2015-07-17, 22:58
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Nä,USN har tydligen inte dragit några lärdomar.Såg precis ett program som handlade om tankerkriget.USS Stark träffades av irakiska Exocet.

Förutom att du redan fått en kommentar om att tankerkriget inträffade långt innan MC2002 så kan det ju påpekas att USS Stark träffades av två Exocet utan att sjunka. En båt på i sammanhanget nätta 4.200 ton sjönk inte efter en träff av två laddningar om vardera 165 kg. Räkna lite på vad som då krävs för att sänka en båt i 100.000-tonsklassen.
Citera
2015-07-17, 23:04
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Den enda slutsatsen man kan dra är att ni har öppnat en tråd för att förneka alla bevis med hänvisning till "lärdomar".
Istället för att läsa litar du på att allt förbättras..

Jag upprepar så du förstår.. Doktrinen för hangarfartyg och större fartyg.. Där har du felet.. De är inte anpassade efter kapabel högteknologisk asymmetrisk fiende.
Ja, klassiska krig vinner du.. Men det här har man bevisat för dig att du inte vinner. Du har provat det i Israel över 30dagar. Det hjälper heller inte att du försöker avancera dina system ombord. Du vinner inte över C versionerna dessutom uppgraderade och anpassade versionerna.
...

Ursäkta, men går du på droger? Vilket jävla svamlande!

Nej, hangarfartyg är inte anpassade efter lågintensiv, lågteknologisk konflikt som betecknar asymetrisk krigföring, men det är inte i den miljön en CSG kommer att operera, argumentet är således irrelevant.
Vad har jag provat i Israel i 30 dagar? Bo på kibbutz?
Vad innebär det att jag avancerar mina system ombord? Flyttar dem närmre relingen?
Jag vinner inte över C-versionerna dessutom uppgraderade och anpassade? Vilka vad?

Ett tips i all välmening: Ta ett par andetag efter att du skrivit ditt inlägg, läs igenom det en gång. Ta sedan ett par andetag till och läs det en gång till. Rätta sedan till texten och upprepa proceduren till dess att ditt inlägg blir begripligt, på så sätt får du säkert konstruktiva svar också, för det du skrev ovan går inte att bemöta.
Citera
2015-07-17, 23:33
Medlem
Hur ska Iran kontra en sådan här styrka som är runt 750km ut från kusten?

USN/USMC
4 CV
200 F18
8 Ticonderoga class
40 Arleigh Burke class
10 Los Angeles-class
2+4 Ohio-class
4 Wasp class
4 San Antonio class
4 Whidbey Island class
2 Harpers Ferry class
2 MEU
20 Cobra
Citera
2015-07-18, 02:11
Medlem
Svaret på topic är ett rungande NEJ!

Iranier i tråden får en att tappa hoppet på detta folkslag. Bra blattar enligt många men i den här tråden framstår ni som random kaosblatte.
Vore Iran ett bra land så skulle ni inte befinna er här, 100-tals mil i norr - Sverige.
Citera
2015-07-18, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Ärthjärna
Det där var nog bland det dummaste och mest okunniga
som någon har skrivit på den här tråden hittills
och med tanke på hur mycket dum och okunnig dygna som Teherans nyttiga idioter
hittills har vräks ur sig hittills så säger inte det så lite.

TOW är en pansarvärnsrobot med riktad sprängverkan.

D.v.s. den detonerar utanför plåten och gör ett smalt (smalt som ett lillfinger ungefär)
med djupt hål i pansarplåt.
Om utrymmet innanför inte är mycket, mycket litet eller inte innehåller ammunition,
så blir verkan enbart detta lilla. lilla hål.
Mindre RSV-laddningar är således värdelösta mot fartyg,
vilket är anledningen till att svenska Hellfirerobotar
(en pansarvärnsrobot som är större och tyngre än TOW)
som anskaffades för att verka mot mindre sovjetiska båtar i skärgårdsmiljö,
INTE hade en verkansdel med RSV.

C-701 är en lätt sjömålsrobot med en sprängverkansdel med fördröjningsbrisad.

D.v.s. den ska slå sig igenom ett tunt båtskrov och sedan detonera laddningen innanför.
Om skrovsidan är för tjock (vilket den är på alla större fartyg)
så slår verkansdelen helt enkelt inte igenom och verkan uteblir.

Ärthjärna är du själv din nolla, du har precis alltid fel, aspergeroffer. Men visst att jämföra med anti-pansarvagn kanske inte var helt bra. Jag hoppas mitt misstag gjorde dig lycklig som den hyena du är. Men du gör också fel.

