2015-07-19, 19:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men var är indicierna mot någon annan alternativ GM då? Fram med de nu!

Och enligt min åsikt så har BO aldrig varit i ladan vid kafeet. Och den åsikten kommer jag att behålla tills det kommer fram något konkret som tyder på motsatsen. Handsken som hittades av MGM kan ju misstänkas vara planterad så det "beviset" ger jag inte mycket för. Men även om BO mördades i ladan vid kafeet så ser jag det verkligen inte som osannolikt att NB skulle gömma kroppen på Martorp då han känner till stället väl. Visst det var ju inte jättesmart gjort med facit i hand men det är ju bara ett av många misstag han har gjort i det brottet. Sprida ut grejer i närheten av ens bostad är ju inte precis något man får nobelpriset i kriminologi för heller. Som tur är så är de flesta mördare inte lika smarta som dr Lecter.

Men som sagt, fram nu med indicierna som pekar mot någon alternativ GM.
Jag har dåligt med information så några indicier har jag inte, annat än statistik. De flesta kvinnor i 20-årsåldern som utsätts för dödligt våld dödas av en jämnårig man som de känner.

Du är övertygad om NB:s skuld. Fram med bindande bevis.
2015-07-19, 19:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Vilken väg pratar du om här? Inte utanför Cafe' på klostret väl?
Jo, jag visade på en filmsnutt häromdagen att det gick trafik på vägen, flera bilar i minuten. Det tar ungefär 8 minuter att gå strckan, och under den tiden hann det passera någon bil, det är jag säker på. GM skulle knappast ha vågat sig på den promenaden.
2015-07-19, 19:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det är svårt att tro att en tonåring lämnar sin arbetsplats utan att ha sin mobil laddad. Det var dessutom lugnt på caféet så det fanns ingen stress. Själv skulle jag inte ens komma på tanken att man öht kan ladda upp mobilen i en gammal lada.

Angående en jämnårig GM som kände/ var bekant med LH så borde han finnas på hennes mobil eller andra sociala medier som hon använde. Polis har med säkerhet gått igenom dessa och inte hittat något misstänkt. Och dessutom som tidigare nämnts i tråden så var hon ju inte särskilt hemma i Blomberg och därmed inte heller hennes bekantskapskrets.

En random GM är inte omöjligt men svårbegripligt, i så fall hade Lisa maximal otur..

Frågan är bara om Lisa var utsedd av gärningspersonen, hur kunde hen i så fall veta att Lisa skulle hem just då och att hon dessutom var själv? Om hen har planerat att göra något mot Lisa bör hen ha känt till att det var Lisas moped som stod där bakom caféet, hur kunde hen veta, stod ju två mopeder där under delar av dagen.

Hjälmen, mobilen samt handskar återfanns inte vid mopeden. Jag kan tänka mig att Lisa efter att ha sms:at sin familj stoppade mobilen i en ficka, tog på sig hjälmen och handskarna, därefter har gärningspersonen slagit till. Man hör lite sämre med en hjälm på sig och synfältet är också något begränsat. Vågade gärningspersonen slå till därför att chansen fanns att Lisa inte skulle hinna uppfatta vem som slog till?

Var stod gärningspersonen när Lisa satte nyckeln i låset, och varför stod hen just där?
2015-07-19, 19:35
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Första biten är 700 meter trafikerad och asfalterad landsväg. Det hade räckt med att Lisa hade ryckt sig loss och stoppat en bil. Omöjligt? Sannolikt?
Det ser ut att gå en smal gångstig 25 m väster om vägen där de kan ha gått söderut första biten. Stigen ligger ca 40-50 m från husen på andra sidan vägen och det är dessutom ganska rikligt med grönska mellan husen och vägen. Hade du försökt skrika eller rycka dig loss om någon höll en kniv i sidan på dig?

Edit: Sträckan är för övrigt ca 250 m innan man når första skogsdungen där det är någorlunda säkert att korsa vägen.
Senast redigerad av Schering 2015-07-19 kl. 19:39.
2015-07-19, 19:40
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har dåligt med information så några indicier har jag inte, annat än statistik. De flesta kvinnor i 20-årsåldern som utsätts för dödligt våld dödas av en jämnårig man som de känner.

