Citat:
Ursprungligen postat av
Impossible.M
Ni som inte har raka AB;n eller något enstaka betyg som inte är AB, vad beror det på? Är det på grund av att ni inte är beredda på att lägga den stora mängd tid som krävs eller har ni helt enkelt inte det "intellekt" som påyrkas? Ärliga svar uppskattas
Kan man likställa ett B eller BA med att man inte får A i matematik eller är det som att man inte får A i Samhällskunskap? Hos samhällsvetenskapliga ämnen tenderar fallet vara att man inte orkar lägga tid på att få A, hade man gjort det hade man fått ett A, medan ett uteblivet A i matematik oftast beror på att man inte har den matematiska förmåga som krävs - undantag finns givetvis. Ni fattar vad jag vill komma...
Jag hade bra betyg och skulle väl säga att bland det viktigaste är att lägga tid och energi på rätt saker. Folk gnäller ofta över att det är mycket kurslitteratur osv., men egentligen handlar det bara om att sålla i informationen. Läs lagtexten, huvudböckerna på området och skaffa en bra känsla för grunderna på rättsområdet. Som jag uppfattar det försöker folk ofta gå för djupt in på obskyra detaljer och "djupa" (dumma) teoretiska resonemang utan att förstå grunderna och då blir det bara skit av allt. Bland annat av denna anledning kan man sova sig igenom en stor del av seminarieundervisningen, särskilt på tidigare terminer. För mycket ansvar vad gäller undervisningen läggs på studenterna som, av naturliga skäl, inte kan så mycket. Dessutom är det kanske de minst kunniga studenterna som hörs mest. En bra kombination för att slösa tid med andra ord.
Utöver detta så hjälper det mycket om man har ett hyfsat analytiskt tänkande. Att läsa all kurslitteratur tre vändor kommer inte hjälpa ett dugg om man t.ex. inte klarar av att identifiera det juridiska problemet i en tentauppgift.
Praktiskt tips: Lös gamla tentauppgifter utförligt och förstå vad du håller på med. Beprövad metod för AB:n.