2015-07-08, 15:55
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sysad
Det jag försöker komma fram till är. Kan jag retroaktivt kräva betalt för den arbetstid som var schemalagd men jag varken fick genomföra eller fick betalt för. Jag har inte ens kommit upp i min specificerade sysselsättningsgrad de 2 månader jag har jobbat där.

Det blir svårt att få rätt retroaktivt men det kan gå om du får hjälp av facket. Själv kommer du inte ha en chans. Det hänger också mycket på vad som sagts och hur du och din arbetsgivare tolkat varandra. Ofta blir det en fråga om ord mot ord och då kommer du med stor sannolikhet inte få helt "rätt" men kanske någon form av kompromiss.
2015-07-08, 17:18
Medlem
Jo jag kan ju iallafall säga att jag lärt mig en läxa. Anledningen till att jag varnade för min uppsägning är att jag hade blivit inbokad på en utbildning som kostar shoppen pengar. Jag ville vara snäll och säga som det var för att dem skulle slippa den kostnaden. Kommer inte vara lika naiv i fortsättningen.
Det är fantastiskt otroligt att klimatet som anställd ser ut på detta sättet och att dem som anställer inte behöver stå som ansvariga för detta.

Jag har fortfarande inte pratat med chefen. Kommer göra det imorgon. Beroende på vad som händer så kommer jag ta det till högre orter. De vet inte om ifall jag är med i facket eller inte men jag tänker inte säga att jag inte är det om dem inte frågar om det. Jag kommer inte säga upp mig av egen maskin före aug. Då kommer dem att få avskeda mig om dem vill bli av med mig.

Anledningen att jag inte är med i facket är att jag studerar på högskola och hade tänkt ha detta utöver skolan. Jag har tidigare aldrig haft några problem med min arbetsgivare och pga detta är jag tyvärr lite naiv.

Men tack för svaren. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon. Men det löser sig.
2015-07-08, 17:37
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sysad
Jo jag kan ju iallafall säga att jag lärt mig en läxa. Anledningen till att jag varnade för min uppsägning är att jag hade blivit inbokad på en utbildning som kostar shoppen pengar. Jag ville vara snäll och säga som det var för att dem skulle slippa den kostnaden. Kommer inte vara lika naiv i fortsättningen.
Det är fantastiskt otroligt att klimatet som anställd ser ut på detta sättet och att dem som anställer inte behöver stå som ansvariga för detta.

Jag har fortfarande inte pratat med chefen. Kommer göra det imorgon. Beroende på vad som händer så kommer jag ta det till högre orter. De vet inte om ifall jag är med i facket eller inte men jag tänker inte säga att jag inte är det om dem inte frågar om det. Jag kommer inte säga upp mig av egen maskin före aug. Då kommer dem att få avskeda mig om dem vill bli av med mig.

Anledningen att jag inte är med i facket är att jag studerar på högskola och hade tänkt ha detta utöver skolan. Jag har tidigare aldrig haft några problem med min arbetsgivare och pga detta är jag tyvärr lite naiv.

Men tack för svaren. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon. Men det löser sig.

Du har försökt vara hygglig. Det verkar inte funkat på din arbetsgivare. Tycker du ska stå upp för dig själv.

Blir du tillsagd om att din provanställning upphör inom två veckor så förklara att du förväntar dig att du jobbar enligt schema eller blir arbetsbefriad med lön under din uppsägningstid. Det har du rätt till och inte något din arbetsgivare kan göra något åt.

Sen kan du påtala att du tidigare fått gå hem eller uppringd och tillsagd att du inte behöver komma och har nu sett att du inte fått lön för denna tiden. Fråga hur arbetsgivaren ställer sig till detta?
Hör vad han säger och om han slingrar sig skulle en tänkbar kompromiss bli att du under uppsägningstiden blir arbetsbefriad med lön som en form av kompensation. Vänta dock med detta om nu mot all förmodan arbetsgivaren först säger sig villig att betala ut lön för de tidigare dagarna.

