Citat:
Ursprungligen postat av
PeoFallmo
Det mänskliga psyket verkar funka som så att en mördare vill komma bort från själva brottsplatsen. Också BO flyttas ofta bort från gärningsplatsen. Det är nog mer regel än undantag i mordfall, undantaget fall där GM inte bryr sig typ gängmord osv.
Att så snabbt som möjligt komma bort ifrån brottsplatsen har sannolikt med driften att inte vilja tas med fingrarna i syltburken att göra misstänker jag.
Jag kan tänka mig att om gärningspersonen har en anknytning till brottsplatsen eller har en koppling till offret så flyttas kroppen och göms för att kopplingen mellan gärningspersonen och offret inte skall vara alltför uppenbar, försvåra för polisen att hitta gärningspersonen.
Gärningsperson och offer utan koppling, samt gärningsperson tidigare ostraffad(DNA aspekten) så kan offret ligga kvar på mordplatsen eller gömmas slarvigt i den omedelbara närheten.
Liten risk för offret = stor risk för gärningspersonen, och tvärtom.
EDIT;I det här fallet har den häktade försökt att gömma en kropp, dessutom inomhus. Han har en koppling till den plats där Lisa försvann och hade således en anledning att undanskaffa liket omgående då han förmodligen förstod att Lisa snart skulle vara saknad och att folk skulle anlända till caféet med omgivning för att leta efter henne. Gärningspersonen var i tidsnöd.