Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
När hittades ett mordoffer i Sverige i typ frys, kylskåp, växthus mm senast?
När började en plats där någon varit försvunnen ca 30 min, fyllas med civila militärer, 60 poliser, hundar med olika specialiteter, helikoptrar o 1000 MP anhängare etc så här fort...Mgm blev tagen med byxorna knappt vid anklarna... Kaxigt att hinna till Martorp
2015-07-22, 19:12
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Tycker vi har gett massor av möjliga orsaker till varför den flyttats dit.

De flesta av dem är bra mycket mer sannolika orsaker än att "gärningsmannen ville att kroppen skulle hittas" som du påstod ... (av empatiska skäl med hänsyn till Lisas familj eller vad det nu var)

Har hela tiden varit skeptisk till att den häktade är GM,men det verkar mer och mer som det är han.Det blir väl en psykolog som får förklara varför och hur han kunde göra detta.
Jobbat här i 6 år,skött sig och tjänat bra med pengar - jämfört med i sitt hemland - och så förstöra resten av sitt liv på något så meningslöst. Fast,sista ordet är väl inte sagt ännu.....
2015-07-22, 19:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det mänskliga psyket verkar funka som så att en mördare vill komma bort från själva brottsplatsen. Också BO flyttas ofta bort från gärningsplatsen. Det är nog mer regel än undantag i mordfall, undantaget fall där GM inte bryr sig typ gängmord osv.

Att så snabbt som möjligt komma bort ifrån brottsplatsen har sannolikt med driften att inte vilja tas med fingrarna i syltburken att göra misstänker jag.

Jag kan tänka mig att om gärningspersonen har en anknytning till brottsplatsen eller har en koppling till offret så flyttas kroppen och göms för att kopplingen mellan gärningspersonen och offret inte skall vara alltför uppenbar, försvåra för polisen att hitta gärningspersonen.

Gärningsperson och offer utan koppling, samt gärningsperson tidigare ostraffad(DNA aspekten) så kan offret ligga kvar på mordplatsen eller gömmas slarvigt i den omedelbara närheten.

Liten risk för offret = stor risk för gärningspersonen, och tvärtom.

EDIT;I det här fallet har den häktade försökt att gömma en kropp, dessutom inomhus. Han har en koppling till den plats där Lisa försvann och hade således en anledning att undanskaffa liket omgående då han förmodligen förstod att Lisa snart skulle vara saknad och att folk skulle anlända till caféet med omgivning för att leta efter henne. Gärningspersonen var i tidsnöd.
Senast redigerad av OY 2015-07-22 kl. 19:18.
2015-07-22, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller inte med dig. Om kroppen hade legat kvar i till exempel ladan eller vid caféet så hade den hittats ganska omgående, att flytta kroppen till Martorp gav en viss teoretisk chans att den aldrig skulle hittas. Misstaget som gärningspersonen gjorde var att placera kroppen på Martorp utan att tänka så långt att spåren kan leda dit, vilket de också gjorde på så vis att den häktade har en anknytning till ladan, caféet och Martorp och dessutom så bor han mitt i smeten.

Jag tror personligen att brottsplatsen är i en bil och att mordoffret inte har flyttats ifrån en arbetsplats till en annan.

Ja inte helt otänkbart att mordplatsen skulle kunna vara bilen. I sådana fall har kroppen flyttats från en "mobil arbetsplats" till en "fast arbetsplats". MGM/GM kanske jobbade delvis "remote"

Finns en variant att sexbrott begicks i ladan, mord/dråp i bilen och förvaring på martorp.

Är lite osäker på om det hänt något i ladan över huvudtaget mer än utplacering av föremål, men det som talar emot detta är avspärrningen...
Senast redigerad av ulvan 2015-07-22 kl. 19:18.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det mänskliga psyket verkar funka som så att en mördare vill komma bort från själva brottsplatsen. Också BO flyttas ofta bort från gärningsplatsen. Det är nog mer regel än undantag i mordfall, undantaget fall där GM inte bryr sig typ gängmord osv.
Nej, vid mord är regeln att kroppen lämnas kvar, även när det inte är typ gängmord.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är jag som har myntat (här: (FB) Modereringen av Arboga-tråden /Mod (664000 läsningar)) och definierat (bl a här: (FB) 16-årig flicka MÖRDAD av jämnåriga (Läs sammanfattningen i första inlägget /Mod)) begreppet alternativteoretiker, och jag anser att det har en klar både saklig och psykologisk relevans. Det finns användare som aldrig, oavsett tråd, tror att åklagaren har rätt man, som motiverar detta med pseudovetenskapliga resonemang och logikfel som vetter åt rättshaveristhållet, och som i allmänhet har en mycket hög uppfattning om den egna intellektuella förmågan, som inte självklart delas av meddebattörerna. Det finns ett par sådana exemplar också i den här tråden. De är en sort för sig som användare.
Som jag definierade alternativteoretiker syftar alternativ på alternativ till åklagarens beskrivning - eller till beskrivningen i den lagakraftvunna domen.

