Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-20, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Svårt att begripa att det ska ta så otroligt lång tid. Brukar det vara stor skillnad på den preliminära och slutliga obduktionsrapporten?

Bara om det är oklart vad som tog livet av henne, det kan finnas tio olika saker som var och en är dödande
2015-07-20, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Svårt att begripa att det ska ta så otroligt lång tid. Brukar det vara stor skillnad på den preliminära och slutliga obduktionsrapporten?

Det finns för få patologer i Sverige. Det skulle behövas utbildas fler i Sverige. De har en enorm arbetsbörda..och i sommartider, är det av naturliga orsaker, svårt med sommarvikarier..
2015-07-20, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag tror också att brottsplatsen fanns i den bilen som gärningsmännen använde.
Brottsplatsen är mycket viktig vid en mordutredning och det visar att det är professionella gärningsmän som vet vad de gjorde.
Vad i att forsla bort en kropp med bil tycker du är professionellt? Det är ju omständigheter som gör att en gärningsman väljer det alternativet. Se bara på fallet Linda Chen, där en svagsint Mats Alm lyckades komma undan med ren tur.
2015-07-20, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallebromsvagn
Jag fick (av någon outgrundlig anledning) för ett bra tag sedan tips om en facebookgrupp som skulle heta kinnekullebilder, där PM:aren menade att det skulle finnas "skumma bilder".

Är detta något som varit uppe i tråden förut?

Vet inget om det, men det verkar inte finnas några "skumma" bilder kvar iaf, antagligen tagits ner av polisen som har dem i sitt material.
https://www.facebook.com/groups/kinnekullebilder/photos/
2015-07-20, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Åklagaren uttalade vid en intervju med Expressen att det fanns inget material för att kunna väcka åtal mot den häktade.
Om det hade funnits något spår från Lisa i deras bil hade fallet i princip varit löst, men så är inte fallet, det finns ingenting mot litauern utan vad de kallar teknisk bevis, som säger ingenting.
Alla misstänkta är oskyldiga tills de blir dömda.
Att döma någon för mord, dråp, vållande till annans död fordras mycket starka bevis och något sådant finns inte mot litauern.
Åklagaren kommer inte att väcka åtal om han inte anser att han kan vinna målet och idag finns inget sådant inom räckhåll och sannolikt inte kommer att ske heller.

lyssna på lokalnyheterna, litauern är fast.
2015-07-20, 16:21
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Detta är inte mitt område men då det absolut inte finns några skäl att dra på det så är det uppenbarligen så att i detta fall tar det lång tid, varför vet jag inte.

Jag tror inte de brukar skilja sig åt men man vill inte väcka åtal förrän man fått den slutliga, det kan ju skilja sig annars skulle det inte heta preliminär och slutlig utan endast finnas en slutlig

Såklart, det förstår man men brukar det ta så lång tid?
2015-07-20, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Att den häktade personen under den senaste förhandlingen blev omhäktad i 4 veckor istället för 2 som är det normala tyder dock på att dina spekulationer är totalt felaktiga vad gäller bevisläget.
Det kan vara att det är den tiden det tar för att få in testresultat.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Men då vet hon säkert hur flickan dog.

Jag har tidigare hört att hon hittades i ett kärl av något slag! Nu vet vi att hon inte dödades där hon hittades och det betyder att hon mördats/ dött på ett sådant sätt som lämnar spår och dom spåren finns inte på fyndplatsen. Hon har alltså förts till Martorp i något slags fordon och nu gäller det att dom hittat det fordonet . AJ vet mer än vad han säger och försvann jävligt fort till prinsbrölloppet medan det största söket i modern tid drog igång på hans marker och där han känner till varenda vrå, efter det att ett dött barn hittats i en av hans byggnader var det dags att packa bilen och dra iväg igen för att fira midsommar, under tiden grävde tekniker och poliser upp hela innanmätet på han lada och två av hans anställda satt häktade för mordet på en flicka som jobbat på ett Café som också ligger i hans ägor, folket på Cafet bakade vidare under hela veckan söket pågick och ingen verkade direkt chockad över detta och minst två , en på Cafet och AJ själv pratade om detta redan första dagen som djupt tragiskt utan att ha en aning om vart hon tagit vägen, har sagt det förut och säger det igen, AJ är inblandad genom att skydda någon han bryr sig mycket om

Jag tror faktiskt inte att han berättade hur hon dog för mammas väninna (kanske han gjorde men detta delade inte hon med sig till mamma) han berättade hur hon hittades, i ett klädskåp, men inte i vilket skick mer än att hon var i dåligt skick.

Sen tror jag som du, att AJ alt någon han bryr sig om är skyldiga till mer än de berättar.
Medlem
Charlie6789s avatar
Dem har hittar hjälmen men går inte ut med var någonstans ännu. Kan det vara så att hon köpt mopeden i samband med att hon skulle åka hem från jobbet själv? Vem sålde i så fall mopeden och hjälmen?

Hoppas verkligen dem hittar bindande DNA och att det är korrekt gärningsmän/man dem har.
2015-07-20, 16:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maania
Jag vet inte om detta redan nämnts i tråden men har lite info (ta det med en nypa salt). En av min mammas närmsta kompis (vi bor här nära BP) är vän med en av poliserna som jobbade med att hitta Lisa, det han sagt till henne är :

*Lisa hittades i ett sånt där klädskåp i metall (som brukar finnas på arbetsplatser) i boden.

*Hon var i väldigt dåligt skick (utseendemässigt) men detta har vi väl redan tagit upp.

*Det verkar inte som brodern är skyldig till själva mordet utan AJ son är intressant för polisen, han spanjoren.

Detta är vad min mamma har hört från hennes väninna, som sagt ska man ta det med en nypa salt men ville dela med mig detta.
Lustigt då att denne broder fortfarande tycks vara i högsta grad misstänkt för mordet
på Lisa Holm och man räknar med omhäktning om några dagar och spanjoren som nämns
verkar väl vara på fri fot så vitt jag kan förstå.

De två första uppgifterna förefaller vara mera värda att sätta tilltro till.
2015-07-20, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Klädskåpet har varit uppe en del i tråden.

Har i så fall missat det, ber om ursäkt
2015-07-20, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie6789
Dem har hittar hjälmen men går inte ut med var någonstans ännu. Kan det vara så att hon köpt mopeden i samband med att hon skulle åka hem från jobbet själv? Vem sålde i så fall mopeden och hjälmen?

Hoppas verkligen dem hittar bindande DNA och att det är korrekt gärningsmän/man dem har.
Hon hade ju kört mopeden dit på morgonen (eller när hon nu började jobba). Varför skulle hon köpa sin egen moped på kvällen när hon skulle åka hem?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in