Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 19:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det finns å andra sidan även alternativteoretiker som intar en mer sunt kritisk och ifrågasättande hållning till den av åklagaren presenterade (förr eller senare) gärningsbeskrivningen. Och det är ju dessa personer som driver diskussionen framåt i stor utsträckning, medan de mer fantasifulla teoretikerna tenderar att skapa oreda och svårighet att följa med i trådarna, samt inte sällan bidra till att skapa trådsanningar och konflikter.

En god alternativteoretiker håller sig alltid till kända fakta och baserar sina alternativa hypoteser utifrån dessa, medan den mindre gode mer fritt fantiserar ihop teorier utifrån, ja, vad som helst egentligen.

Något nytt om hjälmen f ö? Vet vi om den hittades hel?
Den tycks ha varit hel. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21143359.ab
"– Jag kan väl säga att det inte var något anmärkningsvärt med den."
2015-07-22, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, vid mord är regeln att kroppen lämnas kvar, även när det inte är typ gängmord.

Är det gängmord så brukar kroppen lämnas kvar.
Är det ett mord där en sambo blivit mördad typ Chen-fallet så brukar mördaren försöka dölja sina spår, styckning, dumpning etc.
Antagligen på grund av skam och ångest.
2015-07-22, 19:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om den lämnats på den misstänkta brottsplatsen så hade ju fler blivit misstänkta då många fler utomstående besöker kaffeet och dess närhet än den misstänkta fyndplatsen. Så det var dumt av en GM att flytta offret. Meningen skulle då ha varit att få polisen att tro att FP är BP av någon anledning..

Spelar det någon roll? Litauerna hade hamnat under samma lupp oavsett om bagaren och Lisas kollegor också hade varit föremål för polisens intresse, det är jag övertygad om. Med facit i hand så vet vi ju att trion intresserade polisen i ett tidigt skede, efter en tids silande så hade trion hamnat i fokus oavsett hur många som inledningsvis kunde misstänkas, tror du inte?

Om gärningspersonens DNA finns på Lisa, vilket är stor chans, så hade polisen haft nytta av att finna kroppen omedelbart kring caféet, jag tror att gärningspersonen också tänkte på den aspekten och därför valde han att föra bort kroppen och gömma den. Förmodligen har den häktade inte förmåga att tänka i flera steg, det bidrog till misstaget att inte gardera sig för att polisen skulle kunna göra en koppling mellan bröderna och Martorp, apropå polisiär intuition. Så tror jag.
2015-07-22, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tycker att det som talar emot är tidsaspekten om uppgiften om ett besök i Källby stämmer. Jag tror snarare att Lisa ganska omgående efter att ha slutat jobbet hamnade i en bil, kanske kördes den till den grusväg där Lisas tillhörigheter hittades, när Lisa hade mördats förstördes mobiltelefonen och delar spreds längs med vägen mot den häktades bostad där han plockade upp sin bror för färd mot Källby.

Längs med den lilla grusvägen var risken för upptäckt mindre än om han stod kvar med sin bil vid caféet eller kring ladan.

Inte helt osannolikt men hur kunde sakerna spridas? Var bagageluckan öppen? OM han hade gömt LH under filtar, "pressänning" eller liknande kan han då ha slängt ut saker från tex framsätet medans han körde för att han skulle hämta upp frun och broder och inte ville att de skulle se LHs tillhörigheter? Eller hur kan det ha gått till?
2015-07-22, 19:34
Medlem
Citat:
Jag tycker att det som talar emot är tidsaspekten om uppgiften om ett besök i Källby stämmer. Jag tror snarare att Lisa ganska omgående efter att ha slutat jobbet hamnade i en bil, kanske kördes den till den grusväg där Lisas tillhörigheter hittades, när Lisa hade mördats förstördes mobiltelefonen och delar spreds längs med vägen mot den häktades bostad där han plockade upp sin bror för färd mot Källby.

Längs med den lilla grusvägen var risken för upptäckt mindre än om han stod kvar med sin bil vid caféet eller kring ladan.
Verkar rimligt antagande att BO mötte sin baneman efter kollegerna lämnat men före kl 18.21-18.23
2015-07-22, 19:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Inte helt osannolikt men hur kunde sakerna spridas? Var bagageluckan öppen? OM han hade gömt LH under filtar, "pressänning" eller liknande kan han då ha slängt ut saker från tex framsätet medans han körde för att han skulle hämta upp frun och broder och inte ville att de skulle se LHs tillhörigheter? Eller hur kan det ha gått till?