Begreppet är det väl inget fel med - jättefint. Frågan var snarare hur det används och i vilket ändamål.
2015-07-22, 19:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
När började en plats där någon varit försvunnen ca 30 min, fyllas med civila militärer, 60 poliser, hundar med olika specialiteter, helikoptrar o 1000 MP anhängare etc så här fort...Mgm blev tagen med byxorna knappt vid anklarna... Kaxigt att hinna till Martorp
Vad menar du nu? Du sa att Granhag inte brydde sig om statistik, då de flesta mordoffer göms i typ kylskåp mm. Vad har detta med saken att göra?
2015-07-22, 19:21
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är jag som har myntat (här: (FB) Modereringen av Arboga-tråden /Mod (664000 läsningar)) och definierat (bl a här: (FB) 16-årig flicka MÖRDAD av jämnåriga (Läs sammanfattningen i första inlägget /Mod)) begreppet alternativteoretiker, och jag anser att det har en klar både saklig och psykologisk relevans. Det finns användare som aldrig, oavsett tråd, tror att åklagaren har rätt man, som motiverar detta med pseudovetenskapliga resonemang och logikfel som vetter åt rättshaveristhållet, och som i allmänhet har en mycket hög uppfattning om den egna intellektuella förmågan, som inte självklart delas av meddebattörerna. Det finns ett par sådana exemplar också i den här tråden. De är en sort för sig som användare.

Som jag definierade alternativteoretiker syftar alternativ på alternativ till åklagarens beskrivning - eller till beskrivningen i den lagakraftvunna domen.
Det finns å andra sidan även alternativteoretiker som intar en mer sunt kritisk och ifrågasättande hållning till den av åklagaren presenterade (förr eller senare) gärningsbeskrivningen. Och det är ju dessa personer som driver diskussionen framåt i stor utsträckning, medan de mer fantasifulla teoretikerna tenderar att skapa oreda och svårighet att följa med i trådarna, samt inte sällan bidra till att skapa trådsanningar och konflikter.

En god alternativteoretiker håller sig alltid till kända fakta och baserar sina alternativa hypoteser utifrån dessa, medan den mindre gode mer fritt fantiserar ihop teorier utifrån, ja, vad som helst egentligen.

Något nytt om hjälmen f ö? Vet vi om den hittades hel?
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller inte med dig. Om kroppen hade legat kvar i till exempel ladan eller vid caféet så hade den hittats ganska omgående, att flytta kroppen till Martorp gav en viss teoretisk chans att den aldrig skulle hittas. Misstaget som gärningspersonen gjorde var att placera kroppen på Martorp utan att tänka så långt att spåren kan leda dit, vilket de också gjorde på så vis att den häktade har en anknytning till ladan, caféet och Martorp och dessutom så bor han mitt i smeten.

Jag tror personligen att brottsplatsen är i en bil och att mordoffret inte har flyttats ifrån en arbetsplats till en annan.

Om den lämnats på den misstänkta brottsplatsen så hade ju fler kunnat misstänkas då många fler utomstående besöker kaffeet och dess närhet än den misstänkta fyndplatsen. Så det var dumt av en GM att flytta offret. Meningen skulle då ha varit att få polisen att tro att FP är BP av någon anledning..
Senast redigerad av PeterNoster 2015-07-22 kl. 19:24.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det vet man ju inte förrän fåren påträffas med byxorna nere.

Sant, men med tanke på att ändå så få påträffats med byxorna nere vittnar enligt min mening om att det trots allt finns en övervägande majoritet som gör vad de ska.

Med det sagt är det givetvis tragiskt när människor på sådana positioner lagförs eller på annat sätt uppenbart missköter sitt jobb eftersom det såklart smutsar ner hela rättssystemet, det är jag medveten om.
2015-07-22, 19:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Ja inte helt otänkbart att mordplatsen skulle kunna vara bilen. I sådana fall har kroppen flyttats från en "mobil arbetsplats" till en "fast arbetsplats". MGM/GM kanske jobbade delvis "remote"

Finns en variant att sexbrott begicks i ladan, mord/dråp i bilen och förvaring på martorp.

Är lite osäker på om det hänt något i ladan över huvudtaget mer än utplacering av föremål, men det som talar emot detta är avspärrningen...

Jag tycker att det som talar emot är tidsaspekten om uppgiften om ett besök i Källby stämmer. Jag tror snarare att Lisa ganska omgående efter att ha slutat jobbet hamnade i en bil, kanske kördes den till den grusväg där Lisas tillhörigheter hittades, när Lisa hade mördats förstördes mobiltelefonen och delar spreds längs med vägen mot den häktades bostad där han plockade upp sin bror för färd mot Källby.

Längs med den lilla grusvägen var risken för upptäckt mindre än om han stod kvar med sin bil vid caféet eller kring ladan.
2015-07-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Har hela tiden varit skeptisk till att den häktade är GM,men det verkar mer och mer som det är han.Det blir väl en psykolog som får förklara varför och hur han kunde göra detta.
Jobbat här i 6 år,skött sig och tjänat bra med pengar - jämfört med i sitt hemland - och så förstöra resten av sitt liv på något så meningslöst. Fast,sista ordet är väl inte sagt ännu.....

Någon som vet om det finns några ouppklarade brott i området eller i närområdena? Några ouppklarade mord eller tjejer som försvunnit, alt våldtäktsbrott?

Jag funderar på om det skulle kunna vara så att LH-mördaren kunnat begå brott tidigare men att de brottet är ouppklarat eller liknande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in