Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
15-07-23, 14:31
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Du formulerade dig väldigt bra. Verkligheten ser ut att vara sådan.

Från en psykologisk synpunkt klarar inte en del av människor att tänka först och agera sedan, utan de gör ofta tvärtom. Därför kan de inte räkna ut i förväg vilka konsekvenser kan deras impulsivitet åstadkomma. Samma personer har ofta svårt att sätta sig i andras situtation, saknar empati och medkänsla och så agerar de lätt själviskt.
Du är som vanligt ute på en lång cykeltur.
Litauern fick inte ett plötsligt infall, han har tänkt på detta länge kanske ända sedan kafét öppnade på orten.
Han strök omkring och väntade i jakt på ett tillfälle.
15-07-23, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
De var ju där och hämtade den, antagligen i avsikt att kolla på den.

Så klart måste de ju kolla varje tips, specielt när det är så här allvarlig brått i fråga. Resultatet av detta vet vi ju ingenting om.
15-07-23, 14:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast om man inte kan det, vad är det egentligen man har då? Är det då inte mest en vilja att se någon specifik skyldig? Och hur intressant är en individs vilja att någon ska vara skyldig?

Många som inkommer kan vara unga. De kanske inte har värst mycket vana från krim.trådar, inte insatta i spaningsarbete eller juridik. Man har läst och funderat. Ge dem en chans betyder mitt inlägg. Nästa del är att alla inte är galanta att uttrycka i text - men behöver därmed inte behöva ta en massa invektiv. Tråden blir otrevlig. Mer om detta i sista kommentar.

Citat:
Jag tycker inte att han har betett sig suspekt, utan fullt normalt. Jag är ganska säker på att de som tycker att han har betett sig suspekt skulle ha tyckt att det var lika suspekt om han hade betett sig på ett helt annat sätt. Jag tycker inte att jag har fått någon bra beskrivning i tråden på vad ett osuspekt beteende från hans sida skulle ha varit.Vad jag kan förstå vilar misstankarna mot AJ till allra största del på det faktum att han i tråden kallas för godsägaren. Klart nån med en så feodal beteckning måste vara skum!

Med tanke på saker som framkommit om denne herre som slug och skrupelfri affärsman upplever jag inte hans framtoning i media - timid, äldre, hjälpsam farbror - överensstämma med vad som skrivs.
Sant eller falskt? Vet inte. Men med såpass många utsagor från olika personer höjer det mina ögonbryn.
Denna person, som garanterat inte är korkad, har sen flyttat fynd från fyndplats, vilket jag finner förunderligt. Han är i epicentrum hela tiden även om han är markägare.
Olika personer i tråden som gått med MP har återberättat att även de på plats tyckt att han varit märklig i sin framtoning.
Summa summarum: Han blir inte bara en gammal farbror i ögonen på mig. Rik, adligt eller inte skiter jag blankt i.

Citat:
Flashback är ett yttrandefrihetsforum. Det missförstås ibland av en del debattörer som att man har rätt att lägga fram sina åsikter utan mothugg. Men det är fel - till och med jättefel. Jag skulle faktiskt vilja säga att mothuggen till och med är viktigare för yttrandefrihetens, och därmed för Flashbacks essens, än de ursprungliga åsiktsyttringarna. Det är mothuggen som förvandlar Flashback från klotterplank till diskussionsforum. Och den som inte kan besvara invändningar och ifrågasättanden adekvat, får finna sig i att få sina åsikter tillskrivna mindre värde av den typiske trådläsaren. Och mothuggen är särskilt viktiga i krimtrådar av den här typen. Utan dem skulle en ovan trådläsare kunna få uppfattningen att tråden har en konsensusuppfattning som den alls inte har. Sedan kan man bedriva mothugg mer eller mindre hövligt. Men att klargöra att en meningsmotståndares åsikt har en väsentligt klenare kunskapsgrund än ens egen är inte i sig ohövligt.

Äh, ta det med nån annan än mig i så fall - jag behöver inga lektioner. Jag sticker själv ut näsan rätt så ofta jag begriper att det blir mothugg. Men nedvärdering? Spydighet så det dansar på personagrepp? Skilj på vad jag skriver om.

Citat:
Så är det naturligtvis. Men i och med att många "alternativa" hypoteser - här och och i andra trådar - bygger på det i allmänhet djupt felaktiga grundantagandet att förundersökningen inte har mer bevisning än vad den gått ut med, kanske man också skulle vilja önska lite mer ödmjukhet, och insikt om att den ena eller andra hypotesen bygger på detta i sig synnerligen måttligt sannolika grundantagande bland dem som går ut med olika hypoteser om hur det har gått till.
Visst. Och att få dem ifrågasatta. Också i rätt högt tonläge.

