Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 10:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Har du verkligen ingen egen idé om hur MGMs DNA kan ha hamnat på LH? Du brukar ju inte ha någon brist på fantasi för övrigt.

DNA på kroppen är som sagt det ultimata, men fortfarande öppet för skyddande av brottsling och han behöver sjunga ut för att klara sig.

Är det rätt ställe DNA återfinns på så sitter han som i ett skruvstäd.

Edit: brottsling skulle det givetvis stå..
Senast redigerad av develi 2015-07-22 kl. 10:10.
2015-07-22, 10:19
Medlem
Ställer frågan,
Var bröderna alltid ihop även på fritiden, eller såg man någon av dom själv ute ofta?
Har någon av dom ryckte om att någon av dom sprungit efter lokala småtjejer.
2015-07-22, 10:21
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
DNA på kroppen är som sagt det ultimata, men fortfarande öppet för skyddande av brottsling och han behöver sjunga ut för att klara sig.

Är det rätt ställe DNA återfinns på så sitter han som i ett skruvstäd.

Edit: brottsling skulle det givetvis stå..

Självklart. Men MAJSYs fråga gällde ju HUR MGM:s DNA har hamnat på LH på ett sätt som skulle kunna ha en naturlig förklaring (utan att brott ligger bakom) . Om det nu gjort det.
Förslag?
Senast redigerad av Ydrik 2015-07-22 kl. 10:26.
2015-07-22, 10:23
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Att det är mycket mysko i det hela det håller jag med om. Tanken var kanske att flytta kroppen?
Samtidigt dröjer det hela 5 dygn innan nåt sånt skett uppenbarligen..
Undrar hur hög bevakning/närvaro/kontroll det var nattetid hela området? Speciellt vägar.
Kan de stora insatserna skrämt och gjort en planerad flytt omöjlig?

Det KAN ju vara så att GM gjorde "så mycket han hann med" på kvällen och planerade att flytta kroppen till säkrare gömställe så fort han fick tillfälle igen,men att hela den stora apparat som drogs igång satt käppar i hjulen.Det är ju helt otroligt om det skulle vara "slutförvaring" av BO där hon fanns.
2015-07-22, 10:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Det KAN ju vara så att GM gjorde "så mycket han hann med" på kvällen och planerade att flytta kroppen till säkrare gömställe så fort han fick tillfälle igen,men att hela den stora apparat som drogs igång satt käppar i hjulen.Det är ju helt otroligt om det skulle vara "slutförvaring" av BO där hon fanns.
Var var du igår? Vi diskuterade detta hela dagen. Den stora apparaten som omfattade Martorp drog inte igång förrän torsdag, då sökområdet utvidgades. Innan dess fanns det tid att flytta kroppen. Och fyndplatsen kan ha varit GM:s slutdestination, med avsikt att anhöriga skulle ge Lisa den sista vilan.
2015-07-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Har du en uppfattning om hur vanligt det är att man under pågående förundersökning sitter häktad på misstankegraden "tillräckliga skäl får åtal"?
Vem sitter häktad med den misstankegraden?
2015-07-22, 10:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Självklart. Men MAJSYs fråga gällde ju HUR MGM:s DNA har hamnat på LH på ett sätt som skulle kunna ha en naturlig förklaring (utan att brott ligger bakom) . Om det nu gjort det.
Förslag?

Jag anser att det givetvis inte tillkommit på kroppen på naturligt sätt iom med mitt svar.

Antingen är det han som är GM eller så har han städat åt nån annan.
Vilken hypotes som jag lutar åt är inte givet iom att det inte framkommit mer om vilken slags teknisk bevisning det handlar om.

I dagsläget vet vi väl inte ens om det sitter på kroppen eller hennes ägodelar.
2015-07-22, 10:34
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn

En sak som slog mig också är att om han nu hunnit "städa undan" en del på sig själv och sitt fordon efter första flytten så skulle ju en NY flytt av kroppen skulle ge NYA spår på honom själv och dessutom på det fordon han transporterade kroppen med.

Sen är det enkelt att i efterhand kalkylera iskallt när vi vet sökområden och vad som hände de olika dagarna men det är inte troligt att gärningsmännen visste allt vi vet och var lika iskall när han visste vad insatsen var om han skulle åka fast.
Senast redigerad av matsqq 2015-07-22 kl. 10:39.
2015-07-22, 10:38
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebobb
Pappan är militär. jag kan tänka mig att barnen fick lära sig klockan, passa tider och att avrapportera regelbundet tidigt i livet?
Kan så vara, men innebär inte att man rapporterar då det är självklart var man befinner sig. Fram till 19.30 ska Lisa vara på jobbet, oväsentligt om hon åker 7 minuter tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag hör alltid av mig till familjen när jag åker från jobbet, vare sig jag är försenad eller ej. Det kan ju vara så att de ber en plocka upp mjölk eller annat på vägen hem, så det tillhör allmän hyfs att fråga (om man inte har en närbutik på hörnet hemma).
Det är en annan rutin. Min make ringer alltid och frågar om han behöver köpa något när han är på väg hem, trots att vi har flera butiker på spottavstånd.
2015-07-22, 10:38
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Jag anser att det givetvis inte tillkommit på kroppen på naturligt sätt iom med mitt svar.

Antingen är det han som är GM eller så har han städat åt nån annan.
Vilken hypotes som jag lutar åt är inte givet iom att det inte framkommit mer om vilken slags teknisk bevisning det handlar om.

I dagsläget vet vi väl inte ens om det sitter på kroppen eller hennes ägodelar.

Här är mitt tidigare svar på frågan. Tycker du det är konstigt? Kritisera gärna så jag förstår hur du tänker.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Eftersom Lisa hittades på MGM:s arbetsplats finns så klart hans DNA både här och där i området. Om hon hittades i t ex baracken kan han av en eller annan anledning varit där flera omgångar. Finner man MGM:s DNA på delar av hennes kropp som inte är beklädd så är det inget säkert bevis på att han är GM. Däremot om man hittar hans DNA på de delar av hennes kropp som inte varit i kontakt med en yta han kunnat berört, t ex slidan, då är det svårt för MGM att förklara bort det.
2015-07-22, 10:39
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hartwiekruppstahl
Vem sitter häktad med den misstankegraden?

Ingen, för det är inte en befintlig misstankegrad föe häktning.

Såsom det kontinuerligt redogjorts för i denna tråd finns det två misstankegrader i samband med häktning, 1. Sannolika skäl, 2. Skäligen misstänkt. Inget annat.
2015-07-22, 10:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Var var du igår? Vi diskuterade detta hela dagen. Den stora apparaten som omfattade Martorp drog inte igång förrän torsdag, då sökområdet utvidgades. Innan dess fanns det tid att flytta kroppen. Och fyndplatsen kan ha varit GM:s slutdestination, med avsikt att anhöriga skulle ge Lisa den sista vilan.

Jag var inte med i diskussionen igår och undrar hur noga vägar kontrollerades/bevakades?
Jag antar således att denne tänkt flytta henne i bil - därav frågan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in