Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 09:37
Medlem
bilringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det behöver inte finnas någon koppling, men om GM tillhörde bekantskapskretsen kring Blomberg kan han ha känt till Martorp.

En som har jobbat i området eller bott i området förut som ju då känner till omgivningarna väl runt blomberg?
2015-07-22, 09:38
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Funderar på hur MGM:s dna har hamnat på Lisas kropp/tillhörigheter på ett sätt som skulle kunna ha en naturlig förklaring (utan att brott ligger bakom) men kan inte komma på något.

Eftersom Lisa hittades på MGM:s arbetsplats finns så klart hans DNA både här och där i området. Om hon hittades i t ex baracken kan han av en eller annan anledning varit där flera omgångar. Finner man MGM:s DNA på delar av hennes kropp som inte är beklädd så är det inget säkert bevis på att han är GM. Däremot om man hittar hans DNA på de delar av hennes kropp som inte varit i kontakt med en yta han kunnat berört, t ex slidan, då är det svårt för MGM att förklara bort det.
2015-07-22, 09:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Använd sökfunktionen uppe till höger.

Jag efterfrågade om det var mer bekräftat* då du uppger det som om det vore en sanning.
Detta inlägg läste jag igår:
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

* Av flera personer.
* Att det kan tolkas som trovärdig information.
* Att vederbörande inkommit med mer uppgifter som stärker påståendet.

Sensmoralen är: Ge fan i att skapa trådsanningar.
2015-07-22, 09:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det behöver inte finnas någon koppling, men om GM tillhörde bekantskapskretsen kring Blomberg kan han ha känt till Martorp.

Ok. Då köper jag mer det sista du skriver beroende på grusvägen och dess fynd (vart den leder, att det inte finns bostadshus där, att den inte avslutas med en bostad) att den är en genomfartsled, fortsätter och viker av mot Martorp. Vidare kunskap om att Martorp inte har personal 24/7 med risk att stöta på nån.
2015-07-22, 09:50
Medlem
kebobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag har inte beskrivit något exakt scenario, försöker bara förstå varför man skickar ett SMS när man är på väg hem från jobbet. Är man försenad är det befogat. Det är något som inte stämmer redan från händelsernas början. Vi har två bekräftade tidpunkter som är huggna i sten. Ett SMS till pappan 19.23 och 19.30 då telefonen slutade fungera. Tyvärr, jag får inte ihop ett vettigt scenario. Min slutsats är att Lisa träffade sin baneman under de 7 minuterna enligt ovan tillsammans med övriga bekräftade spår såsom den söndergjorda mobilen.
Pappan är militär. jag kan tänka mig att barnen fick lära sig klockan, passa tider och att avrapportera regelbundet tidigt i livet?
2015-07-22, 09:51
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag efterfrågade om det var mer bekräftat* då du uppger det som om det vore en sanning.
Detta inlägg läste jag igår:
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

* Av flera personer.
* Att det kan tolkas som trovärdig information.
* Att vederbörande inkommit med mer uppgifter som stärker påståendet.

Sensmoralen är: Ge fan i att skapa trådsanningar.

Nej. Du skrev att du är nyfiken inte att du "efterfrågade om det var mer bekräftat".
Hur kan min fråga: "Om hon var intryckt i MGMs klädskåp?" bli en trådsanning menar du?
2015-07-22, 09:53
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Funderar på hur MGM:s dna har hamnat på Lisas kropp/tillhörigheter på ett sätt som skulle kunna ha en naturlig förklaring (utan att brott ligger bakom) men kan inte komma på något.
Handsken är väl så gott som förklarad.
Skulle de finnas på de fynd som gjorts i det fria skulle det kunna vara så att den misstänkte tagit upp och kollat föremålen samt kastat det igen. Om någon planterat föremålen kanske de t.o.m legat närmare litauernas bostad varför den äldre helt sonika blivit orolig och kastat föremålet längre bort från huset. Det skulle kunna förklara varför man ev. funnit saker i redan avsökt område. Jag skulle inte vilja vara 35-åringen och komma med den förklaringen.
Partiklar på Lisas kropp skulle kunna komma dit om hon flyttats i en bil han tidigare använt, eller att handhavandet av Lisa skett i utrymme han vistats. En kreativ person hade säkert även kunnat planera DNA på Lisa på diverse sätt.
Men finns DNA på graverande ställen direkt på Lisas kropp är han naturligtvis utom rimligt tvivel skyldig.
2015-07-22, 09:55
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Nej det är han inte

Har du en uppfattning om hur vanligt det är att man under pågående förundersökning sitter häktad på misstankegraden "tillräckliga skäl får åtal"?
2015-07-22, 09:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Nej. Du skrev att du är nyfiken inte att du "efterfrågade om det var mer bekräftat".
Hur kan min fråga: "Om hon var intryckt i MGMs klädskåp?" bli en trådsanning menar du?

Alltså... en person ställer vissa frågor/funderar om DNA kan finnas naturligt på ägodelar eller kropp.
Du svarar: Om hon var intryckt i MGMs klädskåp?
Vi vet inte ett jota om så är fallet. Get a grip.
2015-07-22, 10:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bilringen
En som har jobbat i området eller bott i området förut som ju då känner till omgivningarna väl runt blomberg?
Det behöver inte vara perfekt, det kan vara presens också.
2015-07-22, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag har inte beskrivit något exakt scenario, försöker bara förstå varför man skickar ett SMS när man är på väg hem från jobbet. Är man försenad är det befogat. Det är något som inte stämmer redan från händelsernas början. Vi har två bekräftade tidpunkter som är huggna i sten. Ett SMS till pappan 19.23 och 19.30 då telefonen slutade fungera. Tyvärr, jag får inte ihop ett vettigt scenario. Min slutsats är att Lisa träffade sin baneman under de 7 minuterna enligt ovan tillsammans med övriga bekräftade spår såsom den söndergjorda mobilen.

Jag hör alltid av mig till familjen när jag åker från jobbet, vare sig jag är försenad eller ej. Det kan ju vara så att de ber en plocka upp mjölk eller annat på vägen hem, så det tillhör allmän hyfs att fråga (om man inte har en närbutik på hörnet hemma).
2015-07-22, 10:03
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Alltså... en person ställer vissa frågor/funderar om DNA kan finnas naturligt på ägodelar eller kropp.
Du svarar: Om hon var intryckt i MGMs klädskåp?
Vi vet inte ett jota om så är fallet. Get a grip.

Har du verkligen ingen egen idé om hur MGMs DNA kan ha hamnat på LH? Du brukar ju inte ha någon brist på fantasi för övrigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in