2015-07-19, 19:52
Medlem
En psykopat kan ju visa en trevlig sida utåt .
2015-07-19, 19:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
I em pratade jag med en jag känner som bor i närheten av det caféet Lisa jobbade på.
Hen känner till bröderna, och pratade med dem senast dagen innan hon försvann.
Hen har i det andra polisförhöret när två krim från Göteborg förhörde, sagt att hen absolut inte kunde tro nåt sånt om de häktade bröderna. Men hen upplevde det som att krim verkade väldigt trygga i att ha hamnat rätt i utredningen. (Hen var i första polisförhöret redan första natten Lisa var försvunnen)

Bröderna brukade vara på jobbet (bygget i ladan vid caféet) exakt samma tid varje dag, men hade mån den 8 juni kommit 15 min tidigare än vanligt.

Nåt jag fick höra och häpnade över var att en bekant till hen hade åkt förbi och sett Lisa stå och prata med nån i en svart SUV på andra sidan vägen (vid caféet) efter jobbet 7 juni, och då hade hon hjälmen "uppträdd" på ena armen.

Väldigt märkligt att inte den uppgiften har kommit till allmän kännedom. Den där personen som du känner verkar ha stenkoll på området kring caféet och ladan, vet till och med att bröderna kom en kvart tidigare till jobbet än vad de brukar göra, intressant att den där typen som du känner har en bekant som såg Lisa stå och prata med någon den där kvällen, men ingen av de här två källorna råkade se vad som sedan hände med Lisa, lustigt, är det inte?

EDIT;Kan den häktade ha haft tillgång till en svart SUV, vems är den i så fall?
Senast redigerad av OY 2015-07-19 kl. 19:55.
2015-07-19, 19:55
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag har fått ifrån en källa som vill vara anonym, med kontakt med personer i utredningen att Lisa Holm var illa åtgången av våld från gärningsman/gärningsmän. Dock var kroppen INTE varken styckad eller utsatt av någon kemikalie. Själv har jag inga teorier om detta, vidarebefodrar bara detta eftersom personen tyckte det vore bra om dessa spekulationer kunde lugna sig lite.
Jag tror själv att dessa uppgifter är trovärdiga.

Mindre sannolikt med strypning då om detta stämmer.
Slagen besinningslöst med nåt tyngre föremål. En hammare kanske? Kofot? Eller har "bara"
knytnävar använts mot henne? Eller knivhuggen till döds?
Vad kan föranleda ett sånt pass kraftigt våld? Och vad är det för monster till individ
som kunnat göra detta mot en 17-årig flicka?

Teori: Tvingad av GM med kniv mot halsen eller nåt annat område på kroppen till ladan
mitt emot caféet. Där tänker sig denne GM att förgripa sig på tjejen och föreställer sig att
det ska gå utan större problem att kunna genomföra men hon är tuffare än vad han
kunnat tro och överraskar genom att bjuda ett våldsamt och högljutt motstånd.
Det blir rent tumult, angriparen får ingen som helst kontroll över sitt vilt kämpande
våldtäktsoffer och blir allt mer frustrerad och ursinnet tilltar hos honom.
Och då kommer det verkliga våldet in i bilden med hammare eller kniv kanske och det
slutar inte bättre än att offret mister livet.
Här i detta scenario inget fullbordat övergrepp.
Istället en förövare som plötsligt står där med ett lik på halsen. Och brådstörtat tas det itu
med saker och ting. In med kroppen i bagageutrymmet på hans bil. En tillfällig plats att
förvara den har klurats ut i den svårt stressade hjärnan på förövaren. Under färden dit
görs det kanske av med diverse småsaker tillhörande offret men troligare att de avlägsnas
vid ett senare tillfälle.

