2015-09-23, 04:38
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoVaK
Okej, här kommer en, Genesis var progpajas-musik som hade fallit i glömska om inte Phil Collins förbarmade sig över sina bröder och skrev några hitlåtar åt dem (Invisible Touch, I Can't Dance, Jesus He Knows Me, In Too Deep) innan han lämnade dem åt sitt öde. Utan Phil Collins mäktade återstående medlemmar med ett fiaskobetonat album på 6 år (1997 års Calling All Stations) och lade sedan ner verksamheten.
De riktigt bra låtarna finns ju på de tidiga skivorna med Peter Gabriel på sång. Vad vore Genesis utan "Watcher of the Skies", "Firth of Fifth", "The Battle of Epping Forest", "The Lamb Lies Down on Broadway" eller "The Chamber of 32 Doors"? Ingenting!
Citera
2015-09-23, 04:58
Avslutad
Pink Floyd under Sid Barrett eran är gravt överskattat i min mening. När Syd Barrett försvann ur bilden och ersattes av David Gilmour, var det bästa som kunde ha hänt musikaliskt sett.

På senare år får jag ändå nämna Metallica. Vad har de gjort sen den svarta skivan egentligen? Förstår inte att folk fortfarande sluter upp på deras konserter då de mer och mer framstår som ett turnerande museum.
Citera
2015-09-23, 07:21
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Phil Collins förbarmade sig över sina bröder och skrev några hitlåtar åt dem (Invisible Touch, I Can't Dance, Jesus He Knows Me, In Too Deep) innan han lämnade dem åt sitt öde.

Collins skrev inte låtar åt Genesis utan med dom. Du vet klart och tydligt näst intill noll om det här bandet och hur de funkade, din okunniga pajas.
Citera
2015-09-23, 12:14
Medlem
Ålens avatar
Captain Beefheart och Frank Zappa är också skickligt överskattade. Två män som lyckats lura en massa andra människor att de är några slags genier. Hatar dessa musiker med hela mitt hjärta
Citera
2015-09-23, 12:40
Medlem
hvita.nhegrers avatar
dp, ta bort
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2015-09-23 kl. 12:42.
Citera
2015-09-23, 12:41
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Captain Beefheart och Frank Zappa är också skickligt överskattade. Två män som lyckats lura en massa andra människor att de är några slags genier. Hatar dessa musiker med hela mitt hjärta
Lite pretentiösa och tråkiga är de definitivt, kanske även överskattade.. Beefhearts underliga kakafonier förstår jag inte hur man kan höja till skyarna..

Är det ditt nya jobb att såga rockikoner?
Citera
2015-09-23, 12:45
Medlem
KoVaKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen

Tack, äntligen någon som inser vilken bluff Zappa är. Det här forumet verkar fullt av Zappa-dyrkare.
Citera
2015-09-23, 12:46
Medlem
KoVaKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Collins skrev inte låtar åt Genesis utan med dom. Du vet klart och tydligt näst intill noll om det här bandet och hur de funkade, din okunniga pajas.

Jag pratar inte om prog-pajas-musiken utan om 80-talet när Collins tog över som frontman. Just de Genesis-låtarna jag nämner följer exakt samma mönster som Collins solo-hits, och när Collins lämnade bandet kunde de inte skriva sådana låtar längre och lade ner bandet efter en misslyckad skiva. Det är ganska uppenbart vem som var den egentliga upphovsmannen. Prog-pajas-musiken var då på utdöende, de enda som överlevde 70-talet var Pink Floyd som hade några riktiga låtar under allt det pretentiösa och sjävgoda progg-fjanteriet.
Senast redigerad av KoVaK 2015-09-23 kl. 12:53.
Citera
2015-09-23, 13:09
Medlem
Nix Kovak, det var verkligen inte Collins ensam som skrev låtarna - eller ens "hitsen" - på deras 80-talsalbum heller. Lika litet som det var Peter Gabriel ensam som skrev det mesta av deras material på den tiden han frontade bandet (vilket ganska många lär ha trott då, under det tidiga 70-talet). Du verkar inte veta speciellt mycket om det här bandet.

Och tidigare skrev du visst att Collins och gabriels soloplattor var lika varann överlag, samma slags musik. Yeah yeah! *asgarvar*
Senast redigerad av HepCat-X 2015-09-23 kl. 13:30.
Citera
2015-09-23, 13:21
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nix Kovak, det var verkligen inte Collins ensam som skrev låtarna - eller ens "hitsen" - på deras 80-talsalbum heller. Lika litet som det var Peter Gabriel ensam som skrev det mesta av deras material på den tiden han frontade bandet (vilket ganska många lär ha trott då, under det tidiga 70-talet). Du verkar inte veta speciellt mycket om det här bandet.

Och tidigare skrev du visst att Collins och gabriels soloplattor var lika varann överlag, samma slags musik. Yeah yeah! *asgarvar*

Nej jag sa inte Gabriels soloplattor, jag nämnde specifikt hitlåten Sledgehammer som har ett sound väldigt likt Phil Collins. Och får jag då fråga hur du kan veta så mycket om hur det här bandet fungerade internt?
Citera
2015-09-23, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Nej jag sa inte Gabriels soloplattor, jag nämnde specifikt hitlåten Sledgehammer som har ett sound väldigt likt Phil Collins. Och får jag då fråga hur du kan veta så mycket om hur det här bandet fungerade internt?

Citat:
Jaså och var ser du skillnaden mellan Peter Gabriels Sledgehammer och Phil Collins solohits? De låter mer eller mindre identiska.

Det ser ut som du och KoVaK är tvillingar, eller...? Det var den senare av de här jag svarade på, ingen annan har ju jämfört Sledgehammer och Collins i tråden.

Och nej, Sledgehammer är inte speciellt lik Collins' sound. Trummorna har möjligen vissa likheter, groovet är helt annorlunda, texten är mycket mer trippy och associativ - och melodin betydligt kantigare än någon av Collins hitsinglar.

Hur det kommer sig att jag har plockat upp vissa kunskaper om Genesis och hur de funkade internt som band? Tja, jag har läst en del intervjuer och t om en eller ett par böcker om bandet. Man kan göra det utan att vara en förblindad dyrkare av artisten i fråga.
Citera
2015-09-23, 13:46
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Och får jag då fråga hur du kan veta så mycket om hur det här bandet fungerade internt?
Tja, du kan ju kolla på de intervjuer med medlemmarna som gjordes i samband med utgivningen av de remastrade versionerna av Genesis tidiga plattor, till exempel. Eller läsa någon av de tusentals intervjuer som gjorts i olika tidningar?

Peter Gabriel ville ha full kontroll över texterna när han var med i bandet, men musiken på till exempel "The Lamb Lies Down on Broadway" skrevs helt av Tony Banks, Phil Collins, Mike Rutherford och Steve Hackett, då Peter Gabriel inte medverkade vid vare sig skrivandet eller repetitionerna, eftersom hans fru råkat ut för komplikationer i samband med en graviditet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in