Hur bra koll har arbetsgivaren på fackmedlemskap. Det kan vara en fördel om han tror att du är med i detta fallet så en bluff kan vara en väg att gå. Säg att du varit i kontakt med ditt fack och att de står bakom detta förslaget.
2015-07-08, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Du har försökt vara hygglig. Det verkar inte funkat på din arbetsgivare. Tycker du ska stå upp för dig själv.

Blir du tillsagd om att din provanställning upphör inom två veckor så förklara att du förväntar dig att du jobbar enligt schema eller blir arbetsbefriad med lön under din uppsägningstid. Det har du rätt till och inte något din arbetsgivare kan göra något åt.

Sen kan du påtala att du tidigare fått gå hem eller uppringd och tillsagd att du inte behöver komma och har nu sett att du inte fått lön för denna tiden. Fråga hur arbetsgivaren ställer sig till detta?
Hör vad han säger och om han slingrar sig skulle en tänkbar kompromiss bli att du under uppsägningstiden blir arbetsbefriad med lön som en form av kompensation. Vänta dock med detta om nu mot all förmodan arbetsgivaren först säger sig villig att betala ut lön för de tidigare dagarna.

Hur bra koll har arbetsgivaren på fackmedlemskap. Det kan vara en fördel om han tror att du är med i detta fallet så en bluff kan vara en väg att gå. Säg att du varit i kontakt med ditt fack och att de står bakom detta förslaget.

Min arbetsgivare vet inte om ifall jag är med i facket eller inte. Om dem inte kan se det på mitt personnummer eller liknande.

Jag har kollat vidare lite. Och har fortfarande inte koll på vad som gäller på vårat kollektivavtal. Vad jag har listat ut dock att unionen som standard har 1 månads uppsägningstid. Jag antar dock att jag går under HRF avtalet och jag har fortfarande inte kommit någon vart med det. Så jag är inte säker på saken med 2 veckors uppsägningstid.

Jag kommer dock inte vara lika naiv. Kommer prata med min arbetsgivare om situationen och om det inte funkar så tänker jag inte bry mig längre.

Vad händer om jag inte kommer till jobbet i framtiden?
2015-07-08, 18:33
Medlem
snedtrippens avatar
Vet inte om det här är det rätta stället för dessa frågor men jag testar:

Om en person blir anställd i en svensk filial till ett s.k. LTD-bolag från England och får månadslön och skattar i Sverige o.s.v., gäller då de svenska lagarna om anställning?

Pratar om LAS och allt sådant.

För visst är det att jämföra med att bli anställd i ett svenskt AB?
2015-07-18, 01:22
Medlem
Jag börjar tröttna på min chef, han tar aldrig ansvar för något och lägger över ansvar på anställda hela tiden. Har jobbat timvis för honom i 3 år nu. Aldrig skrivit på något anställningsavtal eller något sånt. Men arbetsplatsen är kopplat till facket (handels) och antar att kollektivavtalet gäller.

Imorgon arbetar jag kväll, det är tänkt att jag ska låsa butiken men jag har ej några nycklar. Vid kanske fem tillfällen innan denna sommaren har jag fått ringa till en kollega som bor nära butiken och fråga om han kan komma upp och låsa. Jag tycker inte att det är okej att jag ska behöva ringa kollegor och be dem komma upp och låsa varje gång jag jobbar. Det är chefens problem, han har skrivit mig på ett pass där jag måste låsa efter mig fast att jag inte har någon nyckel. Jag vill göra detta till hans problem så han tar tag i det och för en gång skull ger mig en nyckel så jag slipper störa andra arbetare på deras fritid.

Jag tänkte ringa honom imorgon innan arbetspasset och förklara att han får lösa det. Om han inte gör detta eller om inget är fixat tills det är dags för stängning kan jag bara ge mig av därifrån utan att låsa?

Hur funkar uppsägningstiden när man är timanställd? Jag har ett sommarschema nu alltså fasta tider fram till i början av augusti. har jag en månads uppsägningstid eller kan jag bara meddela chefen och sedan dra?
2015-07-18, 02:12
Medlem
Parnborrs avatar
Är timanställd året ut. Seko. Min. lönen har dock höjts mitt under kontraktet. Gäller den nya lönen i nästa kontrakt? Gäller den gamla lönen tills kontraktet går ut?
2015-07-19, 12:54
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parnborr
Är timanställd året ut. Seko. Min. lönen har dock höjts mitt under kontraktet. Gäller den nya lönen i nästa kontrakt? Gäller den gamla lönen tills kontraktet går ut?

