Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 09:05
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Eftersom djurhållning är utarrenderad på Martorp tror jag inte att det finns någon annan verksamhet där. Poliserna pratade bara om djur som behövde mat dagligen vilket de även fick när det var avspärrat. Därför tror det finns mycket tomma lokaler som bröderna har tillgång till. Som hantverkare behöver man någonstans att förvara verktyg, maskiner, förbrukningsvaror och material. Kan därför tänka mig att de varit där i stort sett dagligen och hämtat och lämnat sina verktyg om inget annat.
Hur är det med arrendet?
Är det verkligen djurhållningen som är utarrenderad?
Jag får uppfattningen om att AJ har köttdjur men att marken kan vara utarrenderad till viss del.
LÅ har ju svinuppfödning och verkar involverad i spannmålstorken med tippgrop och kan möjligen odla spannmål samt skörda vall på AJ's marker? Nu skulle han ju kunna vara involverad i AJ's djur också och andra sidan.
2015-07-22, 09:10
Medlem
Funderar på hur MGM:s dna har hamnat på Lisas kropp/tillhörigheter på ett sätt som skulle kunna ha en naturlig förklaring (utan att brott ligger bakom) men kan inte komma på något.
2015-07-22, 09:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Håller med det sista som han skriver:
"De uppgifter som Pär Anders Granhag ,professor i psykologi, har tagit del av kring Lisa Holms död förbryllar honom.
En del som väcker frågetecken är den nu misstänkte och häktade mannens beteende.
– Ett exempel är att han ska ha gömt kroppen där han själv håller till.
Pär Anders Granhagi hade blivit mindre förvånad över om en gärningsman antingen hade försökt transportera bort kroppen långt från Blomberg, eller själv hade flytt från området.
– Jag skulle inte bli helt överraskad om det är en annan gärningsman."
Ja det finns väl ingen GM som är så korkad att han försöker "gömma" BO på sin arbetsplats?
Det är något som inte stämmer i den här röran.

Att det är mycket mysko i det hela det håller jag med om. Tanken var kanske att flytta kroppen?
Samtidigt dröjer det hela 5 dygn innan nåt sånt skett uppenbarligen..
Undrar hur hög bevakning/närvaro/kontroll det var nattetid hela området? Speciellt vägar.
Kan de stora insatserna skrämt och gjort en planerad flytt omöjlig?
2015-07-22, 09:16
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Är det nån som vet ifall polisen stoppade bilar? Om de som regel stoppade de som åkte i området om de skulle åka och handla och genomsökte deras bilar? I annat fall förstår jag inte rädslan. Om polisen inte hade med Martorp i sökområdet innan torsdagen och bilarna inte stoppades och genomsöktes måste det ju gå att bara lasta in henne i bilen och sedan dumpa henne i skogen eller i ett vattendrag. Eller?
På tisdagen började polisen stanna bilar på Kinnekulles vägar och visa bilder på Lisa, vilket antagligen var en förevändning att kolla av random bilar och personer. Litauerna kan mycket väl hört detta eller t.o.m blivit stoppade.
2015-07-22, 09:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Någon i bekantskapskretsen, de flesta kvinnor i 20-årsåldern som utsätts för dödligt våld dödas av någon de känner.

Ok, då är jag med. Följdfråga: kopplingen till Martorp?

Jag dissar inte dina funderingar, vill hänga med på tänket.
2015-07-22, 09:24
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Funderar på hur MGM:s dna har hamnat på Lisas kropp/tillhörigheter på ett sätt som skulle kunna ha en naturlig förklaring (utan att brott ligger bakom) men kan inte komma på något.

Om hon var intryckt i MGMs klädskåp?
2015-07-22, 09:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Om hon var intryckt i MGMs klädskåp?

Har skåpet blivit ett klädskåp? Vart har detta framkommit? Har bara skummat i tråden och nyfiken på uppgiften.
2015-07-22, 09:27
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Så om jag förstår dig rätt:

- Någon har lovat hämta Lisa.
- Denna person dök inte upp.
- Sagda person hörde inte heller av sig till polisen och berättade att Lisa skulle få skjuts, för detta visste inte polisen under tiden de sökte efter henne.
- Kollegorna såg henne ta på sig lager efter lager av kläder. Onödigt om du ska åka bil.
- I vanliga fall slutade Lisa runt 18.30.
- Denna kväll runt 18.10.
- Om hon 18.23 gett upp hoppet om att skjutsen ska komma måste hon ha smsat personen under tiden hon jobbade eftersom om hon bestämt skjuts på morgonen så hade hon så klart sagt 18.30.
- Att hon skulle sluta runt 18.10 bestämdes strax innan stängningsdags när caféägaren ringde. Så Lisa måste ha smsat då om skjuts.
- Chauffören fick alltså bara 20-30 min på sig att köra dit - egentligen mindre eftersom Lisa ledsnade på att vänta 18.23.
- Istället för att höra om pappan kunde hämta henne pga blåsten (anledningen till att hon bad att få skjuts av den okända vännen) så smsar hon pappan (som inte vet att hon egentligen skulle få skjuts) att nu åker hon med mopeden.
- Vad hade hon tänkt göra med mopeden vid eventuell skjuts? Bara låta den stå där med risk för att den blir stulen?

Är det nån viktig detalj jag glömt, för jag får inte ihop ditt scenario?
Jag har inte beskrivit något exakt scenario, försöker bara förstå varför man skickar ett SMS när man är på väg hem från jobbet. Är man försenad är det befogat. Det är något som inte stämmer redan från händelsernas början. Vi har två bekräftade tidpunkter som är huggna i sten. Ett SMS till pappan 19.23 och 19.30 då telefonen slutade fungera. Tyvärr, jag får inte ihop ett vettigt scenario. Min slutsats är att Lisa träffade sin baneman under de 7 minuterna enligt ovan tillsammans med övriga bekräftade spår såsom den söndergjorda mobilen.
2015-07-22, 09:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Nancy Tavsan mördades av Abdullah Hussein. Hon kände inte honom!
De var inte obekanta för varandra enligt GM själv, som nekade till brottet. Ur domen:
Citat:
Abdulaziz Hussein har berättat bl.a. följande. Under kvällen var han på samma fest som Nancy. Han vet vem hon är sedan tidigare och han är bekant med hennes kusin.
2015-07-22, 09:30
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har skåpet blivit ett klädskåp? Vart har detta framkommit? Har bara skummat i tråden och nyfiken på uppgiften.

Använd sökfunktionen uppe till höger.
2015-07-22, 09:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok, då är jag med. Följdfråga: kopplingen till Martorp?

Jag dissar inte dina funderingar, vill hänga med på tänket.
Det behöver inte finnas någon koppling, men om GM tillhörde bekantskapskretsen kring Blomberg kan han ha känt till Martorp.
2015-07-22, 09:32
Medlem
I sammanfattningen så finns det en karta över området för händelsen där platser, fynd m.m är utmarkerade. Där står även att LH hittades i ett skjul, är detta verkligen fastställt?

Gården/området hon hittades på, vad var brödernas anknytning till den? Ägdes den av gubben som även ägde övriga fastigheter som ladan t.e.x?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in