Citat:
Warhead 29 kg time-delayed semi-armour-piercing high-explosive

https://en.wikipedia.org/wiki/Kowsar

semi armor piercing, 29 kg

Hål från armor piercing shell, antagligen mycket mindre än kowsar:

https://www.youtube.com/watch?v=LZLe-tObCeQ

Det är helt rimligt att kowsar kan ta sig in och skada
Citera
2015-07-18, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Att flytta sig för övning är vanligt men att flytta på en CVG och tro den flyttar på sig av annat än artighet är bara dumt

Att anta att ett hangarfartyg inte flyttar på sig när fienden tränar med missiler är dumt.
Citera
2015-07-18, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av accvill
Att anta att ett hangarfartyg inte flyttar på sig när fienden tränar med missiler är dumt.
Så Iran ska skjuta på en CVG för den inte flyttade på sig? Du måste ju vara helt sönderknullad av dina getter. En CVG är kraftigare än hela Iran dessutom kan en skadad CVG alltid hämnas med kärnvapen om den känner sig trängd. Och om man faktist skulle lyckas skada en CV så den söker sig in i en vänligt sinnad hamn. Vad fan ska ni göra när hennes 5-6 systrar kommer och bankar skiten ur er. Att anfalla en CV för att någon litet skitland ska öva innebär total utrotning, det är en attack mot den amerikanska livsstilen och får alla krig sedan 2vk att framstå som lågintensiva konflikter.
Citera
2015-07-18, 09:53
Medlem
Citat:
20-25 procent av Sverige är erövrat (inte av "blattar"), om 100 år finns inte svenskar mer. Ni har en fin industri, inget annat. Vifta homoflaggan, det går bra.

Göd ditt ego under tiden.
Det tror du? Vad jag vet är både polis och militär nästan bara svensk och några tomtar i Göteborg som inte ens vet hur man kastar spräng ska nog passa sig jävligt noga för att bråka med proffs snart är invandringen slut iallafall och dom som sköter sig och vill vara en del av vårat land är inget problem.
Citera
2015-07-18, 10:27
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ärthjärna är du själv din nolla, du har precis alltid fel, aspergeroffer. Men visst att jämföra med anti-pansarvagn kanske inte var helt bra. Jag hoppas mitt misstag gjorde dig lycklig som den hyena du är. Men du gör också fel.

Du har väldigt svårt att tillgodogöra dig samt ta till dig och reflektera över skriven information, va?
Citera
2015-07-18, 11:25
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Jag ber om ursäkt för att jag skrev:

"Det där var nog bland det dummaste och mest okunniga
som någon har skrivit på den här tråden hittills
och med tanke på hur mycket dum och okunnig dygna som Teherans nyttiga idioter
hittills har vräks ur sig hittills så säger inte det så lite."

...för det här som du skrev var ta mig tusan ännu mera efterblivet.

Sagger är precis som TOW en pansarvärnsrobot med riktad sprängverkan
och har m.a.o. ingenting gemensamt med verkansdelen i C-701.
"armor piercing shell" i det aktuella fallet är APDS-ammunition,
d.v.s. en kompakt volframprojektil med en mynningshastighet på ungefär 1450m/s
och 2,5 ggr högre anslagsenergi fördelat på 1/10 så stor yta som verkansdelen på C-701.

Så om APDS är som att bli huggen med en bajonett, så är C-701 som en klapp på kinden.
Citera
2015-07-18, 12:21
Medlem
Citat:

Jag tror du måste gå till mer grundlära hur vapensystem fungerar. En RSV mot stridsvagn går ut på att skicka en "svetsstråle" rätt igenom pansrat i så hög fart att trycket innuti ökar enormt på kort tid att alla där inne explorerar. Själva stridsvagnen är förhållandevis intakt. Detta fungerar tack vare att stridsvagen är extremt tät för att kunna filterar luften den tar in.

Så är inte ett hangarfartyg uppbyggd alls. Under flygdäcket är det en hangar som är väldigt öppen. EN RSV här kommer inte orsaka någon nämnvärd skada. Har du läst om när HA skickade (eller fick kommer inte ihåg vilket) en M86 skott (anti pansarskott) i ett plåtskjul. Ingen skaddades.

Och även om du lyckas skada här uppe på skeppet en massa så kommer du på sin höjd kunna sätta skeppet ur stridsbart skick. För att sänka den krävs det att den tappar flytförmågan och då måste du skada skrovet under vattenytan. Du kan kolla igenom hur det gick till när Bismarck sänktes, Engelsmännen öste in kraftiga artellriskott och efter en stund var skeppet ur stridsbart skick men den flöt som en badanka. Här går det isär hurvida Engelsmännen sänkte med torpeder eller om Tyskarna sänkte den själva. Poängen är att det krävs mer för att sänka ett stort skepp än bara mängder av explosioner ovan vattenytan.

Du kan skicka in 100 000 Kowsar som spränger sig uppe vid däcket utan att sänka skeppet.
Citera
2015-07-18, 13:09
Medlem
Citat:

Du är ju rolig. Bli arg och kalla folk för okunniga när du själv inte ens begriper vad du talar om.

Kowsar är helt ute ur leken då tvålkopparna, UAVer eller vad som nu ska bära Kowsar. Kowsar har fortfarande bara 15km räckvidd, och kommer bli nedsmutsning och har fortfarande en för liten verkansdel för att kunna göra någon skada.

Du kan kalla oss kameler, getter, aspergeroffer och Iranhatare, det spelar ingen roll. Kowsar är designad för att anfalla mindre båtar (180 ton) och är inte ens i närheten till att vara farlig för ett hangarfartyg. Inte för att den någonsin kommer lyckad avfyras då du måste komma så nära att USA har bekämpat vapenbärarna låångt innan den kan avfyras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in