Klockan är nu ännu inte sju på söndagskvällen. Och då är redan Lisas svårt misshandlade
kropp instuvad i ett skåp i en bod på en gård som GM känner på sina fem fingrar utan
och innan. Ingen ser honom. Så långt har allt gått bra. Till kroppen ämnar han återvända
antingen under natten eller nästa dag för att ge den en slutlig "viloplats" många mil därifrån.
Men nu börjar han få bråttom. Det har snackats med brodern och frugan om att kanske
göra några matinköp under söndagsaftonen och samtidigt passa på och köpa några
pizzor borta i den elva år gamla pizzerian, samlingspunkten i byn.
Det passar bra förresten att visa upp sig under kvällen ifall kan det bli tal om att behöva ha
nåt slags alibi. Man bör uppträda så normalt som möjligt så man inte väcker folks misstankar
i onödan. Nu råkade han gå och ta livet av någon, men han avser inte gå ner sig för
den sakens skull utan nu gäller det att rädda sitt skinn.

Och så är han snart iväg mot Källby tillsammans med en broder som ännu inte vet någonting
om vad som hänt men snart ska bli informerad om saken.

Några timmar senare, efter att man käkat sina pizzor med obligatoriska vitkålssalladen,
tittar vederbörande ut över omgivningarna och förväntar sig en viss aktivitet med
anledning av den där servitrisens försvinnande. Men det var ingen liten aktivitet direkt
och den kom att få en omfattning som närmast lamslog honom och som han aldrig
kunnat föreställa sig skulle väckas på grund av att en random tonårsbrud saknades.
Så var det ju inte hemma i hans Litauen...det skulle aldrig hända där...
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-19 kl. 20:17.
2015-07-19, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det är svårt att tro att en tonåring lämnar sin arbetsplats utan att ha sin mobil laddad. Det var dessutom lugnt på caféet så det fanns ingen stress. Själv skulle jag inte ens komma på tanken att man öht kan ladda upp mobilen i en gammal lada.

Angående en jämnårig GM som kände/ var bekant med LH så borde han finnas på hennes mobil eller andra sociala medier som hon använde. Polis har med säkerhet gått igenom dessa och inte hittat något misstänkt. Och dessutom som tidigare nämnts i tråden så var hon ju inte särskilt hemma i Blomberg och därmed inte heller hennes bekantskapskrets.

En random GM är inte omöjligt men svårbegripligt, i så fall hade Lisa maximal otur..

Då har du dålig fantasi, händer det dig något när du är ensam sitter du bara och väntar att någon ska hjälpa dig.
Här gäller det att va kreativ och det tror jag Lisa var.
Jag tror du skulle vara jätteglad om du kunde ladda din telefon varsom helst om du missat detta även utan din fantasi
2015-07-19, 20:02
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
I em pratade jag med en jag känner som bor i närheten av det caféet Lisa jobbade på.
Hen känner till bröderna, och pratade med dem senast dagen innan hon försvann.
Hen har i det andra polisförhöret när två krim från Göteborg förhörde, sagt att hen absolut inte kunde tro nåt sånt om de häktade bröderna. Men hen upplevde det som att krim verkade väldigt trygga i att ha hamnat rätt i utredningen. (Hen var i första polisförhöret redan första natten Lisa var försvunnen)

Bröderna brukade vara på jobbet (bygget i ladan vid caféet) exakt samma tid varje dag, men hade mån den 8 juni kommit 15 min tidigare än vanligt.

Nåt jag fick höra och häpnade över var att en bekant till hen hade åkt förbi och sett Lisa stå och prata med nån i en svart SUV på andra sidan vägen (vid caféet) efter jobbet 7 juni, och då hade hon hjälmen "uppträdd" på ena armen.
Den enda Lisa borde "känna" med en svart SUV är väl AJ?
Men om det stämmer kan det ju i praktiken vara vem som helst.
2015-07-19, 20:02
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vet polisen det fetstilta?

Vet ej, pratade bara lite kort med dem när jag var och handlade. Det var inte de som sett henne vid en suv efter hon slutat jobbet, dock troligt att Polisen vet detta. Om inte, viktigt att de får reda på det.
2015-07-19, 20:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Den enda Lisa borde "känna" med en svart SUV är väl AJ?
Men om det stämmer kan det ju i praktiken vara vem som helst.

