vatten i rykande olja, för då skulle du inte sitta här och skriva. Utan som jag skrev tidigare så skulle du inte sitta här och skriva utan prata med brandmän alt. ambulanspersonal nu. Jag har bara sett resultatet på en brandskyddsutbildning - och det var inte trevligt.

Trevligt sommarlov. Alltid kul när det kommer in lite nytt folk.
Hehe, också sett detta, det blir ju som en minibomb.
Men ~250gradig olja flygande åt alla håll och kanter.
Detta får man lära sig i skolan har jag för mig.
Och det är hur man släcker en oljebrand i hemmet.

tom en dåligt uttorkad gryta, spottar och fräser som en tok när det blir varmt.
Jag brukar ställa såna grytor på spisen först på värmen en stund, för sen tillsätta olja.
För få bort ev. vattenrester, torr gryta, där bryr jag mig såklart inte.
Citera
2015-07-23, 15:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Måste stämma in i Isnatts fråga! Är vansinnigt nyfiken på vad du skulle med den kokande oljan till!?
Det kommer väl kanske av inbillningen att olja ska koka vid användning.
Jag kör alltid en infraröd termometer, och slänger i maten som skall friteras vid en önskad temp.
Citera
2015-07-23, 19:35
Medlem
Wzzys avatar
Ska grilla ytterfile av vildsvin på lördag, bör den marineras innan och vad för typ av marinad behöver den i såna fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in