2015-07-19, 20:29
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
När Marina försvann från Spekeröd kollade man hennes pojkvänners alibi bara i några enstaka fall.

Har dålig koll på det fallet men Marina var betydligt äldre än Lisa och således fler pojkvänner/partners att hitta och kontrollera.
2015-07-19, 20:32
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Intressant ju, frågan är bara om vittnesmålet är sant eller påhittat. Är det sant så kan saken ta en helt ny vändning.
Ja, om uppgiften är riktig och om det var AJ hon stod och pratade med och han inte har nämnt för polisen att han talade med Lisa minuterna innan hon försvann, så finns det skäl att bli fundersam.
2015-07-19, 20:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Det ruskade om lite. Fick faktiskt gåshud av obehag.

Vi vet ju inte om informationen är sann, polisen bör känna till vittnesmålet och om det stämmer bör den häktade inte vara så intressant som han uppenbarligen är tycker jag. AJ påstår ju att han har lämnat intressant information till polisen, kanske har han sagt att SUV:en var utlånad till en häktade. Jodå, den som har mest pengar är mer trovärdig än den fattige arbetaren.

EDIT;AJ har sagt att Lisa är förtjusande, han verkar ha varit riktigt betuttad, eller så uttryckte han sig bara på ett gammaldags sätt.
Senast redigerad av OY 2015-07-19 kl. 20:35.
2015-07-19, 20:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Ja, han har en Honda cr-v SUV
http://sverigesradio.se/sida/images/97/3534440.jpg?preset=article

Ojdå. Hmm skumt värre.
2015-07-19, 20:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det var inte så att resterande förhör med övriga fanns i den s.k " slasken" . Tror mig ha läst i någon FUP att man bara tagit med förhör som i någon mening var intressanta för utredningen.
Nej, det framgick vid första rättegången att man inte ens hade koll på hur många de var, och de inventerades inför resningen. En man som uttryckligen hade sexuella planer med Marina strax före försvinnandet fick aldrig frågan om var han var vid tiden för försvinnandet, och sista mannen som Marina chattade med lyckades man inte ens identifiera. Men nog om Marina nu. Polisen hade fullt upp med att hitta Lisa först, och sedan har man haft fullt upp med att hitta bevis mot de häktade. Under tiden Lisa var försvunnen kan man mycket väl ha ringt runt till personer på telefonlistan och frågat om de vet var Lisa fanns, men man kollade inte alibi och annat. Inte en chans.
2015-07-19, 20:49
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
I em pratade jag med en jag känner som bor i närheten av det caféet Lisa jobbade på.
Hen känner till bröderna, och pratade med dem senast dagen innan hon försvann.
Hen har i det andra polisförhöret när två krim från Göteborg förhörde, sagt att hen absolut inte kunde tro nåt sånt om de häktade bröderna. Men hen upplevde det som att krim verkade väldigt trygga i att ha hamnat rätt i utredningen. (Hen var i första polisförhöret redan första natten Lisa var försvunnen)

Bröderna brukade vara på jobbet (bygget i ladan vid caféet) exakt samma tid varje dag, men hade mån den 8 juni kommit 15 min tidigare än vanligt.

Nåt jag fick höra och häpnade över var att en bekant till hen hade åkt förbi och sett Lisa stå och prata med nån i en svart SUV på andra sidan vägen (vid caféet) efter jobbet 7 juni, och då hade hon hjälmen "uppträdd" på ena armen.

Har du nån aning om någorlunda exakt klockslag för när denne såg Lisa? Före hon skickade sitt sms, förmodar jag?
2015-07-19, 20:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej, det framgick vid första rättegången att man inte ens hade koll på hur många de var, och de inventerades inför resningen. En man som uttryckligen hade sexuella planer med Marina strax före försvinnandet fick aldrig frågan om var han var vid tiden för försvinnandet, och sista mannen som Marina chattade med lyckades man inte ens identifiera. Men nog om Marina nu. Polisen hade fullt upp med att hitta Lisa först, och sedan har man haft fullt upp med att hitta bevis mot de häktade. Under tiden Lisa var försvunnen kan man mycket väl ha ringt runt till personer på telefonlistan och frågat om de vet var Lisa fanns, men man kollade inte alibi och annat. Inte en chans.

Lite märkligt tillvägagångssätt tycker jag, vore det inte på sin plats att först hitta bevis som styrker någons skuld och därefter häkta?
2015-07-19, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Ja, om uppgiften är riktig och om det var AJ hon stod och pratade med och han inte har nämnt för polisen att han talade med Lisa minuterna innan hon försvann, så finns det skäl att bli fundersam.

Skulle ju kunna va en spansk besökare som lånat
bilen, om nu den personen överhuvudtaget existerar.
2015-07-19, 20:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Lite märkligt tillvägagångssätt tycker jag, vore det inte på sin plats att först hitta bevis som styrker någons skuld och därefter häkta?
Jo, de fann indicier eller bevis som räckte till anhållande och vidare till häktning. Men därefter letar man efter bevis som räcker till åtal och fällande dom.
2015-07-19, 20:55
Medlem
Citat:
Ja, inför resningen gjordes en inventering. 33 pojkvänner hittade man, och det var några fåtal av dessa man förhörde under tiden hon var försvunnen, och mindre än en handfull som man över huvud taget frågade om var de var vid tidpunkten för försvinnandet.

Så det är långt ifrån säkert att man har kollat upp Lisas unga manliga bekanta. En nyvunnen beundrare i Blomberg kanske man inte känner till ens.

Veckan Lisa försvann kartlades hon totalt vilket gjorde att dom kunde utesluta att det fanns en hotbild mot henne. Men det är riktigt, "nyvunnen beundrare kanske man inte känner till". Det fanns ingen känd hotbild.
2015-07-19, 20:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Veckan Lisa försvann kartlades hon totalt vilket gjorde att dom kunde utesluta att det fanns en hotbild mot henne. Men det är riktigt, "nyvunnen beundrare kanske man inte känner till". Det fanns ingen känd hotbild.

Hade AJ någon med sig till caféet och som såg den förtjusande Lisa, vem i så fall?
2015-07-19, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Skulle ju kunna va en spansk besökare som lånat
bilen, om nu den personen överhuvudtaget existerar.
Ja, hur var det med den spanske släktingen ,finns han ,vem är han släkt med AJ är ju inte spanjor,
Hur är det med frun,svenska eller spanjorska.
Kan ju va spanjoren AJ skjutsade till flyg eller tåg,är detta uppkollat
Senast redigerad av Gormer 2015-07-19 kl. 21:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in