Alternativteoretiker torde handla om...En teroretiker med alternativ?
Alternativa gärningshandlingar, alternativ GM torde begreppet handla om.
Skillnaden ligger väl snarare i om det är en väl underbyggd hypotes, att det finns nån sorts rim och reson i det som läggs fram. Att inte med blindhet storma fram och inte vara mottaglig för motargument som läggs fram som påvisar direkta felaktigheter eller kopplat till sunt förnuft.
Att visa att vederbörande är ute och cyklar.
MEN... att bara peka finger (utan väl underbyggda motargument) och i nedvärderande termer är exakt lika värdelöst.
15-07-23, 14:40
Medlem
Citat:
Nej, det borde det inte ha. Lite grann beroende på hur han har hanterat sitt klädskåp, kanske. Men har han använt det till normala saker och på normalt sätt så, nej.
Hur lång tid behövs för att analysera och fastställa DNA från kroppsvätskor (blod, saliv, sperma, slem, svett, och d.y.l)? Och jag förstås menar DNA på och i LHs kropp från en annan person.
Senast redigerad av matematiker 15-07-23 kl. 15:20.
15-07-23, 14:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
/.../ Med tanke på saker som framkommit om denne herre som slug och skrupelfri affärsman upplever jag inte hans framtoning i media - timid, äldre, hjälpsam farbror - överensstämma med vad som skrivs.
Sant eller falskt? Vet inte. Men med såpass många utsagor från olika personer höjer det mina ögonbryn.
Denna person, som garanterat inte är korkad, har sen flyttat fynd från fyndplats, vilket jag finner förunderligt. Han är i epicentrum hela tiden även om han är markägare.
Olika personer i tråden som gått med MP har återberättat att även de på plats tyckt att han varit märklig i sin framtoning.
Summa summarum: Han blir inte bara en gamma farbror i ögonen på mig. Rik, adligt eller inte skiter jag blankt i.
Det är en person som skulle göra allt - och mer därtill - för att skydda sig och sin familj. Hans välvilja gentemot bröderna behöver inte vara direkt genomsyrad av människokärlek, om jag så säger; det kan finnas helt andra bevekelsegrunder.
15-07-23, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det är den mest sannolika förklaringen och händelseförloppet som går att finna. Har man inte haft dessa tankar innan är det i det närmaste osannolikt att hamna i en situation där man tar ihjäl en okänd flicka.

En som kanske innan suttit och sett småbarn plågas i datorn och njutit utav det.

Som nu lagt i en ny högre växel och själv vill agera irl istället för att bara vara åskådare i virtuella världen...
15-07-23, 14:48
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Fast om man inte kan det, vad är det egentligen man har då? Är det då inte mest en vilja att se någon specifik skyldig? Och hur intressant är en individs vilja att någon ska vara skyldig?

Jag tycker inte att han har betett sig suspekt, utan fullt normalt. Jag är ganska säker på att de som tycker att han har betett sig suspekt skulle ha tyckt att det var lika suspekt om han hade betett sig på ett helt annat sätt. Jag tycker inte att jag har fått någon bra beskrivning i tråden på vad ett osuspekt beteende från hans sida skulle ha varit.

Vad jag kan förstå vilar misstankarna mot AJ till allra största del på det faktum att han i tråden kallas för godsägaren. Klart nån med en så feodal beteckning måste vara skum!

Godsägare som heter Jönsson är ju bara det lite suspect. Hade han hetat von eller af Jönsson så vore det mindre skumt. Förnamnet Arne är ju också skumt. Om han hetat Rutger von Jönsson så hade man inte behövt ha minsta misstanke för bövelen.

Citat:
Blombergs säteri
Blombergs säteri ligger öster om järnvägen och samhället. Det omtalades redan på medeltiden, från 1558 till mitten av 1700-talet tillhörde herresätet släkten Roos af Hjälmsäter, senare greve Carl Fredrik Scheffer, samt från slutet av 1700-talet släkten Hamilton. Byggnaden fick nytt utseende 1893-1894 efter Thor Thoréns ritningar. Idag är herresätet, som finns i privat ofrälses ägo, kanske mest känt för att vodka under namnet Thors Hammer tillverkades där för några år sedan. Huvudbyggnaden har genomgått ytterligare ombyggnader.

"Det har kommit en katt in bland hermelinerna"
Medlem
Något som diskuterats i tråden är avsaknaden av transportbil, från byggboden på Martorp.

