2015-07-19, 20:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Menar du tv-inslaget med intervju med R som jag påpekade att det var inspelat mitt på dagen vid lunchtid och där jag deklarerade att så ser det ut vid den tiden på dagen, men inte på kvällen?

En gång till..

Det var alltså mkt sannolikt väldigt glest trafikerat under kvällstid, en blåsig och smått kylslagen söndag den 7:e juni när LH försvann. Med det uttrycket menar jag att det kan gå minst 5 till 15 minuter innan ett fordon kommer åkande. Kan du nu sluta upprepa felaktigheten att det är en trafikerad väg som du har fortsatt att göra sedan långt tillbaka utan att ha kunskap?

Ja, vägen är ganska livligt trafikerad vid andra tillfällen. Under dagtid men främst under evenemang eller soliga och varma sommardagar när picknick-folket och turisterna florerar i området.

Det är vidare inga 700 meter till grusvägen. Mät igen eller ta in informationen.

Därmed är det inte asfalterat under de första 700 metrarna, om du nu inte lika envist vill påstå att BO och en hotande MGM nödvändigtvis har gått maniskt flera vändor ute på vägen framför Cafe´på klostret.
Man kanske gick de första metrarna och genade över södra grusparkeringen? Eller varför skulle man gett sig ut på asfalterad väg överhuvudtaget i den här teorin som iofs inte är din.
Man kunde väl gårr på gruset framför Cafe´eller trängt sig igenom vegetationen bakom, nått grusparkeringen och vips slagit in på grusvägen som leder till AJ, MGM:s bostad och tjänar som genväg till Martorp.

M a o blir det ännu mkt mindre än 700 meter.
Det är 700 meter till vägen som leder förbi fynden, och det är den väg #Schering föreslog. Även om det är 5-15 minuter mellan bilarna tog GM en rejäl risk.
2015-07-19, 20:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Man kollar dem genom att se var de befann sig när de uttryckte sig på sociala medier. De " pratar " oupphörligt på telefon och laptop.

Jag är inte så säker på att många har kontantkort, det är dyrt att köpa en telefon utan abonnemang som då blir en slags avbetalning. Åtminstone har mina ungar abonnemang, kan förstås inte vara säker på hur andra gör.

Jag inbillar mig att det första polis gör är att gå igenom killar i hennes bekantskapskrets då dessa är den troligaste GM.
Nej, det första de gör är att leta rätt på Lisa, sedan går de igenom de häktade.
2015-07-19, 20:18
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Nu var det inte så att polisen följde upp eventuellt besök av litauerna vid pizzerian dagen efter utan det bör gått cirka en vecka eller ännu längre, vad vet jag men tidigare bör det iaf inte varit innan någon förfrågan från polisen blev aktuell. Bör vara först efter förhör med de anhållna/häktade som kom in kvällen/natten den 12-13 juni. Visst lätt komma ihåg de var där men vilken veckodag.

De bör alltså ha det i minnet att litauerna var där på söndagskvällen innan sökandet av LH satte igång och innan någon talade om att hon var försvunnen utan det var som en vanlig söndagskväll och de kom ihåg att gästarbetarna var där just den kvällen och inte att de var där på måndagen då alla talade om försvinnandet. Visst de kan hämta pizza eller äta där fler gånger per vecka men denna gång var veckodagen viktig och inget särskilt hade framkommit den söndagskvällen utan det blev först dagen efter. Borde varit lättare komma ihåg de var där på måndagen då uppgifterna om att LH var saknad och dessa gästarbetare bodde och arbetade på samma plats.
En förklaring skulle kunna vara att den butiksanställde som minns brödernas besök i affären jobbade på söndagen men inte dagarna efter (men det vet jag förstås inget om, utan det är bara sagt som en tänkbar förklaring till att man minns vad som hände just på söndagen).
2015-07-19, 20:18
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Frågan är bara om Lisa var utsedd av gärningspersonen, hur kunde hen i så fall veta att Lisa skulle hem just då och att hon dessutom var själv? Om hen har planerat att göra något mot Lisa bör hen ha känt till att det var Lisas moped som stod där bakom caféet, hur kunde hen veta, stod ju två mopeder där under delar av dagen.