Jag vet inte, men en gissning är att efter mordet i bilen så lägger han Lisa i bagageutrymmet, förstör mobiltelefonen och kastar ut delar över fältet, kör en bit och kastar ut mer för att sprida prylarna.
2015-07-22, 19:37
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Verkar rimligt antagande att BO mötte sin baneman efter kollegerna lämnat men före kl 18.21-18.23

Lisa skickade ju smset kl 18.23 till sin pappa. Hur kan hon försvinna innan? Förklara gärna hur du resonerar. Enligt pappan var det Lisa som skrivit smset och kodlås gör ju att det är svårt att ta sig in i en annan persons iPhone.
2015-07-22, 19:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Ja inte helt otänkbart att mordplatsen skulle kunna vara bilen. I sådana fall har kroppen flyttats från en "mobil arbetsplats" till en "fast arbetsplats". MGM/GM kanske jobbade delvis "remote"

Finns en variant att sexbrott begicks i ladan, mord/dråp i bilen och förvaring på martorp.

Är lite osäker på om det hänt något i ladan över huvudtaget mer än utplacering av föremål, men det som talar emot detta är avspärrningen...

Ja man skulle ju också kunna tänka sig kidnappning från en bil vid kafféet och mord på fyndplatsen. Den långa avspärrningen av ladan kan ju bero på att de grep MGM och hade väldigt svårt att hitta några spår mot honom där överhuvudtaget.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-07-22 kl. 19:43.
2015-07-22, 19:40
Medlem
[UOTE=Sammandraget|54085983]Och Lisa som antagligen var ute efter sprit till avslutningen och midsommar. Det verkar finnas en spritkoppling i det här fallet också. Hmmmmm.[/quote]

Ja, precis vad jag funderade på. LH var 17 år och ffa skolavslutning närmade sig. Många (de flesta?) 17-åringar skaffar sig gärna alkoholkontakter och särkilt inför sådana tillfällen. Och det finns alkoholförsäljning kopplad till Blomberg via AJs son. Se länken till Blombergs (användarupprättade) fbook-sida. Man kan alltså till och med plocka upp alkohol där. Var det något Lisa ämnade att göra? Väntade hon in någon? Gick något i så fall fel där? Är det dock inte något hon hade sagt till någon, vänner och kanske även arbetskamraterna, att hon skulle fixa alkohol?

https://m.facebook.com/pages/Blomberg-S%C3%A4teri/180246632110439?fref=ts
2015-07-22, 19:42
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Jag vet inte, men en gissning är att efter mordet i bilen så lägger han Lisa i bagageutrymmet, förstör mobiltelefonen och kastar ut delar över fältet, kör en bit och kastar ut mer för att sprida prylarna.

Mord i bilen och sedan placeras i bagaget,det kan vi glömma.Då hade det väckts åtal för längesedan och några utredningar hade inte behövts.
2015-07-22, 19:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi

Kollegorna bör ha lämnat mellan 18:05 och 18:10, det baserar jag på uppgiften om att de hade bråttom till en buss som kan ha avgått 18:20 enligt de uppgifter som vi har fått fram angående möjliga avgångar.

Ponera att Lisa hamnar i en bil 18:05 och mobilen förstörs 18:23, det ger gärningspersonen arton minuter att ta sig ifrån caféet till grusvägen och genomföra ett sexuellt övergrepp och därefter döda Lisa, min tro är att arton minuter räcker väl för att genomföra detta.

För att ge den häktade ytterligare tid så kan man tänka sig att mobilen förstörs innan övergrepp och mord, då har han långt mycket mer tid på sig att genomföra det han gjorde för att därefter plocka upp brodern för att anlända till Källby runt 19:30.
2015-07-22, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det finns å andra sidan även alternativteoretiker som intar en mer sunt kritisk och ifrågasättande hållning till den av åklagaren presenterade (förr eller senare) gärningsbeskrivningen. Och det är ju dessa personer som driver diskussionen framåt i stor utsträckning, medan de mer fantasifulla teoretikerna tenderar att skapa oreda och svårighet att följa med i trådarna, samt inte sällan bidra till att skapa trådsanningar och konflikter.

En god alternativteoretiker håller sig alltid till kända fakta och baserar sina alternativa hypoteser utifrån dessa, medan den mindre gode mer fritt fantiserar ihop teorier utifrån, ja, vad som helst egentligen.

Något nytt om hjälmen f ö? Vet vi om den hittades hel?

Nej vi vet tyvärr ej om den hittades hel, men det tillhörande visiret ska också vara funnet Många har ansett att den försvunna hjälmen varit "ett mysterium". Men jag har inte riktigt fattat vad som är skillnad på att hitta hjälmen och t ex hitta hennes jacka.

Gällande det du skrev ovan så verkar det tyvärr mest vara personer som hör hemma i det fetade som cirkulerar i denna tråd De som underbygger sina hypoteser/teorier med relevant fakta är att föredra men det finns även de som postar länkar eller fakta eller statistik som inte ens hör till saken utan typ låtsas ha en källa som egentligen inte ens är relevant för aktuellt fall när man kollar upp den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in