Du är övertygad om NB:s skuld. Fram med bindande bevis.
Vi var väl redan överens om att statistiken säger att majoriteten av alla våldtäktsmord begås av okända gärningsmän. Så statistiken pekar ju snarare på att NB är en fullt möjlig gärningsman. Och sannolikheten för att våldtäkt är motivet i det här brottet får väl ses som väldigt sannolikt minst sagt.

Ja den lilla listan av indicier som pekar på NB börjar bli rätt så diger nu.

1. Suttit häktad på sannolika skäl över en månad.
2. Brorsan och frugan sticker hem till Litauen med svansen mellan benen och kniper käft.
3. Inte ens den tidigare så pratglada morsan säger ett dyft.
4. Brorsan och frugan vittnar till nackdel för MGM.
5. Råkar själv "hitta" handsken i ladan.
6. Uppehöll sig på Martorp utan godtagbar anledning.
7. Uppträder aggressivt mot MPS och grips strax innan kroppen hittas.
8. Motsätter sig att följa med till förhör och får gripas i bostaden.
9. En hel del fynd från BO görs i närheten av MGMs bostad.
10. Advokaten påstår att bevis kan vara planterade. (foliehattvarning)
11. Är väl förtrogen med både området vid kafeet och fyndplatsen.
12. Polisen säger att allt pekar mot MGM.
13. Polisen säger att allt pekar mot mord.
14. AJ har sett MGM stryka omkring vid kafeet på söndag eftermiddag. (obekräftad)
15. Mikropartiklar från MGM hittade på BO. (obekräftad)
2015-07-19, 19:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Det ser ut att gå en smal gångstig 25 m väster om vägen där de kan ha gått söderut första biten. Stigen ligger ca 40-50 m från husen på andra sidan vägen och det är dessutom ganska rikligt med grönska mellan husen och vägen. Hade du försökt skrika eller rycka dig loss om någon höll en kniv i sidan på dig?

Edit: Sträckan är för övrigt ca 250 m innan man når första skogsdungen där det är någorlunda säkert att korsa vägen.
Jag tycker att det ser ut som ett dike. https://goo.gl/maps/W7HAp Vid fara för livet är man beredd att ta risker. GM kunde säkert hitta på ett mindre riskfyllt sätt för sig själv att röva bort Lisa om han ville det.
2015-07-19, 19:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vi var väl redan överens om att statistiken säger att majoriteten av alla våldtäktsmord begås av okända gärningsmän. Så statistiken pekar ju snarare på att NB är en fullt möjlig gärningsman. Och sannolikheten för att våldtäkt är motivet i det här brottet får väl ses som väldigt sannolikt minst sagt.

Ja den lilla listan av indicier som pekar på NB börjar bli rätt så diger nu.

1. Suttit häktad på sannolika skäl över en månad.
2. Brorsan och frugan sticker hem till Litauen med svansen mellan benen och kniper käft.
3. Inte ens den tidigare så pratglada morsan säger ett dyft.
4. Brorsan och frugan vittnar till nackdel för MGM.
5. Råkar själv "hitta" handsken i ladan.
6. Uppehöll sig på Martorp utan godtagbar anledning.
7. Uppträder aggressivt mot MPS och grips strax innan kroppen hittas.
8. Motsätter sig att följa med till förhör och får gripas i bostaden.
9. En hel del fynd från BO görs i närheten av MGMs bostad.
10. Advokaten påstår att bevis kan vara planterade. (foliehattvarning)
11. Är väl förtrogen med både området vid kafeet och fyndplatsen.
12. Polisen säger att allt pekar mot MGM.
13. Polisen säger att allt pekar mot mord.
14. AJ har sett MGM stryka omkring vid kafeet på söndag eftermiddag. (obekräftad)
15. Mikropartiklar från MGM hittade på BO. (obekräftad)
Vi är inte alls överens om att majoriteten av alla våldtäktsmord begås av okända gärningsmän, och jag ser inte skymten av bindande bevis.
2015-07-19, 19:44
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Men var är indicierna mot någon annan alternativ GM då? Fram med de nu!

Och enligt min åsikt så har BO aldrig varit i ladan vid kafeet. Och den åsikten kommer jag att behålla tills det kommer fram något konkret som tyder på motsatsen. Handsken som hittades av MGM kan ju misstänkas vara planterad så det "beviset" ger jag inte mycket för. Men även om BO mördades i ladan vid kafeet så ser jag det verkligen inte som osannolikt att NB skulle gömma kroppen på Martorp då han känner till stället väl. Visst det var ju inte jättesmart gjort med facit i hand men det är ju bara ett av många misstag han har gjort i det brottet. Sprida ut grejer i närheten av ens bostad är ju inte precis något man får nobelpriset i kriminologi för heller. Som tur är så är de flesta mördare inte lika smarta som dr Lecter.

