Citat:
Ursprungligen postat av
sysad
Jo jag kan ju iallafall säga att jag lärt mig en läxa. Anledningen till att jag varnade för min uppsägning är att jag hade blivit inbokad på en utbildning som kostar shoppen pengar. Jag ville vara snäll och säga som det var för att dem skulle slippa den kostnaden. Kommer inte vara lika naiv i fortsättningen.
Det är fantastiskt otroligt att klimatet som anställd ser ut på detta sättet och att dem som anställer inte behöver stå som ansvariga för detta.
Jag har fortfarande inte pratat med chefen. Kommer göra det imorgon. Beroende på vad som händer så kommer jag ta det till högre orter. De vet inte om ifall jag är med i facket eller inte men jag tänker inte säga att jag inte är det om dem inte frågar om det. Jag kommer inte säga upp mig av egen maskin före aug. Då kommer dem att få avskeda mig om dem vill bli av med mig.
Anledningen att jag inte är med i facket är att jag studerar på högskola och hade tänkt ha detta utöver skolan. Jag har tidigare aldrig haft några problem med min arbetsgivare och pga detta är jag tyvärr lite naiv.
Men tack för svaren. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon. Men det löser sig.
Du har försökt vara hygglig. Det verkar inte funkat på din arbetsgivare. Tycker du ska stå upp för dig själv.
Blir du tillsagd om att din provanställning upphör inom två veckor så förklara att du förväntar dig att du jobbar enligt schema eller blir arbetsbefriad med lön under din uppsägningstid. Det har du rätt till och inte något din arbetsgivare kan göra något åt.
Sen kan du påtala att du tidigare fått gå hem eller uppringd och tillsagd att du inte behöver komma och har nu sett att du inte fått lön för denna tiden. Fråga hur arbetsgivaren ställer sig till detta?
Hör vad han säger och om han slingrar sig skulle en tänkbar kompromiss bli att du under uppsägningstiden blir arbetsbefriad med lön som en form av kompensation. Vänta dock med detta om nu mot all förmodan arbetsgivaren först säger sig villig att betala ut lön för de tidigare dagarna.
Hur bra koll har arbetsgivaren på fackmedlemskap. Det kan vara en fördel om han tror att du är med i detta fallet så en bluff kan vara en väg att gå. Säg att du varit i kontakt med ditt fack och att de står bakom detta förslaget.