I denna artikel föreslår de att transporten skett MED Lisa kvar i skåpet?!

Kan det finnas en möjlighet att detta kan stämma? Kan man/får man transportera döda så?

Källa: http://urbotainskrankthet.spotlife.se/2015/07/13/mord-i-blomberg-martorp/
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Jag har varit på en resa till Kinnekulle , det första som slår en är hur vackert det är .
(...)
Annars var det bara en sak som jag reagerade på , när man kommer norrifrån på vägen mot Cafet så ser man baksidan på Cafet mycket tydligare än jag trodde .
(...)
I börja av Juni och med tom parkering borde en person med ljus jacka synas ganska bra .
Kan det vara så MGM fick syn på BO ???

Det här är intressant tycker jag. Oavsett om MGM eller någon annan GM är den skyldige.

För några veckor sedan var jag ute och åkte bil på landsbygden. När vi passerade genom ett litet samhälle, såg jag en attraktiv tonårsflicka som gick längs med landsvägen och pratade i telefon.
Jag måste bara vittna om vilken kraft denna tilldragande syn hade på mig, det högg till inom mig. Denna blonda tjej var iofs klädd i tajta jeans och hade en ärmlös topp över putiga bröst. Kanske mer sexigt klädd än Lisa var vid tillfället, men hur som helst var det själva tjejens gestalt som gjorde ett omedelbart och häftigt intryck på mig. Jag såg henne bara i några få sekunder, men tänkte länge efteråt på hur starkt påverkad jag blev av denna syn och kopplade min känsloupplevelse - som mycket väl kan benämnas "kåtslag" - till hur en ev. GM i Lisafallet kunde ha känt om han på liknande sätt fått syn på henne.
Driften kan vara rent oerhört stark, sedan har de flesta människor spärrar, empatisk förmåga och impulskontroll som gör att man inte följer sina känslor hur som helst. Men en GM saknar dessa mänskliga drag.

Alltså, om insynen från vägen till baksidan av kaféet eller till gaveln/parkeringen (i händelse av att Lisa gått omkring lite där) är god, kan en potentiell GM ha fått syn på henne på liknande sätt som jag såg tjejen i mitt exempel och drabbats av omedelbart kåtslag varvid han snabbt svängt in vid kaféet och iscensatt brottet.
Vad som komplicerar detta är ju, att insynen i så fall är fortsatt god för bilister som kommer efter GM och att han då riskerar upptäckt ju längre han dröjer där.
"Den svarta SUV:en" som diskuterats kan ju vara denne GM:s.
Eller så har Lisa bara snabbt blivit indragen i någon annan förbipasserande bil, det har varit min tanke ända från början.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 15-07-23 kl. 14:58.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Som ni säkert förstår finns det anledning till varför jag inte längre uttalar mig i tråden.

Främst anser jag att tråden nu blivit mer sund och riktad åt ett håll, i början var 80% av inläggen vilda och totalt felaktiga påståenden. Nu är tvärtom är endast 20% galna och vilsna.

Jag känner inte att jag behöver lägga mig i lika mycket längre.

Inom en relativt snar framtid kommer garanterat fler saker släppas.

Väl mött alla goda Fb:are

Det mesta i den här tråden handlar om AJ eller pappans inblandning. Är det åt rätt håll menar du?
15-07-23, 14:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är en person som skulle göra allt - och mer därtill - för att skydda sig och sin familj. Hans välvilja gentemot bröderna behöver inte vara direkt genomsyrad av människokärlek, om jag så säger; det kan finnas helt andra bevekelsegrunder.

Exakt. Att sen enbart räkna ut nån pga av ålder tror jag inte ett smack på. Äldre är inte samma sak som att behöva vara en snäll, inaktiv farbror - en viss personlighet kan givetvis följa med hela livet igenom. Sur igår - sur idag. Jag tror däremot inte att han är nån mördare.
Han reser runt och är väl medveten om mark och affärer. Han nämnde att eventuella skador på grödorna skulle de diskutera efteråt. Renoverar hela ladan och har framförhållning. Han är aktiv.
15-07-23, 14:56
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
En som kanske innan suttit och sett småbarn plågas i datorn och njutit utav det.

Som nu lagt i en ny högre växel och själv vill agera irl istället för att bara vara åskådare i virtuella världen...
Jo, jag är öppen för det.
Helst med tanke på att hans intresse även verkar bestå av tonåringar i särskilt hänsynslöst råa situationer av våld, tvång gråt och penetrering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in