Hjälmen, mobilen samt handskar återfanns inte vid mopeden. Jag kan tänka mig att Lisa efter att ha sms:at sin familj stoppade mobilen i en ficka, tog på sig hjälmen och handskarna, därefter har gärningspersonen slagit till. Man hör lite sämre med en hjälm på sig och synfältet är också något begränsat. Vågade gärningspersonen slå till därför att chansen fanns att Lisa inte skulle hinna uppfatta vem som slog till?

Var stod gärningspersonen när Lisa satte nyckeln i låset, och varför stod hen just där?

Det är just det som för oss här på tråden är så obegripligt, därför är tråden så lång. Vi vet ju ingenting, det kanske finns någon enkel förklaring till alltihop men jag kan då inte se den
2015-07-19, 20:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
En förklaring skulle kunna vara att den butiksanställde som minns brödernas besök i affären jobbade på söndagen men inte dagarna efter (men det vet jag förstås inget om, utan det är bara sagt som en tänkbar förklaring till att man minns vad som hände just på söndagen).
Eller så kontrolltittade man på filmen innan man tipsade polisen och lade undan filmen så den inte skulle återanvändas.
2015-07-19, 20:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Ja, han har en Honda cr-v SUV
http://sverigesradio.se/sida/images/97/3534440.jpg?preset=article

Intressant ju, frågan är bara om vittnesmålet är sant eller påhittat. Är det sant så kan saken ta en helt ny vändning.
2015-07-19, 20:23
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det första de gör är att leta rätt på Lisa, sedan går de igenom de häktade.

Nej, de kollar alibin från bekantskapskretsen. Bland annat ex-pojkvännen. Gjordes självklart i ett tidigt skede då hon var anmäld försvunnen.
2015-07-19, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är 700 meter till vägen som leder förbi fynden, och det är den väg #Schering föreslog. Även om det är 5-15 minuter mellan bilarna tog GM en rejäl risk.

Okej.

Men jag skrev minst 5-15. Det kan alltså inte helt otroligt komma mindre än ett fordon i halvtimmen till att ytterligare klinga av framåt natt.

Risk finns som bekant alltid men redan 5 minuter är rätt lång tid att handla på, beroende på effektivitetskaraktär och vad man vill uppnå. Somliga klantar sig, andra är skickliga.

Men det betyder ju inte att man är skicklig hela vägen efter man uppnått sitt mål, oavsett om det var att begå ett överlagt brott med mord eller om det rör sig om ett plötsligt uppståndet och fatalt ögonblick som behövde räfsas undan.
2015-07-19, 20:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Nej, de kollar alibin från bekantskapskretsen. Bland annat ex-pojkvännen. Gjordes självklart i ett tidigt skede då hon var anmäld försvunnen.
När Marina försvann från Spekeröd kollade man hennes pojkvänners alibi bara i några enstaka fall.
2015-07-19, 20:26
Medlem
katws avatar
Citat:
Intressant ju, frågan är bara om vittnesmålet är sant eller påhittat. Är det sant så kan saken ta en helt ny vändning.

Eller så kan det förklara varför Lisa skickade SMS:et så sent. Någon frågade efter vägen eller att AJ av någon anledning ville konversera.
2015-07-19, 20:27
Medlem
Citat:

Det ruskade om lite. Fick faktiskt gåshud av obehag.
2015-07-19, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Okej.

Men jag skrev minst 5-15. Det kan alltså inte helt otroligt komma mindre än ett fordon i halvtimmen till att ytterligare klinga av framåt natt.

Risk finns som bekant alltid men redan 5 minuter är rätt lång tid att handla på, beroende på effektivitetskaraktär och vad man vill uppnå. Somliga klantar sig, andra är skickliga.

Men det betyder ju inte att man är skicklig hela vägen efter man uppnått sitt mål, oavsett om det var att begå ett överlagt brott med mord eller om det rör sig om ett plötsligt uppståndet och fatalt ögonblick som behövde räfsas undan.

Det är ju den största vägen över Kinnekulle, skulle nog inte säga att den är såpass lite trafikerad vid den tiden. Själv möter jag iaf alltid bilar, även vid den tiden och framförallt under helger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in