Det beror på. Normalt är man inte med det årets lönerevision som man anställdes. Skulle du nu vara det brukar löneökningen ske vid ett visst datum. på mitt företag är dom alltid ute försent så vi brukar få vänta några månader men får då lönen retroaktiv.

Är det i ditt fall fråga om en löneökning utanför lönerevisionen så beror det på vad ni avtalat.
2015-07-19, 18:00
Medlem
Just nu sommarjobbar jag på en myndighet- då fick jag bara ett mail med kopia på kontraktet MEN jag skrev inte under, det krävdes inte min underskrift. Och denna myndighet skrev inte heller under....

Vilket jag trodde....

Nu skall jag eventuellt arbeta efter sommaren på en annan myndighet- fast anställning.

Det börjar senare i höst.

Denna myndighet ligger i en stad som jag INTE är intresserad att flytta till. Dock har jag sett att det finns samma tjänst i en annan stad- för SAMMA myndighet - men som börjar i december - med SAMMA tjänst.

Så mitt dilemma:

Om jag får tjänsten i staden som jag inte är intresserad av, och om jag EFTER att jag tackat ja till staden jag inte är intresserad av får tjänsten i den andra staden- fast det är samma myndighet:

begår jag ett kontraktsbrott om jag säger nej? Spelar det någon roll om det är samma myndighet som jag säger upp mig på INNAN jag börjar jobba, och jag tar tjänsten som är i en annan ort?

Det som gör mig förvirrad är ju att där jag jobbar nu - som är en annan myndighet- så skrev jag aldrig under med min namnteckning....

Låt oss säga att jag skriver under med min namnteckning- har det någon betydelse då?

Har läst arbetsrätt för miljoner år sedan och kommer inte ihåg det. Om jag hade uppsägningstid och i så fall hur lång uppsägningstiden var INNAN jag börjat tjänsten.

Hänger ni med?

Tack på förhand.
2015-07-19, 20:56
Medlem
http://www.av.se/lagochratt/atl/?AspxAutoDetectCookieSupport=1 - Någon som klarar av att gräva i det där?

Jag har jobbat 57 timmar den här veckan utspritt över sju dagar, för samma arbetsgivare. Jag personligen har ingenting emot det men fick höra att det kan vara olagligt. Däremot är det en jävla röra att läsa i arbetstidslagen i länken ovan. Hjälp?
2015-07-20, 15:00
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
http://www.av.se/lagochratt/atl/?AspxAutoDetectCookieSupport=1 - Någon som klarar av att gräva i det där?

Jag har jobbat 57 timmar den här veckan utspritt över sju dagar, för samma arbetsgivare. Jag personligen har ingenting emot det men fick höra att det kan vara olagligt. Däremot är det en jävla röra att läsa i arbetstidslagen i länken ovan. Hjälp?
Du ger för lite info för att man ska kunna svara, exakta tider och hur du jobbat före och efter veckan krävs för det. Men huvudfrågan är "vem bryr sig?" Det är inte så att AV har några arbetstidspoliser som åker runt o kollar hur du jobbar. Gäller det restaurang är det bara SKV som är intresserade av personalliggaren. Du är glad, din AG är glad... Vad är problemet?
2015-07-20, 15:09
Medlem
Hej
Jag undrar lite över en situation jag har hamnat i.
Jag har legat i fel lönegrupp de senaste fyra åren och därmed fått för lite betalt.
Min arbetsgivare är överens och har gett mig retroaktiv ersättning för tolv månader tillbaka. Längre tillbaka än så hävdar de att de inte behöver ersätta mig för.
Jag har läst igenom kollektivavtalet (färjeavtalet) men hittar ingeting som behandlar detta, är det möjligen något som regleras i arbetsrätten?

I grund och botten har jag fått för lite lön i fyra år, det är både jag och arbetsgivaren överens om. Vi är oense om hur mycket retroaktiv ersättning jag har rätt till. Vad gäller egentligen?

Jag är medlem i seko och arbetar till sjöss.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in