2015-07-20, 14:59
Medlem
TiaGos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Bra analys. Så var det nog. Men har inte brittisk press fortsatt i samma patetiska, desperata spår - att hylla nya mediokra artister på ett överdrivet sätt.. Den svenska motsvarigheten till sådan löjlig upphausaning är fenomenet Håkan Hellström..

Knappast, Hellströms debutalbum är en klassiker. Däremot försöker musikpressen göra det idag med medelmåttiga artister som Joel Alme, Tove Lo, Florence + The Machine etc.
Citera
2015-07-20, 15:06
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiaGo
Knappast, Hellströms debutalbum är en klassiker. Däremot försöker musikpressen göra det idag med medelmåttiga artister som Joel Alme, Tove Lo, Florence + The Machine etc.
Det enda klassiska med den skivan är att svensk musikpress aldrig nånsin lyckats lura landets musiklyssnare att gilla en ren skitprodukt lika mycket..
Citera
2015-07-20, 15:10
Bannlyst
Veronica Maggio ger mig vredesutbrott inombords.
Citera
2015-07-20, 15:49
Medlem
TiaGos avatar
Citat:
Det enda klassiska med den skivan är att svensk musikpress aldrig nånsin lyckats lura landets musiklyssnare att gilla en ren skitprodukt lika mycket..

Skitprodukt om man saknar den emotionella intelligens som krävs för att uppskatta skivan. Idel klassiska låtar på den plattan.
Citera
2015-07-20, 17:18
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Skitprodukt om man saknar den emotionella intelligens som krävs för att uppskatta skivan. Idel klassiska låtar på den plattan.
Man kan givetvis vara emotionellt intelligent musiklyssnare utan att för den sakens skull vara lättpåverkad, okunnig och i det närmaste masochist..
Citera
2015-07-20, 20:08
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Då borde du vara ännu mer uttråkad nu. Rockmusiken på 2010-talet är ju helt bedrövlig. 90-talet var 100 gånger bättre.

Citat:
Bra analys. Så var det säkert. Men har inte brittisk press fortsatt i samma patetiska, desperata spår - att hylla nya mediokra artister på ett överdrivet sätt.. Den svenska motsvarigheten till sådan löjlig upphausning är fenomenet Håkan Hellström..

Grejen är att jag har släppt tanken på att pop/rockmusik ska vara nyskapande. Då går det att hitta mycket bra band och artister. Det är bara mycket svårare att hitta dem via gamla kanaler eftersom de inte väcker mycket uppmärksamhet i media t ex.

Å andra sidan kan man streama det mesta via Spotify t ex. Förr var det ett väldigt jagande i skivaffärer med mängder av felköp osv. Är man sedan med i olika forum som t ex Flashback kan man få mycket inspiration till att lyssna på sådant man inte hört förut.

Så jag hittar en del bra musik att lyssna på, men den betyder inte lika mycket för mig som det jag hörde när jag växte upp. Det beror väl delvis på att man börjar bli till åren, men även på att jag växte upp i en musikalisk guldåler, där ett band som Talking Heads gav ut sina fyra första plattor och kom med ett sound som ingen hört förut på varje album. Samtidigt sålde de mycket skivor.

Sedan är det fortfarande så att vissa akter tokhausas, som Oasis en gång i världen. I Sverige gäller det helt klart Hellström och, menar jag, även Kent.
Citera
2015-07-21, 11:27
Medlem
TiaGos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Grejen är att jag har släppt tanken på att pop/rockmusik ska vara nyskapande. Då går det att hitta mycket bra band och artister. Det är bara mycket svårare att hitta dem via gamla kanaler eftersom de inte väcker mycket uppmärksamhet i media t ex.

Å andra sidan kan man streama det mesta via Spotify t ex. Förr var det ett väldigt jagande i skivaffärer med mängder av felköp osv. Är man sedan med i olika forum som t ex Flashback kan man få mycket inspiration till att lyssna på sådant man inte hört förut.

Så jag hittar en del bra musik att lyssna på, men den betyder inte lika mycket för mig som det jag hörde när jag växte upp. Det beror väl delvis på att man börjar bli till åren, men även på att jag växte upp i en musikalisk guldåler, där ett band som Talking Heads gav ut sina fyra första plattor och kom med ett sound som ingen hört förut på varje album. Samtidigt sålde de mycket skivor.

Sedan är det fortfarande så att vissa akter tokhausas, som Oasis en gång i världen. I Sverige gäller det helt klart Hellström och, menar jag, även Kent.

Jag skulle snarare säga att Talking Heads är grymt överskattade och haussade
Citera
2015-07-21, 12:28
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Lite grann kanske, dock var de inte helt obegåvade som t.ex. Hellström.

Min personliga uppfattning om TH är att musiken är skön men att sångarens sångstil är helt olidlig, enerverande. Tycker samma sak om Television som var mycket bra musikaliskt fast med en ganska vidrig sångare.
Citera
2015-07-21, 14:22
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Talking Heads är ett intenationellt band i världsklass som förnyade musiken med sina 4 första plattor, men du föredrar Hellstöm och Kent? Ja herrejävlar.
Citera
2015-07-21, 15:01
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Brian Eno. Visst, han har gjort mycket bra, men fan nästan alla band han gått med i har blivit sämre när han börjat lägga sig i

Devo och Talking Heads anser jag båda blev sämre band med Brian Eno bakom rattarna.

Han är enormt viktig för new-wave/post-punk/bla-bla-bla vad det nu kallas men det fråntar inte att jag personligen tycker att hans sound är rätt rejält trist.
Citera
2015-07-22, 11:02
Medlem
TiaGos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Talking Heads är ett intenationellt band i världsklass som förnyade musiken med sina 4 första plattor, men du föredrar Hellstöm och Kent? Ja herrejävlar.

Internationellt band för att de kommer från New York. De flesta mediokra indieband blir kända så länge de kommer från New York, hipstermeckat.

Om du hade sagt ett band som Clash, New Order, Depeche Mode eller Blondie hade du varit aningen mer trovärdig.
Citera
2015-07-24, 14:45
Medlem
Darin. Hans röst är oerhört tillgjord och falsk. Förstår inte hur folk kan ranka honom så högt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in