Citat:
Ursprungligen postat av
Mogna-Meloner
Så om jag förstår dig rätt:
- Någon har lovat hämta Lisa.
- Denna person dök inte upp.
- Sagda person hörde inte heller av sig till polisen och berättade att Lisa skulle få skjuts, för detta visste inte polisen under tiden de sökte efter henne.
- Kollegorna såg henne ta på sig lager efter lager av kläder. Onödigt om du ska åka bil.
- I vanliga fall slutade Lisa runt 18.30.
- Denna kväll runt 18.10.
- Om hon 18.23 gett upp hoppet om att skjutsen ska komma måste hon ha smsat personen under tiden hon jobbade eftersom om hon bestämt skjuts på morgonen så hade hon så klart sagt 18.30.
- Att hon skulle sluta runt 18.10 bestämdes strax innan stängningsdags när caféägaren ringde. Så Lisa måste ha smsat då om skjuts.
- Chauffören fick alltså bara 20-30 min på sig att köra dit - egentligen mindre eftersom Lisa ledsnade på att vänta 18.23.
- Istället för att höra om pappan kunde hämta henne pga blåsten (anledningen till att hon bad att få skjuts av den okända vännen) så smsar hon pappan (som inte vet att hon egentligen skulle få skjuts) att nu åker hon med mopeden.
- Vad hade hon tänkt göra med mopeden vid eventuell skjuts? Bara låta den stå där med risk för att den blir stulen?
Är det nån viktig detalj jag glömt, för jag får inte ihop ditt scenario?
Jag har inte beskrivit något exakt scenario, försöker bara förstå varför man skickar ett SMS när man är på väg hem från jobbet. Är man försenad är det befogat. Det är något som inte stämmer redan från händelsernas början. Vi har två bekräftade tidpunkter som är huggna i sten. Ett SMS till pappan
19.23 och
19.30 då telefonen slutade fungera. Tyvärr, jag får inte ihop ett vettigt scenario. Min slutsats är att Lisa träffade sin baneman under de 7 minuterna enligt ovan tillsammans med övriga bekräftade spår såsom den söndergjorda mobilen.