Har AJ en svart SUV då? Det har rabblats bilar till höger och vänster här tycker jag men har inte läst i detalj då jag inte har sett någon nytta med det, men med nya uppgifter(skvaller?) så blev det ju genast intressant vilka fordon som bröderna kan ha haft tillgång till och som inte är deras egna.
2015-07-19, 20:05
Medlem
Citat:
Vet polisen det fetstilta?
Det med hjälmen stämmer ju. Det sista arbetskamraterna såg var ju att hon hade hjälmen i handen,ej på huvudet
2015-07-19, 20:05
Medlem
Citat:
Jo, jag visade på en filmsnutt häromdagen att det gick trafik på vägen, flera bilar i minuten. Det tar ungefär 8 minuter att gå strckan, och under den tiden hann det passera någon bil, det är jag säker på. GM skulle knappast ha vågat sig på den promenaden.

Menar du tv-inslaget med intervju med R som jag påpekade att det var inspelat mitt på dagen vid lunchtid och där jag deklarerade att så ser det ut vid den tiden på dagen, men inte på kvällen?

En gång till..

Det var alltså mkt sannolikt väldigt glest trafikerat under kvällstid, en blåsig och smått kylslagen söndag den 7:e juni när LH försvann. Med det uttrycket menar jag att det kan gå minst 5 till 15 minuter innan ett fordon kommer åkande. Kan du nu sluta upprepa felaktigheten att det är en trafikerad väg som du har fortsatt att göra sedan långt tillbaka utan att ha kunskap?

Ja, vägen är ganska livligt trafikerad vid andra tillfällen. Under dagtid men främst under evenemang eller soliga och varma sommardagar när picknick-folket och turisterna florerar i området.

Det är vidare inga 700 meter till grusvägen. Mät igen eller ta in informationen.

Därmed är det inte asfalterat under de första 700 metrarna, om du nu inte lika envist vill påstå att BO och en hotande MGM nödvändigtvis har gått maniskt flera vändor ute på vägen framför Cafe´på klostret.
Man kanske gick de första metrarna och genade över södra grusparkeringen? Eller varför skulle man gett sig ut på asfalterad väg överhuvudtaget i den här teorin som iofs inte är din.
Man kunde väl gårr på gruset framför Cafe´eller trängt sig igenom vegetationen bakom, nått grusparkeringen och vips slagit in på grusvägen som leder till AJ, MGM:s bostad och tjänar som genväg till Martorp.

M a o blir det ännu mkt mindre än 700 meter.
2015-07-19, 20:09
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har AJ en svart SUV då? Det har rabblats bilar till höger och vänster här tycker jag men har inte läst i detalj då jag inte har sett någon nytta med det, men med nya uppgifter(skvaller?) så blev det ju genast intressant vilka fordon som bröderna kan ha haft tillgång till och som inte är deras egna.

http://sverigesradio.se/sida/images/97/3534440.jpg?preset=socialmedia-share-image
2015-07-19, 20:10
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, han har en Honda cr-v SUV
http://sverigesradio.se/sida/images/97/3534440.jpg?preset=article
2015-07-19, 20:11
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Hennes mobil är inte funnen, såvitt jag vet, och ska man kolla upp alla på en 17-årig tjejs telefonlista så har man att göra. Hur kollar man dem? Många har kontantkort. Hur gör man då? Hur många i hennes ålder har alibi eller kan på annat sätt styrka att de inte var vid kaféet? Första fem dagarna koncentrerade sig polisen på att hitta Lisa och sedan dess koncentrerar den sig på att hitta bevis mot den häktade. Att utöver det leta efter en eventuell GM i Lisas telefonlistor?

Man kollar dem genom att se var de befann sig när de uttryckte sig på sociala medier. De " pratar " oupphörligt på telefon och laptop.

Jag är inte så säker på att många har kontantkort, det är dyrt att köpa en telefon utan abonnemang som då blir en slags avbetalning. Åtminstone har mina ungar abonnemang, kan förstås inte vara säker på hur andra gör.

Jag inbillar mig att det första polis gör är att gå igenom killar i hennes bekantskapskrets då dessa är den troligaste GM.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in