Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 19:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lndigo
[UOTE=Sammandraget|54085983]Och Lisa som antagligen var ute efter sprit till avslutningen och midsommar. Det verkar finnas en spritkoppling i det här fallet också. Hmmmmm.

Ja, precis vad jag funderade på. LH var 17 år och ffa skolavslutning närmade sig. Många (de flesta?) 17-åringar skaffar sig gärna alkoholkontakter och särkilt inför sådana tillfällen. Och det finns alkoholförsäljning kopplad till Blomberg via AJs son. Se länken till Blombergs (användarupprättade) fbook-sida. Man kan alltså till och med plocka upp alkohol där. Var det något Lisa ämnade att göra? Väntade hon in någon? Gick något i så fall fel där? Är det dock inte något hon hade sagt till någon, vänner och kanske även arbetskamraterna, att hon skulle fixa alkohol?

https://m.facebook.com/pages/Blomberg-S%C3%A4teri/180246632110439?fref=ts[/quote]

Jag tror hon har lättare att få tag i sprit på sin hemort genom kompisar, storasyster eller t o m föräldrar. Men ifall hon skulle skaffa sprit så är det inget hon meddelat kompisar eftersom ingen klev fram under dagarna hon var borta och sa att de visste att Lisa skulle träffa någon. Den person skulle då så klart ha blivit efterlyst av polisen i media och bland hennes vänner. Men alla verkade ovetande om att hon stämt träff med någon.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Mord i bilen och sedan placeras i bagaget,det kan vi glömma.Då hade det väckts åtal för längesedan och några utredningar hade inte behövts.

Varför hade åtal väckts tidigare, det förstår jag inte?

Analysresultaten som har med bilen att göra är ju inte klara än, vänligen förklara dig.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Lisa skickade ju smset kl 18.23 till sin pappa. Hur kan hon försvinna innan? Förklara gärna hur du resonerar. Enligt pappan var det Lisa som skrivit smset och kodlås gör ju att det är svårt att ta sig in i en annan persons iPhone.
Är möta el försvinna samma för dig?
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hade faktiskt inte en aning att du var pappa till begreppet, så tackar för lärdom!
Då föll det sig lite olyckligt att jag använde just begreppet alternativteoretiker, i synnerhet eftersom du därmed äger innebörden av begreppet i sin helhet. En helhet som jag finner rimlig att ordsätta precis så.

Kalla hellre då mitt inlägg för en bomullsmjuk distanserad tolkning av ditt begrepp, eftersom att i brist på fakta kan det enbart byggas teorier, och i brist på samma fakta, blir samma spridda teorier ett gäng alternativ, mer eller mindre förankrade i verkligheten - beträffande innehåll och relevans.
Likt mig. Jag upplever både polis och åklagare är rätt ute, men jag känner mig lite bekymrad (alternativ&teori) över bevisläget kring att kunna ringa in det potentiella kompletta brott som ägt rum på Kinnekulle. Mitt bekymrande har sin förankring i bristen/vetskapen om fakta, samt den egna tolkningen jag har av vad som hittills framgått av fallet.
I motsats till mig själv finns dom som faller nästintill pladask för nyhetsrapporteringen och halvt om halvt väljer höra endast åklagarens citat, där ordet "Teknisk bevisning" ekar i huvudet dagar efteråt, för att därefter leta vägar att tolka ihop det till faktum.

Tills vidare är vi bara en bunt teoretiker som framför mer eller mindre grundlösa/starka alternativ för varandra, i bristen på fakta.

Kanske du finner en utmaning i att få ihop ytterligare ett ord

(Ursäkta OT:n)

Du komplicerar allting för mycket , här följer "Sammandragets" lysande definition som är mycket bättre eftersom den kommer från en person från rätt "gäng":

Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Det verkar vi har två läger på detta forum. Dom som anser att han måste med 100% säkerhet vara skyldig eftersom åklagaren säger det, han är från Litauen, han ser skyldig ut samt hans frus vikt. Det är för dessa vi försöker pedagogiskt vissa på hur fel dom och deras Gud åklagaren tänker. Vilka är vi som tillhör det andra gänget. Jag skulle säga att det är vi som kan tänka självständigt och är ute efter sanningen. Dom andra är ett gäng emotionella vulkaner medan vi andra är skarpa intellekt som neutralt och knivskarpt kan utreda olika gärningsmän och scenarios.
2015-07-22, 19:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kollegorna bör ha lämnat mellan 18:05 och 18:10, det baserar jag på uppgiften om att de hade bråttom till en buss som kan ha avgått 18:20 enligt de uppgifter som vi har fått fram angående möjliga avgångar.

Ponera att Lisa hamnar i en bil 18:05 och mobilen förstörs 18:23, det ger gärningspersonen arton minuter att ta sig ifrån caféet till grusvägen och genomföra ett sexuellt övergrepp och därefter döda Lisa, min tro är att arton minuter räcker väl för att genomföra detta.

För att ge den häktade ytterligare tid så kan man tänka sig att mobilen förstörs innan övergrepp och mord, då har han långt mycket mer tid på sig att genomföra det han gjorde för att därefter plocka upp brodern för att anlända till Källby runt 19:30.
Du tror inte att Lisa skulle ha nämnt något om att hon höll på att våldtas i SMS:et?
2015-07-22, 19:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Mord i bilen och sedan placeras i bagaget,det kan vi glömma.Då hade det väckts åtal för längesedan och några utredningar hade inte behövts.

Om det varit MGMs bil och inte GMs så hade det varit klart. GMs bil återstår att hitta eller hur du?
Senast redigerad av PeterNoster 2015-07-22 kl. 19:49.
2015-07-22, 19:46
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du tror inte att Lisa skulle ha nämnt något om att hon höll på att våldtas i SMS:et?
Ännu så länge har det väl inte gått så långt att ungdomar ligger och SMS:ar medan de våldtas ...
2015-07-22, 19:48
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Verkar rimligt antagande att BO mötte sin baneman efter kollegerna lämnat men före kl 18.21-18.23

Såg inte kollegerna en mystisk silverfärgad bil i närheten?
2015-07-22, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Lisa skickade ju smset kl 18.23 till sin pappa. Hur kan hon försvinna innan? Förklara gärna hur du resonerar. Enligt pappan var det Lisa som skrivit smset och kodlås gör ju att det är svårt att ta sig in i en annan persons iPhone.

Ibland blir SMS fördröjda. Lisa kanske skickade det 18.15 trodde hon, men att det inte gick iväg förrän 18.23. Vet dock inte hur ofta det sker på Iphone att sms fördröjs...
2015-07-22, 19:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Sluta med det där nu. Visa mig ett enda spaningsmord där åtal (oavsett bevisningsstyrka) kom tidigare än runt 3 månader efter första anhållande.

I Vatchareeyamordet dröjde det f ö runt fem månader från fynden av blod från mordoffret i den häktades bil tills det blir åtal. Du har ingen aning om vad du pratar om.
2015-07-22, 19:49
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför hade åtal väckts tidigare, det förstår jag inte?

Analysresultaten som har med bilen att göra är ju inte klara än, vänligen förklara dig.

Om mordet skett i bilen så skulle hela bilen varit "nedlusad" LH:s DNA och kroppsvätskor i massor,blod,urin,saliv m.m.
2015-07-22, 19:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Ännu så länge har det väl inte gått så långt att ungdomar ligger och SMS:ar medan de våldtas ...
Men #OY tycks tro det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in