Men som sagt, fram nu med indicierna som pekar mot någon alternativ GM.
Om handsken skulle vara planterad så är det troliga att det är någon av bröderna, AJ eller LÅ som har gjort det.
De var väl de enda som visste att arbetsmötet skulle ske där på måndagen. Möjligen AJ's son också om han hunnit komma hem då.

Bröderna planterar för att dra uppmärksamhet från Martorp. Riktigt korkat att plantera på sin egen arbetsplats, och så ett frö hos polisen att kroppen kan finnas i närområdet när polisen tror hon blivit bortförd. Även korkat att riskera sitt jobb om arbetsgivaren skulle bli misstänksam.

AJ, LÅ , sonen eller annan anställd av dessa som kan medverkat på mötet planterar för att misstänkliggöra bröderna.
Skulle de även planerat de andra fynden kan den något märkliga spridningen vara ett genidrag. Skulle man planterat raka spåret till bröderna samt något i trädgården skulle det bli alltför uppenbart, samt att man inte vill leda direkt till Martorp.
2015-07-19, 19:46
Medlem
Qwarts avatar
I em pratade jag med en jag känner som bor i närheten av det caféet Lisa jobbade på.
Hen känner till bröderna, och pratade med dem senast dagen innan hon försvann.
Hen har i det andra polisförhöret när två krim från Göteborg förhörde, sagt att hen absolut inte kunde tro nåt sånt om de häktade bröderna. Men hen upplevde det som att krim verkade väldigt trygga i att ha hamnat rätt i utredningen. (Hen var i första polisförhöret redan första natten Lisa var försvunnen)

Bröderna brukade vara på jobbet (bygget i ladan vid caféet) exakt samma tid varje dag, men hade mån den 8 juni kommit 15 min tidigare än vanligt.

Nåt jag fick höra och häpnade över var att en bekant till hen hade åkt förbi och sett Lisa stå och prata med nån i en svart SUV på andra sidan vägen (vid caféet) efter jobbet 7 juni, och då hade hon hjälmen "uppträdd" på ena armen.
2015-07-19, 19:46
Medlem
Har svårt att tro att en annan gm som inte har koll på området tar bo till martorp. Denne gm skulle ju som okänd person smyga in till en ladugård och lägga henne där, med risk att bli påkommen känns väldigt långsökt. Däremot en gm som känner till ladugårdarna känns mer sannolikt. Tror absolut rätt gm sitter inne. Och att dom betedde sig misstänkt när mp och polisen kom på fredagen är oxå konstigt om dom/han var oskyldiga.
2015-07-19, 19:50
Medlem
Man kan bara hoppas att Lisa har kämpat emot rejält och gett MGM ett och annat blåmärke, eller givetvis ännu bättre: rivmärken. Det kanske finns spår av hans hud under hennes naglar. (Optimist). Tyvärr tror jag att hon blev övermannad när hon stod med ryggen mot honom vid moppen och att hon sen blev ivägburen. Ingen verkar ha hört eller sett något. Det måste ha gått väldigt fort.
2015-07-19, 19:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
I em pratade jag med en jag känner som bor i närheten av det caféet Lisa jobbade på.
Hen känner till bröderna, och pratade med dem senast dagen innan hon försvann.
Hen har i det andra polisförhöret när två krim från Göteborg förhörde, sagt att hen absolut inte kunde tro nåt sånt om de häktade bröderna. Men hen upplevde det som att krim verkade väldigt trygga i att ha hamnat rätt i utredningen. (Hen var i första polisförhöret redan första natten Lisa var försvunnen)

Bröderna brukade vara på jobbet (bygget i ladan vid caféet) exakt samma tid varje dag, men hade mån den 8 juni kommit 15 min tidigare än vanligt.

Nåt jag fick höra och häpnade över var att en bekant till hen hade åkt förbi och sett Lisa stå och prata med nån i en svart SUV på andra sidan vägen (vid caféet) efter jobbet 7 juni, och då hade hon hjälmen "uppträdd" på ena armen.
Vet polisen det fetstilta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in